    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czyszczenie komina przez kominiarza
    Date: Tue, 21 Oct 2014 10:57:42 +0200

    Użytkownik "wolim" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Nie jest to do końca prawda. Mieszkanie we własnym domu jest drogie.

    Ale i tak tańsze od mieszkania w mieszkaniu o podobnej powierzchni.
    Problemem jest to że ludzie porównują koszt utrzymania domu 200m2 z ogrodem
    1000m2 z kosztem utrzymania m3 o pow. 50m2

    > Co miesiąc są jakieś wydatki związane z utrzymaniem domu lub ogrodu.

    Tak samo jak w mieszkaniu.

> [...]
    > kosiarka się zepsuła, bo żona w kamień wjechała. Domofon się zepsuł, myszy
    > się wprowadziły, podbitkę trzeba malować, serwis do kotła trzeba wezwać,
    > rynna się zapchała, przydałoby się jakieś drzewko wsadzić, cebulki kupić,
    > dosiać trawę w miejscach, gdzie się mech rzucił. A jak to wszystko
    > zrobimy, to... "A to paliwo do kosiarki trzeba kupić, a to zapłacić za
    > naprawę kosy spalinowej, a to znowu olej do piły, klej do płytek..." i tak
    > w nieskończoność. Nie ma miesiąca, w którym na utrzymanie domu nie
    > wydałbym 200-300 złotych. Gorzej, jak przyjdzie jakiś bardziej gruntowny

    Dokładnie te same koszty ponosi się mieszkając w mieszkaniu i mając ogródek
    działkowy. Jedyna różnica wynika z powierzchni -> mniej trawy to mniej
    paliwa do kosiarki a i sama kosiarka żyje dłużej.

    Za mieszkanie ok. 45m2 płaciłem co miesiąc 120zł za zarządcę, bieżące
    utrzymanie (sprzątanie klatki schodowej, wymiana żarówek drobne naprawy
    części wspólnej). Do tego 250zł na fundusz remontowy.

    Czyli przeliczając to na metry:
    2,67 / m2 - na bieżące utrzymanie
    5,56 / m2 - na fundusz remontowy

    Weźmy te same stawki i policzmy la domu 150m2:
    2,67 * 150 = 400zł / miesiąc - bieżące utrzymanie
    5,56 * 150 = 834zł / miesiąc "na fundusz remontowy"

    Sam widzisz że Twoje 200-300 zł miesięcznie to mniej niż 400. Natomiast
    odkładanie 834zł miesięcznie na przyszłe remonty remonty oznacza że po 10
    latach będziesz miał 100 tysięcy - i wtedy wydasz 10 tysięcy na
    wymianę/remont kotła i wentylacji. Po dwudziestu: dojdzie kolejne 100
    tysięcy - i wtedy wydasz jakieś 50 na remont dachu i 20 na wymianę okien.

    Ciężko mi sobie wyobrazić jakikolwiek scenariusz aby dom o podobnej
    powierzchni wyszedł drożej w utrzymaniu niż mieszkanie.

    > Do tego jeszcze należy dodać, jeśli ktoś mieszka kilkanaście kilometrów od
    > miasta, 300-400 złotych na paliwo.

    > Ja, po pięciu latach mieszkania we własnym upragnionym domu, coraz
    > częściej dyskutuję z żoną możliwość powrotu do miasta.

    Bo domy to się buduje (minimum) _dwa_ :-) Jeden blisko centrum na czas gdy
    się dojeżdża do pracy a dzieci wozi do szkoły, a drugi na emeryturę :-) Ten
    drugi może być daleko ale za to z dużą działką.

    Pozdrawiam
    Ergie