  • 51. Data: 2017-05-05 14:51:10
    Temat: Re: Instalacja odgromowa Uziomy
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-05-05 o 12:19, KIKI pisze:

    > Ale to nie ma znaczenia. Ważne ile ohmów i jaką indukcyjność ma PE.
    > Po drugie PE przeciw przepięciom powinno się prowadzić osobno, nie razem
    > w jednym kablu. Z tego powodu PE dla 50Hz może być jakie sobie chce ale
    > żeby działało z ochronnikami musi być osobną żyłą. Od ochronników do
    > ziemi przez szynę GSW przewodami z linki jedna żyła lub dwie 16mm2.
    > Nawet nie wolno prowadzi kabli obok siebie tylko zrobić dystans.
    > A linka ze względu na zjawisko naskórkowości, łatwiej przewodzi prądy o
    > wysokich częstotliwościach.

    Łokiej doedukowalem sie.

    Pozdro.. TK

  • 52. Data: 2017-05-05 15:04:37
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 05.05.2017 13:12, Maniek4 wrote:

    > No mi chodzi o to czy wartosci nie beda podobne w obu przypadkach.
    > Slowem jak to wychodzi wykonawczo a nie ile zrobia wykonawcy bo
    > energetyka jakiegos minimum wymaga. Bednarka przynajmniej u mnie na
    > calej dlugosci linii kladziona byla razem z kablem i ta wartosc mnie
    > interesuje po przylaczeniu do domu. Ale OK nie odpowiadaj skoro uznajesz
    > to za troling.

    Bednarka wraz z kablem to dobry pomysł ale szybciej ulegnie korozji.
    Czasem w kilka lat taka bednarka potrafi się rozsypać.

  • 53. Data: 2017-05-05 15:06:46
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 05.05.2017 13:39, Maniek4 wrote:

    > Pytalem o rezystancje, ale dajmy temu spokoj, bo nie wiem czy to dzien
    > ciezki, czy co, ze jakos w tym watku na innych falach nadajemy.

    70 ohmów było. Właściwie to uziomu nie było.

  • 54. Data: 2017-05-05 15:58:14
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-05-05 o 14:48, Maniek4 pisze:

> [...]
    > o zycie, ale czyjes. Sam bys sie nie podlozyl pod takim piorunem. :-)

    > Totez nie mowimy o projektowaniu.

    > Ja mysle, ze Uzytkownik ze swoim sposobem laczenia przysciennych
    > profili kablem sprowadzonym do ziemi nie gada zle. Drogie tez nie
    > jest. Kabel moze sobie biec jak kolwiek, byle do ziemi. Rezystancja w
    > miejscu laczenia profili z pewnoscia bedzie mniejsza jak rezystancja
    > stad do tamtad. Nie namawiam Cie do projektowania takich rzeczy, ale
    > jezeli martwimy sie o radio to i te cztery kabelki zatynkowane i
    > podlaczone wkretem do profila warte rozwazenia sa.

    Niestety Budyń ma rację. Jemu jako projektantowi "nie wolno" i w tym
    jest cały problem, że wiedza i zdrowy rozsądek podpowiadają jak to
    zrobić dobrze tak, żeby działało i było w 100% skuteczne, ale głupi
    przepis wiąże projektantom ręce. Wiąże, albo po prostu wolą się nie
    wychylać dbając tylko o swoje 4 litery, bo ktoś mógłby to
    zakwestionować. Ktoś, kto nie ma pojęcia o zjawiskach i problemach oraz
    faktycznych zagrożeniach i rozwiązaniach, ale umie przeczytać normy :)

    I tu jest cały problem.

  • 55. Data: 2017-05-05 15:58:22
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-05-05 o 11:44, Maniek4 pisze:
> [...]

    Nie można. Prawo nakazuje uziemiać przewód PE.
    Reasumując. Po wykonaniu podziały PEN na PE i N, przewód PE musi być
    połączony z uziemieniem poprzez GSW w taki sposób, że uszkodzenie punktu
    podziału PEN na PE i N nie pozbawia uziemienia przewodu PE. Ponadto
    zaleca się uziemianie tego przewodu w możliwie wielu punktach.

    > Czepiasz sie. Zadalem normalne pytanie, to chyba nie wstyd niewiedziec
    > i pytac? Moze demokratycznie doszliscie panowie juz do wniosku, ze
    > kazdy takie oczywistosci jak kombinowanie na boku ponadnormatywnych
    > rozwiazan powinien znac?
    > Czy sa faktycznie dramatyczne roznice rezystancji miedzy zyla PE a
    > uziomem fundamentowym? Znajac Kikiego to do skrzynki nie idzie cieniej
    > jak 10mm^2.

    Bez sensu jest stosowanie cieńszego przewodu, ponieważ musiał byś
    prowadzić 5 żył w układzie TN-S.
    Prawo nakazuje, że prowadząc instalację w układzie TN-C czyli 4 żyły,
    nie można użyć przewodu o mniejszym przekroju jak 10mm2 w przypadku
    miedzi lub nie mniejszego jak 16mm2 w przypadku aluminium.
    Dlatego najrozsądniej i najbardziej ekonomicznie jest użyć przewodu 4 x
    10mm2 bo jest tańszy jak przewód 5 x 6mm2 ,a podział PEN na PE i N
    zrobić w rozdzielnicy znajdującej się w domu.

> [...]
    > wytykales Uzytkownikowi, ze polczenia profili z definicji nie sa
    > polaczeniami elektrycznymi. I owszem, tylko moim zdaniem w tym
    > miejscu, co pokazuje przyklad Quenta, bardzo wskazane wydaje sie
    > robienie chocby najbardziej ulomnego zabezpieczenia. Jak widac na tym
    > przykladzie, wiekszosc z nas nie ma nawet pojecia o takich
    > niebezpieczenstwach jak pioruny pod sufirem. Mysle, ze takie ladunki
    > daly by sie bezpieczniej sprowadzic uziomem fundamentowym przez
    > pozadefinicyjne pojecia polaczen elektrycznych profili niz ich ogolny

    Ale to pod sufitem to raczej nie był piorun, lecz zgromadzony ładunek
    elektryczny, który się wyindukował.
    Instalacji piorunochronnej nie podłączamy pod ten sam uziom, pod który
    podłączamy PE, ponieważ w razie wyładowania w instalację piorunochronną,
    przepływający prąd spowoduje powstanie dużej różnicy potencjału na
    obwodach PE, które mogą doprowadzić do podobnego zjawiska jak w
    przypadku Quenta.
    Dlatego pod uziom fundamentowy podłączamy GSW i PE, a instalację
    piorunochronną pod uziomy szpilkowe lub otokowe.
    Bardzo niska oporność uziemienia jaka ma uziom fundamentowy, sprawia, że
    te pojawiające się potencjały na przewodzie PE będą bardzo małe w razie
    wyładowania atmosferycznego w instalację piorunochronną. Ponadto im
    niższa oporność takiego uziomu tym lepiej, bo tym niższe potencjały się
    będą pojawiać, a do tego szybciej i lepiej będą działały ochronniki
    przepięciowe.

    > Ty nie zaproponowales nic. Natomiast zgodnie uwazacie, ze uziom
    > fundamentowy jest niemal konieczny, bo bedzie bardziejszy i tanszy od
    > innych rozwiazan, mimo i tak juz istniejacych, ktore badz co badz
    > jednak dzialaja. Jakos nikt nie zaproponowal uziemiac do tego
    > fundamentu wlasnie konstrukcji GK poddasza, na co prawde mowiac
    > liczylem i w tym upatrywalem sens takiego uziomu a nie jedynie
    > redundacji.
    >
    > Pozdro.. TK

    Uziemianie konstrukcji czy stelaży GK to niezależnie jaki mamy rodzaj
    uziomu. Uziom fundamentowy jest zalecany, bo jest najlepszy. Ma
    najniższą i najbardziej stabilną oporność.

    Po nich dalej są w kolejności uziomy otokowe i szpilkowe. Ze szpilkowymi
    jest najwięcej problemów i ich właściwości są najbardziej zależne od
    wilgotności gleby. Używa się ich tylko wtedy, kiedy nie ma możliwości
    wykonania lepszych.

  • 56. Data: 2017-05-05 16:00:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-05-05 o 08:11, Marcin N pisze:

    > Pytanie, czy w ogóle musisz uziemiać lokalnie instalację elektryczną.
    > O ile wiem, nie ma przepisów to nakazujących, gdy do domu prowadzi
    > instalacja 5-żyłowa.

    PE musi być dodatkowo uziemiony w budynku.

  • 57. Data: 2017-05-05 16:04:15
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > normalnie jak maniek :-) Dla wszelkiej jasnosci:
    > można pozostać na żyle PE dostarczonej z energetyki.

    Nie można. PE ma być uziemiony w budynku.
    Poza tym w warunkach wydawanych przez zakłady energetyczne jest zapis,
    że PE musisz uziemić. Taki zapis jest umieszczany w warunkach z tego
    powodu, że zakłady energetyczne nie kontrolują swoich uziemień, które są
    wykonywane w przyłączach.

  • 58. Data: 2017-05-05 16:08:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak juz zmieniles temat to wyjasnij na czym polega to glebokie myslenie.

  • 59. Data: 2017-05-05 16:44:48
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 05.05.2017 15:58, Uzytkownik wrote:
    > Dlatego najrozsądniej i najbardziej ekonomicznie jest użyć przewodu 4 x
    > 10mm2 bo jest tańszy jak przewód 5 x 6mm2 ,a podział PEN na PE i N
    > zrobić w rozdzielnicy znajdującej się w domu.

    Ale to jest najtańsze rozwiązanie, które nie zapewnia zestopniowania
    ochrony przeciwprzepięciowej.

    Idealnie jest zrobić rozdział w przyłączu i zapodać ochronnik B+C na
    TN-S za punktem rozdziału. Dalej minimum 15m przewodu i kolejny
    ochronnik na drodze kabla przy GSW i dopiero rozdzielnia i tam ochronnik C.
    Ta indukcyjność między przyłączem i budynkiem jest istotna. Są co prawda
    ochronniki skoordynowane, nie wymagające 15m ale to w ostateczności i są
    drogie.

  • 60. Data: 2017-05-05 16:53:56
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 5 maja 2017 15:58:21 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Nie można. Prawo nakazuje uziemiać przewód PE.

    mówimy o programie minimum zatem:
    PE jest uziemiony w złaczu
    obowiązująca norma 60364-5-54:2011 mówi
    542.1.2 nie jest wymagane aby instalacja miała własny uziom

    nie chce mi sie szukac ale inne wymagania były dla instalacji o podwyższonym ryzyku.
    No i to wszystko nie oznacza ze ja zalecam pozostać przy uziemieniu tylko w złączu.

    b.