  • 11. Data: 2010-11-19 09:54:27
    Temat: Re: Elektrozawor - jakie kable doprowadzic?
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    Nie są drogie, a szczerze mówiąc lepszym rozwiązaniem wydaje mi się
    zasilanie przekaźników jedynie na czas przestawiania zaworu, w twojej
    wersji przekaźnik byłby zasilany nonstop.

    jeśli ta wersja jest możliwa to wydaje się to rozwiązanie być lepsze

    Czy jakies wady tej wersji mogą być?

  • 12. Data: 2010-11-19 09:54:44
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 19 Lis, 10:20, "tarnus" <m...@l...de> wrote:

    > Si owniki nie otwieraj si kilka sekund. M j si ownik Belimo otwiera si
    > 140s a Vaillant 160s. Tam jest bardzo ma y silnik synchroniczny o mocy 2-5 W
    > wi c przek adnia musi by spora. prze cza si wolno ale za to ma spory
    > moment.

    Dobra, może z tymi kilkoma sekundami przesadziłem, ale i w tym zaworze
    z insbudu, o ile pamiętam, nie trwa to kilku minut, jak piszesz.
    Zresztą... nie chcę się sprzeczać, bo nie mam pewności, mój zawór
    testowałem zaraz po kupieniu, a od tamtego czasu pracuje bez zasilania
    jako nonstop otwarty, tej części domowej automatyki jeszcze nie mam
    zrobionej.

    Nawiasem mówiąc, insbud mocno podniósł ceny. Zawór 3/4" kupowałem na
    początku tego roku za cenę 180zł, teraz 280...

    J.

  • 13. Data: 2010-11-19 10:10:12
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 19 Lis, 10:15, "tarnus" <m...@l...de> wrote:

    >Nie są drogie, a szczerze mówiąc lepszym rozwiązaniem wydaje mi się
    >zasilanie przekaźników jedynie na czas przestawiania zaworu, w twojej
    >wersji przekaźnik byłby zasilany nonstop.

    Musiałbys zasterować przekaźmniki centralką z dwóch wyjść osobno
    naprzemiennie w zależności od kierunku siłownika. Czas trwania
    napięcia 12V będzie tak długi ile wymaga czas otwarcia lub zamknięcia
    siłownika plus jakis tam zapas.
    Nie wiem tylko czy się da centralę tak zaprogramować?
    Może da, a jeśli tak to twój pomysł jest idealny.

    Marek

  • 14. Data: 2010-11-19 10:16:42
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "Tomemk" <S...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wersji przekaźnik byłby zasilany nonstop.
    >

    > jeśli ta wersja jest możliwa to wydaje się to rozwiązanie być lepsze

    Jedna wada to wydanie pieniędzy nie na jeden a na dwa przekaźniki :))
    A druga to awaria cewki zamykającej. Gdyby coś się popieprzyło
    z tym przekaźnikiem to zaworu nie zamknie ale to jest bardzo mało
    prawdopodobny scenariusz ale wykluczyć uszkodzenia przekaźnika
    lub wyjścia sterującego centralki nie można.
    Przy przekaźnikach oraz tuż przy centralce obowiązkowo szybkie
    diody zabezpieczające do tłumienia przepięć powstających przy
    wyłączaniu napięcia na cewki przekaźników.

    Marek

  • 15. Data: 2010-11-19 10:21:21
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 19 Lis, 10:20, "tarnus" <m...@l...de> wrote:

    >Dobra, może z tymi kilkoma sekundami przesadziłem, ale i w tym zaworze
    >z insbudu, o ile pamiętam, nie trwa to kilku minut, jak piszesz.

    Z insbudu może tak ale te dwa o których wspomniałem to mają takie długie
    czasy.
    Niestety.

    >Nawiasem mówiąc, insbud mocno podniósł ceny. Zawór 3/4" kupowałem na
    >początku tego roku za cenę 180zł, teraz 280...
    Ja mam zawór Belimo przełączający obwód solarny który kosztuje normalnie
    z siłownikiem ponad 650zł. Ale to jest zawór specjalnego przeznaczenia z
    możliwością
    stosowania w układach z glikolem do50%.
    Do zamykania wody mam siłownik Vaillant tak zbudowany że regulowaną dźwignię
    można spiąć z każdą rączką dowolnego ręcznego zaworu odcinającego.

    Marek

  • 16. Data: 2010-11-19 10:37:02
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 19 Lis, 10:54, "Tomemk" <S...@g...pl> wrote:

    > je li ta wersja jest mo liwa to wydaje si to rozwi zanie by lepsze
    >
    > Czy jakies wady tej wersji mog by ?

    W najprostszej wersji to dwa przekaźniki zasilane z dwóch wyjść
    centralki, jest to wyjście najprostsze, wymagające użycia po prostu
    dwóch przekaźników z diodami zabezpieczającymi i to wszystko. Wady -
    jedyna to chyba konieczność zajęcia dwóch portów wyjściowych
    centralki, a koszt takiego portu jest realny i zwłaszcza jeśli masz
    rozbudowany alarm (a jeśli chcesz sterować nawet elektrozaworem, to
    pewnie masz i mnóstwo innych bajerów), może się okazać, że przez ten
    jeden port więcej będzie potrzebny kolejny ekspander.

    Zostaje jeszcze (niezaleznie od wybranego sposobu) kwestia
    obciążalności zasilacza alarmu, przekaźniki (potrzebne są małe) nie
    pobierają co prawda dużo, ale jednak cośtam żrą i też warto o tym
    pomyśleć przy liczeniu bilansu energetycznego dla alarmu i dobieraniu
    zasilacza.

    J.

  • 17. Data: 2010-11-19 18:22:16
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Chcialbym podlaczyc do alarmu integra
    > elektrozawor,  ma dzialac na zasadzie,
    > wychodzę z domu,
    > uruchamiam alarm i ma odcinac wode

    BTW a czemu chcesz to tak zrobić?
    nie zostawiasz czasem pralki, zmywarki...?
    a zabezpieczenie kotła (jeśli masz) przed przegrzaniem nie zadziała
    jak powinno
    jeśli boisz się zalania, to lepiej daj czujniki wycieku lub przepływu

    pozdrawiam
    s_13

  • 18. Data: 2010-11-20 12:06:58
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    c.googlegroups.com...

    >BTW a czemu chcesz to tak zrobić?
    >nie zostawiasz czasem pralki, zmywarki...?

    Najgorsze co można zrobić to zostawić pralkę lub zmywarkę na chodzie i wyjść
    sobie z domu.
    Kiedyś w pralce zaciął się czujnik wody i nabierała wodę aż zaczęła się
    wylewać wszelkimi dziurami. Efekt - zalane mieszkanie a na klatce woda lała
    się aż do piwnicy. Zmywarki też nie są święte. Do zmywarki trafił
    przypadkowo kubek z fusami po kawie i też czujnik poziomu wody ześwirował.
    żeby było ciekawie to zmywarka ma podobno jakiś podwójny system
    antywypływowy i fusy z kawy skutecznie go unieszkodliwiły. Innym razem na
    próbę kupiłem jakieś tanie tabletki do zmywarki które okazały się być
    totalną porażką gdyż spowodowały że zapchały niemal jak gips otwór czujnika
    i też zmywarka wylała. Ponad godzinę czyściłem i udrażniałem zmywarkę
    różnymi specyfikami.

    >a zabezpieczenie kotła (jeśli masz) przed przegrzaniem nie zadziała
    > jak powinnojeśli boisz się zalania, to lepiej daj czujniki wycieku lub
    > przepływu

    To do tego zabezpieczenia można zobie poprowadzić osobną rureczkę z
    pominięciem elektrozaworu.

    Marek

  • 19. Data: 2010-11-21 09:32:07
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > sobie z domu.
    > Kiedyś w pralce zaciął się czujnik wody i nabierała wodę aż zaczęła się

    no i dlatego czujnik zalania się sprawdza, masz zabezpieczenie i
    możliwość używania urządzeń...:-)

    > To do tego zabezpieczenia można zobie poprowadzić osobną rureczkę z
    > pominięciem elektrozaworu.

    no można, ale to dodatkowe miejsca potencjalnej awarii, po drodze
    zawsze jakiś zaworek, śrubunek, uszczelka...

    pozdrawiam
    s_13

  • 20. Data: 2010-11-21 17:21:26
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    t.googlegroups.com...

    >no i dlatego czujnik zalania się sprawdza, masz zabezpieczenie i
    >możliwość używania urządzeń...:-)

    Niby tak ale są jeszcze inne powody aby nie zostawiać tych urządzeń na
    chodzie.

    A skąd...
    Teraz to już wymyślasz.

    Marek