  • 71. Data: 2015-10-14 12:44:03
    Temat: Re: Ceny pomp ciepła w oderwaniu od polskich realiów
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    On 2015-10-14 12:12, Maciek wrote:
    > Dnia Wed, 14 Oct 2015 10:22:43 +0200, Myjk napisał(a):
    >
    > No dobrze, ale tak dla orientacji, np. przy sredniej dobowej temp. -5 st.
    > (zupelnie normalna w Polsce) jaki odsetek mocy cieplnej pochodzi od
    zwyklej
    > grzalki elektrycznej?

    Ponieważ użytkuję powietrzną PCPW - dla temperatur w okolicach od 0 do
    -10st. grzałka włącza się na rozruchu pompy + czasami (kilka razy na
    godzinę podczas odmrażania wymiennika na zewnątrz).
    Dla temperatur -20 - -10st. grzałka włącza się głównie na rozruchu
    pompy, podczas pracy bardzo rzadko, wynika to z ilości wilgoci w powietrzu.
    Poniżej -20st. włącza się czasami (kilkanaście %) pierwszy stopień
    wspomagania (u mnie jest to 3kW).
    Poniżej -25st. potrafi się załączyć drugi stopień wspomagania (dodatkowe
    6kW).

    Pompa ma 8,4kW, zużycie roczne CO+CWU dla domu 140mkw. nie przekracza
    średnio 4000kWh, ostatni rok to nieco ponad 3100kWh przy cenie średniej
    0,44PLN/kWh.

    yarecky.

  • 72. Data: 2015-10-14 12:48:32
    Od: w...@g...com

    > cop dla powietznej pompy bedzie ok 2

    precyzyjniej - to około 2 dla:
    -zewnętrzna -5 stopni
    -górne źródło - 35 stopni (przy czym delta zdaje się jest 15 stopni, co oznacza, że
    podgrzeje wodę w podłogówce z 20 na 35 stopni)
    -pytanie, czy dla Meetinga, Juli, Pananonica, Mitsubishi,Daikina itd (posortowane
    rosnąco cenowo) ten COP niewiele się różni (chyba wiele, bo inaczej po co by
    przepłacać)

    pzdr
    Bogdan

  • 73. Data: 2015-10-14 13:39:43
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 14 Oct 2015 12:44:03 +0200, yarecky napisał(a):

    (...)

    OK. Twoje wyliczenia sa zbiezne z tym, co na stronie pisze Vaillant.
    Jezeli za calosc instalacji zaplaciles nie wiecej niz 20kpln, to zwrot
    kosztow w porownaniu z moja konfiguracja (gaz+kalafiory) osiagniesz po
    jakichs 10 latach. Swiat idzie do przdou.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 74. Data: 2015-10-14 13:48:05
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    On 2015-10-14 13:39, Maciek wrote:
> [...]
    > kosztow w porownaniu z moja konfiguracja (gaz+kalafiory) osiagniesz po
    > jakichs 10 latach. Swiat idzie do przdou.

    Ok. 21kPLN z montażem 6 lat temu.
    Licznik nabił w tym czasie 21.300kWh - tyle to już czasu ;-)

    yarecky.

  • 75. Data: 2015-10-14 13:52:39
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 14 października 2015 12:43:03 UTC+2 użytkownik w...@g...com
    napisał:

    > Spróbujmy:
    > POMPA PW ----------------------------------------------------
    -----------------
    > SUMA: 26 000zł
    > KOSZTY UŻYTKOWANIA:
    > SUMA: 2 000zł (CO/rok)

    Czyli przez 30 lat wydasz w sumie 86.000 pln

    --------------------------> KOSZTY INSTALACJI:
    > SUMA: 11 500zł
    > KOSZTY UŻYTKOWANIA:
    > SUMA: 2 500 (CO/rok)

    30 lat -> 86.500 pln

    --------------------------> KOSZTY INSTALACJI:
    > SUMA: 10 000zł
    > KOSZTY UŻYTKOWANIA:
    > SUMA: 3 000 (CO/rok)

    30 lat -> 100.000 pln

    > KOCIOŁ DOLNEGO SPALANIA (dlaczego dolnego? bo mi się taki podoba ;) ) -------->
    KOSZTY INSTALACJI:
    > SUMA: 6 000zł
    > KOSZTY UŻYTKOWANIA:
    > SUMA: 2 400 (CO/rok)

    30 lat -> 78.000 pln

    > KONIEC zestawienia.
    > UFF, za dużo pisania ;)

    Generalnie sie zgadzam. Tylko do tego nalezy doliczyc:

    - w przypadku wegla i "smieciucha" - minimum jedno malowanie elewacji i srodka
    domu. Mam ciotke ze smieciuchem i od malowania do sytuacji, kiedy sufity
    na parterze sa CZARNE mija 5 lat. Tyle wlasnie uzytkuje swoja pompe ciepla
    i sciany/sufity mam jak swiezo po pomalowaniu.

    - w przypadku wegla i smieciucha - wymiane przynajmniej 2-3 piecow w tym czasie.
    Nie ma cudow - im tanszy piec tym szybciej sie rozpadnie, a te co obecnie
    robia to chyba z papieru sa. Wszyscy sasiedzi (max 4 lata uzytkowania)
    wymieniali juz slimaki w podajnikach, bo rdza je zezarla - widac paliwo
    mokre.

    Tak czy siak nawet jakby przyjac Twoje wyliczenia - to oprocz smieciucha
    instalacja i uzytkowanie pompy wychodzi najtaniej. Pompa jest tez
    najwygodniejsza. Ja bym jednak ja wymienil na gruntowke - duzo bardziej trwala.

    I wlasciwie nie ma sie nad czym zastanawiac dalej :-) Etat palacza w swoim
    domu? W zyciu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 76. Data: 2015-10-14 14:21:41
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    napisał:

    > Spróbujmy:
    >
    > POMPA PW ----------------------------------------------------
    > KOSZTY INSTALACJI:
    > -oczywiście podłogówka po całości (albo klimakonwektery) - to jest koszt stały
    niezależny od rodzaju kotła/pompy (no chyba że pasywniak, wtedy tylko maty i prąd)
    > -pewnie masz zrobione OZC i wiesz co do grosza, jaka ma być pompa, ale przyjmijmy
    tego bezprzecznie najchętniej polecanego (bo najlepszy stosunek jakości do ceny)
    panasonica Tcap. 9kw przy A7W35 kosztuje około 23 tys. zł (jeżeli z OZC wynika, żę
    mniejsza, to oczywiście mniejsza) i wtedy tańsza jest (no ale nie wiem, bo nie znam
    OZC, podaj konkretnie, to skorygujemy)
    > -instalacja - pewnie z 2000zł, bo chcesz splita, a więc człowiek od gazu potrzebny,
    etc.
    > -pewnie gwarnacja 5letnia, więc co roku niech ktoś przyjedzie sprawdzić i załóżmy,
    że wszystko OK - to tysiaka liczmy łącznie
    > SUMA: 26 000zł
    >
    > KOSZTY UŻYTKOWANIA:
    > jeżeli mieszkasz w Suwałkach, to pewnie drożej 30% niż byś mieszkał we Wrocławiu
    :), ale w przybliżeniu za prąd za CU w sezonie wyjdzie ci max 2tys. zł (w całości
    bilansu trzeba uzwlgędnić CWU, tu też w zależności od ilości prognozowanego zużycia)
> [...]
    > -kocioł 3000zł
    > -pompka obiegu 250zł
    > -podłączenie 250zł
    > SUMA: 6 000zł
    >
    > KOSZTY UŻYTKOWANIA:
    > -węgiel - 3 tony po 700zł = 2100zł lub drewno (wyjdzie parę zł taniej)
    > -prąd 300zł
    > SUMA: 2 400 (CO/rok)
    >
    > KONIEC zestawienia.
    > UFF, za dużo pisania ;)
    >
    > Kilka UWAG:
    > -nie znam OZC, więc przybliżone przyjąłem dla twojego domu, na pewno do mojego te
    wyliczenia by pasowały :) (oprócz opcji gazu, bo nie mam możliwości)
    > -trzeba uwzględnić CWU, ale szczerze to aż tak dużo ono nie zmieni, jeżeli sporo
    duża rodzina i sporo zużywasz - kilka stówek na korzyść pompy, bo poza sezonem
    grzewczym będzie wybitnie dobre COP

    > Poddaję się krytyce, ale mam nadzieję na merytoryczną dyskusję.

    brakuje dla wegla okreslenia gdzie sie bedzie go trzymac - dodaj koszty magazynowania
    czyli wiekszego pomieszczenia.
    I niech nikt mi nie mówi ze to nieistotne - w budynku który teraz buduje całosc
    instalacji zmiesci sie w kanciapie pod schodami. Gdybym sie zdecydowal na wegiel to
    -nie mam kotłowni
    -nie mam miejsca na wegiel.
    musiałbym to extra wybudowac - albo przeznaczyc na to jedno pomieszczenie któe juz
    mnie kosztowało pare złotych.

    b.

  • 77. Data: 2015-10-14 15:01:47
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 14 Oct 2015 05:21:41 -0700 (PDT), Budyń

    > brakuje dla wegla okreslenia gdzie sie bedzie go trzymac

    Mnie zastanawia dlaczego znowu uwzględniono wycenę PC na poziomie 26 tys.
    zł skoro już przedstawiłem wyliczenia na PC na poziomie 20 tys. zł już z
    instalacją. Że można to zrobić taniej kusząc się o negocjacje już nie
    wspomnę.

    Oczywiście koszt obsługi w przypadku PC doliczony a brakuje tego kosztu
    obsługi w przypadku węglosyfu, który jest dramatycznie wysoki i tylko
    skrajny ignorant może twierdzić, że to "praca własna" i się nie wlicza.

    Brakuje buforów przy węglosyfach. Ile będzie kosztować remont mieszkania
    przy wpuszczaniu węglosyfu do domu? Też nie uwzględniono. Też nie istotne?
    Czy to się nie nazywa manipulacja?

    Brakuje też *aspektu* *zdrowotnego*, chyba najważniejszego w tej całej
    "zabawie". Ani wdychanie pyłu węglowego przy załadunku czy też popiołu przy
    rozładunku i czyszczeniu takiego pieca, zdrowe nie jest.

    Targanie ton węgla, dla kręgosłupa też zdrowe nie jest. 30-latek budujący
    właśnie dom może się z tego śmiać, ale po 30 latach już mu do śmiechu nie
    będzie jak mu po 15 latach zapieprzania z węglem dysk wyskoczy. Ale spoko,
    po co się dzieci płodzi, prawda?

    Że wdychanie toksyn i substancji rakotwórczych które z komina wylatują,
    takiego etatowego palacza, i pewnie jego rodzinę też, wcześniej do grobu
    wpędzą, też jakoś nie uwzględniono. Pewnie się nie da tego wyliczyć? A jak
    się nie da, to problem należy uznać za nieistotny? Faaaajnie.

    Ale spokojnie, poddaję pomysł jak ww. w miarę łatwo zrobić -- wystarczy
    policzyć ile będzie kosztowało zamontowanie na komin systemu
    oczyszczającego spaliny do poziomu takiego, jak elektrownia produkująca
    prąd na potrzeby PC.

    No, to czekamy na uzupełnienie danych i będzie można w końcu poprowadzić
    merytoryczną dyskusję na temat opłacalności inwestycji w wynglosyf.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 78. Data: 2015-10-14 15:08:13
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 14 października 2015 15:00:04 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Wed, 14 Oct 2015 05:21:41 -0700 (PDT), Budyń

    > Mnie zastanawia dlaczego znowu uwzględniono wycenę PC na poziomie 26 tys.
    > zł skoro już przedstawiłem wyliczenia na PC na poziomie 20 tys. zł już z

    bo piszesz o pompie powietrznej - jasne ze trzeba wziac pod uwage ale z gruntowej
    bedzie tansza energia. Cza liczyc :)

    b.

  • 79. Data: 2015-10-14 17:18:31
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 października 2015 22:43:34 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Nie napisalem, ze nowe ;) Ale tak rocznik w okolicy 2000 jak wiesz gdzie szukac,
    > to znajdziesz :-)

    15letniego klamota za 40-50tys? Ciekawe hobby ludziska mają;)

  • 80. Data: 2015-10-14 17:31:30
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2015-10-14 o 13:52, Adam Sz. pisze:
    > - w przypadku wegla i smieciucha - wymiane przynajmniej 2-3 piecow w tym czasie.
    > Nie ma cudow - im tanszy piec tym szybciej sie rozpadnie, a te co obecnie
    > robia to chyba z papieru sa.
    No ale skoro pompa ciepła wytrzymuje 30 lat, to dlaczego gwarancję dają
    jedynie na 2/5 lat?
    Można spokojnie do wyliczeń przyjąć, że pompę też trzeba będzie w ciągu
    30-tu lat wymienić tak jak kocioł na węgiel. No bo dlaczego nie? To nie
    jest tak, że kotły robią teraz z papieru a pompy ciepła z kobaltu.