  • 1. Data: 2020-01-23 16:02:52
    Temat: Poli czy monokryształ w PV?
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    Co lepiej brać, polikrystaliczne czy monokrystaliczne panele?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 2. Data: 2020-01-23 16:36:26
    Temat: Re: Poli czy monokryształ w PV?
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2020 16:03:03 UTC+1 użytkownik Roman Tyczka napisał:
    > Co lepiej brać, polikrystaliczne czy monokrystaliczne panele?

    przeliczyć cena/kWp i brac te tansze

    b.

  • 3. Data: 2020-01-23 21:40:01
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 23.01.2020 16:36, Budyń wrote:

    > przeliczyć cena/kWp i brac te tansze
    >

    > b.

    Ale Poli mają krótszy przewidywany czas życia o 5-7 lat i mniejszą
    sprawność.

  • 4. Data: 2020-01-23 22:14:29
    Od: Budyń <b...@g...com>

    Sprawność nie ma znaczenia, tak wynika z obliczeń bo zmieni się jedynie powierzchnia,
    czas życia owszem - ale czy to pewna informacja? Jakoś wątpię

    b.

  • 5. Data: 2020-01-23 22:18:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2020 22:14:40 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > Sprawność nie ma znaczenia, tak wynika z obliczeń bo zmieni się jedynie
    > powierzchnia, czas życia owszem - ale czy to pewna informacja? Jakoś wątpię

    No pewnie że to bzdura. Krzem ten sam tylko inaczej gotowany.
    Szkło i folia ta sama, nawet gwarancje produktowe dają na tyle samo lat.

    L.

  • 6. Data: 2020-01-23 23:00:42
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-23 o 22:14, Budyń pisze:
    > Sprawność nie ma znaczenia, tak wynika z obliczeń bo zmieni się jedynie
    powierzchnia, czas życia owszem - ale czy to pewna informacja? Jakoś wątpię

    > b.

    Sprawność to też trochę mylący parametr.
    W rzeczywistych warunkach, przy zachmurzonym niebie poli są lepsze.
    Może ktoś ma obok siebie oba gatunki dla porównania?

  • 7. Data: 2020-01-23 23:17:11
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2020 23:00:33 UTC+1 użytkownik t-1 napisał:
    > Sprawność to też trochę mylący parametr.
    > W rzeczywistych warunkach, przy zachmurzonym niebie poli są lepsze.
    > Może ktoś ma obok siebie oba gatunki dla porównania?

    Ta. Mam na dachu mono i poli. Ni ciula nie widzę różnicy. To jest legenda
    urbana sprzed 10 lat, teraz już wszędzie pakują te warstwy z czegoś tam
    z dziurkami, folie takie, szkło śmakie, technologia taka że wszystko działa
    porównywalnie. Poli jest tańsze i jak ktoś ma miejsce to może sobie
    kłaść, chyba że konstrukcja i robocizna zniwelują różnice.

    L.

  • 8. Data: 2020-01-23 23:27:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > taka że wszystko działa porównywalnie. Poli jest tańsze i jak ktoś
    > ma miejsce to może sobie kłaść, chyba że konstrukcja i robocizna

    Funkcjonuje jeszcze w branży coś takiego jak "krzem multikrystaliczny"?
    Za moich czasów rozróżniano trzy rodzaje paneli -- te multi miały duże,
    kilkucentymetrowe kryształy. W poli drobna kaszka. Legend z tym związanych
    nie pamiętam. Może ich nawet nie było, bo tematem zajmowali się ludzie
    kumaci, mniej podatni na gusła.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2020-01-24 09:49:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2020 23:30:02 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Funkcjonuje jeszcze w branży coś takiego jak "krzem multikrystaliczny"?
    > Za moich czasów rozróżniano trzy rodzaje paneli -- te multi miały duże,
    > kilkucentymetrowe kryształy. W poli drobna kaszka.

    A te trzecie to jakie? :>
    Ja się jakoś specjalnie nie doktoryzowałem molekularnie z tego,
    tak raczej ogólnie się orientuję.

    L.

  • 10. Data: 2020-01-24 10:44:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > A te trzecie to jakie? :>

    1. mono
    2. multi
    3. poli

    > Ja się jakoś specjalnie nie doktoryzowałem molekularnie z tego,
    > tak raczej ogólnie się orientuję.

    Stałocielców z doktoratami mogę mieć na pęczki, chodzi mi o podejście
    marketingowców do tematu.

    Jarek

    --
    A oni mówią: "A wiesz pan, dlaczego