  • 1. Data: 2011-01-23 13:17:36
    Temat: Jaki żyrandol w salonie?
    Od: "Maxi" <m...@o...pl>

    Podstawowym oświetleniem saloniku (4x5) będzie żyrandol (5x60W) i mam pytanie o
    różnicę w oświetleniu przy zakupie żyrandola skierowanego żarówkami w stronę
    sufitu i w stronę podłogi. Jakie Wasze doświadczenia?

    Poza tym mamy w chacie dylemat (oczywiście rzecz gustu i dostosowania): abażury
    białe czy piaskowe? Czy te piaskowe dają przyjemne światło?

  • 2. Data: 2011-01-23 14:09:14
    Temat: Re: Jaki żyrandol w salonie?
    Od: Mikolaj Rydzewski <m...@c...pl>

    Maxi wrote:
    > Podstawowym oświetleniem saloniku (4x5) będzie żyrandol (5x60W) i mam pytanie o
    > różnicę w oświetleniu przy zakupie żyrandola skierowanego żarówkami w stronę
    > sufitu i w stronę podłogi. Jakie Wasze doświadczenia?

    Żarówki skierowane w dół rażą. Skierowane do góry przyjemnie (wrażenie
    subiektywne) oświetlają cały pokój.

  • 3. Data: 2011-01-23 14:29:19
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Maxi" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > abażury
    > białe czy piaskowe? Czy te piaskowe dają przyjemne światło?

    Żarówki skierowane w dół to jakieś nieporozumienie ostatnich lat i efekt
    chorej mody na zdechłe żarówki o mocach 40-60 W. Na dół można kierować
    zarówki projektorowe i reflektorowe służące do punktowego oświetlania i
    akcentowania jakichś szczegółów za pomocą oświetlenia.
    Żyrandol z żarówkami skierowanymi w górę ładnie oświetli cały sufit. Jeżeli
    sufit będzie biały, to ładnie rozproszy i odbije równomiernie światło w
    całym pomieszczeniu. IMHO żarówki 60 W to zbyt mało dla pomieszczenia 4x5.
    Rozważałbym minimum 75 W/szt optymalnie 100W/szt.

    Z kloszami zrób próbę, ale białe klosze"nie pokolorują" ci światła. Beżowe
    sprawią że światło będzie może i mniej ostre ale będzie raczej żółte i np
    rozróżnianie pewnych kolorów i odcieni w takim świetle może być już
    utrudnione (ultramaryna/błękit paryski/granat, brąz/sepia/siena)
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2011-01-23 16:59:03
    Od: "Maxi" <m...@o...pl>

    (...)
> [...]

    > rozróżnianie pewnych kolorów i odcieni w takim świetle może być już
    > utrudnione (ultramaryna/błękit paryski/granat, brąz/sepia/siena)

    Dzięki! Miałem obawę, że zignorujecie "bzdurne" pytanie, które dla mnie w tej chwili
    jest ważne.
    Żona uparła się na żyrandol z jasno beżowymi kloszami w dół -chce zmiany :)
    natomiast ja nie byłem do końca pewny, gdyż wcześniej mieliśmy i białe klosze i do
    góry.
    Mówisz, że potrzeba aż 5 x 100= 500 klasycznych Watt?
    To akurat można skorygować. Można dać energooszczędne -wtedy pewnie 5 x 20 W
    wystarczy?

    Sufit biały, więc główne wrażenie byłoby białe, natomiast jedynie te światło co
    przejdzie przez te jasno beżowe klosze
    zmieni trochę barwę. A może ma ktoś te piaskowe (jasno beżowe) klosze i opowie o
    wrażeniu po zmianie oświetlenia? Pozdr!

  • 5. Data: 2011-01-23 17:48:51
    Od: "Nusia" <a...@o...pl>

    mam klosze piaskowe skierowane do góry, barwa światła bardzo przyjemna, ale
    jest... ciemno. Jeśli chcesz taki żyrandol ze skierowanymi do góry to pomyśl
    o dodatkowych punktach świetlnych, kinkiety czy coś.
    Mi to bardzo przeszkadza.
    aha żarówki energooszczędne na mały gwint x 5, niestety mają ograniczoną
    moc.

    N.

  • 6. Data: 2011-01-23 19:41:21
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    W dodatku są drogie i mają ograniczony wybór.

    Ale 20 m2 to nie jest jakiś olbrzymi salon, 5 dobrych żarówek w jednym
    żyrandolu powinno wystarczyć.
    Powiedzmy odpowiedniki klasycznych 75 wat.
    Przy energooszczędnych dawałbym co najmniej po 20 wat, może nawet 21-24 waty.
    Najlepiej mi się sprawdzają takie z palnikiem w kształcie odwróconej "U-
    rurki", w drugiej kolejności spiralne.
    A pewnei bym wolał żarniki halogenowe (powiedzmy po 60 wat), jesli stać Cię
    na opłaty za energię (warto przeliczyć, zarówki halogenowe w "zwykłych"
    bańkach tez już mają cenę wartą do policzenia w szczegółowej kalkulacji.
    Zaleta to najlepsza temperatura barwowa dla ludzkiego oka.
    Wada to oślepianie i zjawisko olśnienia (ale nie dotyczy żarówek w kloszach).

    -----

  • 7. Data: 2011-01-23 22:07:27
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Jan 2011 14:17:36 +0100, Maxi napisał(a):

    > Podstawowym oświetleniem saloniku (4x5) będzie żyrandol (5x60W) i mam pytanie o
    > różnicę w oświetleniu przy zakupie żyrandola skierowanego żarówkami w stronę
    > sufitu i w stronę podłogi. Jakie Wasze doświadczenia?

    Żarówki skierowane z dół to tortura dla oczu. Lepiej, jeśli są skierowane w
    sufit - jeśli jest biały, światło się ładnie odbija od niego i rozprasza,
    dobrze i równomiernie oświetlając pomieszczenie.

    > Poza tym mamy w chacie dylemat (oczywiście rzecz gustu i dostosowania): abażury
    > białe czy piaskowe? Czy te piaskowe dają przyjemne światło?

    Kolor kloszy/abażurów powinien pasować do ścian lub sufitu, jedno z dwóch.

  • 8. Data: 2011-01-23 22:08:48
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Jan 2011 15:29:19 +0100, Jackare napisał(a):

    > Żarówki skierowane w dół to jakieś nieporozumienie ostatnich lat i efekt
    > chorej mody na zdechłe żarówki o mocach 40-60 W.

    Dokładnie. Poza tym widok gołych żarówek (zwłaszcza w dzień, kiedy nie
    swiecą) psuje cały charakter choćby najpiękniejszego żyrandola.

  • 9. Data: 2011-01-23 22:11:06
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Jan 2011 17:59:03 +0100, Maxi napisał(a):

    > Sufit biały, więc główne wrażenie byłoby białe, natomiast jedynie te światło co
    przejdzie przez te jasno beżowe klosze

    Skoro sufit jest biały, to swiatło z zarówek skierowanych w górę będzie
    dobrze odbijało się od niego i klosze mogą być piaskowe - w niczym nie
    umniejszą oświetlenia, a taki żyrandol na białym suficie będzie ładnie
    wyglądał także w dzień, dzięki odmianie koloru.

  • 10. Data: 2011-01-23 22:11:53
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Jan 2011 19:41:21 +0000 (UTC), 666 napisał(a):

    > Wada to oślepianie i zjawisko olśnienia (ale nie dotyczy żarówek w kloszach).

    ...skierowanych w górę.