  • 1. Data: 2011-12-26 16:50:14
    Temat: Problem z centralą ogrzewania podłogowego - po wyłaczeniu pompy nagrzewa się.
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam powazny problem z centralą ogrzewania podłogowego.

    Sprawa jest taka: piec węglowy (stabilizowane 65 stopni w płaszczu),
    piętro kaloryfery, parter ogrzewanie podlogowe.

    Obieg kaloryferów, pieca i centrala są wpięte do siebie równolegle.

    Całość "zasilana" jest pompą wciskającą wodę do pieca bezpośrednio na
    wlocie. Pompa ta zapewnia ruch wody w kaloryferach bo piętro nie ma
    żadnych dodatkowych pomp (jeśli potrzebny jest dokładniejszy schemat to
    narysuję).

    Mam problem z centralą. Tutaj jej zdjęcie:

    http://sebobialy.net/centrala_podlogowego.jpg

    Po lewej stronie mamy na dole wlot ciepłej wody i na górze wylot. U góry
    po lewej stronie jest termostat pompy (ustawiony na 30 st) i mierzy
    temperaturę na wylocie z centrali.

    Na dole po lewej jest zawór termostatyczny którego zadaniem w/g
    hydraulika jest "niewpuszczanie do centrali za gorącej wody". Ustawiony
    na 2, ale jego kręcenie niewiele zmienia problem. Jak widać termopara[*]
    zaworu dotyka bezpośrednio punktu gdzie wchodzi gorąca woda.

    Sytuacja: Podczs normalnej pracy temperatura powrotu jest niższa niż 30
    stopni, a więc termostat załacza pompę mieszającą i woda wciskana jest w
    instalację. I ładnie sobie pracuje. Po kilku(nastu) godzinach woda na
    powrocie pętli przekracza 30 stopni i termostat wyłacza pompę.

    I teraz problem: w momencie wyłaczenia pompy *wszystkie* elementy
    metalowe centrali zaczynają osiągać temperatury > 30 stopni w ciągu
    kilkudziesięciu sekund. Efektem czego pompa nigdy się nie załaczy i mamy
    deadlock jak mówią programiści.

    Po wyłączeniu pompy centrali każdy element (powrót/zasilanie z lewej
    strony i listwy zasilające obwody) osiagają temperatuy w okolicy 50-60
    stopni. Temperatura mierzona termometrem na każdym elemencie centrali
    jest prawie taka sama. Oczywiscie w tym czasie podłogi stygną i nigdy
    nie zostaną już zasilone. Na zdjęciu widać że "powrót" ma dużo więcej
    niż 30 stopni a podłogi zimne.

    Mam nastepujące przypuszczenia:

    a) Termostat z termoparą (ten zawór na dole po lewej) jest zbyt blisko
    centrali. Efektem czego ciepło przenika przez elementy metalowe i nie
    wymagany jest obieg wody żeby rozgrzać centralę przez samo przewodzenie
    przez rury. W odległości około 0.5 metra od niego jest ciągly obieg
    gorącej wody do kaloryferów, rurka zasilająca jest więc ciągle mocno
    ciepła nawet jeśli zamknę zawór z termoparą.

    b) pompa ładująca wodę do pieca w momencie wyłaczenia centrali zaczyna
    samoczynnie wpychać mi wodę do niej mimo wyłaczenia pompy w centrali i
    mimo zamknięcia zaworu z termoparą.

    c) Termostat pompy jest w złym miejscu (ale lepszego nie widzę).

    Pytanie:

    a) Czy przez centralę woda przepływa niezaleznie od tego czy załaczona
    jest pompa w centrali?

    b) Jak wygląda przekrój tych kwadratowych elementów po lewej stronie
    (zasilanie/powrót) - pomoglo by mi to w analizie.

    Prawdopodobnie wystarczy aby termostat załaczał pompę co kilka minut i
    dopiero mierzył temperaturę na listwie odbierającej wodę. Jeśli wszystko
    zawiedzie to zrobie sobie samodzielnie taki termostat, ale najpierw
    chciałbym wiedzieć co moge poprawić i czy się da obecnie.

    Ciekawostka: jesli działa pompa w centrali to na piętrze mam "inwersję",
    tzn magistrala ciepła robi się zimna i odwrotnie :/ Ale to pozwole sobie
    zostawić na później bo to chyba niezależny problem.

    [*] Nie wiem czy to termopara czy zwykły miernik ciśnieniowy, nie ma to
    znaczenia.

  • 2. Data: 2011-12-26 19:12:40
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 26-12-2011 o 17:50:14 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > narysuję).
    >
    > Mam problem z centralą. Tutaj jej zdjęcie:
    Nie centrala tylko mieszacz zintegrowany z rozdzielaczem :)

> [...]
    >
    > Po lewej stronie mamy na dole wlot ciepłej wody i na górze wylot. U góry
    > po lewej stronie jest termostat pompy (ustawiony na 30 st) i mierzy
    Nie tak do końca on mierzy temp na zasilaniu podłogówki, tam w tym
    kwadracie mosiężnym masz wymieszaną wodę przepchaną przez pompę podłogówki.
    Możesz mu temp podnieść bo 30st to mało, max rozsądny to 45st.

    > Na dole po lewej jest zawór termostatyczny którego zadaniem w/g
    > hydraulika jest "niewpuszczanie do centrali za gorącej wody".
    Taa lubię takie uproszczenia, gdyby tak było to byłby on wpuszczony w
    rurę w miejscu kolanka (a tak dokładnie to wuzetki),
    wtedy byłby tam trójnik, pomiędzy zaworem a mieszaczem.
    A czujnik jest dociśnięty do mieszacza na powrocie podłogówki czyli
    zawór ustala temp wody która składa się z dwóch strumieni, zasilania
    z kotła i powrotu z podłogówki.

    > Ustawiony na 2, ale jego kręcenie niewiele zmienia problem. Jak widać
    > termopara[*] zaworu dotyka bezpośrednio punktu gdzie wchodzi gorąca woda.
    Nie, to jest cieczowy termometr a ta cienka rurka to kapilara, ostrożnie
    z nią żeby się nie załamała bo się zaciśnie i nie będzie działać.

> [...]
    > jest prawie taka sama. Oczywiscie w tym czasie podłogi stygną i nigdy
    > nie zostaną już zasilone. Na zdjęciu widać że "powrót" ma dużo więcej
    Jak pompa podłogówki się wyłączy to zawór termostatyczny nadal jest
    otwarty i robi ci
    się mały obieg przez zawór pompę i z powrotem do kotła, a że tam masz 65st
    to i ten obieg ci się tak nagrzewa.
    Spróbuj go dać na 1, jak nie pomoże to może jest uszkodzony?
    w końcu przy 45st on powinien zamknąć dopływ wody i całość powinna
    ostygnąć.
    Druga rzecz to termostat pompy, jak on jest przylgowy to można próbować
    go przestawić na koniec rozdzielacza od czoła i zamocować opaskami,
    a w ogóle podnieść mu także temp. Brakuje mi tu jeszcze regulacji wg temp
    w pomieszczeniach bo tak de fakto to pompa powinna być sterowana
    termostatem pokojowym i wtedy by tych problemów nie było.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2011-12-26 19:49:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-26 20:12, janusz_kk1 wrote:
    > Nie tak do końca on mierzy temp na zasilaniu podłogówki

    *NIE*. Ten termostat mierzy temperaturę chłodniejszej wody wracającej z
    instalacji. Lewa dolna rura doprowadzająca jest *gorąca* lewa gorna jest
    *ciepła*.

    >, tam w tym
    > kwadracie mosiężnym masz wymieszaną wodę przepchaną przez pompę podłogówki.
    > Możesz mu temp podnieść bo 30st to mało, max rozsądny to 45st.

    Jesli na wylocie mam 30 stopni to na wlocie do podłogowki mam wlasnie 40
    kilka.

> [...]
    > wtedy byłby tam trójnik, pomiędzy zaworem a mieszaczem.

    > A czujnik jest dociśnięty do mieszacza na powrocie podłogówki

    *NIE*. Na wlocie goracej wody do mieszacza.

    > czyli
    > zawór ustala temp wody która składa się z dwóch strumieni, zasilania
    > z kotła i powrotu z podłogówki.

    To chyba ustala termostat i pompa a nie ten zawór, ale pewności nie mam.

    > Nie, to jest cieczowy termometr

    Jak juz pisałem wsio rawno czy to termopara czy mechanizm cisnieniowy.

    > Jak pompa podłogówki się wyłączy to zawór termostatyczny nadal jest
    > otwarty i robi ci
    > się mały obieg przez zawór pompę i z powrotem do kotła, a że tam masz 65st
    > to i ten obieg ci się tak nagrzewa.

    Co powoduje że pompa nigdy sie nie załączy bo termostat widzi
    temperaturę > 50C.

    > Spróbuj go dać na 1, jak nie pomoże to może jest uszkodzony?

    Nie wydaje mi się, po zamknieciu całkowitym pompa zaczyna zmieniać
    dźwięk wiec *coś* się dzieje i chyba zamyka.

    > w końcu przy 45st on powinien zamknąć dopływ wody i całość powinna
    > ostygnąć.

    Rzecz w tym że rura wchodząca do niego ma wysoką temperaturę, on jest
    metalowy i po minucie po drugiej stronie mam gorąco. Temperatura
    przenika przez przewodzenie metalowych elementow (wydaje mi się).
    Zaczynam się zastanawiać czy ktoś dobrze pomyślał, że kapilara jest taka
    długa - widocznie nalezy mierzyć temperaturę *daleko* a nie obok. Może
    jest po prostu za blisko miejsca pomiaru.

    > Druga rzecz to termostat pompy, jak on jest przylgowy to można próbować
    > go przestawić na koniec rozdzielacza od czoła i zamocować opaskami,
    > a w ogóle podnieść mu także temp.

    Niestety pod zatrzymaniu pompy całośc układu osiąga temperaturę > 50
    stopni i nie ma miejsca gdzie jest zimniej. Więc gdzie bym go nie
    przemiescił - nigdy już nie załączy pompy.

    > Brakuje mi tu jeszcze regulacji wg temp
    > w pomieszczeniach bo tak de fakto to pompa powinna być sterowana
    > termostatem pokojowym i wtedy by tych problemów nie było.

    Zegulację zrobie *kiedyś* samodzielnie, na razie obwody sa otwarte na
    maksimum bo nikt tam nie mieszka. Nie powinno to na nic wpływać i dla
    problemu wydaje mi się zbędne.

  • 4. Data: 2011-12-26 21:06:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:
> [...]

    ciach..

    sprawdź czy przypadkiem nie masz pomylonego zasilania z powrotem co jest
    dość prawdopodobne bo zwykle rozdzielacze zasila sie z góry.

    Nawet moim fachowcom udało sie pierwszy raz taką sztukę uczynić bo nie
    wiedzieli jeszcze że te zestawy z pompą to sie zasila odwrotnie.

    jak pompa pracuje to pompuje zimną wodę z powrotu ja sie już wyłączy to
    gorąca woda z zasilania cały czas ogrzewa czujnik temperatury i blokuje
    skutecznie pompę.

  • 5. Data: 2011-12-26 21:10:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-26 22:06, Marek Dyjor wrote:
    > sprawdź czy przypadkiem nie masz pomylonego zasilania z powrotem co jest
    > dość prawdopodobne bo zwykle rozdzielacze zasila sie z góry.

    To jest w ogóle ciekawe, bo na zdjęciu widać że:

    Lewe belki są nazwane górna - powrót, dolna zasilanie

    Prawe belki dokładnie odwrotnie. Zastanawia mnie czy to hydraulik
    przyklejał te napisy czy producent ;)

    > jak pompa pracuje to pompuje zimną wodę z powrotu

    Raczej podczas pompowania jest ok. Czyli pompuje ciepłą do obiegu i
    zasysa zimną z podłogi na termostat.

    PS. Ima bardziej używam tym bardziej widze że na wiosnę muszę kupić
    zestaw malego hydraulika i zrobić na nowo sam :/

  • 6. Data: 2011-12-26 21:26:10
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 26-12-2011 o 20:49:35 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > *NIE*. Ten termostat mierzy temperaturę chłodniejszej wody wracającej z
    > instalacji. Lewa dolna rura doprowadzająca jest *gorąca* lewa gorna jest
    > *ciepła*.
    Mylisz się na górze masz zasilanie podłogówki i on tą temp mierzy.

    > Jesli na wylocie mam 30 stopni to na wlocie do podłogowki mam wlasnie 40
    > kilka.
    Mylisz się jest odwrotnie, na górze masz zasilanie na dole powrót.
    Te nalepki są fabrycznie naklejone i one dobrze pokazują co jest gdzie,
    sam taki sam rozdzilacz robiłem ręcznie :)

    > *NIE*. Na wlocie goracej wody do mieszacza.
    Po raz kolejny się mylisz tam już nie ma gorącej wody tylko jest zmieszana
    ale nie wstrząsana :)

    > To chyba ustala termostat i pompa a nie ten zawór, ale pewności nie mam.
    No właśnie, dlatego nie kłóć się ze mną bo jak na razie to nie bardzo
    łapiesz jak to działa. To jest mieszacz z tzw podniesioną temp powrotu
    tzn że powrót z mieszacza do kotła CO jest zasilaniem podłogówki :)

    > Jak juz pisałem wsio rawno czy to termopara czy mechanizm cisnieniowy.

    > Co powoduje że pompa nigdy sie nie załączy bo termostat widzi
    > temperaturę > 50C.
    Dlatego wyrzuć go, on tam jest zbędny, wystarczy zawór mieszający na dole
    a pompę steruj termostatem pokojowym.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 7. Data: 2011-12-26 21:34:30
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-26 22:26, janusz_kk1 wrote:
    > Mylisz się na górze masz zasilanie podłogówki i on tą temp mierzy.

    Wlasnie nie. Podczas pracy pompy mieszającej dolna rura jest gorąca a
    górna ciepła. Może masz na mysli zasilanie i powrót z rozdzielacza, mnie
    interesuje całość (czyli mieszalnik i rozdzielacz).

    > Mylisz się jest odwrotnie, na górze masz zasilanie na dole powrót.

    Naklejki pokazują odwrotnie :) Organoleptycznie jest zgodnie z naklejkami.

    > Te nalepki są fabrycznie naklejone i one dobrze pokazują co jest gdzie,
    > sam taki sam rozdzilacz robiłem ręcznie :)

    No to już nie rozumiem. Co nazywasz zasilaniem?

    > Dlatego wyrzuć go, on tam jest zbędny, wystarczy zawór mieszający na dole
    > a pompę steruj termostatem pokojowym.

    No własnie: dowiedziałem się w międzyczasie że pompa mieszająca *MUSI*
    być właczona cały czas. To opinia hydraulika. Oczywiscie na pytanie to
    po co ten termostat odpowiedzi nie uzyskałem.

    Zaczynam się z lekka zastanawiać co jest wlaściwym regulatorem temperatury:

    a) zawór z pokrętlem na wejściu?

    b) termostat?

  • 8. Data: 2011-12-26 23:24:42
    Od: "KS" <o...@o...pl>

> [...]
    > pytanie to po co ten termostat odpowiedzi nie uzyskałem.
    >
    > Zaczynam się z lekka zastanawiać co jest wlaściwym regulatorem

    Witam,

    Jak pompa będzie zawsze działała to możesz kapilarę zamocować bardziej
    na prawo, tak +- za naklejką powrót.
    Wtedy ten zawór będzie mierzył temp powrotu z podłogówki.
    Jak już powrót przekroczy ustawioną na regulatorze temperaturę to
    przymknie dopływ z kotła i będzie mieszał tę samą wodę.
    Jak spadnie temp podłogi to dopusci wody z kotła do obiegu.
    Minus tego taki że nie do końca kontrolujesz temp zasilania
    podłogówki, a nie wiem czy nie ma jakichś ograniczeń max temp
    zasilania.
    W zależności od oporów pętli podłogówki i pozostałej części instalacji
    (tej od strony kotła i grzejników) zawsze uzyskasz jakieś podmieszanie
    więc na podłogówkę nie pójdzie taka woda jak z kotła.
    Możesz też dać kapilarę na górę (też po środku prawej części) wtedy
    będziesz kontrolował temp zasilania.
    Chociaż wg mnie lepiej to pierwsze rozwiązanie bo układ bardziej
    stabilny (podłoga ma dużą bezwładność).
    Ne mam pojęcia jaką funkcję ma pełnic ten termostat.
    Wydawało by się że mógłby też mierzyć temp np na powrocie z podłogówki
    ( to samo miejsce co kapilara) i wyłączyc pompę jak juz sie podłoga
    podgrzeje.
    Tylko że jak pompa stanie to po pierwsze nie będzie wiedział jaka jest
    temp wody w pętlach podłogówki a po drugie powrót jest powrotem tylko
    wtedy gdy pompa chodzi, bo jak się wyłączy to zwróć uwagę że woda w
    podłogówce zacznie płynąc powoli ale w odwrotnym kierunku niz przy
    włączonej (chyba że te rotametry puszczają w jedna stronę).
    A może on ma drugi styk który mógłby wyłączać pompę jak temp z kotła
    spadnie (jak nie palisz w piecu).
    A ta "inwersja" świadczy o tym że nie do końca jest to dobrze
    wyregulowane. Jesli pompa przy rozdzielaczu ma regulację obrotów to
    zmniejsz obroty.
    Tylko uwaga bo może się tak zdarzyć że woda w grzejnikach może w ogóle
    przestać płynąć. (może się tak jakby zrównoważyć, to co poda z pieca
    to zabierze rozdzielacz a na grzejniki prawie nic nie popłynie).

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 9. Data: 2011-12-26 23:44:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-27 00:24, KS wrote:
    > Jak pompa będzie zawsze działała to możesz kapilarę zamocować bardziej
    > na prawo, tak +- za naklejką powrót.

    Zamierzam przez kilka dni się pobawić i poobserwować zachowanie. Między
    innymi przeniosę czujnik w inne miejsce.

    > Minus tego taki że nie do końca kontrolujesz temp zasilania podłogówki,
    > a nie wiem czy nie ma jakichś ograniczeń max temp zasilania.

    Na razie chodzi o to aby ocenić, czy działa. Problemy regulacji
    zostawiam sobie na później, prawdopodobnie wykonam sterownik mający pod
    kontrolą wszelkie parametry bo już widzę że sterowanik pieca nadaje się
    tylko do wyrzucenia przez okno a układ pompowy jest co najmniej źle
    zrobiony.

    > Ne mam pojęcia jaką funkcję ma pełnic ten termostat.

    Być może to nie "termostat" tylko wylacznik bezpieczeństwa. Wyłaczy
    podłogówkę gdy temperatura zasilania przekroczy zadaną. Ale przecież to
    samo zrobi zawór z kapilarą...

    > A może on ma drugi styk który mógłby wyłączać pompę jak temp z kotła
    > spadnie (jak nie palisz w piecu).

    Nie ma.

    > A ta "inwersja" świadczy o tym że nie do końca jest to dobrze
    > wyregulowane. Jesli pompa przy rozdzielaczu ma regulację obrotów to
    > zmniejsz obroty.

    Pompa rozdzielacza nie ma regulacji. Mogę co najwyżej podnieść obroty
    pompy głównej na piecu.

    > Tylko uwaga bo może się tak zdarzyć że woda w grzejnikach może w ogóle
    > przestać płynąć. (może się tak jakby zrównoważyć, to co poda z pieca to
    > zabierze rozdzielacz a na grzejniki prawie nic nie popłynie).

    Zastanawiam się czy nie powinno być 2 pomp, jedna na obiek kaloryferów a
    druga pompujaca do rozdzielacza. I brak pompy wspólnej na wlocie do
    pieca. Ponadto jest trzeci obwód (CWU) który dodatkowo miesza mi w
    koncepcji ;)

  • 10. Data: 2011-12-27 04:34:25
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:
> [...]
    > po co ten termostat odpowiedzi nie uzyskałem.
    >
    > Zaczynam się z lekka zastanawiać co jest wlaściwym regulatorem

    zawór termoregulacyjny...

    a ten szpej na górze to zabezpieczenie przed przegrzaniem (wg firmowego
    opisu)