    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Pompa ciepła czy biomasa?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Tue, 23 Oct 2018 15:19:44 +0200

    Tue, 23 Oct 2018 05:27:24 -0700 (PDT), k...@g...com

    > Powierzchnia użytkowa max 120m2, parterowy, ale z możliwym do
    > zaadoptowania poddasza (kiedyś). Jesteście w stanie dla tak lakonicznego
    > opisu wstępnie ocenić jaki typ pompy (model) oraz szacunkowy budżet
    > zaplanować?

    Przy takiej powierzchni, dobrym acz rozsądnym ociepleniu (20cm grafitu na
    ścianach) i naturalnie z WM, dom nie powinien zjeść więcej niż 8MWh/rok (z
    CWU). Wtedy już można próbować cisnąć na druty w podłodze (powinny się
    zamknąć w 7-8k) i ew. panele PV. Tylko musisz wtedy dobrze usytuować dom i
    zrobić dach dwuspadowy z połacią na płd. W przyszłym roku ceny paneli mają
    zacząć mocniej dołować, a jeśli nawet nie, to można z sieci w 2T na
    poczatku grzać. Obecnie panele PV najtaniej mi wycenili na 4,5 kzł brutto
    per kWp przy instalacji blisko 10kWp. Przy 5kWp już wychodziło ponad 5
    kzł/kWp.

    Pompa będzie znacznie droższa, po pierwsze podłogówka wodna więcej wyjdzie
    (może nieznacznie, ale jednak), po drugie sama pompa swoje kosztuje. Dla
    takiego domu musisz liczyć pompę nie mniej niż 7kW (dla A2W35) co będzie
    kosztować 20-24 tys. zł brutto na gotowo (no ale jak chcesz adaptować
    poddasze do zamieszkania to trzeba będzie większą -- ile, to trzeba wykonać
    OZC -- ale więcej niż 28 kosztować nie będzie). Najlepszy stosunek jakości
    do ceny daje cały czas Panasonic i ostatnio LG.

    --
    Pozdor
    Myjk