  • 61. Data: 2010-08-22 16:53:00
    Temat: Re: Deskowanie dachu pod pap
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    news:op.vhukvd0b1cvm6g@linux-rj.dom...
    Dnia 22-08-2010 o 16:29:02 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    >przy wietrze jest ona znacznie niższa od temp pomierzonej.
    >Tutaj membrana także chroni przed zbyt szybkim przepływem pow w wełnie tym
    >tym samym zmniejsza
    >\głębokość wnikania tego wiatru w wełnę. Tak warstwa która jest
    >przewiewana nie izoluje, dlatego np styropian jest dużo lepszą izolacją
    > ztego względu.
    >2. Zabezpiecza wełnę przed wodą, chyba nie muszę tego głębiej uzasadniać.
    >3. Pozwala wełnie zawilgoconej z jakiegoś tam powodu (np podczas budowy)
    >wyschnąć gdyż przepuszcza parę wodną, folia tego nie zrobi

    Wszystko co napisałeś to szczera prawda, problem jest jednak taki, że wg
    mnie nie ma tam żadnego witaru a jedynie niewielki ruch powietrza wywołany
    (niewielką przy tej grubości wełny) róznicą temperatur. Dlatego dałem ten
    przykład z drewianą szopą.
    Jeśli w tej szczelinie pojawia się wiatr to dach jest źle zrobiony. Miałem
    taki okres w swoim domu, że nie zrobiłem jeszcze podbitki okapu, nie było
    nawet deski okapowej a na dachu nie było dachówki. Podczas letniej burzy,
    wichura jaka się zerwała zdmuchnęła mi wełnę leżącą na płaskiej części
    poddasza. Wiatr wciskał sie przez tą 3 cm szczelinę i porywał wełnę. Po
    zrobieniu podbitki panują tam warunki, takie jak w tej przykładowej szopie.

    Pkt 2 i 3 w omawianym rodzaju pokrycia nie ma znaczenia. Przy deskowaniu z
    papą i dachówce - na wełnie nie ma prawa być wody - jeśli jest to mamy
    awarię i trzeba to naprawić.
    Gdyby jednak doszło do zmoczenia wełny to przyznasz, że wełna przykryta od
    góry mębraną (nawet najbardziej paroprzepuszczalną) będzie wysychać dłużej
    niż wełna nad którą znajduje się jedynie szczelina (dodatkowo wg. Ciebie w
    tej szczelinie wieje wiatr).

    Pzdr
    TG

  • 62. Data: 2010-08-22 17:20:46
    Od: M <M...@o...pl>

    Tomasz Gorbaczuk pisze:

> [...]
    > płaskiej części poddasza. Wiatr wciskał sie przez tą 3 cm szczelinę i
    > porywał wełnę. Po zrobieniu podbitki panują tam warunki, takie jak w

    Minimalna wielkość wentylacji wynosi 200cm^2 na 1m dachu, co daje ok.
    2cm szczelinę wentylacyjną. Niejako w ten sposób samo sobie
    odpowiedziałeś skąd ten wiatr.

    Pod dachem szczelnym (takim jak papa) szczelina wentylacyjna to nawet
    4cm. Pamiętaj też, że tworzy się komin - wąska szczelina pod sporym
    kątem - wlot na dole, wylot na górze.

    > Pkt 2 i 3 w omawianym rodzaju pokrycia nie ma znaczenia. Przy deskowaniu
    > z papą i dachówce - na wełnie nie ma prawa być wody - jeśli jest to mamy
    > awarię i trzeba to naprawić.

    To się nazywa fizyka a nie awaria! Są sytuacje, w których na połaci od
    strony wewnętrznej będzie skraplała się woda. Sytuacje takie są dość
    rzadkie, jednak występują (duża wilgotność powietrza i wieczorny spadek
    temperatury).

> [...]
    > od góry mębraną (nawet najbardziej paroprzepuszczalną) będzie wysychać
    > dłużej niż wełna nad którą znajduje się jedynie szczelina (dodatkowo wg.

    AFAIR Kiki miał 15cm wełny - to nie jest dużo i u niego ten problem mógł
    mieć duże znaczenie. Jeśli dasz wełny 25cm to parę cm na zewnątrz jest
    tracone na wiatroizolacje. Ale w takim razie może lepiej dać
    wiatroizolację, która będzie trzymać wełnę i jednocześnie wierzchnia
    warstwa będzie spełniała odpowiednią funkcję izolacyjną.

    M.

  • 63. Data: 2010-08-23 11:19:46
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > wiatroizolację, która będzie trzymać wełnę i jednocześnie wierzchnia
    > warstwa będzie spełniała odpowiednią funkcję izolacyjną.

    "Pan ma rację, ale i ja mam swoją rację. Problem polega na tym, ze mnie
    przekonuje moja racja :-)"

    To powyżej to niestety nie moje - gdzieś to usłyszałem.

    Serdecznie pozdrawiam
    TG

  • 64. Data: 2010-08-30 19:16:13
    Temat: Re: Deskowanie dachu pod papę
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Ponury napisał:
    > Witam!
    >
    > Za jakieś dwa tygodnie czeka mnie deskowanie dachu a potem położenie jakiejś
    > papy. Ciągle zbieram opinie i rady i ciągle mam dylemat.
    > Jeżeli chodzi o warunki to:

    Ja mam tak:
    od góry

    dachówka ceramiczna
    łaty - grubość 4cm
    kontrłaty - grubość 4cm
    papa nabita na dechy - kładziona od dołu poziomymi pasami, a w koszach
    dodatkowo wzdłuż kosza jako pierwsza warstwa na dechach
    dechy calówki - z ubiegłorocznego wyrębu
    szczelina - w kalenicy i przy murłacie druga. Okap wykończony deskami
    boazeryjnymi nabitymi na krokwie i stąd wstawiłem jako wykończenie
    elewacji wóblówki, żeby zapewnić szczelinę wentylacyjną od dołu, ale
    zabezpieczyć przed dostępem ptactwa
    ocieplenia jeszcze nie mam, ale zrobię tak, że zostawię jakieś trzy cm
    luzu między dechami a wełną bez żadnych tam membran. Uważam, że jak dam
    25 cm wełny, to nie będzie miało znaczenia to, że nad wełną będzie
    swobodny przepłuyw powietrza - gędzie ją suszyło, a ciepła mi zanadto
    nie wywieje. Już teraz kiedy pozamykam wszystkie okna i drzwi, gdzie nie
    mam zabudowanego poddasza, nie obserwuję jakichś przeciągów w związku z
    zostawioną szczeliną między murłatą a deskowaniem, nie sądzę więc, by po
    ułożeniu wełny było pod tym względem gożej - może być tylko lepiej :-).

    Nie chcę żadnych tam membran, bo to jak dla mnie wyciąganie pieniędzy
    :-), ale to moja baaardzo subietywna opinia.

    pozdr
    robercik-us

  • 65. Data: 2010-09-02 22:36:24
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "robercik-us" <r...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > przepłuyw powietrza - gędzie ją suszyło, a ciepła mi zanadto nie wywieje.

    Powodzenia :-)