    Newsgroups: pl.rec.dom
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Czajnik elektryczny 0-PL
    <q...@4...net> <mi4igr$qf1$1@dont-email.me>
    <1sdmbybaj2p62.1oy9ogbozz045$.dlg@40tude.net>
    <mi63ne$mgm$1@dont-email.me> <bqf7jx4hnsab.74iurbryu28r$.dlg@40tude.net>
    <mi8nu2$haj$1@dont-email.me> <g...@4...net>
    <mifsv4$ea$1@dont-email.me> <t90lnixwtby2$.197y9uu6iqd5n$.dlg@40tude.net>
    <554bad47$0$27526$65785112@news.neostrada.pl>
    <1vd8n8g7bul7j$.8sey9zfq5pne$.dlg@40tude.net>
    <554bcb8e$0$2191$65785112@news.neostrada.pl>
    <ndprgb53m8kf$.1jxcd1uifzkul.dlg@40tude.net>
    <554c538c$0$8386$65785112@news.neostrada.pl>
    <ch9mfkbkqs4i$.1ns1vhoc6esgi.dlg@40tude.net>
    <554c9840$0$8369$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Fri, 8 May 2015 14:40:22 +0200

    Pani Ewa napisała:

    > Mówimy o wnętrzu czajnika, jak mniemam, więc izolacja nie ma tu nic do
    > rzeczy - gorąca para sięga wszędzie w obrębie wnętrza.

    We współczesnym czajniku musi sięgnąć, by przestał bulgotać. To ciśnienie
    pary uruchamia wyłącznik. Dlatego czajnik bez pokrywki grzać nie przestanie
    (nawet jeśli siateczka przy dzióbku uszkodzona, to też może mieć kłopot).

    > Widocznie był z kiepskiego plastiku. Też miałam kiedyś czajnik, który po
    > roku użytkowania zaczął się łuszczyć, a woda z niego zalatywała plastikiem.

    Na szczęście było, minęło. Teraz chyba trudno kupić coś z niewłaściwego
    surowca. Zresztą stalowych też dużo, ja zawsze wolę takie (wcale nie ze
    strachu przed pleśnią).

    Plastikowe rury do wody mają w kartach katalogowych takie tabelki -- ile
    czasu mogą pracować w różnych zakresach temperatur. Dla tych najwyższczych,
    bliskich wrzenia (80-90°C) gwarantuje się kilka lat. Działania non stop
    takiej temperatury. Temperatury "przyzwoite", jak dla wody użytkowej albo
    porządnych instalacji CO, czyli 30, 40, 50 stopni, to już prawie sto lat.
    Termoodporne tworzywa sztuczne, to dzisiaj nie jest problem. Podobnie takie,
    co żadych zmrodów nie uwalniają. Dlatego też odkąd istnieją plastikowe rury
    okładznowe, to studnia głębinowa nie jest jakimś wielkim wyczynem. Podobnie
    gminne wodociągi -- tam nie co innego, jak plastik w rurach.

    Z ceramiką też tak, że różna. Mikrobiolodzy wiedzą, że przez sączki z
    porcelany (takiej chińskiej, porządnej i gładkiej) przesączają się wirusy.
    Ale już na przykład współczesne spieki patelniane takiej własności nie
    mają. W drugą stronę odchylona jest ceramika dzbankowa. Fachowcy mówią,
    że wypalana jest "na biskwit", a dopiero później szkliwiona. Jej wnętrze
    przypomina biszkopcik, niktórzy też porównują ją do marmuru. A szkliwienie
    wcale nie jest ani szczelne, ani całkowite (z technologicznych powodów
    część naczynia musi pozostać nieszkliwiona). Tak więc mamy nie podejrzenie,
    lecz gwarancję, że oldskulowy dzban zawsze pozostanie porowaty. Co zresztą
    ma wiele zalet. Kwaśnie mleko nastawiane w do tego przeznaczonym dzbanie,
    ogóry kiszone w ceramicznym garnku -- to przeważnie wychodzi świetnie.
    Te naczynia mają swoje życie wewnętrzne, wysublimowane kultury bakteryjne
    mają gdzie się tam przechować, gwarantują stałość i powtarzalność procesu.

    Jarek

    --
    Czy to sens ma, kląć że ten świat
    Z kiepskiego zrobiony surowca