    From: "Jarek P." <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Fwd: Re: Hydrofor czy pompa g?ebinowa ?
    Date: Sun, 2 Jan 2011 22:18:05 +0100
    <ifg9ia$nn3$1@opal.futuro.pl> <ifga63$g8p$1@inews.gazeta.pl>
    <o...@l...dom>
    <b...@d...googlegroups.com>
    <o...@l...dom> <o...@l...dom>
    <1...@v...googlegroups.com>
    <o...@l...dom> <ifludd$151$1@inews.gazeta.pl>
    <o...@l...dom> <ifncqt$m4p$1@inews.gazeta.pl>
    <4d1f3b4e$1@news.home.net.pl> <ifnrb8$3cs$1@inews.gazeta.pl>
    <4d1f8150$1@news.home.net.pl> <ifo3n6$t71$1@inews.gazeta.pl>
    <4d20dfc6$1@news.home.net.pl>

    wiadomości news:4d20dfc6$1@news.home.net.pl...

    > Dlaczego uważasz, że roślinom to zaszkodzi i nagle zaczną produkować
    > toksyczne owoce, hmm?

    NIe wiem, czy zaszkodzi, nie wiem też, czy nie zaszkodzi, nie znam się.
    Sprawdzać, jak pisałem, nie będę, nie marzę o ogródku z pomidorami i
    marchewką, gdybym jednak taki ogródek zakładał, wolałbym rzeczy, które potem
    będę jadł nie podlewać czymś, co ma w sobie kilkakrotnie przekroczone normy
    zawartości związków niekoniecznie zdrowych.

    Co do manganu, na szybko znalazłem coś takiego:

    "Mangan jest ważnym składnikiem pokarmowym dla roślin. Zaliczany jest do
    grupy mikroelementów, które odgrywają kluczową rolę w ich wzroście i
    plonowaniu. Niemniej jednak na kwaśnych glebach ilości manganu
    przyswajalnego dla roślin są nadmierne, nawet mogą działać
    toksycznie.Toksyczne działanie manganu, inaczej niż glinu, obserwuje się
    przede wszystkim na częściach nadziemnych roślin. Młode liście zwijają się,
    a na starszych występuje centkowana chloroza. Ponadto wysoka zawartość
    manganu w częściach nadziemnych roślin utrudnia pobieranie wapnia i magnezu.
    "

    Żelazo z kolei, jak wygóglałem, w nadmiernej ilości może powodować
    wytrącanie się w liściach chlorków żelaza.

    J.