  • 1. Data: 2009-10-25 09:38:47
    Temat: Najniżej położone grzejniki nie grzeją
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

    Witam.

    Mam problem z grzaniem grzejników w piwnicy. Patrząc wg poziomu to grzejniki
    są dokładnie na tej samej wysokości co kocioł, ale rurki do nich idą pod
    sufitem i dopiero schodzą w dół do każdego grzejnika. Takie "U" odwrócone do
    góry.
    Oprócz tego oczywiście na trójnikach wyprowadzone są piony na wyższe
    kondygnacje. Nawet jak przykręcę wszystkie grzejniki na piętrach to te dolne
    bardzo słabo się rozgrzewają i to dopiero jak na kotle będzie pow. 80stopni
    i przy pompce włączonej na max.
    Nie wiem co jest grane. CO w miedzi, układ trójnikowy, otwarty, kocioł na
    ekogroszek, pompka, na grzejnikach zwykłe zawory odcinające.
    Zastanawiam się czy może pompka nie jest za słaba? 75W na III biegu, ale
    byłoby to dziwne bo wszytkie pozostałe grzejniki grzeją się bardzo szybko.
    Nie wiem czy jest sens inwestować w mocniejszą?

  • 2. Data: 2009-10-25 13:55:08
    Temat: Re: Najniżej położone grzejniki nie grzeją
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > byłoby to dziwne bo wszytkie pozostałe grzejniki grzeją się bardzo szybko.
    > Nie wiem czy jest sens inwestować w mocniejszą?

    Jak możesz to podeślij na priv skan projektu instalacji, ale z opisu wygląda
    na błąd projektowy polegający na niedostosowaniu przekroju rur w piwnicy,
    który powoduje że ciepła woda "nie chce" się cofać w dół tylko zgodnie z
    prawami fizyki leci na górne kondygnacje.

    --
    AS

    4534 (20091022) __________

  • 3. Data: 2009-10-25 15:11:33
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

> [...]
    > który powoduje że ciepła woda "nie chce" się cofać w dół tylko zgodnie z
    > prawami fizyki leci na górne kondygnacje.

    Postaram się coś narysować jak znajdę chwilę. Instalacja robiona jakiś czas
    temu.
    Dziwne jest jednak, że po zakręceniu całej góry, też słabo grzeje, a niby
    gdzie indziej już nie może lecieć.
    W jednej z odnóg na końcu są dwa grzejniki (jeden na parterze drugi w
    piwnicy) gdzie nie ma dalej pionu do samej góry. Po prostu jest trójnik z
    którego tą samą średnicą leci do grzejnika na górze i do grzejnika na dole.
    Taka sama droga, a jednak ten na górze gorący jak cholera a dolny zimny.
    Praktycznie bez zmian po zakręceniu tego na górze, dolny grzeje bardzo słabo
    albo w ogóle. Wszystko odpowietrzone.

  • 4. Data: 2009-10-25 16:55:27
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

> [...]
    > idą pod sufitem i dopiero schodzą w dół do każdego grzejnika. Takie "U"

    Ja tak mam i w piwnicy grzanie mam najmocniejsze.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 5. Data: 2009-10-25 17:03:24
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

    > Ja tak mam i w piwnicy grzanie mam najmocniejsze.

    A jak z przekrojami rurek? są większe niż pozostałe?>

  • 6. Data: 2009-10-25 19:34:05
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    _chab_ pisze:
> [...]
    > byłoby to dziwne bo wszytkie pozostałe grzejniki grzeją się bardzo
    > szybko. Nie wiem czy jest sens inwestować w mocniejszą?

    Pytanie pomocnicze - czy układ jest drożny? dolne grzejniki które maja
    pracować wyłącznie na wymuszonym obiegu mają tendencje do łapania całego
    syfu z instalacji i przytykania sie - najczęściej przy zaworka
    "powrotnych".

    Sprawdź czy woda rzeczywiście płynie dobrze przez ten grzejnik bo:
    skoro odpowietrzone to woda powinna płynąc równo - nie płynie.
    podnoszenie mocy pompy przynosi niewielki skutek - wiec przepływ jest
    mały. Domyślam się ze masz pompę która przy braku przepływu nadal działa
    bo gdyby nie było przepływu to byś już ją dawno spalił (zakręciłeś
    górne grzejniki dolnymi woda nie płynęła wiec pompa mieliła wokół siebie).

    Profilaktycznie to wyłącz ogrzewanie (niech instalacja ostygnie do ok
    40*C bo nieprzyjemnie jest być ochlapanym woda o temp 80*C), i odkręć
    zaworki i sprawdź czy jest czysto i przepływ.Jak nie to zdjąć grzejniki,
    wypłukać i instalacje wraz z grzejnikami.

  • 7. Data: 2009-10-25 23:02:25
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "_chab_" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > idą pod sufitem i dopiero schodzą w dół do każdego grzejnika. Takie "U"

    A nie masz tam przypadkiem syfonu?
    Tzn czy tam jest odpowietrzenie tego "U" ?
    Czy ten rozdział górny jest w stanie sam sie odpowietrzyć?
    Popatrz na powrót i zasilanie.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 8. Data: 2009-10-26 16:18:16
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

    > A nie masz tam przypadkiem syfonu?
    > Tzn czy tam jest odpowietrzenie tego "U" ?
    > Czy ten rozdział górny jest w stanie sam sie odpowietrzyć?
    > Popatrz na powrót i zasilanie.

    Tak jest odpowietrzony, na końcu tego "U" jest jeszcze trójnik z którego
    jest podłączony jeden grzejnik na parterze i on grzeje bardzo dobrze.

  • 9. Data: 2009-11-10 18:44:09
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

    Nasuneła mi się jeszcze jedna myśl, kiedy dolewałem trochę wody do układu:
    Zbiornik wyrównawczy mam oczywiście na samej górze, droga z kotła do
    zbiornika jest w miarę prosta. Wydaje mi się, że większość ciśnienia z pompy
    idzie w zbiornik wyrównawczy. Dlatego łatwiej tłoczyć wodę do zbiornika niż
    do dolnych grzejników.
    Żeby to sprawdzić to trzeba by jakiś zawór założyć, a wtedy nie wiem już czy
    to jest bezpieczne dla układu. A nie znam innego sposobu żeby to sprawdzić.
    Jakieś pomysły?

  • 10. Data: 2009-11-10 21:57:39
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

    I jeszcze jakby ktoś czytał ;) to link to uproszczonego schematu:
    http://img137.imageshack.us/img137/3479/ogrzewanie.j
    pg