  • 1. Data: 2014-10-13 13:08:43
    Temat: Nowe budowy - czemu domy mają "szkielet" żelbetowy?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Obserwuję ostatnio wiele budów i praktycznie każdy nowo budowany dom
    murowany ma teraz coś w rodzaju szkieletu z żelbetu. Mam wrażenie, że
    dawniej się tego nie robiło. Czy obecne materiały budowlane są tak
    słabe, że szkielet ten jest niezbędny, czy może to taka fanaberia?

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-10-13 13:24:48
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 października 2014 13:08:43 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    > dawniej się tego nie robiło. Czy obecne materiały budowlane są tak
    > słabe, że szkielet ten jest niezbędny, czy może to taka fanaberia?

    Bez takiego "szkieletu" nie zbudujesz np. calej sciany zlozonej z okien :)
    Byc moze chodzi tez o energooszczednosc? (ciensza sciana ale za to grubsze
    ocieplenie?). Nie wiem, bo nie pokazales konkretnie o jaki dom chodzi:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2014-10-13 14:26:58
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-10-13 13:24, Adam pisze:
    > Nie wiem, bo nie pokazales konkretnie o jaki dom chodzi:)

    Konkretnie to chodzi o KAŻDY dom. Każdy teraz ma jakieś żelbety (puste
    zbrojone przestrzenie w ścianach nośnych, które są zalewane razem ze
    stropem nad parterem)

    --
    MN

  • 4. Data: 2014-10-13 14:31:41
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

    > Konkretnie to chodzi o KAŻDY dom. Każdy teraz ma jakieś żelbety (puste
    > zbrojone przestrzenie w ścianach nośnych, które są zalewane razem ze
    > stropem nad parterem)

    Może jakaś lokalna fanaberia? Ja choć bywam często na budowach to jedyne
    dodatkowe wzmocnienia jakie widuję to słupki żelbetowe w ściance
    kolankowej - ale te akurat były od zawsze. Tyle że dawniej widywało się po
    4-6 na elewację, a teraz widuję projekty gdzie ścianka ma 120cm wysokości, a
    słupki ktoś zaprojektował co 200cm albo i gęściej.

    Od jakiegoś czasu widuję też dodatkowe wzmocnienia ścian szczytowych (to
    pokłosie) tzw. trąby powietrznej w Opolskiem kilka lat temu. Ale w ścianach
    parteru żadnych wzmocnień nie widuję. Chyba że jak Adam zauważył w przypadku
    sporych przeszkleń.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2014-10-14 01:02:33
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 października 2014 14:26:58 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Konkretnie to chodzi o KAŻDY dom. Każdy teraz ma jakieś żelbety (puste
    > zbrojone przestrzenie w ścianach nośnych, które są zalewane razem ze
    > stropem nad parterem)

    Nie widuje takich ale mniemam ze wlasnie chodzi o wzmocnienie (moze faktycznie
    sciany sa np. z 18cm silikatow i "dla pewnosci" wzmacniaja je slupem
    zelbetowym?). Na to 30cm styro i wychodzi calkiem zgrabna i super ciepla
    sciana :]
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2014-10-14 06:49:51
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-10-14 01:02, Adam pisze:

> [...]
    > sciany sa np. z 18cm silikatow i "dla pewnosci" wzmacniaja je slupem
    > zelbetowym?). Na to 30cm styro i wychodzi calkiem zgrabna i super ciepla

    Ściany są "zwyczajne" - około 24 cm plus ok 12-16 cm styropianu.
    Widocznie projektanci projektują bunkry "w razie czego".

    --
    MN

  • 7. Data: 2014-10-14 08:25:21
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu wtorek, 14 października 2014 06:49:51 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Ściany są "zwyczajne" - około 24 cm plus ok 12-16 cm styropianu.
    >
    > Widocznie projektanci projektują bunkry "w razie czego".

    I tyle z Twojego każdy dom zostało.
    To co podałeś to jedna z licznych technologii obecnie używanych.
    Obok mnie zbudował się dom, właśnie w takim stelażu, ale ściany wypełnione 18 itong
    plus 24-30 cm styropianu. Nie wiem czy to nie błąd w sztuce, ale słupki żelbetonowe
    nie są pokryte styropianem (chyba że dadzą kolejną warstwę na całość, budowa trwa).

    --
    ZZ@private