  • 11. Data: 2009-11-09 18:10:09
    Temat: Re: Kominek z płaszczem wodnym - PRAKTYK
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    news:3f444243-01e2-4d9f-b702-

    > nie zawsze..., do kominka z płaszczem dostawiasz bufor, który
    > magazynuje ciepło na długi czas, a także daje CWU (ja mam bufor 1300
    > litrów ale jakbym zmieścił to dostawiłbym większy),

    Taki bufor to maleństwo. Niestety choć woda posiada bardzo duże ciepło
    własciwe i potrafi magazynować duże ilości ciepła to ma jedną wadę, która ją
    dyskwalifikuje. Ma ograniczoną temperaturę, do któej można ją nagrzać 100
    stopni Celsjusza. Zakładając, ze temperatura w pomieszczeniach ma być
    utrzymywana na poziomie 20-25 stopni Celsjusza daje nam raptem różnicę 75
    stopni Celsjusza. Poza tym im mniejsza różnica temperatur tym mniejsza
    wydajność oddawania ciepła.

    W przypadku szamotu, możesz go nagrzać do 100 stopni, do 200 do 300, 400 i
    więcej. Nic z nim się nie dzieje.
    Nie ma groźby przegrzania, nie ma groźby spalenia wkładu kominkowego.
    Conajwyżej może być zbyt ciepło w domu, bo izolacja cieplna kominka może się
    okazać zbyt słaba.

    > przepustnica na dolocie powietrza, nie mówiąc juz o niebezpieczeństwie
    > zagotowania, generalnie moim skromnym zdaniem kominek z płaszczem
    > spełnia swą rolę w pełni, właśnie przy współpracy z buforem

    Moim zdaniem montowanie kominka z płaszczem wodnym w układzie z grzejnikami
    bez bufora lub innego źródła, które szybko może przejąć funkcję ogrzewania
    po wygaśnięciu kominka (kocioł gazowy, elektryczny lub ekogroszek) jest
    totalnym nieporozumieniem.
    W przypadku zasilania podłogówki, rolę bufora przejmuje podłoga. Niestety tu
    także są pewne ograniczenia - ograniczenia temperatury podłogi.

  • 12. Data: 2009-11-09 19:12:47
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Taki bufor to maleństwo

    masz rację, otatniej zimy nagrzewałem bufor do 75 stopni wieczorem, a
    rano było już tylko 45, temp na zewnatrz średnio minus 10-15 stopni,
    ale i tak wystarczało to do tego, zeby palić na full tylko przez
    jakieś 3-4 godziny dziennie o dowolnej porze (kubatura ogrzewana około
    500 m3), a co powiesz na to, że sprzedawcy kominków wciskaja bufory
    takie po 500 - 600 litrów...

    dla zainteresowanych mogę udostępnić schemat instalacji jaka jestu
    mnie, rózni się trochę od tych jakie można zaleźć w necie, ale
    wyśmienicie się sprawdza, poprawiłbym owszem co nieco, ale już nie w
    tym sezonie

    pozdrawiam
    s_13

  • 13. Data: 2009-11-09 20:18:50
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > jakieś 3-4 godziny dziennie o dowolnej porze (kubatura ogrzewana około
    > 500 m3), a co powiesz na to, że sprzedawcy kominków wciskaja bufory

    Na szczęście nie jestem sprzedawcą, lecz instalatorem i dlatego nie wciskam
    ludziom niczego na siłę :)
    Widziałem już takie instalacje bez buforów. Właściciele wstawali w nocy,
    żeby dokładać do kominka. Po jednym sezonie grzewczym montowali kotły
    węglowe.

    Chętnie rzucił bym okiem, jeżeli można.

  • 14. Data: 2009-11-09 23:01:55
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Chętnie rzucił bym okiem, jeżeli można.

    tak jest teraz:
    http://www.studioonline.pl/co_przed.jpg
    a tak chcę uprościć:
    http://www.studioonline.pl/co_po.jpg
    w sumie cyrkulacji cwu nie używam - jedna pompa mniej, długa wężownica
    zamiast wymiennika - druga pompa mniej :-)
    może jeszcze zintegruję czujniki w jeden jeśli znajdę odpowiedni, choć
    do dwóch już sie przyzwyczaiłem

    pozdrawiam
    s_13

  • 15. Data: 2009-11-10 06:27:51
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    >Trochę szczegółów (namiary) .... może być na priv...

    Troche litosci przy cytowaniu !

    Pozdrawiam

    Kane

  • 16. Data: 2009-11-10 06:39:09
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Trochę szczegółów (namiary) .... może być na priv...

    Akurat w tej chwili nie mam numerów telefonów, ale postaram się je zdobyć w
    przyszłym tygodniu.

  • 17. Data: 2009-11-10 06:49:12
    Od: "Krzysztof L" <pentakusa(yyy)@poczta.onet.pl>

    Podłącze się do pytania i zadam pytanie zasadnicze.
    Korzystałem z kominków bez płaszcza wodnego do ciągłego palenia i kominków
    otwartych.
    Zastanawia mnie "temperatura wymiany" czyli ogień - zimna blacha.
    Powstaje tam smolisty nagar jak w kotłach na drewno???
    To jest dopiero smród i syf.

    Widziałem domek drewniany z kominkiem, co prawda zaizolowany nowocześnie i
    prawidłowo.
    Przy mrozach -10, temp w środku 21stC pozostawiony bez palenia na 24h temp
    spadła do 17stC.
    Wynik chyba niezły. Zadnych buforów itp.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2009-11-10 08:02:00
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > zamiast wymiennika - druga pompa mniej :-)
    > może jeszcze zintegruję czujniki w jeden jeśli znajdę odpowiedni, choć

    Ciekawe rozwiązanie jeżeli chodzi o wężownice umieszczone w buforze.
    Przy kolektorach podłogówki widzę regulator sterujący pompą mieszającą oraz
    zaworem dolotowym ciepłej wody. Czy jest to regulator podłogówki tzn.
    mierzący temperaturę wody w obiegu podłogówki i regulujący jej temperaturę ?
    Jak rozumiem dodatkowa pompa tworzy rodzaj sprzęgła wodnego ?

    Pozwolę sobie na moje uwagi co do tego układu.
    1. Połączyłeś przelew oraz odpowietrzenie przy naczyniu kominka. Takie
    połączenie może powodować powstawanie lewara wodnego i wyrzucenie całej wody
    z kominka. Po prostu, kiedy przelejesz układ tak, że poprzez odpowietrzenie
    zacznie płynąć woda to wtedy ta woda powoduje zassanie wody i jej
    wyciągnięcie z ukłądu podobnie jak się spuszcza benzynę z baku przy pomocy
    rurki i zassania. W chwili, kiedy zassie tę wodę otworzą się odpowietrzniki
    dopuszczając powietrze do układu.
    Jeżeli do tej pory jeszcze to nie wystapiło to tylko dlatego, ze albo nie
    udało Ci się jeszcze przelać naczynia tak, że poprzez odpowietrzenie
    popłynęła woda lub dlatego, że odpływ do kanalizacji masz dużo wyżej niż
    najwyżej umieszczone odpowietrzniki.
    Prawidłowo powinny być wyprowadzone oddzielne rurki dla przelewu i
    odpowietrzenia.
    2. Pisałeś wcześniej, że po wygaśnięciu kominka temperatura wody utrzymuje
    się jeszcze na poziomie 45 stopni celsjusza do następnego dnia przy
    temperaturach na zewnątrz rzędu -10 -15 stopni Celsjusza. Paląc w takim
    reżimie osobiście zrezygnował bym z zaworu mieszającego, zabezpieczającego
    kominek przed korozją niskotemperaturową. Ma on znaczenie tylko i wyłącznie
    w chwili rozpalania oraz wygaszania kominka. Ponieważ posiadasz bufor to
    wygasanie kominka nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia, bo ogień i żar
    zdąży całkowicie wygasnąć zanim temperatura wody obniży się poniżej
    magicznej temperatury niskotemperaturowej korozji. W tym przypadku zawór ten
    nie ma żadnego wpływu.
    Ma natomiast wpływ w czasie rozpalania kominka. Jednak w chwili rozpalania i
    tak zapewne starasz się "rozchajcować" w kominku jak najwięcej, aby jak
    najszybciej rozgrzać bufor. Oczywiście zawór mieszający skraca czas, kiedy w
    trakcie rozpalania temperatura wody w kominku jest niższa od temperatury
    niskotemperaturowej korozji, ale jednocześnie zmniejsza moc wymiany ciepła
    pomiędzy kominkiem, a buforem i wydłuża czas ładowania tego bufora. W
    rzeczywistości czas osiągnięcia w buforze temperatury bezpiecznej dla
    kominka nie wpływa aż tak znacząco na jego żywotność.

  • 19. Data: 2009-11-10 16:04:37
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > mierzący temperaturę wody w obiegu podłogówki i regulujący jej temperaturę ?

    pierwotnie był tam termostat przylgowy na rozdzielaczu sterujący
    zaworem na wejściu w zalżności od temp wody w podłogówce, ale okazał
    się zbędny (o tym dalej), regulator to najprostszy pokojowy sterowany
    temperaturą pomieszczenia (u mnie podłogówką grzeję salon hol i
    kuchnię, a to jest jedna połączona kubatura i jedna temperatura), ten
    sterownik uruchamia pompę i otwiera zawór, zawór był konieczny bo
    nawet jak pompa w rozdzielaczu nie pracowała, to głowna pompa CO
    przepychała wodę przez podłogówkę i grzało :-)

    > Jak rozumiem dodatkowa pompa tworzy rodzaj sprzęgła wodnego ?

    tak to wygląda:
    http://www.studioonline.pl/rozdzielacz.jpg
    rurki są odwrotnie oznaczone, bo te niebieskie na dole to zasilanie, a
    czerwone na górze to powrót, pomocnik majstra zasugerował się
    nalepkami na rozdzielaczu, które tez sa odwrotnie i tak nałożył
    peszle :-)
    pompa sprawia, że woda trafiająca do zasilenia podłogówki miesza się z
    wodą z powrotu, dzięki temu nie ma problemu z jej wysoką temperaturą
    (na grzejniki daje wyższą temperaturę), układ jakoś sam się
    stabilizuje i wachania temperatury nie są duże, mimo różnej
    temperatury zasilania z bufora, jej wysokość w podłogówce reguluję (a
    właściwie raz to zrobiłem przy uruchomieniu) zaworem za rozdzielaczem,
    jak pisałem zawór z kapilarą na rozdzielaczu okazał się zbędny, gdyż
    nigdy woda nie była cieplejsza niż ustawiłem tym zaworem

> [...]
    > udało Ci się jeszcze przelać naczynia tak, że poprzez odpowietrzenie
    > popłynęła woda lub dlatego, że odpływ do kanalizacji masz dużo wyżej niż

    o tym nie pomyślałem :-)
    odpływ jest na poddaszu wyżej niż jakikolwiek odpowietrznik,
    wygląda to tak:
    http://www.studioonline.pl/przelew.jpg
    rura kanalizacyjna jest jeszcze na samym dole zasyfonowana
    myślisz, ze mogę mieć z tym problem? wielokrotnie już dopuszczałem
    wodę do układu, aż do momentu przelewania się jej przez tę rurę
    lepiej przerobić to, czy zostawić jak jest?

> [...]
    > rzeczywistości czas osiągnięcia w buforze temperatury bezpiecznej dla
    > kominka nie wpływa aż tak znacząco na jego żywotność.

    czasem bufor wychładza sie bardziej, szczególnie jak na zewnątrz nie
    ma mrozu, problemem jest sterownik kominka, uruchamia on pompę przy
    temp 45 stopni, jak mam wychłodzony bufor to będzie się ona wciąż
    włączać i wyłączać,(woda w kominku się nagrzewa, pompa się włącza,
    dopuszcza zimną wodę z bufora, pompa się wyłącza i tak w kółko, aż
    temp. w buforze osiągnie tę nastawioną na kominku), zawór trójdrożny
    jest nastawiony na temp ciut wyższą niż kominek, więc jak raz się
    pompa uruchomi po rozpaleniu kominka to już pracuje non stop, bo zawór
    dozuje zimną wodę z bufora, z kolei nastawiając niższą temperaturę w
    kominku spowoduję, że pompa będzie pracowała non stop jeszcze długo po
    wygaśnięciu kominka, i tak jest z tym problem, nie wiem jak to
    rozwiązać, na razie po prostu wyłączam kominek ręcznie, kiedy juz
    wygaśnie, ale te 45 stopni to pewne optimum,

  • 20. Data: 2009-11-10 17:12:15
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Trochę ten Twój układ sterowania pokręcony. Muszę go przemyśleć, ale dzisiaj
    nie mam czasu, bo mam pilną robotę do wykonania.

    > lepiej przerobić to, czy zostawić jak jest?

    Lepiej przerób. Rury te także nie powinny wchodzić szczelnie do jednego
    układu kanalizacyjnego, który nie ma odpowiertzenia. Można podłączyć
    szczelnie do układu kanalizacyjnego pod warunkiem, że jest to rura
    odpowietrzająca lub odpowietrzona. Czasami wpadający do rury kanalizacyjnej
    "klocek" ;) z dużą ilością papieru toaletowego potrafi wytworzyć wewnątrz
    rury podciśnienie, które może zassać wodę ze zbiornika. Jeżeli zbiornik
    podłączysz do odpowietrzonej rury kanalizacyjnej nie ma takiego problemu.
    Podobnie też jeżeli podłączysz rurę przelewową do kanalizacji, a rurę
    odpowietrzająca wyprowadzisz na zewnątrz. Niektórzy wyprowadzają rury
    odpowietrzające pozostawiając je wolne na strychu. Niestety tu bywają
    problemy z zalewaniem w przypadku niedopilnowania przelewu w trakcie
    dopełniania instalacji CO.

    > nie wiem jak to rozwiązać, na razie po prostu wyłączam kominek ręcznie,
    > kiedy juz wygaśnie, ale te 45 stopni to pewne optimum,

    Banalnie prosto. Pompę trzeba sterować termostatem kominowym, którego
    czujnik umieszcza się w kominie lub na rurze łaczącej kominek z kominem.
    Pompa startuje w chwili, kiedy zaczynasz palić i w kominie pojawią się
    gorące spaliny i natychmiast się zatrzymuje, kiedy komin ostygnie po
    wygaśnięciu, zapobiegając jednoczesnie wychładzaniu bufora przez kominek.
    Trochę też mnie dziwi, ze ten regulator, który masz nie steruje pompką
    cyrkulacyjną na podstawie temperatury spalin. Na schemacie widać, ze masz
    czujnik spalin zamontowany na szybru lub kanale spalinowym. Czy jest on tam
    napewano ? Moze jest zamontowany zbyt blisko płaszcza lub przez pomłkę go
    ktoś umieścił na płaszczu. Sprawdź dokładnie, który z czujników steruje
    pompą.

    Warto też dodatkowo zamontować zaworek zwrotny pomiędzy kominkiem, a buforem
    zapobiegający odwrotnej cyrkulacji grawitacyjnej. Niestety pompki nie są
    idealnie szczelne i nagrzany bufor wraz z wystudzonym kominkiem potrafią
    wywołać cyrkulację grawitacyjną wody, odwrotną niż wywołuje pompa i wtedy
    ciepło z bufora oddawane jest przez kominek do komina :)