  • 11. Data: 2009-04-20 16:54:59
    Temat: Re: Murowanie sciany fundamentowej.
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> wrote in message
    news:49ec4bed$1@news.home.net.pl...

    > Zabieram glos, bo przez 2 miesiace podawalem murarzowi
    > (cholernie ciezkie) bloczki betonowe, a potem silikatowe.
    >
    > E tam, zaraz niwelator. Przypadkiem ktos kopnie.
    > Kazda warstwe nalezy zaczynac od narozników. Bojazliwy bedzie

    A tam, od narożników to może zacząc ktoś wprawiony, kto to umie. Lepiej
    wziąć niwelator i murować kolejno dookoła na niwelator, pilnując tylko
    pionu. Szybciej będzie i łatwiej.

  • 12. Data: 2009-04-21 06:32:15
    Od: Marras <m...@g...pl>

    > A tam, od narożników to może zacząc ktoś wprawiony, kto to umie. Lepiej
    > wziąć niwelator i murować kolejno dookoła na niwelator, pilnując tylko
    > pionu. Szybciej będzie i łatwiej.

    co masz na mysli mowiac dookola? Postawic niwelator "w srodku" budynku i
    obracac go czy jak?

  • 13. Data: 2009-04-21 08:55:08
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    kiki pisze:
> [...]
    >
    > A tam, od narożników to może zacząc ktoś wprawiony, kto to umie. Lepiej
    > wziąć niwelator i murować kolejno dookoła na niwelator, pilnując tylko

    No dobra, niwelator do oceny poziomowania, ale tylko narozników
    (choc zbedny wzrost entropii - na rurke z woda juz starozytni...).

    Ale sznurek moim amatorskim zdaniem nadal jest niezbedny, bo raz
    ze dopilnuje poziomów, to jeszcze poprowadzi mur prosta linia
    patrzac od góry, bez pochyleń, zafalowań, itd.

    Tu chłopcy uzgadniają za pomocą rurki z wodą wysokosc szalunku
    pod wieniec na fundamencie (rurke ta wyciagali z szopy bodajze
    3 razy w ciagu budowy):

    http://picasaweb.google.com/AStasiew/Budowa#52061326
    86851745970

    A tu troche widac sznurek, który rozpinano zawsze dokladnie nad
    naroznikami bloczków, które maja zostac postawione:

    http://picasaweb.google.com/AStasiew/Budowa#52061333
    86931415842

    Murarz (to ten co je) bardzo doswiadczony, a nigdy na tym nie
    oszczedzal. Moze temu, ze znajomy ...

    Tu tez sznurek i sposób jego mocowania - do deseczki, która
    byla przybijana "za zakretem" w spoine jednym gwozdziem:

    http://picasaweb.google.com/AStasiew/Budowa#52061334
    64240827250

    pozdr serd
    --
    A S

  • 14. Data: 2009-04-21 09:40:57
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 21 Kwi, 10:55, "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> wrote:

    kilka słów poparcia:
    Ogólnie sznureczek dobra rzecz, choć nie załatwia wszystkiego.
    A waserwaga IMHO dokładniejsza od chińskich niwelatorów.
    ;-)

    Tylko czemu murowali na grubą spoinę?

  • 15. Data: 2009-04-21 10:03:41
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > 1. Czy te 3-4 cm różnicy powinienem zniwelować na wszystkich 5 warstwach
    > równomiernie, czy starać się na pierwszych warstwach uzyskać poziom?
    > 2. Jakie sa min/ max grubości spoin w ściane z bloczka? Wyczytałem cos o
    > 8-16mm dla murów z cegły.
    > Pytanie wiąże sie z pyt 1.
    > 3. Czy proporcje objętościowe cement / piasek 1/3,5 będą ok dla uzyskania
    > zprawy M8?. Bo rozumiem że do murowania ścian. fundamentowych zaprawa jest
    > bez wapna.
    > 4. Na co ewentualnie jeszcze zwrócic uwagę?

    Tyle uwag ale jeszcze dorzuce swoje trzy centy.
    Odnosnie "zgubienia" roznic wysokosci, nie ma znaczenia kiedy to zrobisz,
    grunt aby ostania warstwa byla w poziomie z dokladnoscia do max 1 cm chociaz
    tu wymaga sie max 1/8 cala. Jest to wazne i musisz pozyczyc niwelator lub
    weza. Zwykla waserwaga daje duze bledy. Ktos, kto chyba jeszcze po swietach
    nie wytrzezwial radzil Ci aby kazdy pustak do niwelatora ukladac:).
    Najlepiej "wyciag" narozniki sprawdz niwelatorem poziomy no i oczywiscie
    przekatne do cm i potem muruj do dobrze napinanego cienkiego mocnego sznurka,
    napinanego od zewnatrz, tak robi wiekszosc murarzy. Nawet poradzilbym Ci aby
    wyciagniecie naroznikow zlecic na fuche fachowcowi, ktory to zrobi tak, ze
    pozniej nie bedzie problemow.
    Zaprawa cementowa; dodatek wapna jest korzystny gdyz ona sie lepiej trzyma
    kielni ale mozesz sprobowac jakis plastyfikator a moze nawet opozniacz jej
    wiazania. Normalna zaprawa cementowa traci polowe swych wlasciwosci wiazacych
    juz po pol godzinie od zarobienia, zatem nalezy jej przygotowywac tylko tyle
    ile w czasie tej max pol godziny jej wyrobisz. Zaprawa stara nie wnika w pory
    materialu, nie trzyma i ten pustak bedzie sie na niej chwierutal.
    Stosuj kielnie prostokatna a nie trojkatna, wtedy naklada sie rowniejsza
    warstwe zaprawy i mniej jej traci. Nakladaj zaprawe na dlugosci 2-3 pustakow i
    po ustawieniu koryguj ich ulozenie mlotkiem (ja to robilem trzonkiem mlotka)
    sprwadzajac prosta listwa drewniana lub aluminiowa waserwaga, to przyspiesza
    prace i daje rowniejsza plaszczyzne w pionie. W czasie tego nie spoinuj spoin
    pionowych, zrobisz to po ulozeniu calej warstwy, zadbaj o spoiny poziome ale
    tez z malym opoznieniem gdyz w czasie spoinowania zaprawy mokrej naruszysz
    ustawienie pustaka. Spoinowanie pionowe rob z uzyciem podstawki z ktorej waska
    kielnia bedziesz z niej wciskal zaprawe w spoiny oszczedzajac kregoslup. Po
    zaspoinowaniu korzystne jest zatarcie spoin wilgotna gabka, ale znow po chwili
    gdy bedzie juz nieco twardsza, co wymaga doswiadczenia.
    Zaprawe cementowa trzeba w tym kastrze czy zlobku co pare minut mieszac co
    moze robic pomocnik w kazdym wolnej chwili czasu lopata, lub sam kielnia.
    Zaprawa powinna byc caly czas jak maslo a nie zbrylona z widoczna w dolkach
    woda.
    Na koniec rada; korzystne jest stosowanie specjalnych zgrzewek zbrojeniowych;
    dwa druty z zygzakiem miedzy nimi ukladane na kazdej lub co druga warstwie
    pustakow. One znakomicie "utwardzaja" mur z pustakow a co najwazniejsze taki
    mur Ci nie peknie w przypadku nierownomiernych osiadan podloza. Pisze to na
    podstawie obserwacji bo widuje wiele murow popekanych czy to na naroznikach
    czy wrecz w polowie dlugosci co zawsze sie zdarza, gdy czesc lawy lezy na
    gruncie rodzimym a czesc na zageszczanym nasypie. Samo zbrojenie lawy,
    chociazby ono bylo super silne, nie zawsze wystarcza.
    To tyle rad z tym, ze ja jestem (jak mnie podsumowal jeden fachura) tylko
    trzycwierciowy murarz. W czasie dniowki ukladalem 40-50 pustakow, srednia
    placa to 3 dolary od sztuki...
    Pzdr.
    Tornad

  • 16. Data: 2009-04-21 10:37:21
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Krzemo pisze:

    > Tylko czemu murowali na grubą spoinę?

    Bo nie ufali klejowi i sobie. Klasyczna szkola murowania :-)

    pozdr serd
    --
    A S

  • 17. Data: 2009-04-21 11:22:59
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "Marras" <m...@g...pl> wrote in message
    > co masz na mysli mowiac dookola? Postawic niwelator "w srodku" budynku i
    > obracac go czy jak?

    Obracać, przecież po to on jest. Kup taki 200zł droższy z samopoziomowaniem
    albo kup laserowy rotacyjny będzie jeszcze prościej. Trudno pójść w złą
    stronę mając czym mierzyć.
    Powinni na etapie szalowania fundamentów ustawić deski na niwelator, nie
    miałbyś kłopotu.
    Ja ci jednak radzę zrobić wieniec i nie przejmować się teraz. Niwelator kup
    ale użyjesz go do wieńca, a za to trzymaj fugi muru mniejsze niż 16mm, to ci
    lepiej zrobi. Zaprawa Rz8 albo mocniejsza.

  • 18. Data: 2009-04-21 11:24:43
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    > http://picasaweb.google.com/AStasiew/Budowa#52061326
    86851745970

    Lepiej zobacz jakie masz fugi po 3cm. Jak ci ściany zaczną sie delikatnie
    rysować to będziesz wiedział czemu

  • 19. Data: 2009-04-21 11:31:16
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "Tornad" <t...@o...net> wrote in message
    Ktos, kto chyba jeszcze po swietach
    > nie wytrzezwial radzil Ci aby kazdy pustak do niwelatora ukladac:).
    > Najlepiej "wyciag" narozniki sprawdz niwelatorem poziomy no i oczywiscie

    Nie to miałem na myśli. Chodziło mi o ułożenie kilku bloczków na niwelator
    później sznurki między nimi i murowanie i następna warstwa tak samo. Tak
    idzie najszybciej, bo żeby ucelować w siebie narożnikami to trzeba mieć
    wielką praktykę. Prościej mieć obrys sznurkiem i poziom niwelatorem.

  • 20. Data: 2009-04-21 14:44:01
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Jest to wazne i musisz pozyczyc niwelator lub
    > weza. Zwykla waserwaga daje duze bledy.

    Eeeeeeee... nie zebym sie czepial, ale co to jest 'zwykla waserwaga',
    jak duze (i czemu) daje bledy, oraz czym rozni sie 'zwykla waserwaga'
    od 'weza' ?

> [...]
    > tyle
    > ile w czasie tej max pol godziny jej wyrobisz.

    Czyli po polozeniu na murze proces 'utraty wlasnosci wiazacych' zostaje
    powstrzymany ?
    A jak wogole nie ulozymy na murze, to nigdy nie zwiaze ?

    > dwa druty z zygzakiem miedzy nimi ukladane na kazdej lub co druga warstwie
    > pustakow. One znakomicie "utwardzaja" mur z pustakow a co najwazniejsze
    > taki > mur Ci nie peknie w przypadku nierownomiernych osiadan podloza.

    Eeeeeee... nie zebym sie czepial, ale taki myk jest do scian piwnic
    (i ziemianek:). Od 'niepekania' muru jest zbrojenie lawy, ew. wieniec na
    fundamencie.

    pozdrawiam
    pluton