    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 5 Jun 2023 08:24:25 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Magazynowanie energii
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 5 czerwca 2023 o 16:17:43 UTC+2 M M napisał(a):
    > Tak przy okazji dyskusji o dużej produkcji PV - na dziś wciąż najbardziej
    efektywnym akumulatorem energii jest gorąca woda. Obecnych elektrowni nie zmienimy,
    ale może przyszłe/modernizowane powinny po prostu mieć większe zbiorniki na tę gorącą
    wodę - tu pod dużym ciśnieniem, temperatura wrzenia znacznie ponad 100 stopni, więc
    gęstość energii większa niż domowy bojler do CWU. Bo jak rozumiem, trudno szybko
    regulować spalanie węgla, ale już ilość pary do turbiny da się znacznie szybciej -
    tylko właśnie nie puszczać jej "w gwizdek" tylko przechować gorącą wodę pod
    ciśnieniem do odparowania na później. A w dłuższej skali czasowej, przechowywać tani
    węgiel kupiony latem do zużycia na zimę.
    > Dziwie się też (specjalistą w branży nie jestem, ale ogólnie znane podstawy
    fizyczne działania są dość proste) skąd problem z atomowymi - tam szybkość reakcji
    łańcuchowej reguluje się bardzo szybko zmieniając położenie prętów pochłaniających
    neutrony. Owszem nie da się szybko wygasić do zera (nietrwałe produkty rozszczepiania
    oddają ciepło rozpadając się na trwalsze, trzeba jeszcze długo chłodzić po wyłączeniu
    by się nie stopiło jak w Japonii), ale i tak zakres regulacji jest dość szeroki (poza
    Czarnobylem - tam był problem ze stabilnością właśnie przy niskiej mocy - ale tamten
    reaktor był projektowany w innych czasach gdy bezpieczeństwem zbytnio się nie
    przejmowano, zakładam że wyciągnięto z tego wnioski i nowsze są pod tym względem
    lepiej dopracowane).
    Ty jesteś z tych pojebanych zielonych? Oni maja takie pomysły z czapy.