  • 11. Data: 2011-05-13 22:02:53
    Temat: Re: Instalacja do grzejników
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "nintendo" <n...@...pl> napisał w wiadomości
    news:iqk58h$scc$1@node2.news.atman.pl...
    > Aha i jeszcze pytań:
    > 1. Czy stosowane powszechnie rurki alupex 16mm są odpowiednie?
    > 2. Oglądam oferty i większość rozdzielaczy jest nazwana "do podłogówki".
    > Czym różnią się rozdzielacze do podłogówki od tych do grzejników?

    Zwykle maja rotametry do regulacji szybkosci przeplywu. Do grzejnikow tego
    nie potrzebujesz. Inna sprawa, ze teraz to wszystko nazywa sie podlogowki.

    > 3. Jakie są straty ciepła w rurkach w otulinach?

    To trzeba sobie wyliczyc zakladajac temp. czynnika, oporu cieplnego otuliny
    i temp. zewnetrza.

    > Przyjmując, że robię wszystko źle i puszczam górę na jednym obwodzie i dół
    > na jednym obwodzie to daje około 5x krótszą długość rurek zasilania i
    > powrotu.

    Na moj gust mozna tak zrobic, ale rura glowna musi byc wiekszej srednicy.
    Dawniej tak sie robilo i nie bylo problemu. Dzis modna jest topologia
    gwiazdy.

    > 4. Czy bezwzględnie każdy grzejnik powinien być na osobnym obwodzie i tak
    > trudne jest wyregulowanie tego, gdy połączymy np. kilka pokoi na poddaszu?
    > 5. Oglądając rozdzielacza na Allegro widzę, że mało jest 12 obwodowych i
    > większość ma ich mniej. Czy można spokojnie zastosować dwa rodzielacze
    > tzn. 7 obwodów (dół), 5 obwodów (poddasze) i nie będzie problemów z
    > podłączeniem ich razem w obieg?

    Zrob dwa rozdzielacze, jeden na dol i drugi na gore, moze byc gdzies na
    gorze.

    Straszna tu filozofia wychodzi.
    Przy grzejnikach praktycznie nic sie nie reguluje poza przeplywem, ktory
    powinien zapewniac nagrzewanie sie wszystkich grzejnikow. Reszte zalatwiaja
    glowice termostatyczne, wiec sila rzeczy wszystkie grzejniki nie moga miec
    jednakowej temp., bo nie jednakowe sa straty ciepla we wszystkich
    pomieszczeniach i pewnie nie we wszystkich pomieszczeniach bedziesz chcial
    miec jednakowa temp. Skup sie raczej na doborze grzejnikow a duperelami sie
    nie przejmuj.

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2011-05-14 05:02:54
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Od razu zaznaczę, że nie jestem instalatorem, ale dorzucę swoje dwa
    grosze :-)

    Użytkownik nintendo napisał:
    > Aha i jeszcze pytań:
    > 1. Czy stosowane powszechnie rurki alupex 16mm są odpowiednie?

    Ja mam na szesnastkach i jest ok - instalacja całkiem rozbudowana - 12
    grzejników i ok 60 m2 podłogówki.

    > 2. Oglądam oferty i większość rozdzielaczy jest nazwana "do podłogówki".
    > Czym różnią się rozdzielacze do podłogówki od tych do grzejników?

    U mnie są dokładnie takie same rozdzielacze pod podłogówkę i pod
    kaloryfery. Przy tych do podłogówki mam jedynie zaworki. Rotametrów nie
    mam - instalator mówił, że lubią cieknąć po pewnym czasie, a zaworkami
    też da się wyregulować podłogówkę - dało się :-).

    > 3. Jakie są straty ciepła w rurkach w otulinach? Przyjmując, że robię
    > wszystko źle i puszczam górę na jednym obwodzie i dół na jednym obwodzie to
    > daje około 5x krótszą długość rurek zasilania i powrotu.

    Straty mogą być spore. Tu otulina powinna być jak najgrubsza i... strzeż
    się, żebyś nie położył rurek bezpośrednio na chudziaku, a na co najmniej
    kilku cm warstwie ocieplenia.
    Do matki ziemi potem ucieka sporo ciepła, zwłaszcza kiedy chodzi o rurki
    zasilające grzejniki, czyli stosunkowo ciepłe - im większa różnica
    temperatur, tym większe straty.

    > 4. Czy bezwzględnie każdy grzejnik powinien być na osobnym obwodzie i tak
    > trudne jest wyregulowanie tego, gdy połączymy np. kilka pokoi na poddaszu?

    Myślę, że jednak jest to najmądrzejsze rozwiązanie, bo jak połączysz
    grzejniki szeregowo, to będziesz miał bardzo rozchwianą instalację -
    przekręcenie zaworu na bliższym grzejniku, albo otwarcie okna w jednym z
    pokoi zachwieje stabilnością reszty, a ostatni grzejnik w szeregu może
    grzeć tak na prawdę tylko 'od święta'. Alu-pexy nie są bardzo drogie,
    nawet te dobrej klasy, i nie ma co na nich oszczędzać w tak śmieszny sposób.

> [...]
    > 7 obwodów (dół), 5 obwodów (poddasze) i nie będzie problemów z podłączeniem

    Ja mam trzy rozdzielacza - dół grzejniki, góra grzejniki i podłogówka.
    Wszystko działa bardzo dobrze.

    I... nie kupuj żadnych tam plastików, ani innych tworzyw sztucznych. Jak
    rozdzielacze, to tylko mosiężne !!! Chyba, ze godzisz się na późniejsze
    kłopoty :-).

    A tak swoją drogą... podłogówki nie planujesz???
    Bo nic o tym nie napotkałem ;-).

    Przemyśl to. Ja z podłogówki jestem niezmiernie zadowolony :-)

    pozdr
    Robert G

  • 13. Data: 2011-05-14 07:47:30
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 13-05-2011 o 22:25:10 nintendo <n...@...pl> napisał(a):

    > To teraz troche sie zamiesza?em. BarteKK (chyba) napisa?, ?e wa?na jest
    > temperatura na wyj?ciach w rozdzielaczu i ma byae ona jednakowa od
    > wszystkich
    > grzejników.

    Na wyjściu rozdzielacza niewiele zmierzysz.

    > Tutaj znów Janusz_kk pisze, ?e wa?ne jest, aby wszystkie grzejniki ma?y
    > jednakow? temperature. Czy oba ta za?o?enia oznaczaj? "to samo"?
    Prawie, bo to że ci temp wody będzie odpowiednia to jeszcze mało, musi tej
    wody być odpowiednia ilość. Dlatego b adaj temp grzejnika, powienen być
    cały
    ciepły albo gorący zależy jak temp wody, jak tej wody bedzie mało to
    będzie tylko góra
    grzejnika ciepła i tylko tyle ci bedzie grzało. Rozdzielacze
    reguluje sie tak aby wszystkie grzejniki miały tą samą temp i grzały całe.

    > Czyli tak:
    > 1. Projektuje instalacje, ka?de pomieszczenie ma swój obwód +
    > rozdzielacz 2
    > x 12 (na zasilanie 12 i powrót 12).
    Tak, nawet kazdy grzejnik bo np w salonie możesz je mieć dwa.

    > 2. Wykonanie instalacji z wykorzystaniem z??czek i trójników zaciskowych
    > (prawdopodobnie firmy Kan-therm lub Wavin).
    Po co ci trójniki jak masz rozdzielacze? złączki wystarczą skręcane
    ale dobre z podwójną uszczelką. Żadnych złączek w podłodze/wylewce,
    tam kładziesz tylko całe rury.
    Acha piszę o CO. Do wody zimnej/ciepłej prościej jest pozgrzewać rury
    plastikowe, zgrzewarka tania, złączki także, robota prosta i przyjemna.

    > 3. Wszystkie rurki prowadzone w otulinach (tylko jakiej grubo?ci
    > najlepiej?), dla estetyki wykonania czerwone/niebieskie.
    Może być, grubość 10mm wystarczy.

    > 4. Powiedzmy, ?e wszystko ju? szczelne i pod??czamy do rozdzielacza piec
    > gazowy kondensacyjny.
    > Jak teraz podej?ae do regulowania, aby wszystko dzia?a?o jak nale?y? Tzn.
    > zgodnie z opisanymi powy?ej sposobami, lecz jak najlepiej wykonaae to w
    > praktyce.
    Otworzyć wszystko i czekać, ten grzejnik co zacznie pierwszy grzać,
    przymknąć o połowę, potem następny, jak zaczną ostatnie grzać to śledzić
    temp grzejników i otwierać/przymykać. Regulację najlepiej robić
    na zaworze grzejnika (wstepne kryzowanie)
    Potem pozakładać głowice i ustawić na nich docelową temp pomieszczenia.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 14. Data: 2011-05-14 07:57:31
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 13-05-2011 o 22:45:12 nintendo <n...@...pl> napisał(a):

    > Aha i jeszcze pytan:
    > 1. Czy stosowane powszechnie rurki alupex 16mm s? odpowiednie?
    Tak

    > 2. Ogl?dam oferty i wiekszo?ae rozdzielaczy jest nazwana "do pod?ogówki".
    Nie ma znaczenia, nazywają sie tak bo głównie tam są używane.

    > Czym ró?ni? sie rozdzielacze do pod?ogówki od tych do grzejników?
    Niczym

    > 3. Jakie s? straty ciep?a w rurkach w otulinach? Przyjmuj?c, ?e robie
    > wszystko 1/4 le i puszczam góre na jednym obwodzie i dó? na jednym obwodzie
    > daje oko?o 5x krótsz? d?ugo?ae rurek zasilania i powrotu.
    > 4. Czy bezwzglednie ka?dy grzejnik powinien byae na osobnym obwodzie i tak
    > trudne jest wyregulowanie tego, gdy po??czymy np. kilka pokoi na
    > poddaszu?
    Tak jest najprościej, a oszczędności są niewielkie.

    > 5. Ogl?daj?c rozdzielacza na Allegro widze, ?e ma?o jest 12 obwodowych i
    > wiekszo?ae ma ich mniej. Czy mo?na spokojnie zastosowaae dwa rodzielacze
    > tzn.
    > 7 obwodów (dó?), 5 obwodów (poddasze) i nie bedzie problemów z
    > pod??czeniem
    > ich razem w obieg?
    Możesz, łaczysz je rurą 20 do belkii rozdzielającej pod piecem.
    Belka ma 1", możesz ją zrobić z trójników i nipli mosiężnych, na wyjścia
    dajesz
    zawory, osobny na kazdy rozdzielacz. Oczywiście osobna belka na zasilanie,
    osobna na powrót.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 15. Data: 2011-05-14 07:59:34
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-05-13 22:25, nintendo pisze:
    > To teraz troche sie zamiesza?em. BarteKK (chyba) napisa?, ?e wa?na jest
    > temperatura na wyj?ciach w rozdzielaczu i ma byae ona jednakowa od wszystkich
    > grzejników.
    Zaprzeczam!
    Temperatura na rozdzielaczu jest wspólna, więc na jego wyjściach będzie
    taka sama. Temperatury zasilania grzejników (przy grzejnikach) już mogą
    być różne - bo inny przepływ, inne straty w rurkach, więc dotrze do nich
    co innego.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 16. Data: 2011-05-14 18:37:06
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    nintendo wrote:
    > Aha i jeszcze pytań:
    > 1. Czy stosowane powszechnie rurki alupex 16mm są odpowiednie?
    tak

    nawet 14 zwykle wystarczy...

    > 2. Oglądam oferty i większość rozdzielaczy jest nazwana "do
    > podłogówki". Czym różnią się rozdzielacze do podłogówki od tych do
    > grzejników?

    jeśli maja rotametry to wiadomo czemu, jeśli mają zawory do regulacji
    obwodów to też.

    do grzejników wystarczą generalnie najprostsze rozdzielacze bez zaworów i
    regulacji.

    > 3. Jakie są straty ciepła w rurkach w otulinach? Przyjmując, że robię
    > wszystko źle i puszczam górę na jednym obwodzie i dół na jednym
    > obwodzie to daje około 5x krótszą długość rurek zasilania i powrotu.

    ????

    > 4. Czy bezwzględnie każdy grzejnik powinien być na osobnym obwodzie i
    > tak trudne jest wyregulowanie tego, gdy połączymy np. kilka pokoi na
    > poddaszu?

    generalnie często sie robi ukłądy mieszane... rozdzielacz ale neiktóe
    grzejniki łączona po dwa czy trzy na jednym obwodzie, gdy mamy podobne moce
    i dajemy podobnen odległości od trójnika

> [...]
    > dwa rodzielacze tzn. 7 obwodów (dół), 5 obwodów (poddasze) i nie
    > będzie problemów z podłączeniem ich razem w obieg?

    powiem tam, taki ukąłd jest nawet zalecany, oddzielny rozdzielacz na każdej
    kondygnacji, połączone dość grubą magistrala główną idącą do kotła.

  • 17. Data: 2011-05-14 20:36:19
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    dolczak wrote:
    > Nie do końca się zgadzam a BartkiemK. Każdą instalację powinno się
    > zrównoważyć, tzn, ustalić na wszystkich grzejnikach takie same
    > temperatury wejscia i wyjścia poprzez np kryzowanie, zawory przy
    > grzejnikach tak, by szczególnie temperatura powrotów była identyczna
    > we wszystkich grzejnikach dotyczy to głównie kotła kondensacyjnego.

    w teorii panie teoretyku...

    niestety praktyka często pokazuje że instalacja "pokryzowana" działa do dupy
    a zaczyna chulać dopiero po zdjęciu wszelkich regulacji.

    a tak w kwestii formalnej schłodzenie na grzejniku zależy od zapotrzebowania
    na ciepło w danym pomieszczeniu. zwykle otwarcie ioka czy zasłonięcie zasłon
    spowoduje już zmianę temperatury wyjściowej z grzejnika.

    Dodajmy do tego pytanie jakie ma znaczeni aby ta temperatura wyjściowa była
    taka sama? i czemu ma szczególne znaczenie dla kotła kondesacyjnego?

  • 18. Data: 2011-05-14 21:12:17
    Od: "nintendo" <n...@...pl>

    Stworzyłem "projekt". Proszę o sprawdzenie.
    Zwłaszcza intryguje mnie kwestia połączenia i doprowadzenia
    zasilania/powrotu z rozdzielaczy. Planuję je połączyć równolegle przez
    trójniki, ale nie wiem czy tak powinno być. W efekcie czego w kotłowni
    miałbym tylko dwie rurki: zasilanie i odpływ, reszta hulała by już poza
    kotłownią.

    ---> Zasilanie i powrót będą doprowadzone/odprowadzone stalową rurką 1".
    Zasilanie i powrót będą doprowadzane/odprowadzane z trójników, czyli woda
    płynie od pieca do trójnika i stamtąd rozpływa się na dwa rozdzielacze
    (parter/poddasze).
    ---> Reszta oczywiście na alupex 16mm w kolorowych otulinach (10mm>=).
    ---> Na schematach rozdzielacze są oczywiście bardzo symboliczne.

    1. Instalacja na parterze
    http://www.voila.pl/254/yed01/index.php?get=1&f=1
    Grzejniki w holu są połączone równolegle, tak samo trzy grzejniki w salonie
    i dwa w kuchni. Poza tym, każde pomieszczenie ma swój oddzielny obieg. W
    sumie na dole (pod schodami) będzie jeden rozdzielacz 7x zasilanie + 7x
    powrót.

    2. Instalacja na poddaszu
    http://www.voila.pl/239/9myf1/index.php?get=1&f=1
    Tutaj tylko w jednym pokoju (wielkim) dwa grzejniki będą połączone
    równolegle.

    3. Schemat ogólny całości
    http://www.voila.pl/240/wbvsl/index.php?get=1&f=1

    Proszę o uwagi i ewentualne sugestie.
    Z góry dziękuję za pomoc.

  • 19. Data: 2011-05-14 21:18:31
    Od: "nintendo" <n...@...pl>

    I jeszcze jedna kwestia. Mianowicie chcąc łączyć równolegle grzejniki np. w
    salonie będę musiał wykorzystać trójniki (zaciskowe). Zalecacie zamontować
    je w wylewce czy ponad nią? Jak to się robi w praktyce :) Będę musiał wybrać
    się jeszcze podpatrzyć kilka "nie zalanych" instalacji, a potem czas się
    zabrać za robotę :)

  • 20. Data: 2011-05-15 07:26:19
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-05-14 22:36, Marek Dyjor pisze:
    > Dodajmy do tego pytanie jakie ma znaczeni aby ta temperatura wyjściowa
    > była taka sama? i czemu ma szczególne znaczenie dla kotła kondesacyjnego?
    Znaczenie ma o tyle istotne dla kotła kondensacyjnego, żeby ten kocioł
    pracował jako kondensacyjny to musi mieć odpowiednio niską temperaturę
    nagrzewnicy, a żeby to uzyskać - musi mieć a) odpowiednio niską
    temperaturę powrotu b) odpowiednio duży przepływ (ale to jest raczej
    zawsze zachowane). Inaczej nici z kondensacji, jak będzie pracować od
    50'C na powrocie do 90'C na wyjściu ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173