  • 21. Data: 2018-12-10 15:39:22
    Temat: Re: Prawo i przewód ochronno-neutralny w instalacji dwu przewodowej.
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 10.12.2018 o 14:50, Adam pisze:

    > A gdzie tu masz jakąś szkodliwość?
    > Dwa razy przeczytałem, co Zenek napisał i nie widzę żadnego błędu
    > technicznego.

    Jak ktoś zamieni przypadkowo podłączenie to się dowiesz jaki błąd
    techniczny, jak się faza na obudowie pralki czy lodówki pojawi...
    Poza tym o ile kojarzę, to od wielu lat tzw. "zerowanie" jest zabronione.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 22. Data: 2018-12-10 23:21:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-12-10 o 15:39, Kżyho pisze:

    > Jak ktoś zamieni przypadkowo podłączenie to się dowiesz jaki błąd
    > techniczny, jak się faza na obudowie pralki czy lodówki pojawi...
    > Poza tym o ile kojarzę, to od wielu lat tzw. "zerowanie" jest zabronione.

    Jak można zamienić zero z fazą???
    Przecież Zenek napisał i to w sposób zrozumiały nawet dla przysłowiowej
    "blądynki" albo dla 5-latka.
    Nie da się pomylić, nawet po pijaku.

    Natomiast znasz jakiś inny sposób zerowania instalacji dwuprzewodowej
    TN-C niż mostek?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 23. Data: 2018-12-10 23:51:49
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam

    > Jeśli instalacja w bergmanie czy innym peszlu, to koszty są w zasadzie
    > żadne - tylko materiałów.
    > Gorzej, jak instalacja wtynkowa lub podtynkowa bez osłony.
    W zasadzie masz rację-do końca lat 60-tych instalacje w rurkach osłonowych były
    układane.Wiele z nich póżniej modernizowaliśmy- wymieniane były przewody w gumie i
    aluminiowe na miedż. Dlatego wiem, że nie ma możliwości dołożenia dodatkowego
    przewodu, nie ryzykując uszkodzenia istniejących.W praktyce robiło się tak, że
    wyciągało się stare, a do nich łączyło nowe i ostrożnie wyciągało.Na prostym
    przeważnie szło.Dowcip polegał na tym, że czasem pan tynkarz sklepywał rurkę, do za
    bardzo wystawała ze ściany.Natomiast jeśli były łuki, to bardzo często trzeba było
    je odkuwać i pomagać w przeciąganiu.Nie podjął bym się takiej "bezkuciowej"wymiany.
    Jako ciekawostkę podam, że w peszlu jest tak samo...
    Pozdro.abomito

  • 24. Data: 2018-12-10 23:55:00
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2018-12-10 23:21, Adam wrote:
    [...]
    > Jak można zamienić zero z fazą???
    > Przecież Zenek napisał i to w sposób zrozumiały nawet dla przysłowiowej
    > "blądynki" albo dla 5-latka.
    > Nie da się pomylić, nawet po pijaku.
    No, już widzę, jak blondynka łączy ,,przewod zera roboczego z bolcem" i
    dziwi się, dlaczego np. suszarka do włosów podłączona do tego gniazda
    nie działa. :-)

  • 25. Data: 2018-12-11 15:47:26
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-12-10 o 23:51, abomito pisze:
> [...]
    je odkuwać i pomagać w przeciąganiu.Nie podjął bym się takiej "bezkuciowej"wymiany.
    > Jako ciekawostkę podam, że w peszlu jest tak samo...

    Takich doświadczeń nie miewałem.
    Do łuków w bergmanie używało się specjalnych kleszczy, kolanka natomiast
    były ceramiczne - dość śliskie.
    Sklepywanie to błąd w sztuce - rowki robiło się na tyle głębokie, aby
    rurka licowała z murem - nie z tynkiem, więc jeszcze głębiej, niż
    tynkarz potrzebuje.
    Natomiast czasem z bergmanem był problem taki, że kable się do niego po
    pewnym czasie przyklejały.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2018-12-11 20:58:45
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-12-10 o 11:03, abomito pisze:
    > Witam
    > Nie, żebym trolował, ale przeczytaj jeszcze raz.Siostra remont już zrobiła, więc
    teraz trzeba improwizować. A dołożenie dodatkowej żyły wcale nie kosztuja mniej niż
    wymiana instalacji- bo koszty podstawowe- kucie, gipsowanie, różne takie- są
    podobne..
    > Pozdro.abomito

    Nie, żebym trolował, ale przeczytaj jeszcze raz. Nigdzie nie jest
    napisane, ze siostra remont zakończyła.

    Poza tym porada jest też na przyszłość dla wszystkich takich, którzy
    robią remont na zasadzie "leczenia syfa pudrem".

    Poza tym nie pisz bzdur, że dołożenie trzeciego przewodu wymaga takiego
    samego remontu jak wymiana przewodów. Wystarczy zrobić głębszą rysę
    śrubokrętem i zagipsować przewód, albo puścić go w wąskich plastikowych
    listwach (korytkach - bywają ozdobne) albo za listwami przypodłogowymi,
    w kuchni za meblami lub pod meblami w listwie. Tam, gdzie są płytki
    można wydłubać fugę, wpuścić przewód i uzupełnić fugę, albo przykleić do
    płytek listwę plastikową z przewodem.

    Wielokrotnie w ten sposób dokładałem trzeci przewód.

  • 27. Data: 2018-12-11 21:27:13
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 10-12-2018 o 23:21, Adam pisze:

    > Jak można zamienić zero z fazą???

    W starych budynkach z mieszkania na klatkę wychodziły często dwa
    przewody: szaro-bury i buro-szary. Dziś do szaro-burego podłączona jest
    faza, ale w ramach jakichś prac na klatce ktoś może je odłączyć, a potem
    podłączy odwrotnie.

> [...]
    > "blądynki" albo dla 5-latka.
    > Nie da się pomylić, nawet po pijaku.
    >
    > Natomiast znasz jakiś inny sposób zerowania instalacji dwuprzewodowej

    Nie wiemy czy jest tam TN-C. Nie wiemy czy przewód, który nie zaświeca
    neonówki to N czy PEN. Nie wiemy jakie są warunki podane przez dostawcę
    energii, nie wiemy jak wygląda instalacja budynkowa, nie wiemy czy są
    zachowane przekroje przewodów. Nie wiemy czy na "zerze" nie ma
    założonego bezpiecznika - widziałem budynki z lat powojennych, które
    miały bezpieczniki na obu przewodach, a uziemienie to był zakopany goły
    drut puszczony na lub pod tynkiem w pobliże uziemianego urządzenia:
    pralki, radia lub silnika maszyny.

    yabba

  • 28. Data: 2018-12-12 20:45:21
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Adam pisze:

    > Jak można zamienić zero z fazą???

    Jak? Podwójnie! W pierwszej firmie, w której pracowałem (całkiem słuszny
    instytut naukowy), pewnego czasu łaził taki kościany dziadek, mierzył
    impedancję pętli zwarcia i stosowne poprawki nam wprowadzał. Na
    dzindybry pouziemiał wszystkie metalowe nogi od stołów (dobrze, że nie
    od krzeseł), potem jeszcze w gniazdach i rozdzielnicach podłubał - i
    poszedł w pi.... No i zaczęło się - w pokoju żaden pomiar nie chciał
    wyjść. Cały sprzęt pierdolca dostał. W końcu kumpel (Kocie, pozdrawiam!)
    sprawdził potencjał między obudowami na stołach pod dwiema ścianami.
    380V na stary nominał - dziadzio po dwóch stronach pokoju, zasilanych z
    dwóch różnych faz (osobna sprawa - kto taki pi....k zaprojektował) styki
    PE podłączył do fazy, po każdej stronie do INNEJ fazy. Dobra bozia nas
    strzegła, że na krótszych ścianach było okno i drzwi, stoły ze sprzętem
    się tam nie mieściły, a pokój był na tyle szeroki że od stołu do stołu
    rąk nie starczało. Jakby starczało - nie wiem czy dziś bym to pisał.

    --
    Darek

  • 29. Data: 2018-12-12 20:53:59
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    JDX pisze:
> [...]
    > No, już widzę, jak blondynka łączy ,,przewod zera roboczego z bolcem" i
    > dziwi się, dlaczego np. suszarka do włosów podłączona do tego gniazda

    Ale zero robocze (w braku PE) należy właśnie połączyć z bolcem
    uziemiającym. Nie działa? Już dobry Bóg zrobił co mógł, teraz trzeba
    wezwać fachowca... Jak połączysz N do bolca, a dalej zmostkujesz do
    styku energetycznego N, to jak ci się którykolwiek zacisk śrubowy
    obluzuje - tracisz zasilanie, gniazdo nie działa, wołasz fachowca bo
    prądu potrzebujesz. Jak N połączysz na styk energetyczny, a dalej
    zmostkujesz na bolec uziemiający - to jak ci zacisk śrubowy na bolcu
    popuści, to masz istotną szansę dowiedzieć się o tym po pierwszym
    nieboszczyku...

    --
    Darek

  • 30. Data: 2018-12-12 21:04:55
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Adam pisze:
> [...]
    > tynkarz potrzebuje.
    > Natomiast czasem z bergmanem był problem taki, że kable się do niego po

    Oj tam, oj tam... Gutaperka w smołowanym oplocie bawełnianym z Bergmana
    wychodziła jak chciałem. Raz miałem problem - niby Bergman, ale nie
    cynkowo - papowy, a mosiężno - papowy, o jakiejś takiej drobniejszej
    średnicy, i nijak dwóch drutów w gutaperce i smołowanej bawełnie nie
    idzie wyjąć. Trudno, wiem skąd dokąd, jak się nie da wyrwać to mam
    dodatkowe kucie, duża wajcha i na chama ciągnę. Ciągnę, ciągnę - aż
    wyciągnąłem najpierw kłąb izolacyjnej taśmy gumowo - smołowej (kto
    pamięta?), a za nim skręcone dwa przewody linkowe w izolacji jedwabnej
    (takie, jakie w początkach ubiegłego stulecia do lampek nocnych się
    stosowało). Cóż, po wojnie każdy łatał tym, co mu w ręce wpadło - byle
    dało się mieszkać...

    --
    Darek