  • 1. Data: 2012-04-09 10:25:29
    Temat: Biały dach - dla tych, co jeszcze mogą wybrać
    Od: "M." <...@n...pl>

    Niestety ja jestem już po etapie budowy, ale jeśli czyta to ktoś, kto
    jest przed, to warto to przemyśleć.

    Biały dach ma same zalety. W lato - oczywiste, mniej się nagrzewa a
    jeśli ktoś umieści solar w koszu, to i uzysk z odbić od połaci będzie.

    W zimie - w naszym klimacie - najzimniej jest gdy przychodzi wyż
    rosyjski. A jak wiadomo śnieg ma dobre własności izolacyjne (właściwie
    powietrze w śniegu) - czyli gruba warstwa śniegu na dachu w duży mróz
    zmniejsza koszty ogrzewania. Jednak przy ciemnym dachu zwykle robi się
    ciemne obróbki blacharskie. I wtedy przy słonecznym dniu (a podczas wyży
    rosyjskich jest zwykle bezchmurna i bezwietrzna pogoda) śnieg ma
    tendencję do topnienia/sublimacji (od skraju połaci dachu, bo zakładam,
    że nie ma mostków termicznych od spartolonej izolacji). A jak odkryje
    więcej ciemnej blachy to bardziej się nagrzewa itd. itp. Do tego zwykle
    podczas wyżu kontynentalnego śnieg nie pada (więc nie dopada nowego).

    Z kolei w porach przejściowych przy 25-30cm wełny dobrej jakości
    nagrzewanie się ciemnego dachu nie ma zbytniego wpływu na bilans
    termiczny domu.

    Tak więc IMHO w naszym klimacie biały dach miałby same zalety... :-)

    Szkoda, że dopiero teraz.

    M.

  • 2. Data: 2012-04-09 10:48:15
    Temat: Re: Biały dach - dla tych, co jeszcze mogą wybrać
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2012-04-09 10:25, M. pisze:
> [...]
    > termiczny domu.
    >
    > Tak więc IMHO w naszym klimacie biały dach miałby same zalety... :-)

    tylko by strasznie brzydko wyglądał z czarnymi zaciekami z sadzy od
    sąsiadów.

  • 3. Data: 2012-04-09 14:10:39
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "M." <...@n...pl> wrote in message
    > Tak więc IMHO w naszym klimacie biały dach miałby same zalety... :-)
    > Szkoda, że dopiero teraz.

    uwzglednij koszt mycia co rok i malowania co dwa-trzy i od razu
    bedzie mniej rozowo

  • 4. Data: 2012-04-09 16:32:00
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Tak więc IMHO w naszym klimacie biały dach miałby same zalety... :-)
    >
    > Szkoda, że dopiero teraz.

    Koszmary jakies miales?

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2012-04-09 16:38:19
    Od: hk <h...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 kwietnia 2012 10:48:15 UTC+2 użytkownik Usrobo napisał:

    > tylko by strasznie brzydko wyglądał z czarnymi zaciekami z sadzy od
    > sąsiadów.

    Ale jeśli zaprojektuje się spadki do wewnątrz,to pod względem technicznym posiada
    większość zalet.

  • 6. Data: 2012-04-10 07:24:04
    Od: robertr <e...@o...pl>

> [...]
    > więcej ciemnej blachy to bardziej się nagrzewa itd. itp. Do tego zwykle
    > podczas wyżu kontynentalnego śnieg nie pada (więc nie dopada nowego).

    Biały dach to mniejsze promieniowanie w podczerwieni. Więc w okresie
    grzewczym (Polska ok 7 miesięcy) jest znacznie cieplejszy, natomiast
    latem mniej się nagrzewa. Przypuszczam też, że dzięki temu, że latem
    nagrzewa się do znacznie niższych temperatur będzie miał znacznie
    większą trwałość od dachu normalnego.
    Masz rację pod tym względem biały dach wydaje się mieć same zalety.
    pozdr

  • 7. Data: 2012-04-10 08:39:59
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 10 Kwi, 07:24, robertr <e...@o...pl> wrote:
> [...]
    > większą trwałość od dachu normalnego.
    > Masz rację pod tym względem biały dach wydaje się mieć same zalety.

    Ale bialy cynkowy czy tytanowy?

    http://www.ekoenergia.polska-droga.pl/aktywne-ogrzew
    anie-sloneczne-blog/67-kolektory-sloneczne.html
    tablica 4.

  • 8. Data: 2012-04-10 14:23:53
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > Ale bialy cynkowy czy tytanowy?
    >
    > http://www.ekoenergia.polska-droga.pl/aktywne-ogrzew
    anie-sloneczne-bl...
    > tablica 4.

    Ta tablica jest mało wiarygodna - farba biała cynkowa ma super
    właściwości solarne - selektywność 7,7, pochłanianie 0,92 ????? -
    zupełnie niemożliwe, wszyscy w amatorskich solarów by to
    wykorzystywali, firmy produkujące specjalne powłoki selektywne by
    poszły z torbami....
    Dla takiego dachu pochłanianie i emisja powinny być jak najniższe - z
    tabeli najlepiej aluminium (nie te 0,024 mm)
    pozdr

  • 9. Data: 2012-04-10 17:36:41
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 10 Kwi, 14:23, robertr <e...@o...pl> wrote:

> [...]
    > Dla takiego dachu pochłanianie i emisja powinny być jak najniższe - z
    > tabeli najlepiej aluminium (nie te 0,024 mm)

    Nie tylko tutaj takie wartosci dla bialej farby widzialem.
    Wiec albo wszyscy z tego samego zrodla zrzynali albo cos w tym jest.
    Zrodla sa podane. Mozesz zweryfikowac. Podalem nie po to aby kruszyc
    kopie ale aby zwrocic uwage na detale.

    Ale pamietam tez z podstawowki jak bylismy z naszym fizykiem na
    wycieczce i zapytalem czemu te czarne deski sa tak samo gorace jak te
    biale. Bo nie powinny. Wtedy dostalem odpowiedz ze pewnie obie sie tak
    bardzo nagrzaly ze bardziej juz sie nie da.

  • 10. Data: 2012-04-10 17:41:37
    Od: ptoki <s...@g...com>

> [...]
    > Dla takiego dachu pochłanianie i emisja powinny być jak najniższe - z
    > tabeli najlepiej aluminium (nie te 0,024 mm)

    A co do watku to zamiast bialego dachu chyba bym wolal cienka
    nierdzewke.

    I jeszcze takie cos mi sie napatoczylo:
    http://www.solar-therm.pl/oferta/energia-sloneczna/k
    olektory-sloneczne/kolektory-sloneczne-tinox.html
    Na samym dole wykres.
    Roznica miedzy tinox a czarnym chromem jest symboliczna.

    U siebie kaloryfer pomalowalem na czarno i tez grzeje ;)