    From: szary <x...@x...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Nadproża-jaka dobra wersja?
    Date: Mon, 22 Sep 2014 01:02:12 +0200

    Akurat przymierzałem się zapytać i widzę podobny wątek z roletami w tle.
    Po spędzeniu ~4 godzin na czytaniu wątków na f.muratora o roletach (a niby
    szukając zdjęć nadproży) postanowiłem -
    nie inwestować w rolety - to tyle tematem pokrewnym (jestem chętny na
    okiennice, mam kilka maszyn stolarskich pod ręką).

    Chcę uniknąć mostków cieplnych, nie rozumiem filmów i rysunków na necie typu
    wkładamy styropian do U kształtki od strony zewnętrznej i "już jest ciepło"
    - ale przecież przewodzenie dalej występuje po obwodzie "U"? - gdzie od dołu
    przylega okno a [grubość] izolacja przy ramie jest znikoma(!).
    i teraz po głowie chodzi mi X wariantów typu:

    1) Okna "ciepły montaż" - ostateczność(?)
    2) Okna ciepły montaż - z dodatkowym styro naokoło otworu
    3) Okna w warstwie ocieplenia -kotwy (TEN PRAWDOPODOBNY)
    4) Okna w systemie MOWO (~system 100zł/mb, + montaż 50zl/mb)

    A) Nadproże wylewane - deskowanie
    B) Nadproża wylewane z cofnięciem (jak pod rolety)
    C) Nadproże prefabr. z belek L19 + ocieplenie od zewnątrz
    D) Nadproże prefabr. z belek L19 + ocieplenie od dołu nadproża
    E) Nadproża prefabr. z belek kwadratowych
    D) Nadproże prefabr. z belek teriva (cięte, diamentem?)
    F) Nadproża z kształtek U (solbet) (kształtaka 50cm/18zł i gdzie kupić?)
    G) Nadproża systemowe ytong ( po ile?, jakoś dużo było )
    H) ?
    Ściana BK24 (600) + 15styro
    Okna, WxH, 90/170, 120/170, 150/150, 180/230 (taras 2 skrz.) itp.

    I dodatkowa trudność! Żona nie może zdecydować się na jakiej wysokości maja
    być okna i jak wysokie! tzn. wie, chce najlepiej na 60 cm + 190(!!) wysokie
    bodaj [264 sufit] i nie analizuje zgrania górnej wysokości okien/drzwi.
    I tak do końca nie jest pewna bo ..musi obejrzeć w realu(?!) jak to wygląda.
    Normalnie nie wiem gdzie mam wykonać nadproża, bo żona chce nierealnie, a
    jak sam zrobię [chcę parapet na 86+170 okna] to będzie mi pie..wypominać
    resztę życia, udusić? A ja debil zamiast zrobić i już, to poszedłem
    uzgadniać, wrr.
    Zrobić wysokie otwory a potem wypełnić np. górę XPSem by obniżyć, da się?

    2) zapewne najtańsza wersja.
    Czy można otwór okienny obłożyć styro XPS np. 2..5 cm? Nie wiem czy kotwy da
    się jakoś sensownie zamocować do BK przez dziury(?) w takim styro.

    3) Czy w tym układzie robię nadproża jak chcę, nie martwiąc się mostkami,
    czy beton (wylewane z betonu) nadproża jakoś jednak dodatkowo ocieplać?
    ! I ile to kosztuje [realnie] za "mb"? materiał lub mat+robocizna ??

    4) Dla mnie kosmiczna cena ~100 zł/mb (~150 z robocizną), odpada, ale może
    jakoś to podrobić?

    A) najprawdopodobniej takie wykonam, nie wiem, dać dwa mniejsze zbrojenia a
    środkiem przedzielić cienkim styro by nadroże lub choćby kawałek folii
    fundamentowej by beton nie miał połączenia na linii wewnątrz-zewnątrz?

    B) mam na myśli czy by w taka wnękę nie wstawić styro na styku z rama okna
    od góry i ew. może dzieci kiedyś uprą się na rolety (lub kupiec domu).

    C) wstąpiłem po drodze do hurtowni, powiedział mi 30zł/mb/szt (?!) belek
    (czy to L19 czy kwadrat), nie wiem - w OBI leżały chyba ~2m za 25 zł - fakt,
    nie wyglądały zbyt solidnie, ale kto wie co tam w jakiej siedzi.
    To po ile w końcu te [sensowne] belki L19 chodzą?

    D) Jak ciąć belki od terivy (tarcza diamentowa nie uszkadza się napotykając
    stal? - co prawda to "diament" ale ..)

    -----------------

    1/ Najbardziej kusi mnie wykonanie nadproży z belek teriva (nie wiem jeszcze
    jak kosztowo wychodzi (ma strop mono)), dwie belki obok siebie, przedzielone
    cienkim styro lub folią by były ciepnie _jakkolwiek_ oddzielone. Zalane
    betonem z betoniarki. Od zewnątrz 2..4 cm wsadzone styro tzn. lekko cofni
    ety beton, od spodu tych belek też 2..4 cm styro.

    2/ Okna zamocowane w warstwie ocieplenia, tylko .. za te kotwy liczą sobie
    chyba też kosmicznie? Kupić tylko kilka (na doły), resztę dorobić
    chałupniczo z płaskowników i ..pewnie stracę gwarancję na okna + sam musze
    sobie założyć? Spoko, i tak wszystko robię sam ;)

    Jakieś inne dobre i tanie rozwiązanie na nadproże+okno?