  • 1. Data: 2009-04-17 20:34:04
    Temat: Murowanie sciany fundamentowej.
    Od: "KS" <k...@o...pl>

    Witam,

    Na dniach mam zamiar zacząć murować ścianę fundamentowa swojego domu.
    Ponieważ nigdy tego nie robiłem bo nie jestem budowlańcem, a zamierzam
    zrobic to co najmniej poprawnie, więc czytam podpatruje i pytam.
    Mam do połozenia 5 warstw bloczka 14x25x38cm. Na ławie fundamementowej mam
    jakieś 3-4 cm róznicy poziomów miedzy najnizszym a najwyższym punktem.
    1. Czy te 3-4 cm różnicy powinienem zniwelować na wszystkich 5 warstwach
    równomiernie, czy starać się na pierwszych warstwach uzyskać poziom?
    2. Jakie sa min/ max grubości spoin w ściane z bloczka? Wyczytałem cos o
    8-16mm dla murów z cegły.
    Pytanie wiąże sie z pyt 1.
    3. Czy proporcje objętościowe cement / piasek 1/3,5 będą ok dla uzyskania
    zprawy M8?. Bo rozumiem że do murowania ścian. fundamentowych zaprawa jest
    bez wapna.
    4. Na co ewentualnie jeszcze zwrócic uwagę?

    Z góry dzieki za wszelkie uwagi.
    Pozdrawiam
    K.S.

  • 2. Data: 2009-04-18 00:35:52
    Temat: Re: Murowanie sciany fundamentowej.
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "KS" <k...@o...pl> wrote in message

    > 1. Czy te 3-4 cm różnicy powinienem zniwelować na wszystkich 5 warstwach
    > równomiernie, czy starać się na pierwszych warstwach uzyskać poziom?

    Tego to akurat nie wiem :-) Ale chyba starać się zgubić to na warstwach, nie
    robić tego naraz.
    Ale ja bym proponował może nie przejmować się tym teraz i wylać wieniec z
    normalnym belkowym zbrojeniem 4x12 i tym wyrównać do niwelatora.
    Wieniec wylać takiej szerokości jakiej materiał ścian czyli 24 lub 30cm lub
    więcej nawet.

    > 2. Jakie sa min/ max grubości spoin w ściane z bloczka? Wyczytałem cos o
    > 8-16mm dla murów z cegły.

    2cm z bloczka ale lepiej żeby było mniej. Bloczek ma zwykle 15MPa, a zaprawa
    3 razy mniej więc mogą wystąpić uszkodzenia kompresyjne.
    Norma EU mówi o 20mm albo mniej.

> [...]
    > zprawy M8?. Bo rozumiem że do murowania ścian. fundamentowych zaprawa jest

    Bez wapna zdecydowanie. Jak chcesz żeby się kleiła to dodaj plastyfikatora
    ale niewiele.
    Dodajesz do wody zarobowej w betoniarce i mieszasz tylko z wodą aż zacznie
    się pienić po czym sypiesz reszte.

    > 4. Na co ewentualnie jeszcze zwrócic uwagę?

    Kup sobie niwelator, nawet najtańszy optyczny, używkę z allegro żeby ci sie
    z tych 5cm nie zrobiło 15 :-)

  • 3. Data: 2009-04-18 01:10:10
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KS" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 1. Czy te 3-4 cm różnicy powinienem zniwelować na wszystkich 5 warstwach
    > równomiernie, czy starać się na pierwszych warstwach uzyskać poziom?

    Ja bym zrobil tak jak kiki ci napisal
    muruj jak leci a pozniej wylej maly wieniec i bedzie OK

    > 4. Na co ewentualnie jeszcze zwrócic uwagę?

    Pelne spoiny, jak dopilnujesz przy murowaniu to nie bedzie roboty pozniej

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 4. Data: 2009-04-18 05:33:48
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    wiadomościnews:gsap3j$esd$1@news.dialog.net.pl...

    > Ja bym zrobil tak jak kiki ci napisal
    > muruj jak leci a pozniej wylej maly wieniec i bedzie OK

    Do 4cm zaprawy jeszcze jakoś by uszło, ale tam jest aż 5. Ja bym
    wyprowadził to na pierwszych 2 warstwach a potem już leciał równo
    (łatwiej się muruje jak można z poziomicy korzystać).

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 5. Data: 2009-04-18 08:08:10
    Od: tadeusz <t...@g...com>

    <k...@o...pl> napisał w wiadomościnews:gsap3j$esd$1@news.dialog.net.pl...

> [...]
    > wyprowadził to na pierwszych 2 warstwach a potem już leciał równo
    > (łatwiej się muruje jak można z poziomicy korzystać).

    Jeśli jesteśtaki spec to powiedz jakiej gęstości ma być zaprawa żeby
    wyrównać 5cm na dwóch warstwach? Zapomniałeś że dodatkowo dojdzie
    spoina. .niech stara się wyrównać na wszystkich spoinach.wyrówna
    dobrze ,nie wyrówna nalewką

  • 6. Data: 2009-04-20 01:04:45
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 18 Kwi, 10:08, tadeusz <t...@g...com> wrote:

    > Jeśli jesteśtaki spec

    Spec nie jestem, ale sam trochę w życiu pomurowawszy...
    ;-)

    > to powiedz jakiej gęstości ma być zaprawa żeby
    > wyrównać 5cm na dwóch warstwach?

    Normalnej ... Pierwsza warstwa na spoinie 1 do 3,5cm ... i druga tak
    samo...
    ;-)

    Ewentualnie (jeśli krzywe także w poprzek) to 2 warstwy po 1,5 do 4cm

    UWAGA! Murowanie "krzywe" (tzn. bloczek niewypoziomowany w obu
    kierunkach) u niedoświadczonego murarza nieuchronnie (IMHO) prowadzi
    do postawienia krzywych ścian. W dodatku taki bloczek nieprawidłowo
    "pracuje" co przy zbyt słabej zaprawie mogło by mieć znaczenie.

    Zdecydowanie trzeba już w pierwszej warstwie zachować "poprzeczną
    poziomość" bloczka. Zapewne najlepiej było by murować te warstwy
    schodkowo (bloczek wypoziomowany ale nie w "lini spoiny" na równo z
    innymi). Dlatego IMHO im szybciej się wyrówna tym lepiej.

    >Zapomniałeś że dodatkowo dojdzie
    > spoina. .niech stara się wyrównać na wszystkich spoinach.

    To się dopiero narobiłby!
    ;-)

    >wyrówna
    > dobrze ,nie wyrówna nalewką

    Można i tak. Ja jednak wolę nalewkę dla smaku, a nie dla ukojenia
    nerwów...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 7. Data: 2009-04-20 07:32:27
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > jakieś 3-4 cm róznicy poziomów miedzy najnizszym a najwyższym punktem.

    Na jakiej długości ?

    > 4. Na co ewentualnie jeszcze zwrócic uwagę?

    Izolacja pozioma miedzy lawa a fundamentem.
    Lawe smarujesz np. dysperbitem, 2 razy. Na to mozesz
    dac podwojna pape z jakims smarowidlem, mozesz dac
    specjalna folie z rolki.

    I jak ci juz podpowiedziano pilnuj dokladnego
    wypelnienia spoin (tak poziomych jak i pionowych)
    oraz dokladnie oczyszczaj sciane z kapiacej zaprawy.
    Od razu tez oczyszczaj te folie/pape z kapiacej zaprawy.
    Zaoszczedzisz sobie mnostwo czasu i wysilku na czyszczenie,
    kiedy bedziesz smarowal sciany dysperbitem czy izolbetem.
    A niepelne spoiny maluje sie ciezko.
    Do wewnatrz polecam dysperbit, na zewnatrz - izolbet.

    Jeszcze co do samego murowania, to najpierw wyprowadz sobie
    narozniki, a potem juz prowadzisz sciany po sznurek.
    Zakladam, ze nie trzeba przypominac o przewiazaniu :)

    Nie spiesz sie. U niefachowcow pospiech = gorsza jakosc.
    Kiedy zrobisz narozniki - usiadz, wypij piwko i pomysl,
    czy ci sie twoja robota podoba i co ew. mozna poprawic.

    Oddziel robote fizyczna od intelektualnej :)
    Przesiej piasek na zapas, poukladaj sobie bloczki wzdluz
    lawy, zebys je mial w zasiegu. Przygotuj drogi dojazdowe
    dla taczki.
    Latanie po bloczki kiedy zaprawa juz wiaze odbije sie na
    jakosci roboty w tym sensie, ze nie bedziesz mial juz czasu na
    starannosc ani na myslenie. Robic trzeba tak, zeby caly czas
    wiecej machac zwojami niz lapami.

    pozdrawiam
    pluton

  • 8. Data: 2009-04-20 08:12:43
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    Jeszcze kwestia samych bloczków... bloczki są różne. Niektóre odlewają
    na piasku, a do piasku nic się nie przyklei ... trzeba będzie czyścić
    każdy bloczek zanim się czymkolwiek pomaluje. No i kwestia równości
    bloczków, nierównymi gorzej się muruje .Cena to nie wszystko...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 9. Data: 2009-04-20 08:14:18
    Od: "Boban" <b...@W...gazeta.pl>

    KS <k...@o...pl> napisał(a):

    > 1. Czy te 3-4 cm różnicy powinienem zniwelować na wszystkich 5 warstwach
    > równomiernie, czy starać się na pierwszych warstwach uzyskać poziom?

    Równomiernie zgub to na spoinach

    > 4. Na co ewentualnie jeszcze zwrócic uwagę?

    Zamów sobie już kolejkę u jakiegoś speca od kręgosłupa albo zorientuj kto
    jest dobrym kręgarzem w okolicy :)

  • 10. Data: 2009-04-20 10:18:24
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    kiki pisze:

    > Kup sobie niwelator, nawet najtańszy optyczny, używkę z allegro żeby ci sie
    > z tych 5cm nie zrobiło 15 :-)

    Zabieram glos, bo przez 2 miesiace podawalem murarzowi
    (cholernie ciezkie) bloczki betonowe, a potem silikatowe.

    E tam, zaraz niwelator. Przypadkiem ktos kopnie.
    Kazda warstwe nalezy zaczynac od narozników. Bojazliwy bedzie
    sprawdzal równosc przekątnych i poziomów (poziomica (rurka) wodna).
    Zamiast niwelatora lepszy sznurek, który nalezy rozpinac zawsze
    nad krawedzia kazdej warstwy od jendego bloczka naroznego do drugiego.

    Jesli dobrze wystawiono narozniki, sznurek dopilnuje reszty.

    pozdro
    --
    A S