  • 1. Data: 2010-10-24 20:36:08
    Temat: Pęknięty wężyk, zalany dom - co robić?
    Od: "Tomek " <v...@g...pl>

    Hej,

    Jest taka kwestia, że zalało mi nowo-budowany dom (praktycznie już wykończony
    - ostatnie poprawki przed wprowadzeniem się). Pękł wężyk przy baterii w WC i
    zalane zostały korytarze, salon, kuchnia, kotłownia i sypialnia. Lało się
    przez kilka godzin - w dom poszło co najmniej 3-4 m3 wody (a możliwe, że i 10
    m3 - niestety nie pamiętam ostatnich wskazań licznika wody). Na podłogach
    było około 2-3 cm wody. Woda płynęła od WC przez całą część dzienną do
    kotłowni i tak spływała do kratki w podłodze. Dom jest niepodpiwniczony. We
    wszystkich zalanych pomieszczeniach poza sypialnią są płytki ceramiczne na
    podłogach (a pod nimi podłogówka - już uruchomiona - temperatura w domu to
    około 20 st. Celsjusza). W sypialni były panele (już je zdjęliśmy - pod
    spodem oczywiście totalnie mokra wylewka). Zrobiłem kontrolny odwiert przez
    wylewkę do warstwy styropianu i okazuje się, że tam też jest woda - po
    włożeniu do otworu zwiniętego w rurkę papierowego ręcznika jego koniec jest
    mokry. Był też facet z firmy zajmującej się osuszaniem. Pomierzył wilgotność,
    potwierdził, że jest woda w podłodze (duża wilgotność w szczelinach
    dylatacyjnych przy ścianach). Za jego namową zainstalowałem wczoraj w
    sypialni (tam gdzie są zdjęte panele i jest odsłonięta wylewka) osuszacz. W
    ciągu jednej doby skroplił około 30 l wody, ale ponieważ gość od osuszania
    kazał pozamykać w tym pomieszczeniu okna i drzwi i grzać ile wlezie to tam
    jest teraz sauna (30 st. Celsjusza i meeega wilgotność w powietrzu). Facet
    doradza oczywiście osuszanie podposadzkowe (chce wywiercić otwory w posadzce
    i tłoczyć tam suche powietrze), ale to już jest spory koszt (wg jego
    kosztorysu ponad 4 tys. zł).

    Co robić z tym cholerstwem? Czy jest szansa, że to samo wyschnie bez grzybów
    itp. jeśli będę porządnie grzał całą zimę i porządnie wietrzył (niestety -
    wentylacja grawitacyjna)? A może jego gadanie o tym osuszaniu podposadzkowym
    to nie tylko marketing i rzeczywiście warto w to zainwestować?

    Dom był ubezpieczony, ale cholera wie czy ubezpieczyciel będzie chciał pokryć
    koszty takiego osuszania...

    Nie wiem co robić. A tu szybko trzeba się na coś zdecydować. Pomożecie?
    Z góry wielkie dzięki,
    Tomek

  • 2. Data: 2010-10-24 21:13:27
    Temat: Re: Pęknięty wężyk, zalany dom - co robić?
    Od: Maciek <m...@g...com>

    On 24 Paź, 22:36, "Tomek " <v...@g...pl> wrote:
> [...]
    > koszty takiego osuszania...
    >
    > Nie wiem co robić. A tu szybko trzeba się na coś zdecydować. Pomożecie?

    Jeśli ubezpieczyciel pokryje to ja bym zrobił to 'osuszanie
    podposadzkowe'. A jeśli nie to zima akurat jest dobrą porą na
    suszenie, tzn rozszczelnić okna, jeszcze wymusić wentylatorami wywiew
    powietrza (żeby ilości były kontrolowane) , grzać i samo wyschnąć
    powinno.

  • 3. Data: 2010-10-24 21:35:50
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Tomek " <v...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem co robić. A tu szybko trzeba się na coś zdecydować. Pomożecie?
    > Z góry wielkie dzięki,

    Grzanie tego podlogowka moim zdaniem nie zalatwi sprawy. Jezeli izolacja
    przeciwilgociowa pozioma jest zrobiona ze sztuka to dla tego przypadku tym
    gorzej. Grzanie posadzkii spodowuje, ze czesc wilgoci owszem odparuje, ale w
    dol i tam i tak skropli sie pod styropianem. Dla tego min. wygrzewanie
    posadzek zaczyna sie od niskich temp. W sumie lato zalatwi sprawe o ile
    wytrwasz do tego czasu z wykonczeniem podlogi czyms innym niz plytki. Jezeli
    ubezpieczyciel zwroci Ci za osuszanie to robic, jezeli nie to pewnie byloby
    lepiej wstrzymac sie z wykonczeniem do co najmniej lata.
    Osuszanie podposadzkowe nie wiem na czym polega, ale nie godz sie na
    wiercenie dziur przez izolacje przeciwwilgociowa pod posadzka, bo teraz
    osuszysz a w przyszlosci bedzie tylko gorzej. Ja polewajac woda posadzki po
    betonowaniu mialem podobny problem, ale odpuscilem sobie temat calkowicie i
    po paru miesiacach po wilgoci pod posadzka nie ma nawet sladu.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2010-10-24 22:49:05
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

> [...]

    > koszty takiego osuszania...
    >
    > Nie wiem co robić. A tu szybko trzeba się na coś zdecydować. Pomożecie?

    Niewiele pewnie pomoge ale jezeli masz tam jakiekolwiek meble, czy
    cokolwiek innego drewnianego to rzecz jasna wywiez to gdzie sie da. W
    pomieszczeniach bedziesz mial w najblizszych dniach mega wilgotnosc,
    ktora moze to wszystko poniszczyc.. Wszedzie miales ceramike. A jak
    miales wykonczone cokoliki? Jezeli tez plytkami, a fugi sa szczelne, a
    woda wyciekala jak pisales do jakiejs kratki, to moze wcale nie bedzie
    tak tragicznie. Mi sie "troche" wody ulalo przez niedostatecznie
    zabezpieczony korek w WC (taki co sie uzywa do zabezpieczania wyjsc do
    baterii przy tynkach) - zauwazylem po paru dniach dopiero, ale tam to
    sikalo minimalnym strumyczkiem (a'la rosa:) jednak przecieklo pod
    posadzki, przemierzylo pod nimi przynajmniej 5-6m i zaczelo kapac w
    kotlowni w dziurze z ktorej wychodzi pion kanalizacyjny. Co sie
    nadenerwowalem, to moje. Nie wiem ile wycieklo - prawdopodobnie
    znacznie mniej niz u Ciebie - moze parenascie, moze paredziesiat
    litrow. Wlaczylem osuszacz i po 2-3 dniach wszystko zniknelo. Do
    dzisiaj jest suchutko, nie widac sladu grzybka i nie ma zadnych
    nieprzyjemnych zapachow, a posadzka jest suchutka (w tamtym miejscu
    nie mam jeszcze podlog). Wiec... Moze u Ciebie bedzie podobnie.
    Przeciez posadzki w momencie ich kladzenia, tudziez czasem wylewania,
    tez sa mokre i jakos z nich ta wilgoc cala wychodzi :) Masz plytki,
    wiec wilgoc moze wychodzic fugami - niestety znacznie wolniej, bo i
    powierzchnia fug w stosunku do calej podlogi jest mniejsza.. Ale tez
    mniej jej tam dzieki temu wsiaknelo :)

    Co do osuszania podposadzkowego:

    http://www.hydrotakt.pl/index.php/osuszanie-budynkow
    /podposadzkowe/jak-to-robimy.html

    Nie znam tej technologii ale widac, ze taka istnieje i widocznie
    dziala. Moze wiec lepiej dla wlasnego spokoju to zrobic ?
    Ubezpieczyciel powinien byc zadowolony, ze wyda 4k pln, a nie 100k za
    kucie wszystkiego do chudziaka, osuszanie, od nowa podlogowka,
    posadzki, wykonczenia.. No nie wiem - ja bym chyba w Twoim wypadku
    odzalowal, zrobil te osuszanie i spal spokojnie.. Trudny wybor - nie
    zazdroszcze Ci!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2010-10-25 00:08:45
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Tomek " <v...@g...pl> wrote in message
    > Hej,
    >
    > Jest taka kwestia, że zalało mi nowo-budowany dom (praktycznie już
    > wykończony

    Ta woda tam będzie siedzieć latami. Trzeba agregaty do suszenia i po kilka
    kW prądu na każde pomieszczenie.
    Ściany zaczną obłazić do metra, tynki mam na myśli. Mieliśmy taki numer
    kiedyś w części wspólnej osiedla. Zalało jak diabli po kostki, bo pękła
    jakaś rura.
    Ubezpieczenie płaciło ale trzeba było gdzieś tam nawet kuc posadzki.

  • 6. Data: 2010-10-25 01:25:27
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

> [...]
    > 10
    > m3 - niestety nie pamiętam ostatnich wskazań licznika wody).

    Sam tego w takich rozmiarach nie przerabiałem ale byłem w jednym domu jakiś
    czas po takiej awarii.
    Facet trochę kombinował więc jemu suszenie zajęło ponad rok! Dom do
    ponownego malowania wnętrz z powodu zacieków na ścianach w wyniku
    podciągania wody z posadzki.

    Wszystkie cokoły będą musiały być zdjęte aby odsłonić dylatację przez którą
    woda bedzie mogła odparować i jak najmniej jej szło w ścianę.
    Dobrze jest też podkuć ścianę przy podłodze aby jeszcze zwiększyć pole
    parowania wody.
    Grzej i wietrz ile wejdzie i będziesz finansowo mógł wytrzymać.
    Nie obędzie się bez stosowania osuszaczy. To jest jednak bardzo duży koszt,
    ponieważ po pierwsze płacisz za wynajęcie urządzenia a po drugie prądu żre
    to ogromne ilości.
    Więc te 4,000 nie wydaje mi się wygórowaną kwotą i uważam że nie ma co się
    zastanawiać.
    Osuszania podposadzkowego nie znam ale wydaje mi się to dosyć rozsądne. Nie
    bałbym sie też wiercenia dziur w posadzce. Tym bardziej jeśli tłoczone tam
    będzie suche powietrze.
    Im szybciej zaczniesz tym lepiej.

    Jeśli nie masz odebranego budynku to zrób to jak najszybciej i zmień taryfę
    w zakładzie energetycznym z budowlanej na docelową. Prądu pójdzie bardzo
    dużo.

    Zaczynaj suszyć i walcz z ubezpieczycielem o zwrot kosztów. Powodzenia

    PS
    A wężyk gdzie kupiłeś?

  • 7. Data: 2010-10-25 03:00:39
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-10-24 22:36, Tomek pisze:

    > Jest taka kwestia, że zalało mi nowo-budowany dom (praktycznie już wykończony
    > - ostatnie poprawki przed wprowadzeniem się). Pękł wężyk przy baterii w WC

    Przepraszam, że spytam.. Co to za wężyk pękł? Czy mógłbyś podać firmę?

  • 8. Data: 2010-10-25 04:37:28
    Od: "Tomek " <v...@g...pl>

    Hej,

    Dzięki wielkie wszystkim za odpowiedź. Czyli widzę, że wspólny wniosek jest
    żeby osuszać to porządnie, bo samo raczej nie wyjdzie. Zwłaszcza, że my przed
    zimą musimy się przeprowadzić...
    W pomieszczeniach z płytkami nie było cokołów tylko zwykłe listwy plastikowe
    (coś jak daje się przy panelach podłogowych), więc woda na pewno się pod nie
    dostała. Już je pozdejmowałem, żeby odsłonić dylatacje przy ścianach. Poza
    tym nie miałem jeszcze nigdzie pozakładanych żadnych listew na podłodze w
    drzwiach (szczeliny dylatacyjne) i tam na pewno dostało się bardzo dużo wody.
    A wężyk to był taki, który dostałem razem z baterią KFA. Wg sąsiada tej nocy
    kiedy mi ten wężyk puścił były duże skoki ciśnienia w instalacji wodociągowej
    w okolicy. Być może to dlatego...
    Pozdrawiam,

  • 9. Data: 2010-10-25 05:07:01
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Filip KK wrote:

    > Przepraszam, że spytam.. Co to za wężyk pękł? Czy mógłbyś podać firmę?

    drugie pytanie czy był w domu reduktor ciśnienia.

  • 10. Data: 2010-10-25 05:17:16
    Od: "Tomek D." <t...@g...com>

    On 25 Paź, 07:07, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > drugie pytanie czy był w domu reduktor ciśnienia.

    Wężyk był od kompletu z baterią KFA. Reduktora ciśnienia nie było.