    From: "SpiskowyMocny" <T...@p...o2.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Panele fotowoltaniczne SPISEK
    Date: Thu, 5 Dec 2019 17:26:56 +0100

    Trafiłem na youtube na film jakiegoś dobrze opłacanego idioty o instalacji
    fotowoltaicznej.
    https://www.youtube.com/watch?v=y38tREXKzl8
    Zainwestowałem 30.000 w fotowoltaikę - kiedy to się zwróci?

    Gościu wszystko zachwala, plecie bajki jak mu się to wszystko zwróci i
    opowiada brednie ze teraz auto elektryczne chodzi mu na prąd a nie na
    węgiel, jak to mu co bardziej kumaci napisali w komentarzach.
    Więc szybko sobie policzyłem opłacalność takiego systemu solarnego i ile
    wynosi okres zwrotu inwestycji. Gościu ma instalację z przesyłem energii do
    sieci energetycznej i możliwością jej odebrania po potrąceniu 20% prowizji,
    więc liczymy dla instalacji:
    https://allegro.pl/oferta/zestaw-fotowoltaiczny-10-k
    wp-solary-7891883243
    Zestaw Fotowoltaiczny 10 kWp Solary
    (zestaw z montażem i załatwianiem biurokratycznych formalności)

    - instalacja ma powierzchnię 55m2 i kosztuje 39000zł, czyli 709zł/m2
    - roczne nasłonecznienie w kraju to 1000kWh/m2
    - uzysk z nieruchomego panela ustawionego na południe 70%
    - sprawność paneli polikrystalicznych 16% (tak podają, ale prawdopodobnie
    mają 14%)
    - koszt energii z elektrowni to 0,55zł/kWh
    - prowizja zakładu energetycznego za magazynowanie 20% (czyli uzyskujemy
    80%)

    Więc jeden m2 panela uzyskuje rocznie energii za 49zł (1000kWh x 0,7 x 0,16
    x 0,8 x 0,55zł)
    Okres zwrotu to 14,5 lat (707zł/49zł), czyli po 14 latach wychodzimy na
    ZERO, czyli na to samo jak by wcale nie inwestować w fotowoltanikę, dopiero
    po 28 latach zyskujemy zysk 550zł (49zł x 0,8 x 14lat) z metra kwadratowego
    instalacji, pod warunkiem że wcześniej ta instalacja się nam nie zepsuje, bo
    gwarancję dają na 25 lat, lub nie uszkodzi jej gradobicie.
    Jak widać 14 lat zwrotu inwestycji to żaden biznes, pewnie dotacje i
    odliczenia od podatku obniżą ten okres do 10 lat, ale nie łudźcie się, bo
    żeby ktoś tą dotację dostał, to komuś (wam) muszą te pieniądze wyciągnąć z
    kieszeni. Więc żadnej inwestycji tutaj nie ma, są tylko koszty. Obliczenia i
    tak są dość optymistyczne, bo w rzeczywistości panele uzyskają mniej
    energii, bo pada śnieg, trzeba doliczyć koszt serwisu instalacji przez te
    14-28 lat, oraz liczyć się z ryzykiem że za 5-10 lat elektrownia może
    zaprzestać usługi magazynowania i wtedy to już zostaniemy dosłownie w koziej
    D.

    Znowu potwierdziło się to co już wcześniej pisałem, że pseudo odnawialne
    energie są nieopłacalne, bo koszt wyprodukowania panela słonecznego, jest
    wyższy niż koszt energii jaką ten panel uzyska przez okres swojego życia,
    czyli celowy SPISEK na waszą szkodę, dla waszych pieniędzy i za wasze
    pieniądze, pozdrawiam i wesołych świąt.