  • 1. Data: 2021-03-15 15:48:20
    Temat: Podpieranie OSB
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Zadanie: tanim kosztem odizolować basen od podłoża (kostka).

    Koncepcja: wyciąc koło o średnicy basenu z płyt OSB i podeprzeć
    kantówkami. Wstepna koncepcja: 4 ćwiartki koła o średnicy 4m, skręcone
    *jakoś* ze sobą coby nie klawiszowały, do wymyślenia.

    Cel: Dużo pustej przestrzeni między kostką a OSB (ruch powietrza jakoś
    zabezpieczę później), mało kantówek podpierających.

    Pytanie: zakładając że mam tam około 1000kg/m2 obciążenia, jaką
    powinienem brać płytę OSB (inną?) i jak gęsto mocować do niej kantówki
    aby nie uginała się w sposób wyczuwalny? Koncepcja jest taka aby deski
    mocować w jedym kierunku w tej ćwiartce koła. Mogę policzyć to z modułu
    sprężystości, jednak nie jestem pewny czy uda mi się to zrobic
    poprawnie. Może istnieje jakiaś zasada budowlana dotycząca mocowania
    podpór do OSB?

    Nie chce by to było specjalnie grube ani było przesadnie dużo kantówek
    co centrymetr, bo tracę własności izolujące powietrza.

    Problemy typu wigoć pomińmy chwilowo, postaram się aby to było szczelne
    (całośc pokryta folią, coś się wymysli). Może być jednorazowe/sezonowe,
    jeśli płyty uszkodzi wilgoć, dotnę sobie nowe za rok.

  • 2. Data: 2021-03-15 18:36:20
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, heby.
    On 15.03.2021 15:48 you wrote:

    > Cześć. Zadanie: tanim kosztem odizolować basen od podłoża (kostka).

    Rozłożyć styropian.
    1cm albo na bogato 2cm.

    Nie ma za co.

    --
    Pete

  • 3. Data: 2021-03-15 18:59:17
    Temat: Re: Podpieranie OSB
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 15:48 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Cześć.
    >
    > Zadanie: tanim kosztem odizolować basen od podłoża (kostka).

    Kombinujesz jak koń po górę. Ja pod okrągły basen (5,4m średnicy) zrobiłem
    sobie podstawkę ze styropianu 2cm. Rozłożyłem z tego styropianu kwadrat
    5,5 x 5,5, posklejałem płyty szarą taśmą naprawczą i za pomocą cyrkla
    (sznurek i paliki) wyciąłem okrąg.
    Taką podstawkę używałem przez klika sezonów. Jak z głową do tego
    podejdziesz to posklejasz to tak aby dało się posklejane płyty razem
    poskładać w celu przechowania na kolejny sezon.
    Zalety - izolacja, miękka podłoga w basenie, prosta robota.
    Wady - brak.

    TG

  • 4. Data: 2021-03-15 19:31:43
    Od: budynPL <b...@g...com>

    poniedziałek, 15 marca 2021 o 18:37:09 UTC+1 Pete napisał(a):

    > Rozłożyć styropian.
    > 1cm albo na bogato 2cm.

    zgadzam się, najlepsza metoda

    b.

  • 5. Data: 2021-03-15 20:48:34
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/03/2021 18:36, Pete wrote:
    > Rozłożyć styropian.
    > 1cm albo na bogato 2cm.

    Rozłożyłem w zeszłym roku. Po 3 miesiącach został z niego papier. Basen
    ma ok. 30 stopni non-stop, być może tutaj jest przyczyna.

    Po drugie powoduje to poniesienie basenu, ale nie podpór. W efekcie
    podpory też trzeba dzwignąć i tego styropianem nie zrobie.

  • 6. Data: 2021-03-15 20:55:20
    Od: uciu <a...@g...com>

    Daj xps :-)

    uciu

  • 7. Data: 2021-03-15 21:03:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 20:48 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Rozłożyłem w zeszłym roku. Po 3 miesiącach został z niego papier.

    Posadzkowy? - niemożliwe.
    Kupiłeś pewnie elewacyjny.
    U mnie po sezonie były wgniecenia, ale do papieru było daleko.
    Też miałem basen na kostce i styropian to było najlepsze rozwiązanie.

    TG

  • 8. Data: 2021-03-15 22:08:13
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Użytkownik "heby" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (całośc pokryta folią, coś się wymysli). Może być jednorazowe/sezonowe,
    > jeśli płyty uszkodzi wilgoć, dotnę sobie nowe za rok.

    Kiedys liczylem sobie teoretyczne ugiecie plyt osb 25mm polozonych na
    krokwiach.
    Producent zaleca rozstaw krokwii dla plyty 25mm co 60cm. Odpowiada to
    ugieciu 0,3mm przy obciazeniu uzytkowym 150kg/m2.
    Podstawilem twoje dane i dla obciazenia 1000kg/m2 rozstaw krokwii/legarow
    musialby byc 0,32m zeby otrzymac takie samo ugiecie dla plyty osb25cm.
    Schemat statyczny belka ciagla sztywno zamocowana do podpor, czyli osb
    przykrecona wkretami do podpor.
    Popatrz na budowę palety :)

    Pzdr

  • 9. Data: 2021-03-16 12:49:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/03/2021 22:08, miumiu wrote:
    > Kiedys liczylem sobie teoretyczne ugiecie plyt osb 25mm polozonych na
    > krokwiach.

    Ja sobie też policzyłem takie ugięcie.

    Problem jest ze zmęczeniem materiału. Jeśli będzie tona wody / m2
    naciskać przez 5 miesięcy, to ma się to nijak to wyników w tabelce gdzie
    podawane jest odkształcenie chwilowe. Wiem, bo kilka płyt OSB które
    używałem jako półki wyglada obecnie jak fale Dunaju, choć ja je
    mocowałem, odkształcenie było prawie niewidoczne. MDF w meblach mają
    podobny problem, odkształcenie chwilowe ma się nijak do odkształcenia po
    miesiącu.

    Tutaj niestety musze się zdać na praktykę budowlaną...

  • 10. Data: 2021-03-16 12:49:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/03/2021 20:55, uciu wrote:
    > Daj xps :-)