  • 1. Data: 2010-09-01 05:47:35
    Temat: Podatek vat nie do odzyskania od przyszlego roku
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    http://podatki.onet.pl/budowlany-vat-nie-do-odzyskan
    ia,19923,3576891,1,prasa-detal

    śpieszcie się ludziska, bo potem będzie... 'już po ptokach'

  • 2. Data: 2010-09-01 07:09:00
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > http://podatki.onet.pl/budowlany-vat-nie-do-odzyskan
    ia,19923,3576891,1,prasa-detal

    > śpieszcie się ludziska, bo potem będzie... 'już po ptokach'

    Od bodaj 2008 roku była zmiana i liczy się okres pięcioletni więc według
    mnie zwrot będzie się należał jeszcze za wydatki do 2013.

    Marek

  • 3. Data: 2010-09-01 07:59:48
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > Od bodaj 2008 roku była zmiana i liczy się okres pięcioletni więc według
    > mnie zwrot będzie się należał jeszcze za wydatki do 2013.

    jak mnie pamiec nie myli okres piecioletni dotyczyl limitow zwrotu roznicy
    VAT. Nie widze wiec przeszkod, aby ulga przestala obowiazywac od 2011r. Tak
    czy siak szkoda, bo troche kasy z tego jednak zostawalo w naszych
    kieszeniach. Nie pozostalo nic innego jak kupic co sie da i zaniesc VZM do
    US w sylwestra :)

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-09-01 08:06:14
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Tomek" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Tak czy siak szkoda, bo troche kasy z tego jednak zostawalo w naszych
    > kieszeniach. Nie pozostalo nic innego jak kupic co sie da i zaniesc VZM do

    Możliwe.

    A może taki scenariusz? Kto planuje budowę zacznie w takim razie już teraz i
    ile się da kupować na zapas materiałów aby co się tylko da zdążyć odliczyć,
    więc będziemy mieć na dniach kolejne podwyżki cen materiałów, rynek
    budowlany się ruszy, firmy zanotują spore zyski, spadnie (być może)
    bezrobocie. Kasa państwowa zanotuje spory napływ z podatków..

    Marek

  • 5. Data: 2010-09-01 08:40:49
    Od: "kurdebalans" <moja nazwa@gazeta.pl>

> [...]
    > rynek budowlany się ruszy, firmy zanotują spore zyski, spadnie (być może)
    > bezrobocie. Kasa państwowa zanotuje spory napływ z podatków..

    Wskazuję, że istnieje problem interpretacyjny który polega na wykładni art.
    1 ust. 1 oraz art. 4 ustawy o zwrocie części VAT.
    Znaczy to że wymagane jest istnienia związku zakupu pewnych materiałów
    budowlanych i pewnych usług z budową lub remontem.
    Z prawnego na ludzki:
    1. Sam zakup nie daje podstaw do odliczenia.
    2. Musi istnieć związek zakupu z remontem lub budową.
    3. Prawo do odliczenia powstaje PO ZAKOŃCZENIU budowy lub remontu lub co
    najwyżej w trakcie, jeśli inwestycja wymaga pozwolenia na budowę. Czyli w
    tedy kiedy zaistnieje związek.

    Kupujemy kupę materiałów. Możemy je odliczyć po 31.12 danego roku w którym
    ustawa może być zniesiona.
    Można zakombinować ale to już Wasze ryzyko (kontrola podatkowa i Kodeks
    Karny Skarbowy).
    Po porady prawne odsyłam na forum prawne. Po porady podatkowe odsyłam na
    forum podatkowe.
    Jest jeszcze KIP.
    Bez obrazy dla udzielających się w tym wątku.
    '[...]'

  • 6. Data: 2010-09-01 09:25:17
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "kurdebalans" <moja nazwa@gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > 1. Sam zakup nie daje podstaw do odliczenia.
    Na remont tak i w dowolnej jeżeli nie potrzeba pozwolenia na budowę a tu
    prac możłiwych do wykonania jesty od groma,
    ja na remont kupowałem nawet beton towarowy bo okazało się że w garażu
    wylewki trzeba było skuwać i zastapiłem je wylewką z B15. Oczywiście było
    pytanie urzednika co to za remont i na co ten beton ale napisałem
    oświadczenie wyjaśniające i wszystko przeszło.

    > 2. Musi istnieć związek zakupu z remontem lub budową.
    I taki związek jest. To ja, czyli inwestor decyduję a urzednik co najwyżej
    może sprawdzić w chwili rozliczenia czy rzeczywiście materiał został użyty a
    nie odsprzedany sąsiadowi.
    Żeby było ciekawie napiszę że w obecnie obowiązującej ustawie można sobie
    odliczyć faktury za materiały zakupione nawet w roku 2006 mimo ze we
    wczesniejszym okreasie ich nie rozliczano, warunek - posiadanie faktur.

    > 3. Prawo do odliczenia powstaje PO ZAKOŃCZENIU budowy lub remontu lub co
    > najwyżej w trakcie, jeśli inwestycja wymaga pozwolenia na budowę. Czyli w
    > tedy kiedy zaistnieje związek.

    O tym już napisałem wczesniej

    > Kupujemy kupę materiałów. Możemy je odliczyć po 31.12 danego roku w którym
    > ustawa może być zniesiona.
    Jeżeli mam aktualne i uprawomocnione pozwolenie na budowę to mogę sobie
    kupić co mi się podoba i kiedy mi się podoba po dacie uprawomocnienia.
    Jeżeli jest to remont lub coś co nie wymaga pozwolenia na budowę to nie
    obowiązuje mnie żadna data.

    > Można zakombinować ale to już Wasze ryzyko (kontrola podatkowa i Kodeks
    > Karny Skarbowy).

    W przypadku odliczeń w WZM nie ma obaw o żadne kontrole podatkowej gdyż
    odliczenie składa się bez konsekwencji prawnych. Mogę sobie wpisać do WZM
    zakup lokomotywy i nic mi za to nie grozi gdyż każdy wniosek jest sprawdzany
    indywidualnie przez urzednika i to on ma obowiązek sprawdzić wykaz i
    wykreślić nieuzasadnione pozycje powiadamiając jedynie inwestora o
    konieczności dokonania korekty wniosku. Cały czas aż do odbywa się to bez
    jakichkolwiek sankcji za pomyłki, nieważne czy celowe czy nie. Jeżeli
    ostatecznie urząd uznaje że jest już OK to nie ma takiej możliwości by w
    przyszłości jakiś inny urzednik poddawał ten wniosek pod ponowną kontrolę
    chyba że okaże się że materiał tak naprawdę nie zastał wykorzystany na
    wskazanej we wniosku budowie. A co do terminów to jak wspomniałem, każdy
    urzednik sprawdza datę faktur z datą pozwolenia na budowę i obowiązującym
    okresem pięcioletnim.

    > Po porady prawne odsyłam na forum prawne. Po porady podatkowe odsyłam na
    > forum podatkowe.
    > Jest jeszcze KIP.
    > Bez obrazy dla udzielających się w tym wątku.

    Napisałem to co wiem. Rozliczałem się już 3 razy. Za trzecim razem gdy
    wniosek był już jako na remont dołączyłęm nawet zagubione wcześniej faktury,
    sam urzednik mi to podpowiedział że można i nikt mi się do nich nie
    przyczepił. Tak samo jak nikomu nie przeszkadzało że zaledwie w 6 miesięcy
    po oddaniu budynku zacząłem remont i złożyłem kolejny VZM.

    Marek

  • 7. Data: 2010-09-01 09:32:46
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]

    > najwyżej w trakcie, jeśli inwestycja wymaga pozwolenia na budowę. Czyli w

    Wprowadzasz ludzi w błąd.
    Także w trakcie remontu bez pozwolenia na budowę gdyż nie ma żadnego wymogu
    co do czasu trwania remontu (poza czasem obowiązywania ustawy i lub okresów
    pięcioletnich), mogę więc sobie podzielić remont na etapy i dla urzednika
    będzie to widoczne jako kolejny remont po remoncie i może mi skoczyć.
    Skarbówki nie zawiadamiasz o terminie rozpoczęcia remontu a jedynie składasz
    wniosek o zwrot dołączając faktury więc skąd niby takie twoje stwierdzenia?

    Marek

  • 8. Data: 2010-09-01 10:05:04
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > Jeżeli mam aktualne i uprawomocnione pozwolenie na budowę to mogę sobie
    > kupić co mi się podoba i kiedy mi się podoba po dacie uprawomocnienia.

    nie jest to wymagane. Tzn mozna zakupic materialy na budowe przed wydaniem
    pozwolenia na budowe i US musi to zaliczyc. Widzialem gdzies taka sytuacje -
    podatnik odwolal sie i przyznano mu racje. Sam tez to przecwiczylem -
    kupilem wczesna wiosna czesc materialow (np stal zbrojeniowa), pozwolenie
    dostalem 2mies pozniej i nikt mi nie robil z tego powodu problemow, zwrot
    dostalem :) Na zapas tez mozna kupic materialy i je odliczyc. Co za problem
    teraz kupic np maxy a na wiosne wykorzystac je na budowie. Zakup jest jak
    najbardziej uzasadniony i ma zwiazek z wydanym pozwoleniem na budowe.
    Niestety urzednik ma duze pole do interpretacji ustawy i to jest najwiekszy
    problem prawa w ogole.

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-09-01 10:43:37
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > pozwoleniem na budowe.
    > Niestety urzednik ma duze pole do interpretacji ustawy i to jest

    Zapobiegawczo stwierdzam sytuację gdy urzednik nie ma prawa sprzeciwiać się
    gdy po dacie pozwolenia natomiast to co przed to sam widzisz że może być
    róznie, ale jakiś precedens już jest skoro sam to przechodziłeś i wygrałeś.

    Marek

  • 10. Data: 2010-09-01 11:43:12
    Od: "kurdebalans" <moja nazwa@gazeta.pl>

> [...]
    > pytanie urzednika co to za remont i na co ten beton ale napisałem
    > oświadczenie wyjaśniające i wszystko przeszło.

    To co powyżej, dla osób postronnych może być mylace. Można odnieść wrazenie
    że
    wylewke w garażu można sobie uwzglednić.....
    W oświadczeniu zeznałeś, iż garaż jest integralną częścia budynku
    mieszkalnego.
    Innymi słowy urzędnik nie sprawdzał tego w projekcie tylko załączył dowód z
    Twojego
    oświadczenia. Owiadczyłeś na co został przeznaczony materiał z faktury.
    Czyli zaistniał zwiazek.
    Tu zwiazek nie zaistniał:
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/1CEF2D9893

> [...]
    > odliczyć faktury za materiały zakupione nawet w roku 2006 mimo ze we
    > wczesniejszym okreasie ich nie rozliczano, warunek - posiadanie faktur.
    To nie Ty decydujesz. To znaczy decydujesz ale nie masz nieograniczonej
    swobody.
    Jestes zwiazany np. projektem. Projekt nieraz określa co i z czego ma być
    zrobione.
    W przypadku wątpliwym urzędnik może grzebać celem "dojścia do prawdy
    obiektywnej".
    Np. Pokrycie dachowe i budynek mieszkalno usługowy. Cały dach? Część?

    Materiały można sobie kupić przed uzuskaniem pozwolenia na budowę lub przed
    uzyskania tzw. tytułu prawnego.
    Odliczyć można tylko kiedy wykaże sie ów zwiazek.
    W przypadku prowadzenia lub zakończenia inwestycji jest on bezsporny.
    W przypadku samego li tylko zakupu ów zwiazek musiałby być okreslony ex
    ante.
    Zapytaj sie w skarbówce o cos takiego: "Okna zakupiłem 31.12 fakture za
    osadzenie tych okien mam
    z 31.03 nastepnego roku. kiedy powstaje prawo do odliczenia zakupu okien?

> [...]
    > kupić co mi się podoba i kiedy mi się podoba po dacie uprawomocnienia.
    > Jeżeli jest to remont lub coś co nie wymaga pozwolenia na budowę to nie

    Wniosek składa się "nie częściej niż raz w roku". To zamyka wielu tym co już
    tym toku składali wniosek szanse na kolejny zwrot w tym roku.
    art. 5.1.3 (po zmianie 2007.192.1382).
    Brzydko ustawodawca kombinuje.

> [...]
    > urzednik sprawdza datę faktur z datą pozwolenia na budowę i obowiązującym

    Jeśli urzędnik skarbowy przeoczy ową lokomotywę to nie zdejmuje to z Ciebie
    odpowiedzialności.
    Art. 9 ustawy wprowadza przepisy do art. 76a ustawy Kodeks Karny Skarbowy.
    Kara wynosi do 720 tzw. "stawek dziennych". Jest to kara za podanie
    nieprawdziwych danych.
    Oraz kara za wyłudzenie zwrotu (dwie rózne kary) co mozna odebrać jako
    strzał z dubeltówki.
    łącznie do 740 stawek dziennych.

> [...]
    >Tak samo jak nikomu nie przeszkadzało że zaledwie w 6 miesięcy po oddaniu
    >budynku zacząłem remont i złożyłem kolejny VZM.

    Jest to powszechnie znana praktyka. Jednak przestrzegam!
    1. Istnieje w prawie budowlanym definicja budowy.
    2. Istnieje w prawie budowlanym definicja remontu. Jak równiez w art. 2.1.5
    omawianej ustawy.

    Nie mozna domu wybudować sobie do stanu w którym wykożystamy limit zwrotu
    w ramach budowy a następnie dokończenie budowy w ramach limitu na remont.
    Przeszkodą jest prawo budowlane (odbiór budowy i pozwolenie na użytkowanie).
    Jest też warunkowe pozwolenie na uzytkowanie z wykazem prac do
    przeprowadzenia.
    To też zamyka drogę do dokończenia budowy w "ramach remontu" (ten wykaz).

    Pragnę dodać że w niniejszym wątku wyrażam swoje wątpliwości odnośnie
    sugestii
    jego założyciela że trzeba kupić bo odliczenie przepadnie. Sprawa nie jest
    taka oczywista.
    Podam pewien przyklad z własnego doswiadczenia:
    Kupujemy 31.12 a w nastepnym roku towar zwracamy lub wymieniamy na inny.
    Taka praktyka jest powszechna w sklepach które nie robia problemów ze
    zwrotem a my nie
    wiemy ile tego materiału nam zejdzie.
    Odliczamy w "ciemno" a później korygujemy? Nie sprawdzałem tego i nie życzę
    sprawdzenia tego w praktyce.
    Część zwrócona nie miala związku z budową lub remontem. Co do tego nie ma
    wątpliwości. Czy zatem wprowadziliśmy
    organ podatkowy w błąd i wyłudziliśmy zwrot?

    Ustawa jest prawnym gniotem. Na fakturach towary sprzedawane ze stawka
    podstawową (22%)
    nie muszą mieć oznaczonego PKWiU. Natomiast załącznik z wykazem tych
    materiałów kody PKWiU
    zawiera. Jak zatem po nazwie określić co odliczyć mozna i nie narazić się
    skarbówce na zarzut wyłudzenia zwrotu?
    Często materiały które są technologicznym nastepcą wycofywanego dziedziczą
    po pierwowzorze PKWiU.
    np. elastyczna siatka zbrojeniowa (z włókna szklanego i plastykowa).
    Plastykowa jest do odliczenia a szklana nie.
    Wapno budowlane i plastyfikator do zaprawy który wapno zastępuje.
    Trzeba niejednokrotnie znać skład chemiczny. Środki na bazie kwasu
    akrylowego - nie. Na bazie cementu - tak.
    (kleje do glazury, szpachle kity).
    Ustawa swoje zadanie jednak spełnia. Powinna dalej funkcjonować jednak
    powinna być to "ludzka" ustawa.

    > Z poważaniem,
    > Marek
    Życzę Panu, Panie Marku rychłego zakończenia budowy.
    Nie było i nie jest moją intencją wszczynanie forumowej awantury o to kto z
    nas ma rację.
    Obserwuję z przykrością takie puste dyskusje na innych forach.
    Problem budowy domu, remontu to nie tylko problem techniczny. Test to też
    kwestia prawna czy prawno-podatkowa.
    Proszę o potraktowanie mojego udziału w dyskusji jako uzupełnienia
    wypowiedzi szanownego przedmówcy wskazanie szans ale tez i zagrożeń.
    Moją intencja nie była krytyka,
    W.