eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieJak to jest › Re: Jak to jest
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!newsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!peer03.ams1!peer.ams1.xlned.
    com!news.xlned.com!peer02.fr7!futter-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-me
    dia.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.ne
    ostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jak to jest
    References: <4...@g...com>
    <5c6ff4a5$0$489$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <5c714a1e$0$497$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <5c795937$0$6553$426a74cc@news.free.fr>
    <0...@g...com>
    <5c795ff1$0$31397$426a34cc@news.free.fr>
    Organization: : : :
    Date: Fri, 1 Mar 2019 21:14:17 +0100
    User-Agent: slrn/pre1.0.4-2 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
    Lines: 65
    NNTP-Posting-Host: 77.253.217.116
    X-Trace: 1551471257 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 497 77.253.217.116:48712
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4257
    X-Received-Body-CRC: 945842558
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.budowanie:550575
    [ ukryj nagłówki ]

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > No i znów przywołujesz kucie na pamięć jako jakąś wyższą formę
    > edukacji... Wg mnie dzieci powinno uczyć się, jak działa bateria, na
    > jakiej zasadzie "lata" statek kosmiczny, dlaczego woda paruje czy też
    > skąd biorą się chmury. Na takie rzeczy jak Reduta Ordona, tabliczka
    > mnożenia czy data bitwy pod Grunwaldem szkoda pamięci - i nie mówię,
    > że to nie są istotne sprawy - mówię tylko, że wkuwanie ich na blachę
    > nie ma najmniejszego sensu.

    -- A teraz, drogie dzieci, pójdziemy na wycieczkę! -- zawołałem
    gromko. -- Na wycieczkę!
    Ale, o dziwo, nie usłyszałem spodziewanego gwaru, okrzyków radości.
    Dziewczynki, chłopcy siedzieli w ławkach, nachmurzeni, niechętni.
    -- No, idziemy! -- powtórzyłem wezwanie.
    -- Kiedy my nie chcemy na wyciecke -- mruknął Kazio z naderwanym uchem.
    -- Znowu będzie o tej poezji! -- zabasował najstarszy Błażejak, Pietrek
    mu było.
    -- Jakiej poezji? -- zdziwiłem się. -- Czego wy się boicie?
    -- A bo tamta pani to nic, tylko wodziła nas i wodziła na kurhan ucyć
    tej poezji.
    -- Przepytywała i przepytywała!
    -- Dwójki stawiała!
    -- Biła w łapę!
    -- Usy kręciła za te poezje!
    -- Kazała patrzeć z górki na rzekę i pytała, co robi rzeka -- wyjaśnił
    ponuro Pietrek. -- Jak się powiedziało, że płynie, to stawiała dwóje
    albo kręciła ucho. A jak się powiedziało, że wije się, stawiała trójkę.
    A kto powiedział wije się jak wstązecka, dostawał cwórke.
    -- A ja mówiłam wije się jak błękitna wstązecka i dostawałam piątki! --
    pochwaliła się Zosia. -- I wiem, co robi łąka, co las, co słonecko, co
    wiater, co ptaki, co ryby... Ojej! Prose pana, oni mnie scypio! --
    poskarżyła się.
    Zaciekawiły mnie praktyki mej poprzedniczki i owoce jej nauczania.
    -- A co, Zosiu, robi łąka? -- spytałem.
    -- Leży w dole jak barwny kobierzec! -- odparła bez namysłu.
    -- A las?
    -- Cicho semrze swoją pieśń przedwiecną!
    -- Oho! A słońce?
    -- Wisi na niebie jak złoty dukacik!
    -- Yy, coś pląces! -- wtrącił się Pietrek. -- Słońce cese swe jedwabiste
    włosy na gałęziach drzew!
    -- Głupiś! -- oburzyła się Zosia. -- Swe jedwabiste włosy na gałęziach
    drzew cese wiater! Wiater to figlarne dziecię słońca, chmur i nieba!
    Figlarne, pamiętam dobrze!
    -- A wcale nie! -- zaprotestował Pietrek. -- To chmury, chmury so figlarne!
    Uciszyłem powaśnionych i spytałem, co jeszcze mówiła im pani o poezji.
    -- Ze poezja upięksa świat!
    -- Ze bez poezji żyć nie warto!
    -- Ze kulturalny cłowiek musi umieć co najmniej sto porównań!
    -- Sto? -- zainteresowałem się. -- A ile nauczyła?
    -- Pindziesiont siedym!
    -- I zaraz utopiła się!
    -- Bo ona lubiła wypływać łódko i rozmyślać o poezji!
    -- I raz łódka przewróciła się!
    -- Na głębi!
    -- I ona wpadła!
    -- Jak kamień w wodę! -- zakończył Pietrek celnym porównaniem.

    [Edward Redliński, "Awans", 1973]

    Jarek

    --
    Koniec i bomba, kto czytał, ten trąba.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1