  • Data: 2020-05-26 13:25:45
    Temat: Re: Betonowy dach
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Tak się domyślałem, że ten cały beton może być gdzieś niżej - ale
    > kolega Radar wspominał "Do tego dachówki są również zabetonowane",
    > i tego nie do końca rozumiem, ani nie potrafię sobie wyobrazić.

    To tak wygląda gdy się patrzy z ulicy. Widać dachówkę, która leży
    na zaprawie. Kiedyś wapiennej, dzisiaj przeważnie cemnetowej.
    W budownictwie śródziemnomorskim zawsze unikano wystawiania drewna
    na zewnątrz. Żeby nie ułatwiać zadania zwierzowi, co je gryzie.
    Belki konstrukcji dachowej kończyły się gdzieś w murze, a wystająca
    część dachu to już obiekt murowany.

    > Pojechałem drogą z mojego linku przez kilkaset metrów i znalazłem
    > budowlę której stan pozwala zajrzeć pod dach - zdecydowanie są tam
    > drewniane belki. Ale może trafiłem akurat na jakiś wyjątek.
    >
    > https://www.google.com/maps/@40.416577,-1.4410249,3a
    ,77.8y,70.65h,86.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAmPQ2TerlLXg
    zTqmoyjgaw!2e0!7i13312!8i6656

    Żaden wyjątek, raczej dość typowa hiszpańska rozpadówa. Stal pojawiła
    się w budownictwie niedawno, dopiero w XX wieku, przedtem była droga.
    Wywołała rewolucję. Nie tylko w konstrukcji dachów (to zmieniło się
    najpóźniej), ale we wszystkim. Stąd na przykład dominujące dziś (w
    ciepłym klimacie) domy szkieletowe -- żelbetowe kolumny w narożach i
    w paru jeszcze miejscach, a potem wypełnianie ścian z byleczego. Albo
    stropy. Kilkaset lat temu wznoszono domy z założeniem, ze trwać będą
    wieki (sprawdziło się), ale drewniane stropy będzie się wymienać co
    jakieś dwa pokolenia. Dzisiaj (np. w weneckiej architekturze Dalmacji)
    zmienia się drewniane dachy i stropy na betonowe (ale kamienne framugi
    okien i drzwi mogą zostać, choćby z plastikowymi skrzydłami).

    --
    Jarek