  • 31. Data: 2015-06-24 14:55:31
    Temat: Re: NTG - wiersz Milosza
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "noname" napisał w wiadomości grup

    > Ja w zasadzie nie jestem anty-Miłoszowy. Zwyczajnie staram się zachować
    > pewien dystans, Szymborska tez dostała Nobla - niejeden udowadniał
    > jakie są kryteria przyznawania Nobli. Podobno Szymborska
    > dostała Nobla by nie dostał go Herbert - który jawi mi się
    > właśnie jako ostoja niezłomności - nie poddał się jak reszta.

    Ale czy bycie wielkim pisarzem wymaga niezłomności? IMO nie. Nie trzeba być
    ideałem męża, ojca i obywatela by zostać wielkim pisarzem.

    > A i Wałęsa i .. co tam będę pisał.
    > Czytałem, z tego co pamiętam dobrze, jedynie "Zniewolony umysł" Miłosza
    > (to o ketmanie) i doceniam.
    > Kapuściński tez jest uznany, a są art. na necie, że jego "Cesarz" to w
    > dużej mierze stek wymysłów (który nieźle się czyta po prawdzie) - i jak
    > tu podejść do reszty twórczości?

    Jak to jak? Najpierw przeczytać a potem sięgnąć po krytyczne opracowanie.

    > Polecam, ale najczęściej z nutką ostrzeżenia. Sam nie dając do końca
    > wszystkiemu wiary.

    I prawidłowo. Kapuściński nie pisał klasycznych reportaży tylko
    sfabularyzowane - ot taki gatunek literacki w którym został mistrzem.

    > Dlatego zazwyczaj daleki jestem od dawania głowy pod topór za kogoś.

    Ale czy to że Kapuściński zdradzał żonę znaczy że nie był wielkim pisarzem?

    > Lubię czytać Hłaska, choć któryś stwierdził że tak naprawdę napisał
    > tylko jedną książkę (bazę).

    Też wielki talent szkoda że tak niewiele stworzył, ale jego "Następny do
    raju" to dzieło w swoim gatunku wybitne.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 32. Data: 2015-06-24 22:51:11
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-06-24 o 14:03, Piotrek pisze:

    > IMHO jedynym potencjalnie działającym mechanizmem zabezpieczającym przed
    > niespełnionymi obiecankami jest odpowiedzialność wybrańców przed
    > wyborcami i zagrożenie przedterminową wyjebką przez rzeczonych wyborców
    > w sytuacji, jeśli wybraniec naopowiadał za dużo "kukuł".
    >
    > Inne mechanizmy, a już w szczególności czteroletni horyzont czasowy na
    > ocenę (przy następnych wyborach), jak widać na załączonych obrazkach po
    > prostu nie działają.

    Dodalbym jeszcze kadencyjnosc poselska jak prezydencka. Dwie kadencje i
    papa. Inaczej jak widac po tzw. zawodowych poslach "od zawsze" traca
    kontakt z rzeczywistoscia.

    Pozdro.. TK