  • 21. Data: 2009-04-21 16:01:34
    Temat: Re: Murowanie sciany fundamentowej.
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    kiki pisze:
    > "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> wrote in message

    86851745970

    > Lepiej zobacz jakie masz fugi po 3cm. Jak ci ściany zaczną sie delikatnie
    > rysować to będziesz wiedział czemu

    Przywoicie zaciągnięte - nie sadze, by byly problemy.

    pozdro
    --
    A S

  • 22. Data: 2009-04-21 16:53:36
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Eeeeeeee... nie zebym sie czepial, ale co to jest 'zwykla waserwaga',
    > jak duze (i czemu) daje bledy, oraz czym rozni sie 'zwykla waserwaga'
    > od 'weza' ?

    Eeee czepiasz sie.
    Zwykla poziomnica ma zwykle mala w porownaniu do weza dlugosc; to tak, jakbys
    z wiatrowki chcial trafic wrobla. Na zwykla odleglosc 10 m uda Cie sie to raz
    na 10 strzalow. Chyba, ze jestes jak ja, strzelcem wyborowym to pewnie, ze
    wycelujesz po niej ale to wymaga roboty bo ja trzeba odwracac i metoda
    kolejnych przyblizen w koncu uzyskasz poziom. A i tak jak obejdziesz nia dom
    dookola to bedzie roznica. Tak robili murarze budujac dom gdy bylem jeszcze
    wyrostkiem i jak ten poziom po latach sprawdzilem niwelatorem PZO to roznica
    poziomow jest ponad 10 cm i w dodatku zwichrowany. Co prawda jajko polozone na
    podlodze nie toczy sie od sciany do sciany ale ma tendencje uciekania pod stol.

    > Czyli po polozeniu na murze proces 'utraty wlasnosci wiazacych' zostaje
    > powstrzymany ?
    > A jak wogole nie ulozymy na murze, to nigdy nie zwiaze ?
    Nie wiem moze nie scisle to opisalem albo Ty nie kumasz o co chodzi. Chodzi o
    to, ze zaprawa swieza bardzo dobrze sie "wpija" w pory materialu na zasadzie
    podciagu kapilarnego wody w niej zawartej, ktora wciaga za soba te luzne
    jeszcze czasteczki cementu dajac mocna warstwe kontaktowa. Zaprawa zbrylajaca
    sie po pol godzinie, tej wlasciwosci nie ma, ona owszem lezy na materiale ale
    nigdy nie bedzie z nim zwiazana tak jak swieza, gdyz te czasteczki cementu sa
    juz czesciowo skrystalizowane i nie maja ochoty lepic sie do powierdchni
    pustaka.
    Ja to pisze, gdyz z doswiadczenia wiem, ze nasi murarze jak i czesto
    hamerykanscy, maja o tym czesto bledne pojecie spowodowane tradycja stosowania
    zapraw wapiennych. Wapno w ogole samo bez powietrza nie wiaze czego dowodem
    jest fakt, ze w dole moze sobie lezec kilkadziesiat lat i czym starsze tym
    lepsze. Wiec ten problem przy zaprawie wapiennej nie wystepuje. Zaprawa
    wapienna przykryta folia nadaje sie do roboty nawet po tygodniu.
    Natomiast mechanizm (chemia) wiazania cementu jest inny i on wiaze swoim
    tempem w calej masie i o tym trzeba pamietac. I nie pomoze rozmieszanie starej
    zaprawy z dodatkiem wody. Malo ten dodatek wody zaprawie wybitnie szkodzi.
    Wiec po co kombinowac, w imie czego? Nie lepiej rozrabiac tej zaprawy mniej a
    czesciej niz potem qrwowac?

    > Eeeeeee... nie zebym sie czepial, ale taki myk jest do scian piwnic
    > (i ziemianek:). Od 'niepekania' muru jest zbrojenie lawy, ew. wieniec na
    > fundamencie.

    Ten "myk", jak by Ci to ktos policzyl, robi wiecej dla wytrzymalosci sciany na
    zginanie niz najlepsze zbrojenie samej lawy. Zwlaszcza, ze kazda lawa osiada
    najwiecej pod narozami budynku. Nosnosc belki rosnie do kwadratu jej wysokosci
    i ta zbrojona cienkimi drutami metrowa sciana, cala za taka belke robi tak, ze
    jakis wypasiony wieniec jest wtedy niepotrzebny. Wiec dlaczego tego myku nie
    stosowac?
    To tez jest sprawa kosztow; jesli te druty sa terrorystycznie jak np.
    styropian drogie, to oczywiscie bardziej oplaca sie wykonac gruby wieniec.
    Pzdr.
    Tornad

  • 23. Data: 2009-04-22 06:41:41
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Eeee czepiasz sie.
    > Zwykla poziomnica ma zwykle mala w porownaniu do weza dlugosc;

    eee... rozumiem. Dla mnie poziomica to poziomica, a waserwaga
    to dluuuuuuuga rura wypelniona woda.
    Nieporozumienie slowne.

    > Nie wiem moze nie scisle to opisalem

    No wlasnie o te scislosc mnie chodzilo :)

    > Ten "myk", jak by Ci to ktos policzyl, robi wiecej dla wytrzymalosci
    > sciany na
    > zginanie niz najlepsze zbrojenie samej lawy.

    Tak zrobilem w ziemiance, ale kto wie... moze warto i przy fundamencie
    rzucic taki drut ? To sie stosuje ja kazda szychte ?

    > To tez jest sprawa kosztow; jesli te druty sa terrorystycznie jak np.
    > styropian drogie, to oczywiscie bardziej oplaca sie wykonac gruby wieniec.

    E tam, metr szostki zebro to zlotowka.

    pozdrawiam
    pluton

  • 24. Data: 2009-04-22 06:48:46
    Od: Marras <m...@g...pl>

    > eee... rozumiem. Dla mnie poziomica to poziomica, a waserwaga
    > to dluuuuuuuga rura wypelniona woda.
    > Nieporozumienie slowne.

    tak tylko gwoli sprostowania.
    1. poziomnica = wasserwaga
    2. dluuuuuuuga rura wypelniona woda = schlauchwaga

  • 25. Data: 2009-04-22 07:23:48
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Kwi, 08:48, Marras <m...@g...pl> wrote:

    > tak tylko gwoli sprostowania.
    > 1. poziomnica = wasserwaga
    > 2. dluuuuuuuga rura wypelniona woda = schlauchwaga

    No ja też czasem to myle bo słowo wasser powinno być przy schlauch (no
    bo to napełnia się wodą). Czyli powinno być schlauchwasserwaga żeby
    było logicznie i człowiek się nie mylił ...
    ;-)
    Tym bardziej że w poziomicy chyba raczej nie ma wody ... jest w
    libelce jakiś płyn ale to chyba nie woda.
    ;-)

  • 26. Data: 2009-04-22 14:57:17
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > eee... rozumiem. Dla mnie poziomica to poziomica, a waserwaga
    > to dluuuuuuuga rura wypelniona woda.
    > Nieporozumienie slowne.

    Nie tyle nieporozumienie co brak stazu w budownictwie bo nie spotkalem
    fachowca, ktoryby tego nie wiedzial:)
    Wiec dla scislosci skoro to lubisz, pare zdan na ten temat. Otoz wasserwaga
    zanim stala sie waserwaga byla najpierw elementem wagi do wazenia, takiej
    szalkowej, w ktorej ona pelnila role wskazowki i zapewne stad wziela sie jej
    nazwa.
    Potem ktos, zapewne jakis inny Niemaszek lub Szwajcar wpadl na pomysl aby te
    rurka napelniona woda z banka powietrza wykorzystac jako libelle czy
    poziomnice, ale nazwa zostala.
    Te wszystkie optyczne niwelatory robili Szwajcarzy znani z precyzji i
    pracowitosci. Otoz taka precyzyjna libelka kosztowala majatek. A "jeometra",
    ktory mial mosiezny teodolit, chodzil z nim dumny jak paw, szczegolnie
    wowczas, gdy mial dluga lunete.
    Wyobraz sobie, ze robiono ja z kawalka rurki (ze specjalnego szkla)
    szlifowanej po wewnetrznej stronie na lekko, pod wlasnym ciezarem wygietym
    drucie stalowym, proszkiem diamentowym, recznie przez miesiac, na polysk, tak,
    ze ta wewnetrzna powierzchnia rurki uzyskiwala niewidoczny ale beczkowaty
    ksztalt. Dlatego jak gdzies na strychu czy komisie znajdziesz staary
    niwelator, teodolit czy inny tachometr to do niego z szaconkiem.
    Teraz odnosnie tego nazewnictwa to ja mialem to szczescie, ze z waserwaga
    spotkalem sie w bardzo ciekawych okolicznosciach bedac uczniem chyba drugiej
    klasy szkoly podstwowej.
    Otoz szkola, do ktorej chodzilem nieco oberwala w czasie wojny; na w murze
    sciany szczytowej byla dziura po pocisku artyleryjskim, ktora zalatano
    dechami. W koncu po latach przyjechali panowie murarze coby ja zamurowac i
    pamietam na duzej przerwie zamiast biegac i wrzeszczec stalem i z zapartym
    tchem obserwowalam ich prace bo to i wysoko bylo i ciekawie bo sie czlowiek
    czegos pozytecznego mogl nauczyc. Wiec lataly tam rozne "niezrozumiale" dla
    nas slowa, na ktore zareagowala pani pilnujaca gawiedzi. Akurat chyba majster
    sie jej napatoczyli i ona normalnie do niego z buzia; prosze pana niech pan
    uwaza, tu sa dzieci a wy uzywacie slow niemieckich. Zapewne chodzilo jej o te
    waserwagi sztmajzy czy inne majzle bo to byla pani od polskiego. Murarz
    przyrzekl poprawe i juz na lekcji moglismy uslyszec dialogi typu; Franek, qrfa
    twoja mac nie opirtalaj sie tylko podaj libelke (czy butelke?), juz nie
    pamietam...
    W sumie ja tez jestem przeciwnikiem roznych makaronizmow ale "nec herkules
    contra plures". Jezyk sie zmienia, kazdy chce zablysnac, czesto brak wiedzy
    nadrabiajac znajomoscia slow, ktorych znaczenia niekiedy sam nie rozumie.
    Te wszystkie human resources, merczendajzery, brand menedżery, pijary,
    leasingi, dealery. To jest normalny językowy kolonializm i mozna probowac z
    tym walczyc, ale niestety raczej trzeba polubic.
    Aha, dla scislosci libelka nie jest wypelniona woda lecz zabarwionym
    szpirytusem.
    Pzdr.
    Tornad

  • 27. Data: 2009-04-23 18:16:06
    Od: "KS" <k...@o...pl>

    OK. Dzięki za wszelkie uwagi.
    W sumie będzie a własciwie był to mój debiut w murowaniu.
    Pierwszego dnia postawiłem jakieś 35 bloczków, ale strasznie sie przy tym
    chrzaniłem mierząc na wszystkie strony co by nie spierniczyc niczego.
    Postawiłem wszystkie narozniki, ale tylko jedną warstwe. Tam gdzie miałem
    najniżej dałem z 2-3 cm zaprawy.
    na tych naroznikach gdzie mam wyżej dałem ponizej 1 cm.. W sumie przy tej
    konsystencji zaprawy jaka robiłem jakos tak samo wychodzi koło 15-20mm.
    Mierzyłem poziomy węzem z wodą a prostoliniowośc zapewniał mi sznurek. W
    przyszłą sobote wyciagne sobie wyżej te narozniki i moze bede miał pozyczony
    niwelator laserowy. Używałem też krótkiej poziomicy żeby pustak stał prosto
    w obydwu kierunkach.
    Na koniec jeszcze zapytam, czy ktos wie jakie sa tolerancje na różnice w
    przekątnych?

    Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki.
    K.S.

  • 28. Data: 2009-04-24 06:04:32
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    KS pisze:
> [...]
    > niwelator laserowy. Używałem też krótkiej poziomicy żeby pustak stał prosto

    Moze ktos tu zechce przypomniec procedure pionowania niwelatora?

    pozdro
    --
    A S

  • 29. Data: 2009-04-27 08:13:23
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Na koniec jeszcze zapytam, czy ktos wie jakie sa tolerancje na różnice w
    > przekątnych?

    Rzuc fotki :)
    Chyba nie masz wielkiego pola do manewru - sciany powinny isc w osi
    lawy. Jezeli nawet narozniki przesuniesz po centymetrze w kazda strone,
    to na przekatne wplynie to niewiele.

    pozdrawiam
    pluton