  • 21. Data: 2023-06-07 12:24:23
    Temat: Re: Magazynowanie energii
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.06.2023 o 08:26, ptoki (ptoki) pisze:

    > Ma byc tanio :)
    > Za tyle to sie nie da wiele urzezbic.
    > Wata mineralna/szklana, keramzyt, cegla.
    > Jeszcze cos?
    > Jakies gipsowe przegrody? Chyba nic lepszego do cegly i waty sie nie znajdzie.
    > Tluczone szklo? Chyba nie, wata szklana duzo lepsza a niewiele drozsza.

    Oni tam uzyli przegród stalowych ale nie jest opisane z jaką izolacją.
    Jest opisane jednak, że to nie jest "przydomowe/indywidualne". Sadzę że
    to większa skala i tutaj bym się doszukiwał "mocy"...bo to raczej
    oczywiste, że musi to być związane z masą całkowitą, wtedy jest sens a
    ma to wystarczyć na miesiące a nie tygodnie.

    > Zakladajac te 2x2x2m kostke akumulatora, 30cm cegly z kazdej strony i kolejne 30cm
    waty plus nastepne 10-20cm cegly mamy 3x3x3m dodajac jakes 50cm z kazdej strony zeby
    moc to jakos serwisowac mamy 4x4x4. Da sie w domu umiescic.
    > A przewodnosc takiej przegrody byla by na poziomie 4kW, pewnie mniej bo liczylem w
    uproszczeniu.

    No to oblicz jeszcze, jak jest czas utraty ciepła przy masie 5T czy 50T
    czy 500T. Już z samego widoku nie jest to liniowe, raczej paraboliczne
    ze wskazaniem że im większa masa tym mniejsza utrata ciepła.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 22. Data: 2023-06-08 10:41:12
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, June 7, 2023 at 1:29:27 a.m. UTC-5, Cavallino wrote:
    > W jaki sposób?
    > Chodzi o zwykłe kupowanie prądu?

    Podobnie jak pkp u nas.
    W przypadku pkp mamy cargo, tory, informatyke i przewozy indywidualne (ic, regio
    itp).
    Cargo zarabia dobrze, i placi torom i informatyce. przewozy indywidualne sa
    deficytowe bo tez placa torom ale nie maja takich dochodow bo ceny biletow sa
    regulowane.
    W efekcie jedne spolki sa deficytowe z definicji i nie maja szans zarabiac bo tak
    maja ustawione ceny i koszty a drugie kosza zyski.

    W przypadku EdF i podobnych spolek w innych krajach mamy np. tak ze inwestycje w
    solary i wiatraki sa albo dotowane wprost albo preferencyjnie kredytowane,
    podlaczenie do sieci jest obligatoryjne i EdF musi za takie przylacze zaplacic mimo
    ze nie ma z tego pozytku bo podpina konkurenta, nastepnie musi zaplacic za kazdy kWh
    energii wyprodukowany przez OZE podczas gdy oczekiwane jest ze EdF-owa elektrownia
    jadrowa sie wylaczy/zmniejszy produkcje - i co za tym idzie zyski. Dodatkowo
    obstawiam (nie weryfikowalem) ze energia oze jest oplacana wyzej niz ta z atomu.
    W efekcie przeplywy finansowe sa takie ze OZE zarabia a EdF ma straty.

    Mechanizm pewnie jest jeszcze ciekawszy jak sie przesledzi co komu panstwo gwarantuje
    i kto za to placi.

    Podobnie jest w usa tylko tam przemysl paliwowy ma fory. Albo w Kanadzie gdzie prad
    na eksport kosztuje polowe tego co indywidualnie (nie mam pod reka linkow ale badalem
    temat kanadyjskich hydroelektrowni i atomowek kiedys)

    W efekcie inwestorzy w oze maja napchane kieszenie, a EdF ma dziury w budrzecie ktore
    sie po wychodowaniu przez pare lat zasypie z panstwowego budzetu..
    A jak ktos nie wie o tym to mu sie wydaje ze albo atom deficytowy albo zle
    zarzadzany albo jakies inne nieprawdziwe wnioski.

  • 23. Data: 2023-06-08 10:49:37
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, June 7, 2023 at 5:24:38 a.m. UTC-5, LordBluzg(R)?? wrote:

> [...]
    > czy 500T. Już z samego widoku nie jest to liniowe, raczej paraboliczne
    > ze wskazaniem że im większa masa tym mniejsza utrata ciepła.

    Oczywiscie ze nie jest liniowe.
    Ja liczylem pesymistycznie bo nie chcialo mi sie kombinowac.
    4T bedzie promieniowac dajmy na to 4kW przez przegrode a 40T nie bedzie promieniowac
    40kW tylko raczej okolica 9kW (powierzchnia 4T to powiedzmy 2x2x2 = 4m2*6=24m2 a 40T
    to 3,5x3,5x3,5 = 73m2) W praktyce mniej bo wewnetrzny opor tez bedzie gral role.

    Ja mysle ze tam u nich takie straty nie sa problemem bo oni to laduja i rozladowuja w
    dniach lub godzinach a nie miesiacach.
    Wiec strata 100kWh przy pojemnosci 100 000 kWh to waciki...

  • 24. Data: 2023-06-08 13:14:50
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 08.06.2023 o 01:41, ptoki (ptoki) napisał:
> [...]
    > preferencyjnie kredytowane, podlaczenie do sieci jest obligatoryjne i
    > EdF musi za takie przylacze zaplacic mimo ze nie ma z tego pozytku

    Tak właśnie jest. EdF "proponuje" (cudzysłów dlatego, że nie ma wyboru)
    dwie opcje skupu: albo produkujesz w 100% dla gridu, albo produkujesz
    dla siebie i ew. górkę odsprzedajesz. W obu przypadkach cena skupu
    zależy od mocy instalacji.

    Skup dla opcji 100% produkcji:

    od 0 do 3 kW: 0.23 EUR/kWh
    od 3 do 9 kW: 0.20 EUR/kWh
    od 9 do 36 kW: 0.15 EUR/kWh
    powyżej 36 kW: 0.12 EUR/kWh

    Skup dla opcji "autokonsumpcja + odpsprzedaż":

    dla instalacji do 9 kW: 0.13 EUR/kWh
    dla instalacji powyżej 9 kW: 0.07 EUR/kWh.

    Powyższe stawki są oczywiście współfinansowane z pieniędzy publicznych,
    a ustala je Komisja Regulacji Cen.

    kWh kosztuje obecnie 0.17 EUR dla przedsiębiorstw, a 0.20 dla
    normalnych ludziów.

    Słowem - nadal patologia, ale i tak jest już dużo lepiej, niż było
    kilka lat temu. Powoli idzie ku lepszemu.

    Mateusz

  • 25. Data: 2023-06-08 20:04:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 08-06-2023 o 10:41, ptoki (ptoki) pisze:

> [...]
    jadrowa sie wylaczy/zmniejszy produkcje - i co za tym idzie zyski.

    Tu akurat nie widzę nic zdrożnego - siłą rzeczy brudne źródła energii
    powinny być sekowane w miarę możliwości.

    >Dodatkowo obstawiam (nie weryfikowalem) ze energia oze jest oplacana wyzej niz ta z
    atomu.

    A ja obstawiam, że jest jak u nas - czyli energia z OZE jest sprzedawana
    w cenie najdroższego źródła.
    Atom nim nie jest w FR przypadkiem?

    I nie pytam o okresy przejściowe z szaleństwami na cenach gazu....

    > W efekcie przeplywy finansowe sa takie ze OZE zarabia a EdF ma straty.

    Ale nie dlatego że ktoś go szykanuje, albo wyprowadza kasę, tylko
    dlatego że produkuje prąd ze słabo sterowalnego, brudnego źródła.

    W efekcie nie wykorzystując swojej pełnej mocy i nie maksymalizując zysków.

    I tak ma być - nie można napychać kieszeni producentom z brudnych
    źródeł, tak jak to ma miejsce obecnie u nas.

  • 26. Data: 2023-06-09 16:25:36
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Thursday, June 8, 2023 at 1:04:59 p.m. UTC-5, Cavallino wrote:
> [...]
    > Tu akurat nie widzę nic zdrożnego - siłą rzeczy brudne źródła energii
    > powinny być sekowane w miarę możliwości.

    Szefie, to jest atom. Jesli brudny i do wyjebania to proponuje na noc lodowke
    odlaczac zeby zobaczyc jak to jest bez pradu.

    > A ja obstawiam, że jest jak u nas - czyli energia z OZE jest sprzedawana
    > w cenie najdroższego źródła.
    > Atom nim nie jest w FR przypadkiem?

    No teraz niby jest ale nie do konca. Jakby uczciwie byl traktowany to by drogi nie
    byl. Ale jak sie w miks wrzuci cala siec i reszte (bo EdF to monolit) to sie robi
    drogi ale nie z powodu tego ze sama elektrownia i uran jest drogi.

    > I nie pytam o okresy przejściowe z szaleństwami na cenach gazu....
    > Ale nie dlatego że ktoś go szykanuje, albo wyprowadza kasę, tylko
    > dlatego że produkuje prąd ze słabo sterowalnego, brudnego źródła.

    Wlasnie dlatego. Sam atom drogi nie jest. przesledz sobie ceny z przeszlosci i
    aktualne w normalnych dniach. Nie sa szalone.

    > W efekcie nie wykorzystując swojej pełnej mocy i nie maksymalizując zysków.

    No to zrobmy to samo wiatrowi. On jest jeszcze hujowiej sterowalny.

    Wogole nie rozumiem tego pieprzenia ze atom slabo sterowalny i zly. No wiater i
    slonce to fhui sterowalne sa.

    > I tak ma być - nie można napychać kieszeni producentom z brudnych
    > źródeł, tak jak to ma miejsce obecnie u nas.

    LOL. Wylaczny atom i wegiel, zostawmy wiater i slonce i w nocy siedz bez swieczek bo
    wiesz, one brudne sa.

  • 27. Data: 2023-06-10 07:04:16
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 09-06-2023 o 16:25, ptoki (ptoki) pisze:

    > Szefie, to jest atom. Jesli brudny i do wyjebania to proponuje na noc lodowke
    odlaczac zeby zobaczyc jak to jest bez pradu.

    Co ma piernik do wiatraka?
    Dałeś się przekonać rządowi, ze to jedyne możliwe źródło energii?
    No nie.....

    > No teraz niby jest

    No więc powinny być sprzedawane w tej samej cenie.
    Co nie znaczy oczywiście, ze w tej samej kolejności co energia z OZE -
    ta ma pierwszeństwo.

    > Wlasnie dlatego. Sam atom drogi nie jest.

    W jakim sensie?
    Bo amortyzacja i utrzymanie są jednak najdroższe z możliwych.

    > No to zrobmy to samo wiatrowi. On jest jeszcze hujowiej sterowalny.

    Ale czysty.

    > Wogole nie rozumiem tego pieprzenia ze atom slabo sterowalny i zly. No wiater i
    slonce to fhui sterowalne sa.

    No nie rozumiesz.
    Właśnie o to chodzi, żeby inne niż OZE źródła były sterowalne, po to
    żeby równoważyć całkowicie niesterowalne OZE.
    Które mają pierwszeństwo z racji czystości i to do nich należy
    dostosowywać całą resztę.

    > LOL. Wylaczny atom i wegiel

    Tak by było najlepiej.
    Ale w naszym klimacie nie jest to zbytnio realne.

    Dlatego trzeba jakieś mniejsze zło wybierać, im mniej tym lepiej.

    Ale w Australii już praktycznie nie muszą, wystarczy im dostawić trochę
    magazynów.