  • 1. Data: 2021-03-11 14:09:19
    Temat: PV bezpieczniki topikowe DC
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    Witam,

    Jak się dobiera bezpieczniki DC na każdy ze stringów? Prąd zwarciowy
    paneli wynosi na przykład 10A to jaki bezpiecznik DC damy?

  • 2. Data: 2021-03-11 14:57:56
    Temat: Re: PV bezpieczniki topikowe DC
    Od: budynPL <b...@g...com>

    czwartek, 11 marca 2021 o 14:09:25 UTC+1 KIKI napisał(a):
    > Witam,
    >
    > Jak się dobiera bezpieczniki DC na każdy ze stringów? Prąd zwarciowy
    > paneli wynosi na przykład 10A to jaki bezpiecznik DC damy?

    a w ogóle się dobiera? ja nie mam - prąd zwarcia tak mało się różni od prądu
    roboczego
    że trzeba się zdać na falownik który w przypadku pożaru potrafi zerwać łuk
    elektryczny.
    Ale mój falownik takiego bajeru nie ma.
    Już prędzej zrobiłbym jakiś łącznik na dachu otwierany cięgłem z dołu.

    b.

  • 3. Data: 2021-03-11 16:46:00
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 11.03.2021 14:57, budynPL wrote:

> [...]
    > Ale mój falownik takiego bajeru nie ma.
    > Już prędzej zrobiłbym jakiś łącznik na dachu otwierany cięgłem z dołu.

    Ochronniki zewnętrzne DC przy indukcji w kablach DC mogą robić impulsy.
    Instalacja na ziemi w ogrodzie z wyłącznikami obrotowymi ale za nimi są
    topiki i ochronniki 1+2 DC.

    Napisane jest 32A zabezpieczenie przed nimi od strony stringu w
    instrukcji ochronników.

    Teraz przemyślałem, że ochronniki mam na 1000VDC, wejście falownika
    Umax=1100VDC więc stringów powyżej 900VDC-950VDC open circuit nie będę
    robił.

    Dam 16A i będę miał jakieś w zapasie. Lepiej niech przez diody w
    panelach też za dużo nie popłynie w razie W.

  • 4. Data: 2021-03-12 13:18:00
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    > a w ogóle się dobiera? ja nie mam - prąd zwarcia tak mało się różni od prądu
    roboczego

    Już wiem. Na panelu jest napisane jaki ma Isc i bezpiecznik dajemy

    od 1.4 * Isc do 2.4 * Isc

    Ale na panelach niektórych pisze, że nie więcej niż 16A czy 20A na przykład.

    Czyli jak masz panele Isc 10A to bezpiecznik 14, najbliższy jest 16.

  • 5. Data: 2021-03-13 16:37:13
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-03-11 o 14:09, KIKI pisze:
    > Witam,
    >
    > Jak się dobiera bezpieczniki DC na każdy ze stringów? Prąd zwarciowy
    > paneli wynosi na przykład 10A to jaki bezpiecznik DC damy?

    Nie daje się żadnych bezpieczników. Dopiero jak masz stringi
    z gałęziami równoległymi to się daje.

    L.

  • 6. Data: 2021-03-14 18:05:38
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 13.03.2021 16:37, Lisciasty wrote:

    > Nie daje się żadnych bezpieczników. Dopiero jak masz stringi
    > z gałęziami równoległymi to się daje.

    Nie masz racji. za bezpiecznikiem w stronę falownika jest ochronnik,
    który może spowodować wzrost natężenia prądu przy indukowanym prądzie w
    samych przewodach PV i panelach. Chodzi o to, że jeżeli wystąpi zjawisko
    indukcji i złapie ochronnik to żeby nie przestrzelić diod bypassowych w
    panelach i żeby się nie porobiły uszkodzone hotspoty.

    Tak więc trzeba dobrać ten bezpiecznik możliwie mały 1.4 * Isc. Z tego
    co widzę to można dobrać wkładki praktycznie co 1A.

    I przy wyładowaniu ma ten bezpiecznik zadziałać. Przy słabych indukcjach
    działa sam ochronnik ale przy wyższych prąd wzrasta mocno i dobrze żeby
    ten układ zadziałał.

  • 7. Data: 2021-03-15 14:19:46
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 14.03.2021 18:05, KIKI wrote:
> [...]

    I jeszcze dodam, że stringów też nie można łączyć równolegle w
    nieskończoność, bo przekroczysz Isc falownika. Falownik ma wyraźnie
    napisane ile wynosi jego max prąd zwarciowy.
    Nie wolno przekroczyć ani napięcia ani prądu na każdy string.

  • 8. Data: 2021-03-15 22:40:06
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    W dniu 15.03.2021 o 14:19, KIKI pisze:

> [...]
    > napisane ile wynosi jego max prąd zwarciowy.
    > Nie wolno przekroczyć ani napięcia ani prądu na każdy string.

    jestem właśnie po rozudowie PV o 4kWp, rozmawiałem nieco z instalatorem
    o różnych tematach, o bezpiecznikach też

    Bywał i bywa na różnych szkoleniach, webinariach itd.
    generalenie ilu szkolących tyle wersji zasad stosowania zabezpieczeń

    Teraz założyłem panele 390W, ich Impp to 9,67A,Isc to 10,41A
    założył mi topiki 10A
    uzasadnienie: przy normalnej pracy 9,67A jest praktycznie nieosiągalne
    ale wkładka 8A czy nawet 9A to ryzyko, wkładka 11A raczej nigdy nie ma
    szans by strzeliła bo panel teoretycznie na więcej niż Isc nie pozwoli,
    zatem 10A to rozsądny parametr pomiędzy parametrami paneli a zdrowym
    rozsądkiem

  • 9. Data: 2021-03-16 02:09:39
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 15.03.2021 22:40, Pilocik wrote:

> [...]
    > szans by strzeliła bo panel teoretycznie na więcej niż Isc nie pozwoli,
    >  zatem 10A to rozsądny parametr pomiędzy parametrami paneli a zdrowym

    Oczywiście, że czym mniej tym lepiej, bezpieczniej dla diod w panelach
    ale nie napisałeś parametrów falownika.

    Falownik ma napisane ile wytrzyma prądu i ile wynosi maksymalne napięcie
    na string i na jakie napięcie dałeś ograniczniki przepięć? Ile paneli i
    jak połączonych? Na pewno nie można przekraczać prądu wejść falowników.

    Powinieneś chronić wejścia falownika dając ze 100V-200V niższe
    ochronniki i to typu 1 + 2. Zerknij na swoje ochronniki na jakie są
    napięcie i czy mają rurki wyładowcze czy same warystory?

    Jeżeli masz wejścia na 800V to ochronniki na 600V. Prąd zwarciowy samych
    paneli nigdy nie przepali bezpiecznika ale chodzi o to żeby ochronnik
    nie wywalał tych bezpieczników. A ochronnik zadziała od indukowanej
    energii i nijak ma się to do prądu zwarciowego paneli. Może walnąć
    między chmurami, a bezpiecznik wywali i w nocy.

    Zresztą producenci paneli podają maksymalne zabezpieczenie, bo wiedzą
    ile im wytrzymają diody.

  • 10. Data: 2021-03-16 11:18:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-03-14 o 18:05, KIKI pisze:
    > I przy wyładowaniu ma ten bezpiecznik zadziałać. Przy słabych indukcjach
    > działa sam ochronnik ale przy wyższych prąd wzrasta mocno i dobrze żeby
    > ten układ zadziałał.

    Prędzej w totka wygrasz niż piorunem oberwiesz. A jak zrobi się zwarcie
    między gałęziami stringu to jak nie ma bezpiecznika to się upali
    przewód. A jak masz pojedyncze stringi to bezpiecznik jest potrzebny jak
    koszula w d. i tyle w temacie.

    L.