  • 1. Data: 2010-04-13 20:26:03
    Temat: Ozdobne kruszywo/żwir na podjazd - jakieś propozycje?
    Od: wolim <w...@i...pl>

    Witam.

    Mam zrobioną podbudowę pod kostkę granitową. Niestety, z przyczyn
    finansowych, nie stać mnie będzie na położenie kostki jeszcze w tym
    roku. Razem wyjdzie jakies 200-250 m2 kostki. Kostka (znaczy kamień
    granitowy nieregularny) już jest... ale firmy krzyczą sobie tyle za
    robociznę, że mógłbym za to postawić ściany średniego domu :)

    Wymyśliłem, że narazie wybrukuję tylko chodniki, obsadzę krawężniki
    podjazdów i wysypię cały podjazd jakimś kamieniem... Ale zależy mi na
    dwóch rzeczach. Po pierwsze, kwestia estetyczna (tzn. żeby to nie był
    zwykły tłuczeń, czy kliniec, bo z tego mam podbudowę właśnie), po
    drugie kwestia finansowa - musi być jak najtaniej, bo rozwiązanie ma
    być tymczasowe... Z tym, że priorytet ma tu estetyka, bo moze się
    okazać, ze prowizorka jest najtrwalsza i zostanie toto na najbliższe
    kilka lat :).

    Szukałem w internecie różnego rodzaju gresów, żwirków, itp. Na
    zdjęciach wygląda nieźle, ale jak w rzeczywistości? No i jeśli wysypię
    np. takiego żwiru rzecznego frakcji 8-16 mm na grubość, powiedzmy 3-5
    cm, to czy będzie się po tym dobrze jeździć? Żwir się chyba tak nie
    sklinuje jak kliniec i będzie "pływać"? Mnie się marzy podjazd z
    białych małych okrąglaczków (kamieni polnych), ale nie wiem, czy to
    się nadaje w ogóle i ceny nigdzie znaleźć nie mogę...

    Do kalkulacji cenowych przyjmijmy Śląsk Dolny, a konkretnie okolice
    Wrocławia - Oleśnicy.

    Doradźcie :)

  • 2. Data: 2010-04-13 20:53:12
    Od: mal <m...@g...com>

    On 13 Kwi, 22:26, wolim <w...@i...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Szukałem w internecie różnego rodzaju gresów, żwirków, itp. Na
    > zdjęciach wygląda nieźle, ale jak w rzeczywistości?

    Radzę szukać ŻWIRU FILTRACYJNEGO. Stosuje się go np. do obsypki
    filtrów studziennych. Ten z rejonu Dln.Śląska jest najlepszy i
    najładniejszy.
    Tona kosztuje ok.35-40 zł. Ciężar objętościowy tego żwiru to ok. 1,5
    T/m3.
    Policz powierzchnię, grubość warstwy i wyjdzie Ci koszt.
    Aha, jeszcze granulacja: radzę tę 8-16 mm, a nawet większą. Musisz
    sprawdzić co mają w żwirowniach.
    Znalazłam takie linki:
    http://www.kruszywa-margo.pl/
    http://www.zwirownia.crs.pl/
    Zapytaj w dużych składach budowlanych we Wrocławiu - na pewno doradzą.

    Pozdrawiam

    mal

  • 3. Data: 2010-04-14 07:00:30
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    wolim pisze:

> [...]
    > białych małych okrąglaczków (kamieni polnych), ale nie wiem, czy to
    > się nadaje w ogóle i ceny nigdzie znaleźć nie mogę...

    Niestety sam żwir się nie nadaje. Będzie się to strasznie rozjeżdżać.
    Praktycznie po każdym przejeździe będzie trzeba biegać z grabiami.
    Rozwiązaniem (nawet stałym, nie tymczasowym) może być "kratka
    trawnikowa" - wbrew nazwie wypełnić ją można również żwirem:
    przykładowo:
    http://www.artbud.pl/kratka_trawnikowa__parkingowa_G
    EOSYSTEM_G5_500x500x50_mm_1szt-10618.html
    Gdzieś kiedyś widziałem taką kratkę podklejoną od spodu tkaniną
    zabezpieczającą przed przerastaniem trawy.

  • 4. Data: 2010-04-14 09:04:39
    Od: mal <m...@g...com>

    On 14 Kwi, 09:00, Rafał <r...@o...pl> wrote:
    > wolim pisze:

    > Niestety sam żwir się nie nadaje. Będzie się to strasznie rozjeżdżać.
    > Praktycznie po każdym przejeździe będzie trzeba biegać z grabiami.

    Nie jest tak do końca, ponieważ rozjeżdżanie (lub nie) jest funkcją
    grubości warstwy. Dlatego podałam ciężar objętościowy i cenę za tonę,
    by można wyliczyć koszt.
    Pod żwir trzeba najpierw dać warstwę klińca, a dopiero potem sypać
    żwir. Wtedy podłoże będzie zwarte.
    Całość - gdy będzie miała grubość ok. 30-40 cm - ustabilizuje się po
    czasie
    min.1 roku, przy sporadycznym ujeżdżaniu.

    > Rozwiązaniem (nawet stałym, nie tymczasowym) może być "kratka
    > trawnikowa"
    > Gdzieś kiedyś widziałem taką kratkę podklejoną od spodu tkaniną
    > zabezpieczającą przed przerastaniem trawy.

    Kratka podścielona geowłókniną nie przepuści frakcji pylastej, która
    w naturalny sposób zbiera się na powierzchni, nanoszona wiatrem.
    W tej sytuacji po roku, dwóch, będzie tam i tak rosła trawa i chwasty.
    W żwirze rozsypanym na dużej powierzchni chwast nie będzie miał
    dobrego podłoża, bo pył będzie wymywany i nie będzie osadzał się
    między ziarnami.

    mal

  • 5. Data: 2010-04-14 10:07:22
    Od: cienias <c...@g...com>

    Fajnym rozwiązaniem jest

    http://www.hansegrand.pl/

    Podobnie sprawdza się granitowy piasek 0-4 mm nie płukany a jest
    znacznie tańszy.

    Pozdrawiam
    Marcin

    --
    www.ekupiec.com.pl

  • 6. Data: 2010-04-14 11:08:53
    Od: "adam" <a...@g...pl>

    > W żwirze rozsypanym na dużej powierzchni chwast nie będzie miał
    > dobrego podłoża, bo pył będzie wymywany i nie będzie osadzał się
    > między ziarnami.

    Czyli geowłóknina jest tu niepotrzebna?

    Adam

  • 7. Data: 2010-04-14 11:59:33
    Od: mal <m...@g...com>

    On 14 Kwi, 13:08, "adam" <a...@g...pl> wrote:

    > Czyli geowłóknina jest tu niepotrzebna?

    Nie. Nie radzę, bo - tak jak wcześniej pisałam - nie przesieje
    nawianego pyłu, który wejdzie między ziarna i będzie podłożem dla
    chwastów i trawy.
    Jeśli zdecydujesz się na kratkę to i tak powinieneś ją układać na
    podsypce z piasku, a w oczka kratki możesz wprasować żwir. Powinno
    wystarczyć.

  • 8. Data: 2010-04-14 12:09:26
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    mal pisze:

> [...]
    > Jeśli zdecydujesz się na kratkę to i tak powinieneś ją układać na
    > podsypce z piasku, a w oczka kratki możesz wprasować żwir. Powinno

    Kiedy czytałem na temat tej włókniny na stronie producenta(niestety nie
    pamiętam co to za producent, nie mogę znaleźć teraz) plusami tej
    włókniny było to że chwasty nie przebiją się korzeniami do podłoża, tym
    samym ich system korzeniowy będzie bardzo osłabiony i łatwo takie coś
    usunąć. W przypadku braku tej włókniny korzonki pójdą w dół i się
    roślinka będzie miała dobrze:)

    Przesiany pył, o którym wspomina mal i tak pozostanie w tym samym
    miejscu czy będzie ta włóknina czy jej tam nie będzie.

    Powyższe dane pochodzą z prospektu pewnego producenta/przedstawiciela i
    nie są zweryfikowane przeze mnie w praktyce!

  • 9. Data: 2010-04-14 13:53:59
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > system korzeniowy będzie bardzo osłabiony i łatwo takie coś usunąć. W
    > przypadku braku tej włókniny korzonki pójdą w dół i się roślinka będzie

    Jasne - powiedz to skrzypowi albo perzowi. U mnie jakoś nie chcą
    stosować się do ulotek producentów ogrodowych folii/geowłóknin
    i dziurawią je jak chcą (czy to z góry, czy od dołu - nie ma znaczenia).
    Fakt folia/geowłóknina ogranicza znacznie występowanie chwastów,
    ale tylko ogranicza - w żadnym wypadku nie likwiduje.

    A jeśli chodzi o żwir to im mniejszy tym lepszy (przynajmniej
    na warstwę górną/wykończeniową) - taka uwaga praktyczna: frakcja
    8-16 mm oznacza żwir który przeszedł przez kratkę o boku 16 mm
    i nie przeszedł przez kratkę 8 mm, co w praktyce oznacza, że może
    się prześlizgnąć kamień 22,5 mm i długości np 5 cm (jak się dobrze
    ułoży między oczkami).
    Janusz Pawlinka

  • 10. Data: 2010-04-14 19:45:21
    Od: mal <m...@g...com>

    On 14 Kwi, 15:53, "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    > i nie przeszedł przez kratkę 8 mm, co w praktyce oznacza, że może
    > się prześlizgnąć kamień 22,5 mm i długości np 5 cm (jak się dobrze

    Ależ ja cały czas mówię o żwirku filtracyjnym! Ten musi być specjalnie
    przesiewany i nie ma mowy, by znaleźć tam jakieś kamulce.

    To nie są moje teoretyczne dywagacje. Taki podjazd istnieje od ponad 5
    lat u mojej bratanicy. Wspólnie wymyśliliśmy i wykonali. Sprawdza się
    na medal. Żadnych chwastów, żadnego rozjeżdżania, a stale używane są 2
    samochody w tym 1 dostawczy. Poza tym auta gości.

    Podjazd o powierzchni ok. 250 m2, na podsypce z klińca+ ok.30 cm żwiru
    filtracyjnego o granulacji 3-8 mm. Nie było to specjalnie zagęszczane
    jakimś ciężkim urządzeniem, lecz użyto ubijaka własnej 'produkcji' i
    wszystko wykonywano warstwami. Nie od razu. W 3 podejściach, czyli
    dostawa żwiru 3 x.
    W 1 roku w butach na obcasie chodziło się na palcach :-)
    W 2 roku - już normalnie.

    Piszę o tym dlatego, że pokrycie żwirem okazało się najtańsze z
    możliwych.

    Aha, boki podjazdu i placu obłożone są kamieniem , kostka

    mal