  • 11. Data: 2017-10-25 08:40:56
    Temat: Re: Cyrkulacja czy mały bojler w kuchni
    Od: uciu <a...@g...com>

    Widze, że każdy radzi inaczej :-)

    Co do pętli - macie racje, ze jak zastosuje tą samą średnice rurek to jak w tym samym
    czasie odkręce kilka kranów to spadnie przepływ.. Trzeba by dać większy przekrój
    rurki na pętle.

    Odległości mam mniej wiecej takie:
    prysznic: 2m
    wanna: 1,5m
    umywalka 1: 4-5m
    umywalka 2: 4-5m
    kuchnia: ok 8-9m

    Najrozsądniej chyba bedzie zrobić 3 rurke do każdego z punktów...
    Choc cały czas mi chodzi po głowie takie rozwiązanie jak pisał Zenek :-)

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2017-10-25 11:49:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak bys chcial powielic moj pomysl. Bojler to kawalek rury. Mialem w przydasiach rure
    kwasoodporna fi 150 i dennice. Pospawali mi, dospawali zlaczki, nypel pod grzalke
    itp. Pojemnosc dla wody to ze dwa litry. Objetosc jest wieksza bo w srodku sa ze trzy
    kilogramy kamieni. Takich zwyklych jak na polu leza. One robia za akumulator ciepla i
    zimna woda z rury zanim sie zmiesza z ciepla to odbiera cieplo od kamieni. Bez
    kamieni lecialo troche zimnej co w wezyku, potem ciepla potem letnia i dopiero ciepla
    z bojlera. Z kamieniami roznica temperatur jest zauwazalna ale duzo mniejsza niz bez
    kamieni. Optymalne bylo by zalozenie jako bufora podgrzewacza przeplywowego, ale nie
    mam tyle pradu. Owiniete jest to welna i zapiankowane w tekturowej rurze. Dzienny
    koszt uzytkowania w granicach 15-25 groszy.

  • 13. Data: 2017-10-25 22:21:08
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 25 października 2017 11:49:05 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
> [...]
    ciepla z bojlera. Z kamieniami roznica temperatur jest zauwazalna ale duzo mniejsza

    cos mnie sie nie klei z tymi kamieniami - one raczej spowodowaly spadek akumulacji.

    b.

  • 14. Data: 2017-10-25 22:35:58
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 października 2017 13:55:37 UTC+2 użytkownik uciu napisał:

    > Za miesiąc będę walczył z rurkami do ciepłej wody.
    > Zawsze robiłem jakieś proste instalacje w bloku teraz musze sobie samemu zrobić na
    cały dom :-)

    > Nie bardzo wiem jak zrobić cyrkulację - czy w ogole ją robić??

    Im większe zrobisz przekroje rur tym dłużej ciepła woda będzie lecieć
    BEZ cyrkulacji do poszczególnych odbiorników.

    Rozważ zrobienie CWU na systemie rozdzielaczowym - czyli za bojlerem
    robisz rozdzielacz i puszczasz do każdego punktu osobną rurę - PEXa 16stkę.
    Zalety? W przypadku braku cyrkulacji - rura ma bardzo małą średnicę i
    ciepła woda pojawi się w kranie bardzo szybko. Sąsiadka ma CWU na
    rurach zgrzewanych, ma bojler dość daleko i bez cyrkulacji musi czekać
    ok 50 sekund na dojście ciepłej wody do kranu. Ja mam na rozdzielaczu i
    czekam ~7-8 sek w najdalszej gałęzi. Druga zaleta to brak spadków
    ciśnienia jak korzystasz z kilku kranów jednocześnie. Trzecia - możesz
    zakręcić cyrkulację do dowolnego punktu na zaworku. Bo (co jest z kolei
    wadą) - cyrkulację też robisz na rozdzielaczu. Czyli trzecia rurka też
    rozdziela się na rozdzielaczu i biegnie razem z ciepłą do kranu (i tam
    trójnik). Aha - czwarta zaleta jest taka, że nie masz żadnych łączeń
    (jak w przypadku rur zgrzewanych - choć ten system akurat wydaje się
    dość pewny) - bo rury od rozdzielacza do kranu puszczasz w całości.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 15. Data: 2017-10-26 15:01:01
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu środa, 25 października 2017 22:36:00 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Rozważ zrobienie CWU na systemie rozdzielaczowym - czyli za bojlerem
    > robisz rozdzielacz i puszczasz do każdego punktu osobną rurę - PEXa 16stkę.

    Adam, rozważam taką możliwość :-)
    Czemu radzisz PEXa a nie zwykłe rurki na zgrzewanie?
    NIe wiem czemu ale mam większe zaufanie do grubej plastikowej rurki niż do
    cieniutkiego pexa....
    Ale może się myle?

    Dzięki

  • 16. Data: 2017-10-26 15:09:19
    Od: uciu <a...@g...com>

> [...]

    > Rozważ zrobienie CWU na systemie rozdzielaczowym - czyli za bojlerem
    > robisz rozdzielacz i puszczasz do każdego punktu osobną rurę - PEXa 16stkę.

    Rozdzielacz taki jak do podłogówki?
    Załóżmy że mam 5 punktów poboru to daje rozdzielacz na 5 obwódów?
    Wtedy pompka jest przed rozdzielaczem i woda będzie leciała "ciepłą" rurką i potem
    wraca "zimną" do rozdzielacza?
    Tak jak piszesz plusem na pewno jest brak łączeń - jedynie trójnik na końcu pętli.
    Zawsze robiłem na zgrzewanych - chyba trzeba się douczyć o Pexxh:-)

    Podłogówke vbędę robił na rurach Kan-blue - musze zobaczyć czt te rurki nadają się
    też do CWU.

    Ps. masz jakieś foto Twojej instalacji bo na stronce nie widze :-)

    Dzięki

  • 17. Data: 2017-10-27 05:10:15
    Od: p...@g...com

> [...]
    >
    > Takie mam 3 wstępne projekty:
    >
    > 1) ruki w kształcie trójkąta z odnogami + pompa cyrkulacyjna sterowana zegarem
    FPZENDZnM

    > 2) Dwa mniejsze obiegi połączone rozdzielaczem (jak do podłogówki) + pompka
    > cyrkulacyjna. W tej wersji mogę 3 rurke zostawić wolną i w kuchni (najdalej
    > od kotłowni ok 8m rurki) dam wpierw małą terme/bojler - jak się nie sprawdzi
    > zawsze mogę podłączyć 3 rurke do obiegu, dodam rozdzielacz i pompke....i będzie
    cyrkulacja
    > https://drive.google.com/open?id=0B4KSrsfTQATISXBTRW
    pmdExoX0k

    > 3) Olać cyrkulacje :-) Ew dać małą terme/bojler pod zlew...jak za długo trzeba
    będzie czekać na wode
    > https://drive.google.com/open?id=0B4KSrsfTQATIVlNPdW
    d2WnZHdUk

    > Która wersja najrozsądniejsza?
    > Wszelkie rady mile widziane :-)
    >
    > uciu

    Zrób cyrkulację na pexie. Zaleta to brak połączeń w podłodze, ścianach,
    zabudowanaich, zaprasuj tylko pod punktami odbioru. Będziesz na ciepłą wodę czekał 3
    sek. Brak łączeń to jedna zaleta, druga to czas. Pex może i droższy jeśli sam to
    wykonujesz, ale koszt całkowity niewielki.

  • 18. Data: 2017-10-27 12:51:41
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu piątek, 27 października 2017 05:10:16 UTC+2 użytkownik p...@g...com
    napisał:

> [...]
    sek. Brak łączeń to jedna zaleta, druga to czas. Pex może i droższy jeśli sam to
    wykonujesz, ale koszt całkowity niewielki.

    Ok, będą PEXy ale piszesz "zaprasuj" - nie mam żadnej prasy - mogę dać tylko na
    skręcanie. Musi być system z prasowanymi końcówkami?

    Pytałem też dodatkowo w 2 firmach o możliwość zastosowania PEXa na skręcanie do CWU i
    na razie tylko 1 odpowiedz z firmy KAN:

    "Witam,
    Te rury są przeznaczone tylko i wyłącznie do OP. Jeżeli Pan zastosuje je do wody to
    tylko na swoją odpowiedzialność.
    Pozdrawiam"

    Jakiej firmy rurki kupować czy wystarczy zwykła marketowa?

    uciu

  • 19. Data: 2017-10-27 13:12:35
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 27 października 2017 12:51:41 UTC+2 użytkownik uciu napisał:

    > Ok, będą PEXy ale piszesz "zaprasuj" - nie mam żadnej prasy - mogę dać tylko na
    skręcanie. Musi być system z prasowanymi końcówkami?

    Zaciskarke Tobie pożycza w lokalnym składzie jak będziesz rurki kupował.

  • 20. Data: 2017-10-27 22:31:29
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu piątek, 27 października 2017 13:12:36 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    skręcanie. Musi być system z prasowanymi końcówkami?

    > Zaciskarke Tobie pożycza w lokalnym składzie jak będziesz rurki kupował.

    obdzwonikem kilka składów... nigdzie nie mają...
    Czy zaciskarka YATO wystarczy?
    https://www.budujesz.pl/yato-praska-reczna-do-zacisk
    ania-zlaczek-pex-al-yt-21735-243113/

    Ciezko mi sie przekonac ze to bedzie szczelne - jakos system zgrzewany...

    PEXami jakich firm sie interesowac?

    uciu