  • 41. Data: 2017-05-05 12:19:50
    Temat: Re: Instalacja odgromowa Uziomy
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 5 maja 2017 12:14:29 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:
> [...]
    czasem 10, i do tego dochodzi spora długosc przewodów.

    > Pytalem czy mierzyles a nie o wymagania energetyki.

    wrrrrrrrrrrrrr, maniek, weź bądz poważny bo tu juz trolujesz. Jesli energetyka tyle
    wymaga to znaczy ze wykonawcy tyle zrobią. Ale tak, mierzyłem nie raz, bo tak sie
    składa, ze takich złączy nastawiałem kilkadziesiąt. Albo wiecej.

    b.

  • 42. Data: 2017-05-05 12:19:57
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 05.05.2017 11:44, Maniek4 wrote:

    > Czy sa faktycznie dramatyczne roznice rezystancji miedzy zyla PE a
    > uziomem fundamentowym? Znajac Kikiego to do skrzynki nie idzie cieniej
    > jak 10mm^2.

    Ale to nie ma znaczenia. Ważne ile ohmów i jaką indukcyjność ma PE.
    Po drugie PE przeciw przepięciom powinno się prowadzić osobno, nie razem
    w jednym kablu. Z tego powodu PE dla 50Hz może być jakie sobie chce ale
    żeby działało z ochronnikami musi być osobną żyłą. Od ochronników do
    ziemi przez szynę GSW przewodami z linki jedna żyła lub dwie 16mm2.
    Nawet nie wolno prowadzi kabli obok siebie tylko zrobić dystans.
    A linka ze względu na zjawisko naskórkowości, łatwiej przewodzi prądy o
    wysokich częstotliwościach.

  • 43. Data: 2017-05-05 12:21:24
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 05.05.2017 12:06, Maniek4 wrote:

    > A ile jest do skrzynki?

    100 metrów od licznika do budynku

  • 44. Data: 2017-05-05 12:34:17
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 05.05.2017 12:14, Maniek4 wrote:

    > Pytalem czy mierzyles a nie o wymagania energetyki.

    Np ostatnio znajomemu poprawiałem budowę przed zalaniem posadzek. W
    ostatniej chwili.

    Biliśmy w garażu kolejno w szpilki po 4.5m. Trzeba było kupić 3 zestawy
    i skręcić je jako 2.

    Bijemy 1.5m >150
    3m ~25
    4.5m 11

    Wbiliśmy drygi taki zestaw i po połączeniu wyszło 4.5. Tak zostało.
    To są kolejne fazy. Na końcu 2 szpiki równolegle.

    http://www.fotosik.pl/zdjecie/68c67fb8b2f6dff8
    http://www.fotosik.pl/zdjecie/cf6282650d5e58a3
    http://www.fotosik.pl/zdjecie/5c09acd27d644544

    A tu uziom fundamentowy - wykonany za darmo.
    http://www.fotosik.pl/zdjecie/51f91798b7a578f7

  • 45. Data: 2017-05-05 12:42:31
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    Aha i czemu 4.5m, a nie głębiej? Głębiej nie dało się wbić. Już się pręt
    krzywił pod koniec. Jeden trzeba było uciąć o 20cm, bo nie wchodził.

    Jedno jest pewne, że szpilka zaczęła działać jak się przebiła poniżej
    dna ław czyli przez to co było zasypane żwirem. Czyli pierwsze 1.5m jest
    w żwirze i nie działa.

  • 46. Data: 2017-05-05 12:48:23
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-05-05 o 12:07, Budyń pisze:
> [...]
    akceptowalne i technicznie i cenowo. Natomiast w sposób absolutnie prosty i tani
    mozna sobie uziom poprawić zwiększając bezpieczenstwo własne i urządzeń w budynku
    poprzez wykonanie praktycznie ZA DARMO uziomu fundamentowego.
    uziemienia to statystycznie ochronią lepiej (mniejsze przepięcia sie pojawią). Jesli
    uziemienie bedzie 30m dalej (i 5x gorsze) to przepięcia będa wyższe.

    > no ale odpowiadalismy ci juz ze dwa razy, jesli cos nie doszło to inaczej zadaj
    pytanie, bo na takie samo odpowiadamy tak samo :)

    OK, to teraz czekam na wartosci rzeczywiste.

    > z punktu widzenia ochrony przeciwporażeniowej gdy wszystko jest chronione
    różnicowką to ona wybije tak czy inaczej. Ale dla przepiec wyindukowanych od
    pobliskiego pioruna to te różnice w omach wpłyną na wysokosc przepiec w instalacji.

    > no bo nie są z prawnego punktu widzenia - mimo ze oczywiscie pomogą.
    > Zjawiska takie jak u quanta są bardzo rzadkie, a w technice załatwiamy sprawy w
    sposób statystyczno-ekonomiczny. Wykonanie zgodnego z zasadami elektrycznymi
    uziemienia kosntrukcji płyt GK byłoby bardzo kłopotliwe (pamietamy ze musi byc dostęp
    w celach kontrolnych) a zjawiska są rzadkie. Czyli po prostu rezygnujemy z takie
    sposobu.

    Rezygnujesz z ochrony ratujacej zycie chocby w rzadkich przypadkach a
    martwisz sie o radio zabite przez lemp? Na moje oko lepiej zrobic cos
    niz nic w tak waznych kwestiach. Jezeli prawo nie wymaga to dostep nie
    jest potrzebny do niczego. Tak jak do uziomu fundamentowego, ktory . Ale
    nic nie stoi na przeszkodzie zatynkowac jecna zyle kabla w miejscu
    planowanej konstrukcji. To jest zaden klopot i zaden koszt a pozytek
    egzystencjalny, ze tak powiem.

    Pozdro.. TK

  • 47. Data: 2017-05-05 13:04:42
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 5 maja 2017 12:48:22 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:
    > Rezygnujesz z ochrony ratujacej zycie chocby w rzadkich przypadkach

    no wreszcie załapałes :-) tak właśnie - rezygnuję. Opowiadanki typu "warto cos zrobic
    jesli uratujemy choć jedno życie" kieruj do tanich piśmideł.

    > martwisz sie o radio zabite przez lemp? Na moje oko lepiej zrobic cos
    > niz nic w tak waznych kwestiach. Jezeli prawo nie wymaga to dostep nie
    > jest potrzebny do niczego.

    ale mnie projektantowi elektrykowi nie wolno zaprojektowac urządzenia w taki sposób
    abym go nie mógł skontrolować.

    > nic nie stoi na przeszkodzie zatynkowac jecna zyle kabla w miejscu
    > planowanej konstrukcji.

    musiałbym kazać elektrycznie łączyć osobnym przewodem każdy profil. I zapewnic dostęp
    do tych połączeń. Tego sie nie da zrobić. Moznaby cos kombinowac aby profile spawać
    albo cos, ale to znów niewykonalne lub nieekonomiczne.

    b.

  • 48. Data: 2017-05-05 13:12:54
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-05-05 o 12:19, Budyń pisze:

> [...]
    składa, ze takich złączy nastawiałem kilkadziesiąt. Albo wiecej.

    No mi chodzi o to czy wartosci nie beda podobne w obu przypadkach.
    Slowem jak to wychodzi wykonawczo a nie ile zrobia wykonawcy bo
    energetyka jakiegos minimum wymaga. Bednarka przynajmniej u mnie na
    calej dlugosci linii kladziona byla razem z kablem i ta wartosc mnie
    interesuje po przylaczeniu do domu. Ale OK nie odpowiadaj skoro uznajesz
    to za troling.

    Pozdro.. TK

  • 49. Data: 2017-05-05 13:39:39
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-05-05 o 12:21, KIKI pisze:

    > 100 metrów od licznika do budynku

    Pytalem o rezystancje, ale dajmy temu spokoj, bo nie wiem czy to dzien
    ciezki, czy co, ze jakos w tym watku na innych falach nadajemy.

    Pozdro.. TK

  • 50. Data: 2017-05-05 14:48:12
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-05-05 o 13:04, Budyń pisze:

    > no wreszcie załapałes :-) tak właśnie - rezygnuję. Opowiadanki typu "warto cos
    zrobic jesli uratujemy choć jedno życie" kieruj do tanich piśmideł.

    Eee to wiesz.. Latwo posluzyc sie statystyka pod warunkiem, ze chodzi o
    zycie, ale czyjes. Sam bys sie nie podlozyl pod takim piorunem. :-)

    > ale mnie projektantowi elektrykowi nie wolno zaprojektowac urządzenia w taki sposób
    abym go nie mógł skontrolować.

    Totez nie mowimy o projektowaniu.

> [...]
    dostęp do tych połączeń. Tego sie nie da zrobić. Moznaby cos kombinowac aby profile
    spawać albo cos, ale to znów niewykonalne lub nieekonomiczne.

    Ja mysle, ze Uzytkownik ze swoim sposobem laczenia przysciennych profili
    kablem sprowadzonym do ziemi nie gada zle. Drogie tez nie jest. Kabel
    moze sobie biec jak kolwiek, byle do ziemi. Rezystancja w miejscu
    laczenia profili z pewnoscia bedzie mniejsza jak rezystancja stad do
    tamtad. Nie namawiam Cie do projektowania takich rzeczy, ale jezeli
    martwimy sie o radio to i te cztery kabelki zatynkowane i podlaczone
    wkretem do profila warte rozwazenia sa.

    Pozdro.. TK