  • 1. Data: 2012-08-19 21:43:26
    Temat: Projekt - pełne piętro czy poddasze [trochę długie]
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czy możecie wyrazić swoje opinie odnośnie projektów
    z poddaszem vs. z pełnym piętrem?

    Moja żona upiera się przy domu z poddaszem mieszkalnym.
    Mnie początkowo podobała się ta idea, jednak po przemyśleniu
    coraz bardziej zniechęcają mnie skosy - wyglądają ładnie i powodują
    swego rodzaju wrażenie przytulności pomieszczeń ale...

    czy jest to funkcjonalne/użyteczne, czy nie irytują was skosy po dłuższym
    okresie mieszkania? Co z problemami z umeblowaniem?

    Trochę również mnie odrzuca komplikacja dachu a mianowicie, dziurawienie
    dachu pod okna połaciowe, cała magia związana z ocieplaniem takiego poddasza
    (ileż tu można spieprzyć).

    Czy w waszej opinii nie są lepsze takie domy (to tylko przykład a nie
    projekt który
    wybrałem):
    http://gotowe-projekty-domow.pl/arx_lucja_szkielet_d
    rewniany.htm

    Jak to wygląda z kosztami tz. z pełnym piętrem jak na powyższym projekcie
    vs. poddasze użytkowe. Owszem więcej ścian, zbrojenia ale mniej droższej
    wełny
    w zamian za styropian. Tańsze okna, mniejsza powierzchnia dachu itd. Czy w
    efekcie
    koszt nie będzie porównywalny przy podobnej pow. użytkowej?

    Słucham wszelkich opinii.

    Pozdrawiam

    P.S. dodam, że osobiście wizualnie bardziej mi odpowiadają domy z
    poddaszami,
    ze względu na to, że IMHO elewacja wygląda lepiej ale jednak jestem w stanie
    przeboleć
    aspekt estetyczny na rzecz użytkowego.
    Darek

  • 2. Data: 2012-08-19 22:28:20
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 19-08-2012 o 21:43:26 Darek <d...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > czy jest to funkcjonalne/użyteczne, czy nie irytują was skosy po dłuższym
    > okresie mieszkania? Co z problemami z umeblowaniem?
    Są bo muszą, dlatego ja wybrałem kompromis, mam poddasze ale
    dach dwuspadowy (dwa dwuspadowe stykające się pod kątem 90st) dzięki czemu
    mam tylko jeden skos w pokoju co jest do przeżycia i trzy ściany ustawne.
    A że mam normalne okna to dachowych mam tylko trzy z czego tylko jedno
    w pokoju.
    Ogólnie taki dach jest tańszy robiony z blach czy dachówki bo np gąsiory
    są drogie a jest ich znacznie mniej, no i jest jeszcze kawałek strychu
    w któryn da się wyprostować i chodzić :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2012-08-19 22:43:43
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    >Są bo muszą, dlatego ja wybrałem kompromis, mam poddasze ale
    >dach dwuspadowy (dwa dwuspadowe stykające się pod kątem 90st) dzięki czemu

    Janusz, wnioskuję, że albo już mieszkasz albo niedługo zamieszkasz w tym
    domu.
    Możesz mi powiedzieć, czy gdybyś drugi raz budował, czy nie pomyślał byś o
    projekcie
    z pełnym piętrem?
    Z Twojej wypowiedzi wnioskuję, że niekoniecznie jesteś zadowolony z skosów
    a może się mylę?

    Biorę tez pod uwagę, że łatwiej rozmieścić pomieszczenia w domu z piętrem,
    ponieważ klatka schodowa może być gdziekolwiek i nie trzeba jej wciskać
    na siłę przy ścianie szczytowej lub robić lukarn aby weszła pod połacią
    (oczywiście to zależy od ściany kolankowej ale przy niższych 50-75cm,
    umiejscowienie
    klatki jest problemem).

    Pozdrawiam
    Darek

  • 4. Data: 2012-08-20 01:36:25
    Od: "kiki" <l...@l...net>

    "Darek" <d...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam,
    >
    > Czy możecie wyrazić swoje opinie odnośnie projektów
    > z poddaszem vs. z pełnym piętrem?

    Zrób dom na jednej kondygnacji. Po schodach nie chce się biegać.

  • 5. Data: 2012-08-20 08:14:59
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > Zrób dom na jednej kondygnacji. Po schodach nie chce się biegać.

    ok. A co do skosów? Wiem, że miałeś jakieś problemy wykonawcze
    i coś tam poprawiałeś. Pomijając ten aspekt, czy sama obecność
    skosów przeszkadza Ci w codziennym użytkowaniu?

    pozdrawiam
    Darek

  • 6. Data: 2012-08-20 10:00:34
    Od: Damian G <d...@u...gmail.com>

    W dniu 19.08.2012 21:43, Darek pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy możecie wyrazić swoje opinie odnośnie projektów
    > z poddaszem vs. z pełnym piętrem?

    Poddasze-skosy - wady - argumenty dla żony:
    * co najmniej jedna ściana nieustawna (szafy nie dasz, drzwi wejściowych
    nie mogą być w dowolnym miejscu)
    * zazwyczaj konstrukcja drewniana (krokwie) plus gipskarton, sufit także
    gipskarton - gipskarton bardzo często lubi pękać, np. na łączeniu
    sufitu/skosu ze ściankami działowymi
    * mniejsza kubatura dla tej samej powierzchni - "przytulniej" co oznacza
    w lecie duszniej
    * okna połaciowe - kłopot z myciem, kłopot z firankami, łóżka lepiej nie
    dawać w pobliżu chyba że ktoś lubi bębnienie deszczu
    * gdy okna w ścianie szczytowej są za blisko skosu - problemy ze
    zmieszczeniem karnisza

    Pełne piętro - zalety:
    * wszystkie ściany pełnej wysokości, z prawdziwego muru, normalnie
    otynkowanego - nie ma problemu z pękaniem, wbijaniem gwoździ, wieszaniem
    półek, stawianiem szafy przy zewnętrznej ścianie, robieniem wejścia w
    dowolnym miejscu, ociepleniem z zewnątrz
    * solidny sufit, razem z murowanymi ścianami - solidna izolacja i
    akumulacja ciepła na zimę i chłodu na lato
    * normalne okna, w dowolnej ścianie
    * większa kubatura

    Nie wiem jak różnica w kosztach, ale ja bym bardzo poważnie zastanowił
    się nad pełnym piętrem.

    P.S.
    Niestety w niektórych miejscach plan miejscowy narzuca dach skośny 30-45
    stopni i ogranicza wysokość kalenicy do 9m i wtedy z pełnym piętrem problem.

    --
    Damian

  • 7. Data: 2012-08-20 10:08:02
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Darek" napisał w wiadomości grup

    > Słucham wszelkich opinii.

    Po kolei:

    Cena:
    - Przy tej samej pow. użytkowej taniej jest wybudować dom z poddaszem i
    dachem dwuspadowym niż z drugą kondygnacją. Przy dachu wielospadowym z
    wieloma lukarnami proporcje mogą się odwrócić.
    Ocieplenie:
    - Skosy można ocieplić znacznie grubszą warstwą wełny niż ściany zewnętrzne.
    Gdyby dać 30cm na ściany zewnętrzne to z wnęk okiennych robią się tunele,
    przy skosach to nie problem - tej grubości nie widać. Nawet przy oknach
    dachowych można łatwo ukształtować wnęki tak aby nie raziła grubość
    ocieplenia.

    Okna dachowe:
    - Zdecydowanie lepiej oświetlają pomieszczenia niż tradycyjne, ale powodują
    też znacznie większe nagrzewanie (można zamówić zewnętrzne żaluzje). W
    trakcie deszczu potrafią hałasować. Hałas jest mniej uciążliwy niż przy
    blachodachówce, ale przeszkadza np. w oglądaniu TV.

    Odwodnienie:
    - Dach skośny nie ma kłopotów z odwodnieniem i śniegiem i raz zrobiony
    starczy na 20-30 (blacha, gonty) do 50-100 (dachówka) lat. Dachy płaskie
    wymagają konserwacji. Uwaga przy dachu wielospadowym trzeba uważać na kosze.

    Wygoda:
    - Skosy SĄ BARDZO niewygodne. Miszkałem wiele lat w takim domu i mój nowy
    dom tez będzie miał skosy (z pozostałych względów), ale nie ukrywam, że nie
    jest to wygodne na co dzień. Oczywiście można sprawić by takie pomieszczenia
    były ustawne ale nigdy nie będą tak ustawne jak te z normalnymi ścianami.
    IMO minimalna sensowna wysokości ścianki kolankowej (wewnątrz) to 120cm.
    Wtedy można pod taką ścianką zaplanować łóżko i jakieś komody. Biurko lepiej
    dać przy normalnej ścianie z oknem. W swoim domu ma dach dwuspadowy, więc
    pokoje dzieci umieściłem przy ścianach szczytowych tak by miały normalne
    okna a nie tylko połaciowe.

    Schody i korytarz:
    Przy normalnym piętrze można je umieścić gdziekolwiek, przy poddaszu ze
    skosami, zarówno schody jak i korytarz nie mogą być przy samej krawędzi bo
    by się uderzało głową o skos.

    Po uwzględnieniu wszystkich powyższych doszedłem do wniosku, że sens ma albo
    prosty dach dwuspadowy który będzie tani i bezproblemowy, albo pełne piętro
    i płaski dach (bądź niska koperta). Robienie dachu wielospadowego choć IMO
    jest z zewnątrz najładniejszy to tylko dodatkowe problemy, a żadnych
    wymiernych korzyści, a wewnątrz tylko kłopoty bo zamiast jednego skosu mamy
    kilka.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2012-08-20 11:43:49
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 19-08-2012 o 22:43:43 Darek <d...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Janusz, wnioskuję, że albo już mieszkasz albo niedługo zamieszkasz w tym
    > domu.
    Już mieszkam ponad dwa lata.

    > Możesz mi powiedzieć, czy gdybyś drugi raz budował, czy nie pomyślał byś
    > o projekcie
    > z pełnym piętrem?
    Nie zbudowałym tak samo bo poddasze potania ogólny koszt m2, gdyby mnie
    było stać tobym robił parterowy.

    > Z Twojej wypowiedzi wnioskuję, że niekoniecznie jesteś zadowolony z
    > skosów
    > a może się mylę?
    Bo to zawsze jakiś kompromis jest, ścianka kolankowa ma 85cm i dlatego
    te skosy są lekko uciązliwe, ale mam i tak lepiej niż przy dachu
    kopertowym.

> [...]
    > na siłę przy ścianie szczytowej lub robić lukarn aby weszła pod połacią
    > (oczywiście to zależy od ściany kolankowej ale przy niższych 50-75cm,
    Klatka jest zawsze problemem bo zabiera ci miejsce, a jeszcze jak zrobisz
    za ciasne schody albo zabiegowe to będzie przekleństwem, dlatego jeżeli
    juz się na nie decydujesz to rób je wygodne ze spocznikiem.

    Ja z żoną przejżeliśmy tysiące projektów w katalogach i sieci zanim
    określiliśmy
    jak ma wyglądać rozkład domu i zrobiliśmy plan z architektem.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2012-08-20 15:22:14
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    za ciasne schody albo zabiegowe to będzie przekleństwem, dlatego jeżeli
    juz się na nie decydujesz to rób je wygodne ze spocznikiem.

    _____________________________

    To bardzo istotna kwestia, sam szukałem podobnego projektu
    aby schody były z spocznikiem, dach 2 spadowy, biuro na parterze
    kuchania od ulicy, wybrałem z archona dom w groszku 3, zanim wybudowałem
    a zdecydowany byłem na dom w groszku 2, wtedy nie wiesziałem, ze ten
    spocznik taki istotny:)
    , pojechałem poogładac do forumowicza z muratora
    te schody bez zpocznika mnie przeraziły, projekty bardzo podobne oba do
    siebie.

    każdemu kto wybiera projekt, proponuję pojechać zobaczyć go na żywo na pewno
    znajdzie się ktoś na forum muratora lub innym kto
    ma juz taki projekt.

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2012-08-20 15:23:09
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Zrób dom na jednej kondygnacji. Po schodach nie chce się biegać.

    To prawda :) miałbym większa działkę byłby dom parterowy
    teraz w nocy jak mam schodzić po schoda do mnie krew zalewa :)

    a co będzie na starość :)