  • 141. Data: 2019-07-29 14:50:33
    Temat: Re: "Mój prąd" - nowe dofinansowanie na panele
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    > wiesz co - bardzo nie wiele tego, mnie zarzuciles jakies zaslepienie ale
    > naprawde cieniutko jedziesz.

    Bo to tylko przykłady pierwsze z brzegu które mnie najbardziej irytują. Z
    drugiej strony dla ciebie zaletą rządów pis jest danie pińćset plus i walka
    z LGBT (ale to przecież już może być na drugą 4-letnią kadencję).

    > mozna miec było nadzieje ze tak nie bedzie -ale chyba przed wyborami.
    > Wybory zostały uznane za niepoważne przez totallenopozizion i
    > bojkotowane na kadym kroku - równiez przez sędziowską kaste. Gdyby nie
    > został stukniety trybunal to by 500+ w minute obalił i tyle by było po
    > demokracji - rząd jest dobry jak swój, w pisowski bedzie sie bojkotowac

    Nie wiesz czy by tak było. Przez analogię pisiory krzyczały że ich na
    margines spychają nieboraków, nawet że manipulują wyborami. Tak
    manipulowali i ich spychali, że w końcu pisy te wybory (po raz drugi)
    wygrali. Jakby ktoś tam miał zamiar robić zamach na demokrację, to by ich
    zwyczajnie do rządzenia nie dopuścił, a nie dopuścił żeby potem się ciskać
    o to co robią i im kłodki pod nogi rzucać i dawać jeszcze więcej argumentów
    do ręki za tym że jest jakaś kasta sędziowska.

    > jesli kasta sedziowska jednoznacznie ustawila sie po stronie opozycji - to tak.

    Ale nie wiesz czy tak było, bo nikt tego nawet nie sprawdził tylko z
    założenia że jest kasta, ich wymienił. W tym jest problem, którego nie
    dostrzegasz. Jeśli by się faktycznie takowa ujawniła, to by mogli zacząć
    zmieniać, ale zrobili to z założenia żeby mogli robić co im się podoba. I
    robią co im się podoba, chyba że ktoś zacznie za głośno krzyczeć i
    przestaje się to im politycznie opłacać.

    > najglupszy tekst od aborcjonistów to wlasnie taki jak zaprezentowales.
    > Nie - natura nie morduje. To ze zarodki giną to nie jest morderstwo.

    Nie giną naturalnie tylko i wyłącznie same zarodki.

    > Morderstwem jest gdy jakas osoba celowo doprowadza do smierci zarodka
    > (innej osoby).

    Tylko wg katolowej wizji świata.

    > se zakazuj, taka widac twoja mentalnosc.

    Nie, to właśnie pokazuje Twoją mentalność, równie absurdalnie wywróconą do
    góry nogami. Kompletny brak związku skutkowo przyczynowego, ale trzeba
    tępić, zakazywać.

    > Jak dla mnie wystarczy nie
    > psuc tego co dobre czyli zwyklego wychowania w rodzinie

    No jeśli "zwykłe wychowanie w rodzinie" to jazda na kalendarzyku i modlenie
    się aby nie było wpadki z niechcianym dzieckiem, albo co gorsza
    "wyhodowanie" homo mimo tego "zwykłego wychowania w rodzinie" a potem
    chowanie go do szafy przed światem żeby wstydu na pół wsi nie było Ci
    wystarczy...

    > ty wez przygotuj program który opowie dzieciom o technikach masturbacji,
    > opinie ze nie jest szkodliwa a wrecz moze rozladowac napiecie i tak
    > dalej - i oczekuj ze dzieci w to nie wejdą. To tak jakbys im linki do
    > pornografii podsyłał, i spodziewal sie ze nie zajrzą.

    I tak wcześniej czy później zaczną eksperymentować, zechcą zdobyć wiedzę i
    wtedy sięgną zazwyczaj do wulgarnej pornografii zamiast do specjalisty. To
    jest dokładnie tak samo jak z próbą ukrywania czarnych, żydów czy
    homoseksualistów w szafie. Na nic się to zda. Ja rozumiem walkę o to aby
    ten program był NALEŻYCIE przygotowany do wieku itd. a nie skreślanie go z
    zasady i niech se dzieci radzą same, najlepiej na katechezie gdzie są z
    pewnością wybitni specjaliści od tych tematów.

    > i niech to robią naturalnie.
    > Nie wpieprzaj sie w rozbudzanie seksualne dzieci/mlodzieży
    > bo to jest dla nich szkodliwe.

    Nie mniej szkodliwe niż wmawianie im że to grzech najcięższy. Pomijam zakaz
    robienia tego naturalnie pod zagrożeniem pójścia do piekła.

    > Nie wiem czy zwróciłeś uwagę - gdy w anglii zabrakło kasy na zajecia
    > z edukacji seksualnej magicznie ilosc ciąż wsrod nastolatek SPADŁA.

    Póki co to widzę że my nie mamy "programu LGBT" w szkołach, a niechcianych
    ciąży i prób aborcji mało nie ma. Pytam się, jak to możliwe że takie
    cudowne zwykłe wychowanie w rodzinie rodzinie płodzi tyle homo, domy
    dziecka pękają w szwach itd.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 142. Data: 2019-07-29 15:46:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dominik Ałaszewski napisał:

    > A tak z czystej ciekawości: o ile GW (a może o ile procent)
    > w ciągu dajmy na to godziny zapotrzebowanie musi spaść/wzrosnąć,
    > aby można było mówić o "skoku"?
    >
    > I dlaczego akurat o tyle?

    O GW, nie o procenty. O tyle, ile wynika z bezwładności systemów
    produkcji (tu: turbozspoły cieplne) i pewności przewidywań
    dotyczących zapotrzebowania na moc. Tylko (mniej więcej)
    w wymienionych godzinach wzrost lub spadek popytu jest na tyle
    duży i nieprzewidywalny, że "jałowj mocy" *może* być spory nadmiar
    i warto jej się pozbyć tanio lub wręcz darmo. Rzecz jasna nie
    bezwzględnie "mnie się należe według taryfy, sprzedajcie mi ile
    chcę", tylko w sieci inteligentnej.

    Dlatego akurat tyle.

    W sieciach, w których znacznie większa część mocy doastarczana
    jest przez źródła mniej przewidywalne niż turbiny cieplne (np.
    wiatraki czy fotowoltaika), ten okres niepewności jest dłuższy,
    w zasadzie trwa całą dobę. Trzeba albo stworzyć sieć ze zmiennymi
    cenami, które równoważą popyt i podaż, albo pogodzić się z dużym
    marnotrawstwem (trzymamy w pogotowiu węglówkę). No, jeszcze można
    mieć gazowe, które szybko startują.

    Ale to nie u nas. U nas smród węgla, pasujące do tego sztywne
    taryfy i zadowolone z siebie Michały.

    --
    Jarek

  • 143. Data: 2019-07-30 08:16:51
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 29.07.2019 Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał/a:

    > O GW, nie o procenty. O tyle, ile wynika z bezwładności systemów
    > produkcji (tu: turbozspoły cieplne) i pewności przewidywań
    > dotyczących zapotrzebowania na moc. Tylko (mniej więcej)

    No gitara, tak jest teraz i dlatego wykres wygląda tak,
    a nie inaczej. No ale jaki (o ile GW) ma być ta zmiana,
    żeby można było mówić o "skoku" i co tenże "skok"
    miałby zmienić w kontekście sensowności nocnej taryfy?

    Bo ja to prosty chłop jestem i tłumaczyć mnie trza
    jak krowie na rowie.

    Mamy to, co mamy i chwilowo pomińmy znaczącą zmianę
    składu wytwarzania- znakomita większość to elektrownie cieplne
    i tak w najbliższej przyszłości pozostanie.

    Wytwórca chce spłaszczyć krzywą zapotrzebowania i w tym
    celu obniża cenę "na dołku". Wtedy jakiś procent
    odbiorców zachęcony niską ceną zużyje energię w dołku zamiast
    na szczycie. Odbiorca zapłaci taniej, wytwórca nie będzie musiał
    tyle dławić wytwarzania (co kosztuje) i w szczycie zapłaci
    mniej za import. Korzyść obustronna.

    To dobrze, czy źle?

    > w wymienionych godzinach wzrost lub spadek popytu jest na tyle
    > duży i nieprzewidywalny, że "jałowj mocy" *może* być spory nadmiar

    No niestety, z uwagi na specyfikę systemu "jałowej mocy" nie
    może być "spory nadmiar", bo moc "nie ma się gdzie podziać"
    (pisałem coś o braku bufora? ;-) i reakcja _musi_ być nieomal
    w czasie rzeczywistym. I nie są "nieprzewidywalne"- planuje
    się to bardzo dokładnie w horyzoncie rocznym, miesięcznym,
    dobowym i koryguje na bieżąco. Takie zbiorowisko konsumentów
    jest dość przewidywalnym tworem, w odróżnieniu od OZE ;-)

    I nie, nagłe obniżenie ceny prądu nie spowoduje, że "inteligentna
    sieć" nagle przy spadku zapotrzebowania zapoda ogrzewanie basenów
    i błyskawicznie wyrówna zapotrzebowanie. Zapewne może wyłączyć
    500 wiatraków, ale czymże to się będzie różnić od obecnych działań
    bilansujących Krajowej Dyspozycji Mocy?

    Zapewne jednak na temat systemu elektroenergetycznego
    wiesz więcej ode mnie, a ja (i myślę że inni czytelnicy grupy
    różnież) chętnie poszerzę swoją wiedzę, więc proszę napisz,
    jak to dokładnie zmienna cena za prąd wpływa na bieżące
    bilansowanie mocy przez sieć inteligentną.

    Tylko prostymi słowami, bo ja nie za mądry jestem.
    No, ale jak mawiał dobry wojak Szwejk, gdyby wszyscy ludzie
    na świecie byli mądrzy, to co drugi by zgłupiał z tego.

    Przy czym płacenie odbiorcom za sterowanie zużyciem energii
    do celów bilansowania jest stosowane już dziś:
    https://www.pse.pl/uslugi-dsr-informacje-ogolne
    To tak dla uświadomienia (innym, bo Ty zapewne to wiesz),
    że mechanizmy wpływania na zużycie prądu przez odbiorców
    to nie tylko 2T.

> [...]
    > wiatraki czy fotowoltaika), ten okres niepewności jest dłuższy,
    > w zasadzie trwa całą dobę. Trzeba albo stworzyć sieć ze zmiennymi

    A to wiadomo, że socjalizm to bohaterska walka z problemami
    wygenerowanymi przez ten system ;-) OZE są w większości
    nieprzewidywalne (pomijając energię ze spadku wody czy pływów)
    więc mogą być tylko dodatkiem do elektrowni cieplnych w systemie,
    poprawiającym bilans w szczycie (i jako takie są rzecz jasna
    cenne).

    Oczywiście z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań- np. Norwegia
    ma takowe możliwości, więc może znakomitą większość energii
    czerpać ze spadku wody i pouczać innych o ekologii. Co nie
    przeszkadza im żyć jak pączek w maśle ze sprzedaży ropy
    naftowej. No ale przecież to nie oni ją spalają (ci inni
    żyją na innej planecie, nieprawdaż?), więc Norwedzy mają
    czyste rączki. To coś, jakby celebryta-kucharz z fastfoodu
    pouczał w telewizji śniadaniowej innych, jak należy się
    zdrowo odżywiać. Bo przecież ON zdrowo się odżywia :-)

    > cenami, które równoważą popyt i podaż, albo pogodzić się z dużym

    O tak, już widzę jak jest gaszone oświetlenie ulic i staje
    produkcja w większosci zakładów, bo prąd jest drogi. A potem hurra,
    wszyscy włączają wszystko, bo właśnie staniało :-)

    > Ale to nie u nas. U nas smród węgla, pasujące do tego sztywne
    > taryfy i zadowolone z siebie Michały.

    W warunkach geograficznych Polski OZE na wielką skalę nie
    mają sensu. Jedynym sensownym wyjściem (owszem, też nie docelowym,
    może do czasu opanowania syntezy termojądrowej, może wynalezienia
    sensownych metod gromadzenia energii- w każdym razie na jakieś
    200-300 lat powinno starczyć) jest energia atomowa.
    Oczywiście praktyczna bezemisyjność nie przeszkadza
    różnorakiego autoramentu ekofaszystom, w tym Grin Pic,
    w zaciekłym jej zwalczaniu. A czy któryś ekofaszysta chwali
    się katastrofą OZE, która pochłonęła 170 tys. ofiar
    śmiertelnych? (zapora Banqiao dla nieuświadomionych,
    a zainteresowanych).

    No i poza tym, co starał się wytłumaczyć JWM Myjk, to że coś
    jest OZE nie oznacza z automatu, że jest bezemisyjne.
    Owszem, bilans CO2 przy spalaniu drewna jest OK, ale to nie znaczy,
    że spalanie drewna nie generuje innych związków szkodliwych
    dla środowiska.

    Ale to już tak na marginesie.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 144. Data: 2019-07-30 09:14:53
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 lipca 2019 14:50:35 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Bo to tylko przykłady pierwsze z brzegu które mnie najbardziej irytują. Z
    > drugiej strony dla ciebie zaletą rządów pis jest danie pińćset plus i walka
    > z LGBT (ale to przecież już może być na drugą 4-letnią kadencję).

    jeszcze raz - miales pokazac jak zły jest rzad pis, w domysle dlaczego nie warto na
    niego głosować. Ty to miales pokazac, bo ja podobno jestem zaślepiony. Wiec nie
    opowiadaj mi o własnych irytacjach tylko spróbuj mnie przekonać.

    > Nie wiesz czy by tak było.

    mozemy sie zakładać czy wytrzymasz pod wodą 10minut, mozesz napisac ze nie wiem czy
    wytrzymasz :-) Jasne ze wiem. Tak jak wiem co robiłby TK bo prawo złamał rzeplinski
    by nie dopuscic pisowców do składu. Nie dopuscić bo...? Odpowiedz jest jasna.

    Przez analogię pisiory krzyczały że ich na
    > margines spychają nieboraków,

    tak własnie było, nie tyle pisowców co wszyskich innych niż liberalne elity okrągłego
    stołu. Wystarczyło im posiadać wszystkie liczące się media by wynik wyborczy latami
    był na ich korzyść. Jak ma głosowac obywatel gdy nie ma informacji prawdziwej? A gdy
    tylko monopol medialny pękł wynik wyborczy jest nieco inny

    > Nie giną naturalnie tylko i wyłącznie same zarodki.

    no i co z tego? Ludzie to nawet umierają na serce...

    > Tylko wg katolowej wizji świata.

    to może mnie oswiec jak nazywasz działanie polegające celowym pozbawieniu życia innej
    osoby.

    > I tak wcześniej czy później zaczną eksperymentować,

    dokładnie o to chodzi: później, wtedy kiedy będą na to gotowe same bo taki będzie ich
    rozwój.

    > Nie mniej szkodliwe niż wmawianie im że to grzech najcięższy. Pomijam zakaz
    > robienia tego naturalnie pod zagrożeniem pójścia do piekła.

    Zagrożeniem pójscia do piekła jest świadome odrzucenie Boga, ludzkie zasady (dekalog
    itp) są wyłącznie po to aby nie zabrnąć w rozpaczliwe życiowe sytuacje które
    praktycznie uniemożliwiają powrót do normalnego życia typu 4 dziecko z trzecią żoną i
    nienawiscia do pierwszych dwóch a rezerwą do trzeciej (bo baby są jakies inne).

    b.

  • 145. Data: 2019-07-30 11:00:05
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 30 Jul 2019 00:14:53 -0700 (PDT), Budyń

> [...]
    > nie warto na niego głosować. Ty to miales pokazac, bo ja podobno jestem
    > zaślepiony. Wiec nie opowiadaj mi o własnych irytacjach tylko spróbuj

    Czego nie napiszę to i tak wyskoczysz z tekstem "a bo peło". Zarąbali
    bezpodstawnie miliard na tvp (bo zarządzaniem doprowadzili do braku
    płynności i nie było z czego ludzi opłacać), no ale przecież lis też
    ukradł. Dalej rydzykowi dali miliony, na szopkę smoleńską (nie wykluczając
    pochodów krakowskim przedmieściem) dali miliony, ale przecież peło kupowało
    sobie zegarki i jadło ośmiorniczki. Czego nie napiszę, zawsze znajdziesz
    jakiś "kontrargument", a że skala nie ta to już nie ważne. Ja tymczasem za
    peło nie jestem, nie bronię, bo syfu narobili, ale pis robi tego syfu
    jeszcze więcej.

> [...]
    > nie wiem czy wytrzymasz :-) Jasne ze wiem. Tak jak wiem co robiłby TK bo
    > prawo złamał rzeplinski by nie dopuscic pisowców do składu. Nie dopuscić

    Oczywiście że odpowiedź jest jasna -- wiedział że będą czystki bez powodu,
    odsuwanie reszty konstytucyjnie wybranych sędziów od orzekania, a TK
    przestanie kompletnie funkcjonować na rzecz prawa, a zacznie tylko i
    wyłącznie na rzecz partii. Co się oczywiście potwierdziło, bo TK przestał
    praktycznie orzekać, choć poprzedni skład wymienili głównie pod pretekstem
    zbyt opieszałego działania.

> [...]
    > media by wynik wyborczy latami był na ich korzyść. Jak ma głosowac
    > obywatel gdy nie ma informacji prawdziwej? A gdy tylko monopol medialny

    Jak mógł paść jakiś "monopol" skoro rzekomo był w rękach ówczesnej władzy?
    Kto ten monopol obalił skoro rzekomo pompowali wszystkim fałszywe bzdury?
    TV Trwam nagle wszystkich oświeciło? Znowu logika Ci się kupy nie trzyma.

    > no i co z tego? Ludzie to nawet umierają na serce...

    No właśnie, natura zabija ludzi (także te narodzone dzieci) a nie tylko
    zarodki (choć zarodki lecą cyklicznie). I nie ogląda się czy wyrośnie z
    tego Einstein, Misiewicz, hetero czy homo.

    > to może mnie oswiec jak nazywasz działanie polegające celowym pozbawieniu
    > życia innej osoby.

    Zlepek komórek życiem jeszcze nie jest. Życiem jest kobieta, która ma prawo
    o sobie stanowić, bo to ona będzie żyła z konsekwencjami swojej decyzji. I
    żaden prawak nie powinien decydować za nią. Szczególnie gdy ten prawak nie
    ma pomysłu co z tymi niechcianymi dziećmi robić, gdy nie chce wspierać.
    Dlatego ty chcesz bronić nienarodzonych dzieci które nierzadko potem
    trafiają do DD (bo ich nie chcą, bo są chore przewlekle i brak jest
    wsparnia), ale żadnego nie adoptowałeś i adoptować nie zamierzasz, raptem
    ponoć jakieś ochłapy pienieżne rzucasz co nawet na miesiąc obiadów pewnie
    nie wystarczą. Ale bronisz, niech se żyją, a jak -- to już nie istotne.

    > dokładnie o to chodzi: później, wtedy kiedy będą na
    > to gotowe same bo taki będzie ich rozwój.

    Nie będą gotowe w twoim świecie, bo nikt im wiedzy na ten temat nie da.
    Będą błądzić albo uczyć się na własną rękę, często pornografią która nic
    wspólnego z wiedzą nie ma. Powtarzam, tak się działo juz w moich czasach,
    gdy nikt jeszcze nie słyszał o gender i lgbt które obarczasz obecnie tym
    całym złem i odpowiedzialnością za "degenerację" i dzieje się nadal pomimo
    że oni dopiero u nas zaczynają "wychodzić na ulice".

    > Zagrożeniem pójscia do piekła jest świadome odrzucenie Boga, ludzkie
    > zasady (dekalog itp) są wyłącznie po to aby nie zabrnąć w rozpaczliwe
    > życiowe sytuacje

    Dzieci tego jeszcze nie rozumieją, dlatego właśnie to kościelne pranie
    mózgów jest bardziej szkodliwe niż nauka o seksualności w szkołach.

    > które praktycznie uniemożliwiają powrót do normalnego życia
    > typu 4 dziecko z trzecią żoną i nienawiscia do pierwszych
    > dwóch a rezerwą do trzeciej (bo baby są jakies inne).

    Ale to się dzieje u nas, w kościelnym przecież kraju. To jaka to jest
    laurka dla tego kościoła i wiary? Delikatnie mówiąc MIZERNA. Jeśli
    twierdzisz że ten stan jest w jakiś sposób lepszy a domaganie się zwykłej
    tolerancji, szacunku przez mniejszość homo gorszy, to poważnie musisz swoje
    pojęcie tolerancji i szacunku przedefiniować.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 146. Data: 2019-07-30 11:58:01
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 30 lipca 2019 11:00:48 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Tue, 30 Jul 2019 00:14:53 -0700 (PDT), Budyń

    > Czego nie napiszę to i tak wyskoczysz z tekstem "a bo peło".

    na razie nie wyskoczyłem, tak?

    Zarąbali
    > bezpodstawnie miliard na tvp (bo zarządzaniem doprowadzili do braku
    > płynności i nie było z czego ludzi opłacać), no ale przecież lis też
    > ukradł.

    to juz mówiliśmy

    Dalej rydzykowi dali miliony, na szopkę smoleńską (nie wykluczając
    > pochodów krakowskim przedmieściem) dali miliony]

    ile było na krakowskie przedmiescia? przez bodajże 7lat zero - a potem jak
    rozpierduch zaczeli robic "Obywatele RP" to poszły pieniadze na ochrone. Podziękuj
    Obywatelom.

    , ale przecież peło kupowało
    > sobie zegarki i jadło ośmiorniczki.

    mnie to interesuje ZA CO Nowak dostał zegarek.

    Czego nie napiszę, zawsze znajdziesz
    > jakiś "kontrargument", a że skala nie ta to już nie ważne. Ja tymczasem za
    > peło nie jestem, nie bronię, bo syfu narobili, ale pis robi tego syfu
    > jeszcze więcej.

    ale sprecyzować poza tymi wczesniej nie potrafisz.

> [...]
    > TV Trwam nagle wszystkich oświeciło? Znowu logika Ci się kupy nie trzyma.

    trwam miało znikomą oglądalnosc ale z multipleksu było rugowane, potem pojawiło sie
    UważamRze - tez zostało skasowane przez władze. Władza wiedziala ze jej to zagrtaża.

    > Zlepek komórek życiem jeszcze nie jest.

    oczywiscie jest, mozesz w imię ideolo zaprzeczyć embriologii i jeszcze mnie nazwać
    ciemnogrodem :-) Nie ma czegos takiego jak zlepek komórek, nie ma kleju do komórek.
    Jest nowy organizm na pewnym etapie rozwoju, wymagający do swego rozwoju
    specyficznego środowiska. Tez kiedyś miales 2 komórki, i byłeś w pełni człowiekiem.
    Ale zeby nie było:
    "W świetle obecnej wiedzy nie ulega wątpliwości, że życie człowieka zostaje
    zapoczątkowane w następstwie połączenia się dwu komórek rozrodczych - gamet -
    żeńskiej i męskiej w postać komórki macierzystej zwanej zygotą, która o tej chwili
    zaczyna żyć własnym rytmem." (prof. dr hab. med. Maria Rybakowa, Komitet Rozwoju
    Człowieka Wydziału Nauk Medycznych PAN Warszawa-Kraków "Służba Życiu. Zeszyty
    Problemowe" nr 2/3/1999).

    "Po zapłodnieniu, to jest zespoleniu się jądra komórki jajowej z jądrem plemnika (co
    następuje w jajowodzie, blisko jego ujścia od strony jajnika) powstaje całkowicie
    nowa, odbiegająca od genotypów rodzicielskich, odrębna jakość genetyczna - nowa osoba
    ludzka. Zestaw jej genów w komórkach somatycznych nie ulegnie już zmianie do końca
    życia." (prof. dr hab. Bolesław Suszka, biolog, pracownik naukowy PAN).

    "Szacunek dla nowego życia od samego poczęcia i uznanie dziecka za partnera w dialogu
    są bardzo ważne. Ten dialog rozpoczyna się w momencie poczęcia." (prof. dr hab. Peter
    G. Fedor-Freybergh, "Psychologia i medycyna pre- i perinatalna: nowa
    interdyscyplinarna nauka w zmieniającym się świecie", "Menopauza", Zeszyt 1. Tom 1,
    2002).

    "Rozwój człowieka zaczyna się od połączenia dwu komórek - gamety żeńskiej, czyli
    komórki jajowej (oocytu), i gamety męskiej - plemnika, w akcji zapłodnienia." (prof.
    dr hab. med. Michał Troszyński, "Położnictwo. Ćwiczenia", Podręcznik dla studentów
    medycyny, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003, str. 69).

    "Połączenie się jąder komórkowych jaja i plemnika jest to najważniejszy moment
    zapłodnienia - powstanie nowego organizmu. (...) Od momentu połączenia się jąder
    komórkowych jaja i plemnika rozpoczyna się rozwój nowego człowieka." (Z.
    Bielańska-Osuchowska "Jak zaczyna się życie człowieka", Wydawnictwo Naukowe PWN,
    Warszawa 1994, s. 37).

    "Połączenie komórki jajowej i plemnika, czyli gamety matczynej i ojcowskiej daje
    początek odrębnemu życiu. W wyniku zapłodnienia powstaje w pełni genetycznie
    uformowany nowy człowiek, którego rozwój dokonuje się w czasie życia ludzkiego. Tak
    więc embrion, płód, noworodek, niemowlę, dziecko, dorosły, starzec to określenia
    poszczególnych biologicznych etapów rozwoju zawsze tego samego człowieka." (dr n.
    med. Antoni Marcinek dyrektor Szpitala Położniczo-Ginekologicznego im. R.
    Czerwiakowskiego w Krakowie, specjalista regionalny do spraw położnictwa i
    ginekologii województwa małopolskiego, "Służba Życiu. Zeszyty Problemowe" nr
    2/3/1999).

    "Przyjęcie za pewnik faktu, że po zapłodnieniu powstała nowa istota ludzka, nie jest
    już sprawą upodobań czy opinii. Ludzka natura tej istoty od chwili poczęcia do
    starości nie jest metafizycznym twierdzeniem, z którym można się spierać, ale zwykłym
    faktem doświadczalnym." (prof. dr med. J. Lejeune, kierownik Katedry Genetyki na
    Uniwersytecie im. R.Descartesa w Paryżu, cyt. za: "Wiedza i życie", nr 11, 1986, s.
    8).

    "Rozwój dziecka zaczyna się nie w chwili jego urodzenia, lecz w momencie poczęcia."
    (prof. dr hab. med. K. Bożkowa, była dyrektor Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie
    w: Zdrowie rodziny, pod red. prof. dr hab. med. K. Bożkowej i dr med. A. Sitko,
    Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1983, s. 35).

    "Życie osobnicze, czyli ontogeneza, rozpoczyna się od momentu zapłodnienia i trwa aż
    do śmierci." (prof. dr hab. med. H. Kędzia, Akademia Medyczna w Poznaniu, cyt. za:
    Medycyna perinatalna, pod red. prof. dr hab. med. Z. Słomko, Państwowy Zakład
    Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1985, t. l, s. 19).

    Życiem jest kobieta, która ma prawo
    > o sobie stanowić,

    a niech o sobie stanowi - ale co do stanowienia o drugiej osobie, zwłaszcza jej
    uśmierceniu to nie ma do tego moralnego prawa.

    > nie wystarczą. Ale bronisz, niech se żyją, a jak -- to już nie istotne.

    istotne, ale mniej istotne od zabójstwa.

    > Nie będą gotowe w twoim świecie, bo nikt im wiedzy na ten temat nie da.

    będą gotowe bo to zwykła fizjologia, ludzkosc sobie z tym radzi od 100tys lat.
    Starsi przekazywali wiedzę młodszym i sie kręciło. A teraz starsi pod wpływem chorego
    ideolo chcą młodym wciskać wiedzę fałszywą (np płeć można wybrać)

    > Ale to się dzieje u nas, w kościelnym przecież kraju. To jaka to jest
    > laurka dla tego kościoła i wiary? Delikatnie mówiąc MIZERNA.

    No to się wreszcie zgadzamy - kościół ma poważne braki w formowaniu religijnym.
    Dochodzi do pewnej formacji nazwijmy to kulturowej a nie potrafi przekazać ze
    najważniejsza jest osobista relacja z Jezusem.

    b.

  • 147. Data: 2019-07-30 12:15:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > miałby zmienić w kontekście sensowności nocnej taryfy?
    >
    > Bo ja to prosty chłop jestem i tłumaczyć mnie trza

    O żaden. Może kiedyś przy gospodarce planowej i odtrąbieniu
    fajrantu w wielkich zakładach przemysłowych o 22:00 było to
    na tyle przewidywalne, że dało się ująć w stałych taryfach.

> [...]
    > na szczycie. Odbiorca zapłaci taniej, wytwórca nie będzie musiał
    > tyle dławić wytwarzania (co kosztuje) i w szczycie zapłaci

    Dobrze. W tym systemie dobrze. Ale cały system jest niedobry.

    Nie kupuję teorii. że się nie da lepiej. HEP (energetyka chorwacka)
    ma od dawna taryfę przeznaconą do grzania dużymi mocami. Cena
    bardzo atrakcyjna, jest gwarancja bodajże 8 godzin poboru mocy
    w ciągu dnia, ale *nie wiadomo* kiedy są te tanie godziny. Operator
    włącza ludziom grzałki zdalnie, kiedy ma moc do wykorzystnia.
    To nie jest rocket science, technologia przekazywania jednobitowej
    informacji łatwa do opanowania. Nie jest to jeszcze pełna sieć
    inteligentna, ale krok w dobrym kierunku.

> [...]
    > dobowym i koryguje na bieżąco. Takie zbiorowisko konsumentów
    > jest dość przewidywalnym tworem, w odróżnieniu od OZE ;-)

    Już na linkowanym wykresie widać było ile warte są przewidywania.
    To oczywiście dobrze, że są, ale różnica prognozy i stanu faktycznego
    bywa ogromna.

> [...]
    > i błyskawicznie wyrówna zapotrzebowanie. Zapewne może wyłączyć
    > 500 wiatraków, ale czymże to się będzie różnić od obecnych działań

    Dlaczego nie? Przecież tak to właśnie działa, że obniżka ceny jest
    impulsem do włączenia grzania (raczej CWU niż basenów).

> [...]
    > jak to dokładnie zmienna cena za prąd wpływa na bieżące
    > bilansowanie mocy przez sieć inteligentną.

    To system informatyczny, nie elektroenergetyczny.

    > Tylko prostymi słowami, bo ja nie za mądry jestem.
    > No, ale jak mawiał dobry wojak Szwejk, gdyby wszyscy ludzie
    > na świecie byli mądrzy, to co drugi by zgłupiał z tego.

    Zdawać by się mogło, że cena nie jest dobrym parametrem do sterowania
    poborem mocy. Ale to działa trochę jak skomplikowane systemy licytacji
    w brydżu -- mówimy o jakichś treflach, a partner dowiaduje się o
    ogólnej kondycji kart w rozdaniu. I jakoś to działa. Faktycznie wiem
    dużo o interaktywnych metodach sterowania, ale nie wiem wszystkiego.
    Dlatego chylę czoła przed tymi, co nie labidzili, że się nie da,
    wzięli się do roboty, zrobili i im działa.

> [...]
    > To tak dla uświadomienia (innym, bo Ty zapewne to wiesz),
    > że mechanizmy wpływania na zużycie prądu przez odbiorców

    Kiedyś były w radiu komunikaty o stopniu zasilania. Każdy sobie
    radzi jak może, ale dzisiaj można dużo więcej.

> [...]
    > więc mogą być tylko dodatkiem do elektrowni cieplnych w systemie,
    > poprawiającym bilans w szczycie (i jako takie są rzecz jasna

    Trzeba już sie przyzwyczajać do innego spojrzenia na handel energią.
    Być może wkrótce będzie tak, jak z handlem owocami na targu. Były
    przymrozki późną wiosną, potem lało kiedy lać nie powinno, więc śliwki
    drogie. I podobnie: nie wieje, nie świeci, wiszą chmury ołowiane -- za
    grzanie teraz płacimy więcej.

    To wizja optymistyczna, która nie musi się ziścić. Bo możliwe, że
    suwerenną władzę dalej sprawować będą Michały, nic się nie zmini,
    ceny będą sztywne i wciąż rosnące, a marnotrawstwo ogromne.

> [...]
    > pouczał w telewizji śniadaniowej innych, jak należy się
    > zdrowo odżywiać. Bo przecież ON zdrowo się odżywia :-)

    Jakoś nie czuję się nadmiernie pouczany przez Norwegów. Wodę
    mieli zawsze, korzystali od dawna. A ropa przyszła później.
    Poza tym zaczynają od siebie -- u nich benzyna na stacjach
    najdroższa w całej Europie. Bo mieć dużo to jedno, a szanować
    to drugie.

    > O tak, już widzę jak jest gaszone oświetlenie ulic i staje
    > produkcja w większosci zakładów, bo prąd jest drogi. A potem
    > hurra, wszyscy włączają wszystko, bo właśnie staniało :-)

    W zasadzie dlaczego nie? Mimo że nikt tego oficjalnie nie
    odtrąbił, mam wrażenie, że żyjemy już w erze postindustrialnej.
    Nie jest już tak, jak sto pięćdziesiąt lat temu w Łodzi, że
    sprzeda się każda chusteczka bawełniana. Produkcję aluminium
    można by było odpalać okresowo.

    > W warunkach geograficznych Polski OZE na wielką skalę
    > nie mają sensu.

    Jestem dość stary, by pamiętać opinie, że nigdzie nie mają
    sensu, na żadną skalę. A czas płynie.

    > Jedynym sensownym wyjściem (owszem, też nie docelowym,
    > może do czasu opanowania syntezy termojądrowej

    To też pamiętam -- że już za chwileczkę, już za momencik.

> [...]
    > Owszem, bilans CO2 przy spalaniu drewna jest OK, ale to
    > nie znaczy, że spalanie drewna nie generuje innych związków

    JWM raczej się nie starał, bo i jak by miał? JWM wciąż nie
    może otrząsnąć się z szoku, jakiego doznał, gdy dowiedział
    się jakie rozwinięcie ma skrót OZE. To jasne, że spalanie
    drewna nie jest bez wad (ujawniających się przy spełnieniu
    pewnych warunków). Pewne jest natomiast, że nie generuje
    nowych *pierwiastków*, których nie ma w biosferze, a przez
    miliony lat ich obfitość zgromadziła się w biomasie kopalnej.
    Pewne, ale nie dla JWM, który wciąż wierzy w alchemię (tak
    jak w inne cuda).

    Ale to już tak na marginesie.

    Jarek

    --
    To są takie odległości, że gdyby cię, gałganie, wystrzelili z armaty,
    tobyś z szybkością kuli armatniej leciał w tamte strony wiele milionów

  • 148. Data: 2019-07-30 13:12:19
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 30 Jul 2019 02:58:01 -0700 (PDT), Budyń

    > na razie nie wyskoczyłem, tak?

    Oczywiście że wyskoczyłeś z lisem na karku jako kontrargumentem.

    > to juz mówiliśmy

    Ty akurat pominąłeś.

    > ile było na krakowskie przedmiescia? przez bodajże 7lat zero - a potem
    > jak rozpierduch zaczeli robic "Obywatele RP" to poszły pieniadze na
    > ochrone.

    Aha, czyli zła wuadza przez 7 lat tolerowała, a jak pis doszedł do władzy
    to odsunięci od koryta zaczęli nasyłać na nich bojówki przez co pis musiał
    się kordonami odgrodzić. Eh ta Twoja logika galopująca...

    > Podziękuj Obywatelom.

    ...z peło?

    > mnie to interesuje ZA CO Nowak dostał zegarek.

    Ale ile przewaliło tvp, za co i od kogo dostał np. rydzyk to już nie?

    > ale sprecyzować poza tymi wczesniej nie potrafisz.

    Ile chcesz ciągnąć wątków na raz? Skończmy z jakimiś wnioskami te pierwsze,
    póki co nic z tego co mnie mierzi nie stanowi dla ciebie ŻADNEGO problemu.

    > trwam miało znikomą oglądalnosc ale z multipleksu było rugowane,

    TV Trwam nie spełniało podstawowych warunków aby na nim zaistnieć. Jak
    spełniło to wleźli na antenę. I znowu ci logika szwankuje, bo skoro miało
    znikomą oglądalność, i ma taką nadal, to po co ktoś by miał je "rugować" i
    dawać znowu argumenty do pałowania?

    > potem pojawiło sie UważamRze - tez zostało skasowane przez władze.
    > Władza wiedziala ze jej to zagrtaża.

    Tak zostało skasowane jak TV Trwam na multipleksie. JKM zaczął tam
    publikować i wszystko się sypło. To kret jeden!

> [...]
    > nie ma kleju do komórek. Jest nowy organizm na pewnym etapie rozwoju,
    > wymagający do swego rozwoju specyficznego środowiska. Tez kiedyś miales

    W takim razie odetnij sobie palec (albo lepiej głowę) i nazwij to życiem, a
    najlepiej w pełni człowiekiem.

> [...]
    > Maria Rybakowa, Komitet Rozwoju Człowieka Wydziału Nauk Medycznych PAN
    > Warszawa-Kraków "Służba Życiu. Zeszyty Problemowe" nr 2/3/1999).

    Co ty mi tu jakiś "naukowców" cytujesz. Oni biorą pieniądze, bądz podlegają
    ideologicznym naciskom i ta ich "nauka" nie może być traktowana poważne.

    > a niech o sobie stanowi - ale co do stanowienia o drugiej osobie,
    > zwłaszcza jej uśmierceniu to nie ma do tego moralnego prawa.

    Ma prawo o tyle, że to ona je "tworzy" i będzie musiała wziąć za nie
    odpowiedzialność po urodzeniu. Nie wspomnę o tym gdy dziecko jest z gwałtu,
    jest chore, albo zagraża życiu tejże kobiety -- tymczasem lekarze "z
    przekonaniami" sobie klauzulę sumienia wymyślili na tę okoliczność.

    > istotne, ale mniej istotne od zabójstwa.

    W takim razie weź w końcu choć jedno, porzucone dziecko z niechcianej
    ciąży, zaadoptuj. Najlepiej takie nieuleczalnie chore, dasz w końcu wyraz
    swoim przekonaniom.

    > będą gotowe bo to zwykła fizjologia, ludzkosc sobie z tym radzi od
    > 100tys lat.

    Fizjologia się zaczyna, tj. interesowanie się swoją płcią i płcią
    przeciwną, już w wieku lat 10, a ty pod kloszem ludzi chcesz trzymać
    najlepiej do ślubu. Podobnie jak chcesz ukrywać ludzi tak, aby nie
    rozumieli swojej odmiennoścci -- bo to rzekomo wiedza fałszywa.

    > Starsi przekazywali wiedzę młodszym i sie kręciło.

    No, właśnie widać jak się kręciło. Niechciane ciąże, rozwody, wychowywanie
    homo co teraz na ulice się wylewają domagając się szacunku... Żyć nie
    umierać!

    > A teraz starsi pod wpływem chorego ideolo chcą młodym
    > wciskać wiedzę fałszywą (np płeć można wybrać)

    Nie teraz, powatarzam ponownie, bo homo się rodzili od dawna, i żyli w
    społeczeństwie. Sam fakt że nie rozumieli co się dzieje tego wcale nie
    zmienia, a szczególnie nie tworzy problemu mówienie o tym. Znaczy dla
    ciebie tworzy problem, bo nie schodzą ci z oczu tak jak do tej pory i nagle
    się okazuje ilu takich ludzi faktycznie jest. Co nie oznacza oczywiście, że
    ich nagle przybyło bo ruchy LGBT robią zwykłym ludziom wodę z mózgu. To
    akurat domena innych grup.

    > No to się wreszcie zgadzamy

    Chyba jednak nie, bo nadal próbujesz udowadniać że tak jak było, było
    dobrze. Gdyby było dobrze, to by nie było oglądania pornografii przez
    dzieci, niechcianych ciąż, homo itd.

    > - kościół ma poważne braki w formowaniu
    > religijnym. Dochodzi do pewnej formacji nazwijmy to kulturowej a nie
    > potrafi przekazać ze najważniejsza jest osobista relacja z Jezusem.

    To dlatego, że od lat próbował ludziom wodę z mózgu robić. I to jest
    naturalna kolej rzeczy, że robienie z ludzi idiotów czy też próba
    szufladkowania (patrz "murzyni" czy Żydzi) zawsze się odbija w końcu
    czkawką.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 149. Data: 2019-07-30 13:53:48
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 30.07.2019 Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał/a:

    > O żaden. Może kiedyś przy gospodarce planowej i odtrąbieniu
    > fajrantu w wielkich zakładach przemysłowych o 22:00 było to
    > na tyle przewidywalne, że dało się ująć w stałych taryfach.

    Ale ja cokolwiek nie o tym. Chciałem po prostu uzgodnić
    słownik: zmiana o ile GW w ciągu godziny może być nazywana
    "skokiem", a o ile nie może. 10 GW/h to już "skok", czy dopiero
    20GW/h? A może 30GW/h?

    > Dobrze. W tym systemie dobrze. Ale cały system jest niedobry.

    No to bardzo się cieszę, że jednak dobrze. A żyjemy w tym,
    a nie w przyszłym systemie, choćby ten przyszły miał być nie
    wiem jak idealny. W związku z tym decyzje (np. o grzaniu chałupy)
    podejmujemy na podstawie stanu obecnego plus pewna perspektywa
    czasowa. Za powiedzmy 5 lat nie widać, by miało się to zmienić
    znacząco.

    > Nie kupuję teorii. że się nie da lepiej. HEP (energetyka chorwacka)

    Zależy, co kto uważa za "lepiej". Bilansowanie mocy za pomocą
    sterowania zużyciem poprzez pływającą cenę sprawdzi się mocno
    średnio, bo nikt normalny nie będzie śledził cen online
    i korzystał z prądu nie kiedy potrzebuje, tylko kiedy ma tanio
    (a potem nagle wyłączał pralkę/zmywarkę bo cena poszybowała).
    Nawet w zakładzie przemysłowym.

    Natomiast czymś "nieco" innym jest _bezpośrednie_ sterowanie
    zużyciem z poziomu operatora i bilansowanie w ten sposób,
    o czym piszesz niżej. Z tym, ze to sprawdziłoby się
    w szczególnych przypadkach- myślę, że właściciele pomp ciepła
    i podłogówek czy ogrzewaczy wody (zwanych bojlerami) byliby
    usatysfakcjonowani, ale użytkownicy klimatyzatorów czy pralek
    już niekoniecznie. Nie jest to szczególnie skomplikowane
    - stosowny moduł sterowany przez sieć energetyczną i voila!

> [...]
    > informacji łatwa do opanowania. Nie jest to jeszcze pełna sieć
    > inteligentna, ale krok w dobrym kierunku.

    No ale to cena wymusza popyt, czy może jednak jest to bezpośrednie
    sterowanie?

    Jak pisałem, już obecnie możesz dostawać kasę za to, że operator
    może Ci kazać ograniczyć zużycie w dowolnym momencie. Ale to
    nie wolny rynek i cena energii powoduje, że odbiorcy się
    włączają i wyłączają, to operator _bezpośrednio_ steruje
    bilansem mocy.

    Rozwiązanie z HEP niewiele się różni od naszych DSR, tyle że
    pewnie same systemy automatyki są bardziej zaawansowane, więc można
    po nie sięgać nie tylko w przypadkach powiedzmy kryzysowych,
    ale w bieżącym bilansowaniu.

    > Już na linkowanym wykresie widać było ile warte są przewidywania.
    > To oczywiście dobrze, że są, ale różnica prognozy i stanu faktycznego
    > bywa ogromna.

    Bywa. I to zmienia fakt, że bilansowanie jest na bieżąco i nie ma
    żadnej nadwyżki/braków, nawet przy "skokach" zapotrzebowania?
    (jakkolwiek by owe skoki definiować)

    > Dlaczego nie? Przecież tak to właśnie działa, że obniżka ceny jest
    > impulsem do włączenia grzania (raczej CWU niż basenów).

    Powyżej napisałeś, że są włączane zdalnie, a nie że ludziska
    włączają bo jest tanio...

    > To system informatyczny, nie elektroenergetyczny.

    System elektroenergetyczny sterowany systemem informatycznym
    nie przestaje być systemem elektroenergetycznym. W szczególności
    nie przestają działać prawa fizyki, zwłaszcza bilans mocy
    musi się zgadzać.

    > Zdawać by się mogło, że cena nie jest dobrym parametrem do sterowania
    > poborem mocy. Ale to działa trochę jak skomplikowane systemy licytacji

    Poborem mocy o danej porze tak (przecież tak działa 2T).
    Ale nie chwilowym bilansem mocy.

> [...]
    > przymrozki późną wiosną, potem lało kiedy lać nie powinno, więc śliwki
    > drogie. I podobnie: nie wieje, nie świeci, wiszą chmury ołowiane -- za

    No i git, wytwórca ma większe koszty, cena idzie w górę, ma moje
    pełne zrozumienie. Ale kto musi z prądu skorzystać, to skorzysta.
    I nie będzie prania przerywał, najwyżej nieco popsioczy. A zużycie
    ograniczy w dłuższej perspektywie, tak jak korzystanie z samochodu
    przy drogiej benzynie. Ale z zaplanowanych wakacji z tego
    powodu raczej nie zrezygnuje. Płynna cena energii elektrycznej
    nie spowoduje, że ludzie będą zgodnie z nią korzystać z energii,
    skomplikuje tylko bez sensu układy pomiarowe. Natomiast oczywiście,
    szczególne warunki dla szczególnych odbiorców mają jak najbardziej
    sens.

    > To wizja optymistyczna, która nie musi się ziścić. Bo możliwe, że
    > suwerenną władzę dalej sprawować będą Michały, nic się nie zmini,
    > ceny będą sztywne i wciąż rosnące, a marnotrawstwo ogromne.

    Tak, bo uśredniona cena jest z definicji czymś złym.
    Ciekawe, co być powiedział, gdyby cena paliwa zmieniała Ci się
    w czasie tankowania :-)

    > Poza tym zaczynają od siebie -- u nich benzyna na stacjach
    > najdroższa w całej Europie. Bo mieć dużo to jedno, a szanować
    > to drugie.

    U nich to generalnie niemal wszystko najdroższe w Europie.
    Benzyna nie jest jakimś wyjątkiem.

    > W zasadzie dlaczego nie? Mimo że nikt tego oficjalnie nie
    > odtrąbił, mam wrażenie, że żyjemy już w erze postindustrialnej.

    No ja akurat nie tęsknię za czymś takim. Ale jeśli będziemy
    na pałę wyłączać elektrownie cieplne, to mamy na to duże
    szanse.

    > Nie jest już tak, jak sto pięćdziesiąt lat temu w Łodzi, że
    > sprzeda się każda chusteczka bawełniana. Produkcję aluminium
    > można by było odpalać okresowo.

    Tak, na pewno. Będziemy rozpalać piece na noc i gasić rano.
    A najlepiej w ciągu sekund żeby zbilansowac moc.

    > Jestem dość stary, by pamiętać opinie, że nigdzie nie mają
    > sensu, na żadną skalę. A czas płynie.

    Banalnym tik-tak. Pożyjemy, zobaczymy. Może panele
    będą tańsze w produkcji, może co innego. Na razie jest
    jak jest.

    > To też pamiętam -- że już za chwileczkę, już za momencik.

    Ja optymistycznie zakładam 200 lat, jak napisałem.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 150. Data: 2019-07-30 15:25:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Ale ja cokolwiek nie o tym. Chciałem po prostu uzgodnić
    > słownik: zmiana o ile GW w ciągu godziny może być nazywana
    > "skokiem", a o ile nie może. 10 GW/h to już "skok", czy dopiero
    > 20GW/h? A może 30GW/h?

    Faktycznie myślimy o czym innym, a to wymaga uzgodnień. Nie ma
    skoku, który by racjonalizował skokową zmianę taryfy o ściśle
    określonej godzinie. Jeśli chodzi o skoki definowane na inne
    potrzeby, mogę się zgodzić na każdą definicję.

> [...]
    > podejmujemy na podstawie stanu obecnego plus pewna perspektywa
    > czasowa. Za powiedzmy 5 lat nie widać, by miało się to zmienić

    Też się cieszę, że razem dostrzegamy uwarunkowania systemowe.
    I również nie spodziewam się szybkiej zmiany złego systemu.
    Nie mam też wielkich pretensji do tych, co jakoś w tym systemie
    próbują się odnaleźć. Od początku moje zastrzeżenia dotyczą
    głównie tego, że ktoś własne korzystanie z brudnej energii
    przedstawia jako cnotę. I to w warunkach, gdy ma alternatywę.

> [...]
    > i korzystał z prądu nie kiedy potrzebuje, tylko kiedy ma tanio
    > (a potem nagle wyłączał pralkę/zmywarkę bo cena poszybowała).

    Ale to się już sprawdza. Ponieważ robią to nienormalne sterowniki
    grzania, a ponoć już nawet niektóre nienormalne pralki, więc
    wgapianie się w monitorek z notowaaniami nikomu do głowy nie
    przychodzi.

> [...]
    > już niekoniecznie. Nie jest to szczególnie skomplikowane
    > - stosowny moduł sterowany przez sieć energetyczną i voila!

    Można i tak -- ale jakoś nie słychać tego "voila".

    > Rozwiązanie z HEP niewiele się różni od naszych DSR

    Różni sie dostępnością.

    > Bywa. I to zmienia fakt, że bilansowanie jest na bieżąco i nie
    > ma żadnej nadwyżki/braków, nawet przy "skokach" zapotrzebowania?
    > (jakkolwiek by owe skoki definiować)

    Są praczież nadwyżki. Jak nagle wyłącze z kontaktu żelazko, to
    nie znaczy, że oszczędzę gdudkę węgla wrzuconą pod kocioł. Ona
    się po prostu zmarnuje jako nadwyżka. Tak zwyczajnie, by to
    pojąć, nie potrzeba wiary w jakąś magiczną "jałową moc" w sieci.

    > Powyżej napisałeś, że są włączane zdalnie, a nie że ludziska
    > włączają bo jest tanio...

    W HEP zdalnie, w bardziiej wyrafinowanych systemach przez domowego
    inteligenta sieciowego. Ludziska same raczej nigdy.

> [...]
    > nie przestaje być systemem elektroenergetycznym. W szczególności
    > nie przestają działać prawa fizyki, zwłaszcza bilans mocy

    Wręcz zaczyna być systemem, w którym wszystko zaczyna się zgadzać.

    > Poborem mocy o danej porze tak (przecież tak działa 2T).
    > Ale nie chwilowym bilansem mocy.

    Chwilowym też.

> [...]
    > skomplikuje tylko bez sensu układy pomiarowe. Natomiast oczywiście,
    > szczególne warunki dla szczególnych odbiorców mają jak najbardziej

    Spowoduje zmniejszenie marnotrawstwa. Dla mnie to dużo.

    > Tak, bo uśredniona cena jest z definicji czymś złym.
    > Ciekawe, co być powiedział, gdyby cena paliwa zmieniała
    > Ci się w czasie tankowania :-)

    Pewnie bym miał niezły ubaw przy obserwacji aktualnej ceny
    na liczniku i strzelaniu pistoletem we właściwych momentach.
    Kiedyś w czasie rozmowy telefonicznej mogła się zmienć cena
    (z dziennej na nocną). Ale to są złe przykłady. Niepobrana
    energia nie zmagazynuje się w sieci -- o czym dobrze wiemy.

    > No ja akurat nie tęsknię za czymś takim. Ale jeśli będziemy
    > na pałę wyłączać elektrownie cieplne, to mamy na to duże
    > szanse.

    Nie chodzi o tęsknotę, tylko o dostosowanie się do warunków.
    Gdyby wystarczyło tylko "na pałę" coś wyłączyć, to byłbym za.

    > Tak, na pewno. Będziemy rozpalać piece na noc i gasić rano.
    > A najlepiej w ciągu sekund żeby zbilansowac moc.

    Produkcja aluminium nie opiera się o rozpalone piece. To zresztą
    był tylko przykład, nie wiem czy najlepszy, bo jest mnóstwo
    sposobów wykorzystania energii elektrycznej, w których stała
    podaż nie jest czymś bardzo krytycznym.

    > Banalnym tik-tak. Pożyjemy, zobaczymy. Może panele będą
    > tańsze w produkcji, może co innego. Na razie jest jak jest.

    No właśnie, jest jak jest. Odstajemy w tej dziedzinie od reszty
    Europy. I jeszcze niektórzy się z tego cieszą. To "pożyjemy,
    zobaczymy" skończy się tak, że będziemy mieli najdroższy prąd
    i ciągłe jego braki.

    Jarek

    --
    Dookoła krążą sobie różne prądy,