  • 1. Data: 2019-04-02 18:38:15
    Temat: Montaż klimatyzatora split. Uprawnienia, narzędzia?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Taki temat, nie chce mi się guglować i przekopywać przez
    tony bzdur, więc spytam, pewnie jest tu ktoś kumaty ;)

    Czy montaż klimatyzatora/pompy ciepła typu split wymaga jakiś
    papierów gaziarza czy innego klimatologa?
    Czy potrzebne są specjalistyczne narzędzia?

    pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2019-04-02 22:29:02
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 2 kwietnia 2019 18:38:17 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > papierów gaziarza czy innego klimatologa?
    > Czy potrzebne są specjalistyczne narzędzia?

    tego nie wiem, ale taki od pompy ciepła opowiadał mi jak to się rozliczał z gazow.
    Podejrzewam ze mozesz gazu nie kupić.

    b.

  • 3. Data: 2019-04-02 23:11:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Do Budynia. Jak czegos nie mozna kupic legalnie to nie znaczy to ze tego kupic sie
    nie da. Druga sprawa. Sa sprzedawane klimatyzatory napelnione czynnikiem. Laczac
    jednostke zewnetrzna z wewnetrzna specjalnym zlaczem w jakie wyposazono klimatyzator
    niszcza sie zabezpieczenia umozliwiajace napelnienie klimatyzatora czynnikiem ktory
    jest w jednostce zewnetrznej.

  • 4. Data: 2019-04-03 09:09:38
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, April 2, 2019 at 10:29:04 PM UTC+2, Budyń wrote:

    > tego nie wiem, ale taki od pompy ciepła opowiadał mi jak to się rozliczał z gazow.
    > Podejrzewam ze mozesz gazu nie kupić.

    Sa sprzedawane nabite juz (jesli instalacja nie za dluga to wystarczy...)
    + da sie wypozyczyc pompe prozniowa

    oferty typu https://allegro.pl/oferta/klimatyzator-gree-wifi3-3k
    w35m-samodzielny-montaz-7929818161

  • 5. Data: 2019-04-03 09:15:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 2 Apr 2019 09:38:15 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Taki temat, nie chce mi się guglować i przekopywać przez
    > tony bzdur, więc spytam, pewnie jest tu ktoś kumaty ;)

    Instalowałem sobie ~10 lat temu, tuż po kursie w COCH,
    więc trochę wiem. :P

    > Czy montaż klimatyzatora/pompy ciepła typu split wymaga
    > jakiś papierów gaziarza czy innego klimatologa?

    Wymaga, patrz ustawa o efgazach. Literalnie, jak nie masz pieczątki
    uprawnionego albo znajomego który taką pieczątkę ma, to nie kupisz sprzętu
    który nie jest p&p. Tylko nie wiem czy przypadkiem ustawa klimatyzatorów do
    samodzielnego montażu nie wycofała, bo nie widziałem tego w ofercie
    ostatnio.

    > Czy potrzebne są specjalistyczne narzędzia?

    Na upartego, nie. Żeby zrobić zgodnie ze sztuką to po kolei potrzebne są
    giętarka, ucinarka, kielicharka, pompa próżniowa, manometr. W zasadzie
    wszytkie gdzieś mam jeszcze. :P Nie wiem jak teraz, ale kiedyś się kupowało
    komplet z rurami, to były już zarobione i ucinarka/kielicharka mię się nie
    przydały a grubą rurę giąłem ręcznie (i się niestety splaszczyla), bo za
    małą giętarkę kupiłem. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2019-04-03 09:16:41
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 3 Apr 2019 00:09:38 -0700 (PDT), WS

    > Sa sprzedawane nabite juz (jesli instalacja nie za dluga to wystarczy...)
    > + da sie wypozyczyc pompe prozniowa

    Zdecydowana większość jest nabita fabrycznie, ale to nie znaczy że można je
    kupić.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2019-04-03 09:28:57
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-04-03 o 09:15, Myjk pisze:
> [...]
    > przydały a grubą rurę giąłem ręcznie (i się niestety splaszczyla), bo za

    Kiedyś F-gazy były wymagane przy montażu urządzeń zawierających bodajże
    powyżej 3kg czynnika. Czyli większość klimatyzatorów można było kupić mi
    zainstalować bez uprawnień. Rok, albo dwa lata temu zmieniło się prawo i
    teraz żadnej klimy się nie zainstaluje bez pieczątki i bez uprawnień.

    Reasumując poza ww narzędziami potrzebne są:

    Uprawnienia F-gazy

    Świadectwo Kwalifikacyjne Grupa 1 do 1 kV (tzw. elektryczne SEP) -
    Eksploatacja i Dozór z pomiarami - jeżeli urządzenie wymaga
    poprowadzenia nowej instalacji. Po wykonaniu instalacji muszą być
    wykonane pomiary elektryczne i wystawiony protokół.

    Ponadto musi być prowadzona DG, a z gazów trzeba się rozliczać co do
    grama. Sporządza się sprawozdania., a za gazy wypuszczone do atmosfery
    dokonuje się opłat.

    Gazów bez okazania uprawnień się nie kupi. Chyba, że od Ruskich czy
    Ukraińców. Ale radzę nie "kogutkować" w tym zakresie, bo kary są bardzo
    duże.

  • 8. Data: 2019-04-03 10:03:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 3 Apr 2019 09:15:58 +0200, Myjk <m...@n...op.pl> wrote:
> [...]
    > klimatyzatorów do
    > samodzielnego montażu nie wycofała, bo nie widziałem tego w ofercie

    Nie rozumiem, to splita z marketu juz zainstalować nie mogę? A jak
    zainstaluje wbrew to co?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2019-04-03 12:17:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak to co? Narazisz sie wedlug uzyszkodnika na bardzo wysokie kary. Chodza trojki
    uzyszkodnikowo chlopskie i kontroluja. Szwagier Balcerka, niejaki Szymczak, mowil ze
    widzial taka trojke w akcji. Sprawdzala czy ludzie na przystanku w zapalniczkach nie
    maja czynnika chlodniczego R600.

  • 10. Data: 2019-04-03 13:00:23
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 03 Apr 2019 10:03:56 +0200, Marek

    > Nie rozumiem, to splita z marketu juz zainstalować nie mogę? A jak
    > zainstaluje wbrew to co?

    Możesz. Jeśli zdołasz go kupić. Nie bez powodu w marketach są tylko
    stacjonarne któe instalacji nie wymagają. W Castoramie nie ma w ofercie
    splitów, a w innym Liroju splity są tylko po kontakcie telefonicznym, gdzie
    usłyszysz że sprzedadzą pod warunkiem że z instalatorem posiadającym cert
    na efgazy się zjawisz albo instalację u nich weźmiesz, jak w Obi.

    --
    Pozdor Myjk