  • 1. Data: 2014-09-22 01:02:12
    Temat: Nadproża-jaka dobra wersja?
    Od: szary <x...@x...pl>

    Akurat przymierzałem się zapytać i widzę podobny wątek z roletami w tle.
    Po spędzeniu ~4 godzin na czytaniu wątków na f.muratora o roletach (a niby
    szukając zdjęć nadproży) postanowiłem -
    nie inwestować w rolety - to tyle tematem pokrewnym (jestem chętny na
    okiennice, mam kilka maszyn stolarskich pod ręką).

    Chcę uniknąć mostków cieplnych, nie rozumiem filmów i rysunków na necie typu
    wkładamy styropian do U kształtki od strony zewnętrznej i "już jest ciepło"
    - ale przecież przewodzenie dalej występuje po obwodzie "U"? - gdzie od dołu
    przylega okno a [grubość] izolacja przy ramie jest znikoma(!).
    i teraz po głowie chodzi mi X wariantów typu:

    1) Okna "ciepły montaż" - ostateczność(?)
    2) Okna ciepły montaż - z dodatkowym styro naokoło otworu
    3) Okna w warstwie ocieplenia -kotwy (TEN PRAWDOPODOBNY)
    4) Okna w systemie MOWO (~system 100zł/mb, + montaż 50zl/mb)

    A) Nadproże wylewane - deskowanie
    B) Nadproża wylewane z cofnięciem (jak pod rolety)
    C) Nadproże prefabr. z belek L19 + ocieplenie od zewnątrz
    D) Nadproże prefabr. z belek L19 + ocieplenie od dołu nadproża
    E) Nadproża prefabr. z belek kwadratowych
    D) Nadproże prefabr. z belek teriva (cięte, diamentem?)
    F) Nadproża z kształtek U (solbet) (kształtaka 50cm/18zł i gdzie kupić?)
    G) Nadproża systemowe ytong ( po ile?, jakoś dużo było )
    H) ?
    Ściana BK24 (600) + 15styro
    Okna, WxH, 90/170, 120/170, 150/150, 180/230 (taras 2 skrz.) itp.

    I dodatkowa trudność! Żona nie może zdecydować się na jakiej wysokości maja
    być okna i jak wysokie! tzn. wie, chce najlepiej na 60 cm + 190(!!) wysokie
    bodaj [264 sufit] i nie analizuje zgrania górnej wysokości okien/drzwi.
    I tak do końca nie jest pewna bo ..musi obejrzeć w realu(?!) jak to wygląda.
    Normalnie nie wiem gdzie mam wykonać nadproża, bo żona chce nierealnie, a
    jak sam zrobię [chcę parapet na 86+170 okna] to będzie mi pie..wypominać
    resztę życia, udusić? A ja debil zamiast zrobić i już, to poszedłem
    uzgadniać, wrr.
    Zrobić wysokie otwory a potem wypełnić np. górę XPSem by obniżyć, da się?

    2) zapewne najtańsza wersja.
    Czy można otwór okienny obłożyć styro XPS np. 2..5 cm? Nie wiem czy kotwy da
    się jakoś sensownie zamocować do BK przez dziury(?) w takim styro.

    3) Czy w tym układzie robię nadproża jak chcę, nie martwiąc się mostkami,
    czy beton (wylewane z betonu) nadproża jakoś jednak dodatkowo ocieplać?
    ! I ile to kosztuje [realnie] za "mb"? materiał lub mat+robocizna ??

    4) Dla mnie kosmiczna cena ~100 zł/mb (~150 z robocizną), odpada, ale może
    jakoś to podrobić?

    A) najprawdopodobniej takie wykonam, nie wiem, dać dwa mniejsze zbrojenia a
    środkiem przedzielić cienkim styro by nadroże lub choćby kawałek folii
    fundamentowej by beton nie miał połączenia na linii wewnątrz-zewnątrz?

    B) mam na myśli czy by w taka wnękę nie wstawić styro na styku z rama okna
    od góry i ew. może dzieci kiedyś uprą się na rolety (lub kupiec domu).

    C) wstąpiłem po drodze do hurtowni, powiedział mi 30zł/mb/szt (?!) belek
    (czy to L19 czy kwadrat), nie wiem - w OBI leżały chyba ~2m za 25 zł - fakt,
    nie wyglądały zbyt solidnie, ale kto wie co tam w jakiej siedzi.
    To po ile w końcu te [sensowne] belki L19 chodzą?

    D) Jak ciąć belki od terivy (tarcza diamentowa nie uszkadza się napotykając
    stal? - co prawda to "diament" ale ..)

    -----------------

    1/ Najbardziej kusi mnie wykonanie nadproży z belek teriva (nie wiem jeszcze
    jak kosztowo wychodzi (ma strop mono)), dwie belki obok siebie, przedzielone
    cienkim styro lub folią by były ciepnie _jakkolwiek_ oddzielone. Zalane
    betonem z betoniarki. Od zewnątrz 2..4 cm wsadzone styro tzn. lekko cofni
    ety beton, od spodu tych belek też 2..4 cm styro.

    2/ Okna zamocowane w warstwie ocieplenia, tylko .. za te kotwy liczą sobie
    chyba też kosmicznie? Kupić tylko kilka (na doły), resztę dorobić
    chałupniczo z płaskowników i ..pewnie stracę gwarancję na okna + sam musze
    sobie założyć? Spoko, i tak wszystko robię sam ;)

    Jakieś inne dobre i tanie rozwiązanie na nadproże+okno?

  • 2. Data: 2014-09-22 07:53:03
    Temat: Re: Nadproża-jaka dobra wersja?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 22 Sep 2014 01:02:12 +0200, szary

    > 1) Okna "ciepły montaż" - ostateczność(?)

    Co to takiego? To ten montaż w styro "U"?

    > 3) Okna w warstwie ocieplenia -kotwy (TEN PRAWDOPODOBNY)

    To jedyne sensowne rozwiązanie obecnie.

    > A) Nadproże wylewane - deskowanie

    W związku z powyższym nadproże IMO
    nie ma większego znaczenia. Oby taniej.

    > I dodatkowa trudność! Żona nie może zdecydować się na jakiej
    > wysokości maja być okna i jak wysokie! tzn. wie, chce
    > najlepiej na 60 cm + 190(!!) wysokie

    W kuchni też na 60? :P

    --
    Pozdor Myjk

  • 3. Data: 2014-09-22 08:29:27
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-22 01:02, szary wrote:
    > [...]
    > 3) Okna w warstwie ocieplenia -kotwy (TEN PRAWDOPODOBNY)

    (Znajomy) handlowiec wyceniając okna + markowe (za kupę kasy) kotwy i
    konsole do montażu w warstwie ocieplenia lojalnie uprzedzał, że to jest
    proszenie się o kłopoty. Okna wymagają zdecydowanie częściej regulacji,
    natomiast niedługo po gwarancji (na montaż) zakres regulacji lubi się
    kończyć :-(

    Mając tę informację ponownie dopytałem konkurencję i generalnie zaczęli
    sugerować montaż w linii ocieplenia z delikatnym wysunięciem profilu
    poza lico muru.

    Przy czym być może kluczowe było to, że mowa jest o dość dużych oknach z
    szybą P2.

    > [...]

    Piotrek

  • 4. Data: 2014-09-22 08:35:58
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-22 07:53, Myjk wrote:
    > To jedyne sensowne rozwiązanie obecnie.

    Czy może ktoś policzył ile (w brzęczącej monecie) tracimy montując okna
    w linii ocieplenia zamiast w warstwie ocieplenia?

    Innymi słowy mówiąc ile ciepła ucieka przez metr bieżący takiego mostka
    liniowego?

    Piotrek

  • 5. Data: 2014-09-22 08:49:21
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 22.09.2014 o 01:02, szary pisze:

    > 1) Okna "ciepły montaż" - ostateczność(?)
    > 2) Okna ciepły montaż - z dodatkowym styro naokoło otworu
    > 3) Okna w warstwie ocieplenia -kotwy (TEN PRAWDOPODOBNY)
    > 4) Okna w systemie MOWO (~system 100zł/mb, + montaż 50zl/mb)

    ciepły montaż w sensie stosowanie tych taśm i uszczelnień to jak
    najbardziej, ale w połączeniu z wysunięciem okna na zewnątrz. Sam się
    zastanawiam ile wysuwać, czy całą szerokość ramy, czy tyle na ile
    pozwala konstrukcja okna, aby jeszcze było oparte tradycyjnie, czyli
    jakieś 3cm. W przypadku montażu klasycznego z lekkim wysunięciem to
    dodatkowo ciepły parapet (poprawcie mnie jeśli się mylę, ale przy
    całkowitym wysunięciu ramy styro elewacyjne dochodzi do ramy na całym
    obwodzie i ciepłego parapetu nie trzeba, a wręcz nawet chyba się nie da
    go zainstalować?)

    > B) Nadproża wylewane z cofnięciem (jak pod rolety)
    Ja nadproża wylewam razem z wieńcem, do szalunków wkładam 5cm styro,
    cały wieniec, wszystkie nadproża i słupy są dodatkowo izolowane i
    cofnięte do wewnątrz przez te 5cm styro.

    > I dodatkowa trudność! Żona nie może zdecydować się na jakiej wysokości maja
    > być okna i jak wysokie!
    ja wymurowałem na ~84cm bo tak najoptymalniej mi wychodziło z
    pustaków(3*24 + 1*12cm) jak dam ciepły parapet to okno powinno się zgrać
    z blatem kuchennym, jak nie dam ciepłego parapetu to będzie coś trzeba
    podkładać.

    Górę okna zrobiłem na ~228 znów przesądziło lenistwo, co by tylko nie
    docinać, więc nadproże opiera się na 9 i pół pustakach.

    > 2) zapewne najtańsza wersja.
    > Czy można otwór okienny obłożyć styro XPS np. 2..5 cm? Nie wiem czy kotwy da
    > się jakoś sensownie zamocować do BK przez dziury(?) w takim styro.

    też nad tym myślałem, ale zrezygnowałem, jakiś dodatkowy luz ten styro
    może wprowadzić, jak będzie wysunięte to powinno wystarczyć

    > 3) Czy w tym układzie robię nadproża jak chcę, nie martwiąc się mostkami,
    > czy beton (wylewane z betonu) nadproża jakoś jednak dodatkowo ocieplać?
    > ! I ile to kosztuje [realnie] za "mb"? materiał lub mat+robocizna ??

    Nie bardzo rozumiem o co Ci tu chodzi. Jak pisałem, ja w szalunek daje
    5cm styro. Styro objętościowo kosztuje mniej-więcej tyle samo co beton.

    > 4) Dla mnie kosmiczna cena ~100 zł/mb (~150 z robocizną), odpada, ale może
    > jakoś to podrobić?
    Dołączam się do pytania.

    > A) najprawdopodobniej takie wykonam, nie wiem, dać dwa mniejsze zbrojenia a
    > środkiem przedzielić cienkim styro by nadroże lub choćby kawałek folii
    > fundamentowej by beton nie miał połączenia na linii wewnątrz-zewnątrz?
    Mostek termiczny masz przy samej ramie okna, dawanie izolacji w środek
    nie ma sensu. Nadproże daj maksymalnie do środka domu, a od zewnątrz
    okładaj styro. O folii nawet nie myśl.

    > B) mam na myśli czy by w taka wnękę nie wstawić styro na styku z rama okna
    > od góry i ew. może dzieci kiedyś uprą się na rolety (lub kupiec domu).
    Zwał jak zwał - daj styro od zwewnątrz

> [...]
    > nie wyglądały zbyt solidnie, ale kto wie co tam w jakiej siedzi.
    > To po ile w końcu te [sensowne] belki L19 chodzą?
    http://lubar.pl/images/Cenniki/cennik%20lubar%200404
    2014.pdf
    tam masz cennik, od tego spokojnie kilkanaście procent można urwać.

> [...]
    > betonem z betoniarki. Od zewnątrz 2..4 cm wsadzone styro tzn. lekko cofni
    > ety beton, od spodu tych belek też 2..4 cm styro.

    Nie kombinuj, albo daj coś co zostało na nadproża zaprojektowane, albo
    wylej je z betonu. Teriva cenowo podobna do L19 a trzeba dużo więcej
    betonu w nią wlać.

> [...]
    > chałupniczo z płaskowników i ..pewnie stracę gwarancję na okna + sam musze
    > sobie założyć? Spoko, i tak wszystko robię sam ;)

    no takie coś tez by mnie interesowało... czekam na komentarze w tej kwestii.

  • 6. Data: 2014-09-22 09:25:48
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "szary" <x...@x...pl> napisał w wiadomości
    > Chcę uniknąć mostków cieplnych, nie rozumiem filmów i rysunków na necie
    > typu

    ja mysle ze najpierw trzeba sobie odpowiedziec jak bardzo energooszczedny
    dom chcesz stawiac.
    Jesli taki zwykly typowy to ponizsze rozwiazanie jest wystarczajaco dobre,
    bo straty i tak są gdzie indziej

> [...]
    > dołu
    > przylega okno a [grubość] izolacja przy ramie jest znikoma(!).

    im blizej pasywnego tym trzeba nawydziwiac na poszczególnymi elementami,
    równiez oknami.
    Wiec co planujesz?

    b.

  • 7. Data: 2014-09-22 11:21:08
    Od: szary <s...@n...pl>

    Myjk wrote:

    > Mon, 22 Sep 2014 01:02:12 +0200, szary

    > Co to takiego? To ten montaż w styro "U"?

    Ja zrozumialem (YT film solbetu chyba), że "zwykły" to kotwy i zapianowanie
    + pociagnięcie silikonem a "ciepły" to z taśmami, przy czym nie wiem czy
    ciepłym nazywa się montaż cofniętego (nie w licu muru).

    > W kuchni też na 60? :P

    ;)
    W kuchni to bym tez miał pytanie poboczne.
    Chce zlew przy/pod oknem i zastanawiam się jak wysoko dać by myjąc naczynia
    nie chlapać ciągle na szybę - zgłosiłem problem, zastanawia się :). Jedna
    płytka (25) glazury na wysokość (od zlewu) wystarczy? No, zależy od
    pomywacza też :)
    Jest na 4x24, projekt ma 110 i chyba tak zostawię

  • 8. Data: 2014-10-12 23:02:38
    Od: szary <x...@x...pl>

    Albercik wrote:

    > Dołączam się do pytania.

    Myślę nad tym ;), wersja dla ubogich

    a) http://images29.fotosik.pl/242/6e674ab4eb4728ccmed.j
    pg
    (to dom j-j) ponoć było ciut problemów z takim mocowaniem [znaczy po pewnym
    czasie].

    b) http://www.oknonet.pl/img/newsy/vbh/_big/2014-02-16_
    162546.jp
    Nie wiem z czego to jest, ale zastanawiam się nad...
    przyklejeniem zwykłego BK (400?) o grubości 10..12 cm do ściany na zwykły
    (lub jakis niezwykły) klej do BK cienkowarstwowy tj. na około otworu
    okiennego zamiast profili od MOWO (lub tylko odkupionych resztek z MOWO bo i
    tak można - na fragmentach a resztę dokleić z np. XPS-a.
    Co to da? Niby niewiele,
    1. możliwość wysunięcia okna bardziej na zewnątrz i głęboki parapet wewnątrz
    2. minimalne przesunięcie linii przenikania ciepła na zewnątrz
    3. ? (łatwiejsza wymiana okna po 25 latach?)

    Chyba łatwo to wykonać i malutko chyba kosztuje , 2x chyba i raz ale ;)
    Kusi mnie jeszcze wyciąć "kantówki" z XPS-a 10 cm (synthos-a).

  • 9. Data: 2014-10-12 23:27:09
    Od: szary <x...@x...pl>

    szary wrote:

    ps. NTG
    Dziś mi się samochód zajarał, szczęście że miałem pod ręką 5L wody
    niegazowanej, bo gaśnica to psyknęła 3 sekundy i się skończyła - na chwilę
    ogień przydusiła i stanąłem bezradny(!) na chwilę, chwilę trwało i ..
    Chlupnąłem woda z butli 5L i zgasiłem, paliło się ..ja wiem z 90 sekund -
    tak oceniam po czasie i kilka kabli i plastików stopiło nieźle, rezonator
    pomocniczy (na kol.powietrza) chyba miał gaz bo rozleciał się na kawałki i
    wydmuchało częśc f.powietrza - uszczelkę- znaczy niekiepsko szczeliło przy
    odpalaniu.
    Wężyk zasil PB był urwany, ale nie wiem czy to była część przyczyny czy
    przepaliło go i dolało paliwa (paliło się dość centralnie i w jego
    okolicach).

    Z tego doświadczenia mam wnioski:
    - każdego to może spotkać
    - gaśnica z marketu 1kg, nawet niby sprawna to pikuś, ja wyskoczyłem b.
    szybko a żona podała gaśnicę (choć zwierzała się że najpierw siedziała jak
    zaklęta w wozie bez reakcji) - dopiero na krzyk dawaj gaśnicę się ruszyła.

    PROPONUJĘ mieć w BAGAŻNIKU gaśnicę jaką 5 kg, skitraną, lub przynajmniej
    upchaną butlę 3l (po oleju jadalnym) z wodą.

    Miałem czas po nią skoczyć, trzeba tylko mieć świadomość że tam jest!

    Podsumowując:
    Wyskoczyłem niemal od razu po huku - widząc (bo wiedziałem co obserwować) od
    razu dym spod maski, gdybym miał gaśnicę (w ręku!-czyli pochwycił spod
    siedz. pasażera - gdy go nie ma(!)) 2-3 kg to _może_ by mi się udało zgasić
    ogień w zarodku. Potem akcja rozwija się błyskawicznie.

    Samochód do odratowania, 1/2 dnia roboty w sprawdzanie i naprawę kabli,
    stopionych obudów czujników itp. kilka drobniejszych wymianek.

  • 10. Data: 2014-10-13 00:19:49
    Temat: Re: Nadproża-jaka dobra wersja? pps.
    Od: szary <x...@x...pl>

    szary wrote:

    > Nie wiem z czego to jest, ale zastanawiam się nad...
    > przyklejeniem zwykłego BK (400?) o grubości 10..12 cm do ściany na zwykły
    > (lub jakis niezwykły) klej do BK cienkowarstwowy tj. na około otworu

    Ja chcę zastosować wersję pośrednią
    a) wysunąć przed lico o jakieś te 7cm na doklejonym na grubość BK
    b) wypełnić otwór okienny .. z tym że raczej cieniej np. 4 cm XPS-a.

    Coś ja tu:
    http://static.e-okna.pl/articles/355f_okna-zdjecia_1
    _jpg_zdjecia-artykuly-okna-pasywne-zima_main.jpg?0