  • 11. Data: 2018-12-08 10:28:23
    Temat: Re: Prawo i przewód ochronno-neutralny w instalacji dwu przewodowej.
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Moglbys przyblizyc tok rozumowania z tym upalonym przewodem i faza na obudowie
    nastepnego odbiornika. Wszystko moze byc niebezpieczne. Rekiny na przyklad sa
    niebezpieczne nawet jak rocznie zaatakuja siedem osob. Komary zabijaja jakies grube
    tysiace ludzi a i tak wszyscy uwazaja ze rekiny sa niebezpieczne.

  • 12. Data: 2018-12-08 10:39:35
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Zenek Kapelinder pisze tak:

    > Moglbys przyblizyc tok rozumowania z tym upalonym przewodem i faza
    > na obudowie nastepnego odbiornika.

    Tobie chyba nie muszę. Czy dziś ci siadło?

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 13. Data: 2018-12-08 10:43:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 8 grudnia 2018 00:46:42 UTC+1 użytkownik PiteR napisał:
    > Bo jak pierwsze gniazko w
    > łańcuchu jest non stop wtykane wyciągane i pierwszy straci kontakt PEN
    > to na gniazdku za nim faza przechodzi na obudowę przez urządzenie.

    W jaki sposób?

  • 14. Data: 2018-12-08 11:03:02
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Kris pisze tak:

    > W jaki sposób?

    Jeśli pierwszy ułamie się PEN to L leci do następnego gniazdka samo
    wchodzi np na żelazko przechodzi przez grzałkę wychodzi do gniazdka i
    mostkiem wraca na obudowę żelazka. Wiem, że to mało prawdopodomny
    scenariusz ale możliwy.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 15. Data: 2018-12-09 00:34:21
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    JDX pisze:
> [...]
    > wieku i kilka dni temu miała rutynową kontrolę elektryków (podobno co 5
    > lat, czyli poprzednia była tuż przed zakupem). No i powiedzieli jej, że
    > gniazda w kuchni mają być z bolcem. Gdy pomagałem jej robić remont, to
    > były tam gniazda bez bolca (i to chyba jeszcze oryginalne, z lat 50. :-)
    > ) i na takie też zostały one wymienione. Czy jakieś prawo wymaga, aby
    > gniazda bez styku ochronnego w kuchniach/łazienkach wymieniać na takie
    > ze stykiem ochronnym, oczywiście odpowiednio go podłączając? BTW.
    > gniazda w łazience były/są z bolcem, aczkolwiek nie wiem, czy są one do

    Gniazda w kuchni mają obecnie mieć styk ochronny. Ale nigdzie nie jest
    powiedziane, że stare instalacje dwuprzewodowe mają nagle, w magiczny
    sposób, uzyskać trzeci przewód PE. Nowa norma nie znosi starej, jedynie
    wyklucza dalsze jej stosowanie w nowych realizacjach. Zatem, jeżeli
    instalacja w budynku, w którym mieszka twoja siostra, została zrobiona
    zgodnie z przepisami wówczas obowiązującymi, to do czasu generalnego
    remontu energetyki ma prawo być taką, jak ją położono, czyli
    dwuprzewodową. Wymóg zaś styku ochronnego spełnić w tym układzie można
    przez połączenie tego styku z przewodem zerowym. Ważne jest przy tym,
    żeby przewód zerowy instalacji był podłączony bezpośrednio do styku
    ochronnego, zaś gniazdo odbiorcze styku zerowego poprzez mostek do styku
    ochronnego. Chodzi o to, żeby raczej urządzenie odbiorcze przestało
    działać, nim straci zerowanie ochronne - bo wówczas jest prawie pewne,
    że ktoś zacznie szukać przyczyny. Sama utrata zerowania obudowy może zaś
    pozostać niezauważona do pierwszego nieboszczyka...

    --
    Darek

  • 16. Data: 2018-12-10 09:07:19
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Wymiana gniazdek na nowe to nie remont. Nie ma w takim przypadku wymogu zakladania
    instalacji z trzema przewodami. Wystarczy polaczyc przewod zera roboczego z bolcem.
    Zero robocze to ten z dwoch przewodow co sie wskaznik neonowy nie swieci jak go
    przytknac do zyly przewodu. Ortodoksy moga kupic takie cos co wtyka sie do gniazdka z
    bolcem i ma po drugiej stronie gniazdko z bolcem a w srodku wylacznik roznicowo
    pradowy. Gniazdka z budowanym takim wylacznikiem tez sa. Przy takim ustrojstwie
    chronione jest to co jest podlaczone do tego ustrojstwa.

    Za "ekspierda" od elektryki też się uważasz? Tylko dlaczego twoje porady
    są szkodliwe i zagrażają życiu?

  • 17. Data: 2018-12-10 09:20:16
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-12-07 o 22:18, JDX pisze:
    > On 2018-12-07 21:57, yabba wrote:
    > [...]
    > Gładź i nowa farba na ściany, wymiana gniazdek i włączników na nowe,
    > wymiana drzwi, wymiana podłóg, w łazience wymiana umywalki i baterii.

    > Wyjaśnili - w kuchni trzeba wymienić gniazda i podłączyć PEN do bolca, a
    > od bolca wykonać mostek do styku N w gnieździe, co AFAIK jest ,,zgodne ze
    > sztuką". Ale mnie bardziej interesuje podstawa prawna.

    Normy sprzed 1994r., które obowiązywały w czasie, kiedy ta instalacja
    była budowana.

    Biorąc na zdrowy rozsądek, przy takim remoncie jak opisujesz, warto
    wymienić instalację na 3-przewodową, zwłaszcza jak przewody są aluminiowe.

    Jeżeli są przewody miedziane w dobrym stanie to wystarczy dołożyć
    dodatkową żyłę ochronną - to nie są duże koszty.

    Także warto wymienić rury wodne i kanalizacyjne na plastikowe.

    Po takim remoncie jak opisujesz, siostra nie szybko będzie chciała robić
    kolejny remont, a wymieniając przewody i rury ma spokój prawdopodobnie
    do końca życia.

  • 18. Data: 2018-12-10 11:03:34
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam
    Nie, żebym trolował, ale przeczytaj jeszcze raz.Siostra remont już zrobiła, więc
    teraz trzeba improwizować. A dołożenie dodatkowej żyły wcale nie kosztuja mniej niż
    wymiana instalacji- bo koszty podstawowe- kucie, gipsowanie, różne takie- są
    podobne..
    Pozdro.abomito

  • 19. Data: 2018-12-10 14:50:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-12-10 o 09:07, Uzytkownik pisze:

    > Za "ekspierda" od elektryki też się uważasz? Tylko dlaczego twoje porady
    > są szkodliwe i zagrażają życiu?

    A gdzie tu masz jakąś szkodliwość?
    Dwa razy przeczytałem, co Zenek napisał i nie widzę żadnego błędu
    technicznego.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2018-12-10 14:52:39
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-12-10 o 11:03, abomito pisze:
> [...]
    wymiana instalacji- bo koszty podstawowe- kucie, gipsowanie, różne takie- są

    Jeśli instalacja w bergmanie czy innym peszlu, to koszty są w zasadzie
    żadne - tylko materiałów.
    Gorzej, jak instalacja wtynkowa lub podtynkowa bez osłony.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam