  • 11. Data: 2019-12-08 09:50:10
    Temat: Re: Panele fotowoltaniczne SPISEK
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 7 Dec 2019 00:07:36 -0800 (PST), Kris <k...@g...com>
    wrote:
    > Darmo to tez ale ja byłbym w stanie zapłacić za FV gdyby mi
    > się w max 5 lat zwróciło.

    Mnie zaciekawiło to, że 99% obaw komentujących to "a co jeśli grad
    spadnie?". O co chodzi z tym gradem?? Skoro panel jest elementem do
    instalacji zewnętrznej i kosztuje tyle kasy to chyba jest
    zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi? Komu grad uszkodził
    panele? Ja nie słyszałem o takim przypadku. Znam tylko przypadek
    mikrometoeroytu (eevblog).

    --
    Marek

  • 12. Data: 2019-12-08 10:34:16
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-12-07 o 23:06 -0800, s...@g...com napisał:
    > I to kumulatywnie na pare lat wprzod tak coby nawet biedny maliniak
    > odkladajac 200pln miesiecznie mogl w zabawie wziasc udzial. W efekcie
    > mogl by sobie PIT zmniejszyc do zera i cos dla swiata/ekologii zrobic.

    Z tą ekologią to bez przesady. "Eko" w panelach jest podobnego poziomu
    co w "Eko"-groszku. Jedyna pozytywna sprawa jest taka, że przez tę całą
    zabawę w panele ludzie napędzają przemysł, i ten być może dzięki temu za
    jakiś czas opracuje faktycznie ekologiczne rozwiązania.

    Mateusz

  • 13. Data: 2019-12-08 11:11:01
    Od: e...@g...com

    Apropos Zachara, wiadomo,żee zarabia na reklamach. Nazwanie go idiotą jest w związku
    z tym błędem.

  • 14. Data: 2019-12-08 11:45:54
    Od: "SpiskowyMocny" <T...@p...o2.pl>

    e...@g...com napisał:
    > Apropos Zachara, wiadomo,żee zarabia na reklamach.
    > Nazwanie go idiotą jest w związku z tym błędem.

    A dlaczego wykluczasz idiotów z zarabiania na reklamach?
    Przecież tacy się idealnie do takiej roboty nadają.
    Nie znam człowieka, tylko słyszę co pierniczy, czyli głupoty i widzę że jest
    mocno sponsorowany.

  • 15. Data: 2019-12-08 11:56:03
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 grudnia 2019 08:06:20 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    miesiecznie mogl w zabawie wziasc udzial.
    > W efekcie mogl by sobie PIT zmniejszyc do zera i cos dla swiata/ekologii zrobic.

    Przecież tak właśnie jest, panie ignorancie :D

    https://columbusenergy.pl/2019/01/04/od-2019-roku-mo
    zesz-odliczyc-koszt-instalacji-fotowoltaicznej-od-po
    datku/

    > Ale kupa luda tego nie czai. Za bardzo wyksztalceni sa. Prostych rzeczy juz nie
    kumaja...

    Sam nie kumasz, a innych obrażasz :)

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2019-12-08 12:01:36
    Od: "SpiskowyMocny" <T...@p...o2.pl>

    Adam Sz napisał:
    > A moim zdaniem właśnie nadszedł czas, kiedy
    > instalacja fv zaczyna mieć opłacalny sens.
    > Na moim przykladzie:
    > - zużycie ok 11tys kWh
    > - instalacja mocy 10kW, koszt ok 33k PLN brutto
    > - koszt kWh na tę chwilę ok 0,45 (średnia z 2 taryf)
    > Czyli zwrot po dokładnie 6 latach. -- Adam Sz.

    Ha ha, jak masz prąd tańszy z elektrowni, to paradoksalnie masz niższy zysk
    z prądu z paneli, bo mnożysz przez 0,45zł, czyli u ciebie m2 instalacji
    generuje maksymalnie 39zł rocznie.
    Skoro koszt m2 instalacji wynosi 709zł (616zł z dotacją) a zysk roczny 39zł,
    to jakim cudem zwróci ci się to po 6 latach? Bo mi wychodzi po 15 latach
    (616zł/39zł) A zwrot nie oznacza zysk, to dopiero wyjście na zero, do zysków
    jeszcze daleka droga.

  • 17. Data: 2019-12-08 12:05:01
    Od: "SpiskowyMocny" <T...@p...o2.pl>

    Marek" napisał:
> [...]
    > przed warunkami atmosferycznymi? Komu grad uszkodził panele? Ja nie
    > słyszałem o takim przypadku. Znam tylko przypadek mikrometoeroytu

    A ja słyszałem i widziałem, nawet auta z uszkodzoną karoserią i wybitymi
    szybami po gradobiciu widziałem. Dodam że przyczyn uszkodzenia paneli jest
    znacznie więcej, grad to tylklo jeden przykład.

  • 18. Data: 2019-12-08 13:28:04
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-12-08 o 00:11 -0800, Adam Sz. napisał:
    > Na moim przykladzie:
    >
    > - zużycie ok 11tys kWh

    Przy takim zużyciu pewno dogrzewasz dom prądem, albo grzejesz nim
    znaczne ilości CWU. Jak w takiej sytuacji wyglądałaby opłacalność
    solarów zamiast paneli? Liczyłeś to może? Co prawda przy solarach nie
    ma prosumenta, ale za to instalacja prostsza i tańsza...

    > Instalacja wygeneruje 10 tys kWh,

    W jakim okresie? 10 lat?

    > A biorąc pod uwagę, że prąd w najbliższym roku podrożeje nawet 20-30%
    > i może drożeć nadal - jest to idealny czas na montaż paneli

    Alternatywnie - idealny czas na ograniczenie zużycia prądu. Moje
    zużycie jest na poziomie 1900 kWh rocznie (90 kWh/mc zimą, 270 kWh/mc
    latem).

    Mateusz

  • 19. Data: 2019-12-08 13:31:32
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 grudnia 2019 12:50:26 UTC+1 użytkownik SpiskowyMocny napisał:

> [...]
    > (616zł/39zł) A zwrot nie oznacza zysk, to dopiero wyjście na zero, do zysków

    Pan Spiskowy chyba czuł też spisek w matematyce szkoły podstawowej i
    omijał szerokim łukiem?

    Sprostujmy więc te banialuki.

    Jeden panel 167x99cm = 1,65m2 mocy 330W dostarcza około 330kWh mocy.
    Czyli 1m2 dokładnie 200kWh. Ale trzeba odjąć od części wyprodukowanej mocy
    20% które zajuma energetyka (40kWh zużywam od razu, a z pozostałych 160kWh
    odbieram 80% czyli 128kWh). W sumie 1m2 realnie daje mi więc 40+128=168kWh.

    168kWh * 0,45 pln = 75,6 pln z m2, a nie 39 pln rocznie.

    Koszt instalacji 30 paneli, czyli 49,5m2 - wynosi mnie realnie 23k pln.
    Czyli 464 pln / m2, a nie 616.

    464 pln dzielone na roczny zysk 75,6 pln daje jak byk zwrot zaraz po szóstym
    roku użytkowania instalacji, a biorąc pod uwagę nadchodzące spore podwyżki
    w najbliższych latach (i to już od połowy 2020) - bliżej 4 lat.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 20. Data: 2019-12-08 13:36:01
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 grudnia 2019 13:28:05 UTC+1 użytkownik Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > solarów zamiast paneli? Liczyłeś to może? Co prawda przy solarach nie
    > ma prosumenta, ale za to instalacja prostsza i tańsza...

    ok 6tys kWh idzie mi na CO+CWU. Z czego zdecydowana większość na CO, gdzie
    solary nie dadzą mi nic bo w tym okresie nie generują prawie wcale ciepła :)

    Instalacja solarna jest prostsza? Nie żartuj :) Wrzący glikol, mechaniczne
    pompki - to jest zdecydowanie bardziej skomplikowana instalacja niż
    fotowoltaika w której nie ma elementów mechanicznych i nic nie wybuchnie jak
    zabraknie prądu ;)

    > W jakim okresie? 10 lat?

    W ciągu roku oczywiście. Tak w polskim klimacie wychodzi. Sąsiad ma
    instalację 6kW na identycznych połaciach jak ja (ma tak samo ułożony dom
    i połacie południowy-wschód i południowy-zachód) i wygenerował ok 6300kWh.
    Więc zakładam z lekkim zapasem że instalacja 10kW wygeneruje ok 10 tys kWh
    rocznie.

    > Alternatywnie - idealny czas na ograniczenie zużycia prądu. Moje
    > zużycie jest na poziomie 1900 kWh rocznie (90 kWh/mc zimą, 270 kWh/mc
    > latem).

    Doszły mi trzy klimy w pokojach, suszarka na prąd do ubrań i dwoje dzieci,
    a być może niedługo elektryczny samochód, bo z aktualnymi dopłatami
    rządowymi drugi mały miejski samochód elektryczny zaczyna się opłacać :)

    Zdecydowanie ograniczenie zużycia prądu nie jest mi po drodze :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.