  • 1. Data: 2017-05-12 22:29:15
    Temat: Poroterm na placki, dziury, wieje, gniazdka, złe rolety - podsumowanie sezonu ;)
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Jeszcze parę dni i zima się skończy, można więc podsumować pierwszy
    sezon grzania w chałupie. Parterówka 300 m2 całość, z czego
    230 m2 powierzchni grzanej. Ściany z dziurawego, nieotynkowanego
    z zewnątrz porotermu, na to niedrogi styro 20cm klejony na placki.
    Okna dobre, ale rolety nadstawne (schowane w ociepleniu tyle ile się
    dało). Okna nieco wysunięte w ocieplenie. Do poprawienia po partaczach
    jeszcze cała izolacja poddasza wraz ze szczytami murów (momentami
    są gołe, nie zdążyłem), główne drzwi wejściowe do korekty bo trochę
    krzywo wiszą, dodatkowe drzwi wejściowe - próg do zrobienia, za próg
    robi obecnie zwinięty ręcznik. Trochę innych pomniejszych dupereli
    do zrobienia. Dom stoi na wygwizdowie, bo dookoła łąki i pola
    i mało co zbudowane. Trochę drzew jeno. Na strychu mniej więcej
    30cm wełny, czasami więcej, czasami mniej. No i rekuperacja.
    Sterowanie grzaniem póki co bez finezji, rotametry wszystkie na max
    odkręcone, 2 proste sterowniki pokojowe ustawione na 21,5 w dzień
    i 20,5 w nocy. Jakoś to się samo na razie kula, nie miałem czasu.

    Energia zużyta na grzanie - niecałe 3500kWh, dla zapasu na te parę
    dni zimy więcej można przyjąć 3600 kWh.
    Jak porobię wszystkie poprawki które chcę, to powinno te 600kWh ściąć
    w przyszłym roku :>
    Przy średnim COP w okolicy 3,5 wychodzi mniej więcej 50 kWh/m2/rok,
    a jak przyjąć dom jako całość to nawet 40. Czyli coś, co mniej więcej
    planowałem, energooszczędny ale bez przesady.

    Nie taki nieotynkowany poroterm na placki straszny, jak go malują :]

    L.

  • 2. Data: 2017-05-12 22:46:50
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 12 maja 2017 22:29:17 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > Okna dobre, ale rolety nadstawne (schowane w ociepleniu tyle ile się
    > dało). Okna nieco wysunięte w ocieplenie. Do poprawienia po partaczach

    Zburzyc, postawic od nowa. Tak Kiki napisze :D

    > Nie taki nieotynkowany poroterm na placki straszny, jak go malują :]

    Pewnie, ze nie. Sam mam porotherm i chyba bym kolejnym razem tez z niego
    budowal. Nic mi nie wieje z gniazdek i nie mam absolutnie zadnego problemu
    z mocowaniem w nim czegokolwiek na kolkach (w przeciwienstwie do
    mocowania kolkow w delikatnym gazobetonie). Na nie wiem ile m2 scian,
    ktore mam - jedyna, ktora pekla delikatnie wzdluz to sciana z
    gazobetonu :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2017-05-13 12:38:50
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 12.05.2017 22:29, Lisciasty wrote:

    > Nie taki nieotynkowany poroterm na placki straszny, jak go malują :]

    I w domu 19' "My tak z żoną lubimy" :-)

  • 4. Data: 2017-05-13 13:27:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 13 May 2017 12:38:50 +0200, KIKI

    > I w domu 19' "My tak z żoną lubimy" :-)

    Napisał przecież ile ma, a są tacy, co tak lubią.
    Np. moi rodzice lubią około 18.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2017-05-13 13:42:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Lubienie zalezy od ilosci posiadanej kasy i od wrodzonego skapstwa jak sie ma
    wystarczajaca ilosc kasy. Oczami wyobrazni widze jak ci co tutaj opowiadaja ze maja w
    zime 23 stopnie maja w realu 23 stopnie, tyle to latem. Zima 19 i sweterek. 22 to
    przez kilka godzin w wigilie jak rodzina przychodzi. Mam dostatecznie duzo znajomych
    mieszkajacych w domkach zeby wiedziec jakie u nich temperatury w domu zima.

  • 6. Data: 2017-05-13 15:04:54
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 13 maja 2017 13:42:06 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:

    > Mam dostatecznie duzo znajomych mieszkajacych w domkach zeby wiedziec jakie u nich
    temperatury w domu zima.

    A ja napisze tak - swoj do swego ciagnie :-)
    Ja tez mam wielu znajomych i u wszystkich zima w ich domach jest dla mnie
    za cieplo. Ja mam 18 w sypialniach, 21 w pokojach, 23-24 w lazienkach i
    nie widze powodu zeby trzymac mniej - mowia, ze 1stC obnizenia to 10%
    oszczednosci - 20% oszczednosci w moim przypadku to ok 300 pln w ciagu
    roku, biorac pod uwage ze i tak place mniej niz kazdy "blokers" za
    ogrzewanie to takie oszczednosci nie maja zadnego sensu :-)

    Z moich doswiadczen wynika, ze ew. chlod w domu jest wynikiem posiadania
    chujowego zrodla ciepla - takiego jak np. kociol na wegiel bez podajnika
    i ze zwyklego lenistwa wlasciciela takiego domu (i wcale sie mu nie dziwie),
    bo sie nie chce schodzic do piwnicy i dokladac do pieca :-) Ale to sie
    raczej tyczy starych domow - w nowych raczej malo kto chce brac na swoje
    barki dodatkowy etat palacza.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2017-05-13 15:07:19
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 13 maja 2017 12:38:52 UTC+2 użytkownik KIKI napisał:
    > I w domu 19' "My tak z żoną lubimy" :-)

    Żona niestety lubi ciepło. Jak pisałem nastawa na dzień 21,5
    a na noc 20,5. A że to głupi sterownik a podłogówka bezwładna
    to i czasem 22-23 potrafi być. Zresztą co za różnica, gazem nie palę,
    więc wysoka temperatura w chałupie mnie nie boli :>

    L.

  • 8. Data: 2017-05-14 01:43:48
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu sobota, 13 maja 2017 15:04:55 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Z moich doswiadczen wynika, ze ew. chlod w domu jest wynikiem posiadania
    > chujowego zrodla ciepla - takiego jak np. kociol na wegiel bez podajnika

    Mam taki :) tyle że z buforem. Zjadliwa kombinacja.

  • 9. Data: 2017-05-14 14:27:18
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    mieszkajacych w domkach zeby wiedziec jakie u nich temperatury w domu zima.

    Jak zwykle kogutkowa, popier....ona logika "jak ktoś mieszka we własnym
    domu to sknera, a jak w starej, zagrzybiałej kamienicy to "mądry i zaradny".

    Skąd się bierze ta jego popier....ona ligika?

    Ano stąd, że sam dziaduje i myśli, że wszyscy tak samo muszą mieć.

    Niestety Kogutku instalacje grzewcze nie kończą się na piecykach
    węglowych i pelletowych, odpalanych raz czy dwa razy na dobę, które aby
    nagrzać pomieszczenie muszą grzać z większą intensywnością utrzymując
    temperaturę powietrza na dużo wyższym poziomie w trakcie palenia niż
    potrzebuje system ogrzewania, który grzeje non-stop.

    W domach systemy grzewcze załączają się samoczynnie, a temperatura
    utrzymywana jest elektronicznymi sterownikami na stabilnym, stałym
    poziomie. Dlatego też temperatury rzędu 21-22'C przy grzejnikach czy
    19-20'C przy ogrzewaniu podłogowym zapewniają komfort. Ty jak palisz
    sporadycznie musisz podnosić temperaturę do 25-28'C w pomieszczeniu aby
    szybko nagrzać ściany i żeby w mieszkaniu nie zrobiła się od razu
    lodówka, kiedy wygaśnie w piecyku. Kładziesz się spać w saunie, a
    budzisz w chłodni. Ja natomiast utrzymuję stabilną temperaturę przez 24
    godziny na dobę. W salonie wyższą, rzędu 21-22'C, a w sypialniach
    19-20'C i ostatnią rzeczą na świecie byłoby dla mnie oszczędzanie na
    ogrzewaniu kosztem własnego komfortu. Czy zima czy lato chodzę po domu w
    koszulce z krótkim rękawem i w krótkich spodenkach i ww temperatury są
    dla mnie najbardziej komfortowe. Co ciekawsze obecnie płacę taniej za
    własne ogrzewanie niż kiedy mieszkałem w blokowisku i miałem ciepło z
    sieci miejskiej.

    Ww temperatur nie utrzymuję ze względów oszczędnościowych lecz dlatego,
    że takie są dla mnie i mojej rodziny najbardziej komfortowe.

    W domach i mieszkaniach, gdzie ogrzewanie uruchamiane jest okresowo jest
    mi zbyt gorąco i duszno, kiedy ogrzewanie działa, a kiedy jest wyłączone
    jest mi zimno, nawet zaraz po wygaśnięciu pieca.

  • 10. Data: 2017-05-14 17:46:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Boso za orkiestra biegales jak ja grzalem w kamienicy pompa ciepla. A ze zrodlo
    ciepla sie wyczerpalo to przeszedlem na grzanie pelletem. Pierwszy raz piecyk
    wylaczylem w styczniu zeby popiol wybrac. Od poczatku sezonu grzewczego, z wyjatkiem
    godziny na wybranie popiolu, palil sie w nim bez przerwy ogien. Jak zimno to wiekszy
    jak temperatura rosla to malal. Sam malal. Opcje zmniejszania mocy w nocy mam. Tak ze
    swoje glodne kawalki komus innemu opowiadaj bo mnie to nie dotyczy. W Lodzi w wielu
    kamienicach jest miejskie centralne ogrzewanie. To ile placa nie interesuje mnie. Czy
    maja grzyba nie interesuje mnie, u mnie nie ma. Za to w niedawnym watku przewinelo
    sie ze w domku za wersalka czy szafka grzyb.