  • 21. Data: 2012-03-27 20:49:15
    Temat: Re: Największe absurdy, śmieszne...
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-03-27 18:00, Adam pisze:

    > Spartaczyliscie robote :-) Trzebabylo je w dwoch rzedach ulozyc i nie byloby
    problemu (belka pewnie 25cm szeroka, a 5 pretow fi16 z odstepem 2cm da 18cm -
    wychodzi idealna otulina po bokach :) Sorry - nie widze tu absurdu tylko niewiedze
    wykonawcow ;)
    > pozdr.

    Tak zostało zrobione bo inaczej to beton pod zbrojenie by nie wlazł.
    Tyle, że jest projekt, eleganckie przekroje belek ze strzemionami i
    ułożeniem prętów więc poszło "z automatu"

    A co powiesz na górne zbrojenie płyty w postaci prętów wygiętych w
    kształt litery "L" wkładanych w wieniec.
    Jest podana długość całkowita pręta, długość części poziomej, zakres
    gdzie dana partia ma być zamontowana i co ile cm.
    Wszystko super - tyle, że w dwóch miejscach pręty z przeciwległych ścian
    zachodziły na siebie - tworząc zbrojenie dwa razy bardziej zagęszczone
    niż pręty dolne.
    Pewnie też coś sprartaczyliśmy ale kierbud jak przyszedł zobaczyć to
    zbrojenie to zapytał czy to będzie bunkier przeciwatomowy.

    --
    M.

  • 22. Data: 2012-03-28 18:23:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.03.2012 15:49, Plumpi pisze:

    > Choć nie ma jednoznacznego zapisu prawnego, zabraniającego takiej
    > praktyki to istnieje jeszcze coś takiego jak "wiedza techniczna", a ta
    > jednoznacznie neguje stosowanie różnicówek 3-fazowych w obwodach
    > 1-fazowych. Takie praktyki są dość częstą przyczyną poważnych awarii,
    > które niszczą większość lub nawet cały sprzęt elektroniczny i
    > elektryczny w domu.

    Wypowiedź uzasadnij.

  • 23. Data: 2012-03-28 18:25:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.03.2012 19:01, Jackare pisze:

    > ale konkretnie to o co Ci chodzi? :)

    Jaką, uważasz, krzywdę różnicówka trójfazowa może uczynić w instalacji z
    odbiornikami mniej-fazowymi?

  • 24. Data: 2012-03-28 18:53:28
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    wiadomości news:4f733b0c$1@news.home.net.pl...

    > Wypowiedź uzasadnij.

    Każda różnicówka posiada styki na przewodzie/przewodach fazowych oraz
    przewodzie neutralnym.
    Pomyśl teraz co się stanie jak uszkodzi się styk przewodu neutralnego w
    różnicówce i powstanie na nim przerwa lub poluzuje się zacisk tego przwodu w
    tejże różnicówce.
    Podpowiem tylko, że w takiej sytuacji różnicówka 3-fazowa nie zadziała tzn.
    nie rozłączy pozostałych styków, a podłączone do niej urządzenia 1-fazowe
    ulegną uszkodzeniom.
    W przypadku różnicówki 1-fazowej po prostu nastąpi przerwa w zasilaniu
    urządzeń i nic się nie stanie.

  • 25. Data: 2012-03-28 19:15:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.03.2012 18:53, Plumpi pisze:

    > Każda różnicówka posiada styki na przewodzie/przewodach fazowych oraz
    > przewodzie neutralnym.

    To jest kura, panie generale ;->

    > Pomyśl teraz co się stanie jak uszkodzi się styk przewodu neutralnego w
    > różnicówce i powstanie na nim przerwa lub poluzuje się zacisk tego
    > przwodu w tejże różnicówce.

    Dla obwodów jednofazowych obwód zostanie przerwany (bo zero nie będzie
    dalej docierać).

    > Podpowiem tylko, że w takiej sytuacji różnicówka 3-fazowa nie zadziała
    > tzn. nie rozłączy pozostałych styków, a podłączone do niej urządzenia

    1-fazowa też nie "zadziała".

    > 1-fazowe ulegną uszkodzeniom.

    A niby jak? Dostaną fazę, ale nie będą miały zera.

    > W przypadku różnicówki 1-fazowej po prostu nastąpi przerwa w zasilaniu
    > urządzeń i nic się nie stanie.

    W przypadku trójfazowej też nastąpi przerwa w zasilaniu dla jednofazowych.

  • 26. Data: 2012-03-28 19:53:28
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    wiadomości news:4f734722$1@news.home.net.pl...

    > Dla obwodów jednofazowych obwód zostanie przerwany (bo zero nie będzie
    > dalej docierać).

    Tu jesteś w wielkim błędzie.

    > 1-fazowa też nie "zadziała".

    Nie zadziała, ale w przypadku różnicówki 1-fazowej nie bedzie problemu,
    ponieważ przestanie płynąć prąd poprzez urządzenia podłączone do tego
    obwodu.
    W przypadku urządzeń 1-fazowych podłaczonych do różnicówki 3-fazowej w
    zalezności od rozkładu mocy na poszczególnych fazach pomiędzy
    poszczególmnymi fazami, a zerem pojawią się potencjały niższe lub wyższe od
    230V w zalezności od obciążeń poszczegónych faz. Na fazach o większym
    obciążeniu to napięcie bedzie niższe niż 230V, zaś na fazach mniej
    obciążonych napięcie bedzie wyższe od 230V.

    > A niby jak? Dostaną fazę, ale nie będą miały zera.

    Będą miały "zero", tyle, że to "zero" nie będzie na potencjale "zera" i
    dlatego urządzenia weźmie cholera, bo to będzie "zero: pływające, a jego
    potencjał względem ziemi może osiągnąć napięcie od 0 do 230V.
    W tym przypadku prąd nadal będzie płynął, ale potencjały na poszczególnych
    obwodach pomiędzy przewodem fazowym, a neutralnym będą inne. Urządzenia o
    dużej mocy będą zasilane napieciem rzędu kilku-kilkunastu-kilkudziesięciu
    woltów, zaś urządzenia o małej mocy zostaną "ubite" napięciem rzędu
    230-400V. To napiecie będzie tym większe im większy będzie stosunek mocy na
    posoastłych fazach do mocy podłaczonej w tym obwodzie.

    Podpowiem Ci, że jeżeli miał byś wpięte na każdej z faz urządzenia, których
    łączne moce na danej fazie byłyby takie same jak na pozostałych fazach to
    przewód zerowy możesz odłączyć, bo przez ten przewód nie płynie żaden prąd.
    Po prostu prądy wtedy płyną pomiędzy fazami, a nie fazą i zerem i to zero
    wtedy jest niepotrzebne. Niestety trudno jest w praktyce obciążyć wszystkie
    fazy równomiernie takimi samymi mocami, kiedy podłączane są urządzenia
    1-fazowe. Ale w przypadku urządzeń 3-fazowych takich jak np. silniki rozkład
    mocy będzie prawie identyczny na poszczególnych fazach. Z tego właśnie
    powodu silniki elektryczne 3-fazowe podłaczone w gwiazdę nie potrzebują
    podłączania
    przewodu neutralnego do środka gwiazdy.

    > W przypadku trójfazowej też nastąpi przerwa w zasilaniu dla jednofazowych.

    Niestety, ale nie nastąpi, jeżeli będzie obciążana więcej jak jedna faza. Za
    to pojawią się wyższe napięcia pomiędzy fazą, a zerem danego obwodu, bo
    "zero" będzie pływające, na potencjale zależnym od obciążenia poszczególnych
    faz.

  • 27. Data: 2012-03-28 20:18:39
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-03-28 18:25, Andrzej Lawa pisze:

    > Jaką, uważasz, krzywdę różnicówka trójfazowa może uczynić w instalacji z
    > odbiornikami mniej-fazowymi?

    Gość wywodzi, że w różnicówce 3F może dojść do uszkodzenia styku
    "zerowego" przez co w instalacji pojawią się prądy płynące pomiędzy
    fazami... itp itd.

    W sumie ma rację - odcięcie zera może skutkować dużymi problemami.

    ALE!
    Ten sam przypadek może pojawić się przy uszkodzeniu styku w rozłączniku
    4-ro polowym (jak ktoś ma).
    Równie dobrze może gdzieś poluzować się doprowadzenie zera do listwy
    zerowej itp itd.

    --
    M.

  • 28. Data: 2012-03-28 20:34:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.03.2012 19:53, Plumpi pisze:

    > Nie zadziała, ale w przypadku różnicówki 1-fazowej nie bedzie problemu,
    > ponieważ przestanie płynąć prąd poprzez urządzenia podłączone do tego
    > obwodu.

    No dobra, widzę co masz na myśli... Czekaj, niechże to to sobie
    rozrysuję, ... No właśnie, w twoim scenariuszu to w ogóle 1-fazowych
    rzeczy nie należy podłączać do 3-fazowych instalacji, bo co się stanie,
    jeśli zero się urwie przed tymi jednofazowymi różnicówkami, hmm?

    Różnicówek przecież nie wywali tylko dlatego, że przed nimi zero będzie
    "pływające" - różnic przepływów prądów pomiędzy fazami a ich zerem nie
    będzie...

    Swoją drogą jak to będzie w przypadku różnicówki trójfazowej... będziemy
    przecież mieli różnice w przepływie prądów między fazami a zerem (bo
    przez zero różnicówki nic nie popłynie) i zasadniczo powinno ją
    "wywalić". Tylko zaraz... jak podłączę urządzenie korzystające z
    napięcia międzyfazowego to też jest różnica w przepływie pomiędzy fazami
    a zerem... chyba się zgubiłem ;)

    W każdym razie moją 3-fazową różnicówkę na pewno wywala zwarcie zera z
    ochronnym, czyli spowodowanie różnicy pomiędzy bilansem faz a bilansem
    zera (bo mniej-więcej połowa prądów zera idzie wtedy ochronnym).

    Tak czy inaczej to kwestia dość akademicka, bo jeśli komuś się urywa
    "zero" przy różnicówce, to już w tym momencie musiał nieźle spartaczyć
    robotę ;->

  • 29. Data: 2012-03-28 21:25:01
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    wiadomości news:4f7359b6$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > należy podłączać do 3-fazowych instalacji, bo co się stanie, jeśli zero
    > się urwie przed tymi jednofazowymi różnicówkami, hmm?

    Nie w tym rzecz. Instalacje i tak masz wszędzie 3-fazowe. Chodzi tylko, żeby
    nie zabezpieczać różnicówkami 3-fazowymi obwodów jednofazowych.

> [...]
    > zaraz... jak podłączę urządzenie korzystające z napięcia międzyfazowego
    > to też jest różnica w przepływie pomiędzy fazami a zerem... chyba się

    Różnicówka 3-fazowa nie mierzy różnic pomiędzy fazą, a zerem, lecz sprawdza
    czy suma wektorowa wszystkich prądów we wszystkich przewodach fazowych oraz
    neutralnym jest mniejsza od 30mA.
    Prądy mogą się zamykać pomiędzy którąś z faz, a zerem, ale równie dobrze
    tylko pomiędzy fazam i wtedy poprzez zero nie płynie żaden prąd. Jeżeli
    odłączysz zero to po prostu różnicówka tego nawet nie zauważy, bo prąd,
    który płynął do tej pory poprzez zero, popłynie pomiędzy fazami.

    > Tak czy inaczej to kwestia dość akademicka, bo jeśli komuś się urywa
    > "zero" przy różnicówce, to już w tym momencie musiał nieźle spartaczyć
    > robotę ;->

    Dość często się spotykam z takimi problemami i awariami urządzeń na skutek
    uszkodzenia różnicówek, poluzowania czy upalenia się przewodu neutralnego
    przy różnicówce.

  • 30. Data: 2012-03-28 21:34:21
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "SkiMir" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 4-ro polowym (jak ktoś ma).
    > Równie dobrze może gdzieś poluzować się doprowadzenie zera do listwy

    Tyle, że są to przypadki bardzo rzadkie i wyjątkowe, a "wybicie" różnicówki
    może się zdarzać dość często, bo prawie przy każdej awarii w instalacji.
    Ponadto różnicówki powinno się sprawdzać przynajmniej raz na tydzień-dwa
    poprzez naciśnięcie przycisku "TEST", a wtedy podczas rozłączania i
    załączania mogą się pojawić problemy. Co prawda różnicówki są tak zbudowane,
    że styk neutralny powinien rozłączyć się jako ostatni i załączyć jako
    pierwszy. Jednak w skrzynkach elektrycznych często bywa tak, że jest kurz z
    tynku czy gipsu, który jak wejdzie pomiędzy styki może powodować chwilowe
    przerwy lub złe działanie styków podczas załaczania i wyłaczania.