  • 41. Data: 2009-01-21 17:50:50
    Temat: Re: Ponadnormatywne zużycie gazu
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    Użytkownik " BrunoJ" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gl7mk3$4pt$1@inews.gazeta.pl...
    > W starych domach nie zawsze da sie bez komplikacji wstawic nowoczesny
    > kociol.
    > Rowniez troche inaczej przeprowadza sie kalkulacje remontu, to nie jest
    > budowanie domu od zera gdzie koszt robienia kominow

    Zawsze można pociągnąć wyrzut spalin w postaci mniej
    lub bardziej widocznej rury koncentrycznej
    (najlepiej - piec z zamkniętą komorą rozwiązuje problem wychładzania
    przez zimne powietrze z zewnątrz).

    Pzdr

    JKK

  • 42. Data: 2009-01-21 20:21:20
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    JKK pisze:

> [...]
    > lub bardziej widocznej rury koncentrycznej
    > (najlepiej - piec z zamkniętą komorą rozwiązuje problem wychładzania

    Wszytko Ok tylko ta rura zewnętrzna musiała by mieć 10m :) I gdzie by
    ona nie była czy na zewnątrz czy wewnątrz budynku to była by jedna
    najdroższych części instalacji.

  • 43. Data: 2009-01-21 20:42:06
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Wszytko Ok tylko ta rura zewnętrzna musiała by mieć 10m :) I gdzie by ona
    > nie była czy na zewnątrz czy wewnątrz budynku to była by jedna
    > najdroższych części instalacji.

    Niekoniecznie - jak tylko przez ścianę, to jakieś 2 mb np. :-)

    Pzdr

    JKK

  • 44. Data: 2009-01-21 23:39:27
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    JKK pisze:

    > Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Niekoniecznie - jak tylko przez ścianę, to jakieś 2 mb np. :-)

    Akurat po tej stornie budynku niech lepiej nic nie wystaje bo i tak już
    jest wąsko by samochodem pojechać ;)

    Gdybym zrezygnował całkowicie z węglowego to wtedy mogę sie pobawić w
    takie kombinacje, ale to drogo, bo trzeba kocioł wymienić wiec nie wiem
    czy zyskam tak dużo po zmianie kotła.

  • 45. Data: 2009-01-22 08:04:16
    Od: " BrunoJ" <b...@g...pl>

    JKK <j...@i...fm> napisał(a):

    > Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Niekoniecznie - jak tylko przez ścianę, to jakieś 2 mb np. :-)
    Czy tak ciezko zrozumiec ze czasami sie po prostu nie da?
    Ja np mam blizniaka i kotlownia jest na wewnetrznej scianie blizniaczej, po
    srodku domu. Tylko zeby wyjsc z budynku trzeba 5-6m rury. A na kazdej scianie
    sa okna, wiec rura musi isc na dach - kolejne 6m. Dwie sciany odpadaja - od
    strony ulicy i sasiada legalnie sie nie da. Pozostaje jedna sciana z tylu -
    akurat najdalej oddalona + trzeba ominac kominy (krazenie z rura po piwnicy),
    przejsc przez klatke schodowa i kawalek garazu. Ewentualnie przez caly garaz i
    wyjscie na ogrod zamiast w gore, ale wtedy bedzie 10m rury poziomo, wiec tez
    nie jestem przekonany ze to jest poprawnie. Rzezba w g...
    Policz teraz koszty - wstawiajac zwykly kociol (w miejsce starego
    poprzedniego) jest to w zasadzie koszt kotla + podlaczenie. W przypadku kotla
    z zamknieta komora, oprocz wyraznie drozszego kotla dochodzi naprawde spory
    koszt przerobienia instalacji.
    U mnie kalkulacja jest jeszcze bardziej niekorzystna - ja kociol juz zastalem,
    wiec zakup nowego kotla i przerobka instalacji to wprost koszt. Ktory bedzie
    sie dluuugo zwracal. Przy budowaniu nowego domu to jest troche inaczej -
    kominy i tak musisz jakies zrobic, kociol taki czy inny musisz kupic.
    Dlatego jeszcze raz - w starym domu nie zawsze sie da, a czesto sie nie
    oplaca. Osobiscie wychodze z zalozenia ze jesli cos ma sie zwracac wiecej niz
    10 lat (to juz naprawde gorna granica) to nie jest to zadna oszczednosc.

    pozdrawiam
    Bruno

  • 46. Data: 2009-01-22 08:45:06
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    > Czy tak ciezko zrozumiec ze czasami sie po prostu nie da?

    Bez podania szczegółów ciężko.
    Po podaniu jakby lepiej ;-)

    Pzdr

    JKK

  • 47. Data: 2009-01-22 17:24:51
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    To rozważ jeszcze zastosowanie przerywacza ciągu, który nieco stłumi nadmiar
    cugu w mroźne dni.

  • 48. Data: 2009-01-26 18:32:23
    Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com>

    Osadnik wrote:

    > Ja podejrzewam wychładzanie kotła przez nawiew - w kotłowni jest
    > bardzo zimno i to powietrze przechodzi przez nagrzewnicę która podczas
    > niegrzania oddaje ciepło które leci prosto do komina.

    A to jest bardzo prawdopodobne :)
    Teraz wiesz dlaczego upieram się przy instalowaniu kotłów o zamkniętej
    komorze.
    Tobie polecam klapę Diermaiera. Od pewnego czasu są u nas dozwolone.

    pozdrawiam Piotr

    ps. czy nie jesteś czasem z okolic 3miasta?

  • 49. Data: 2009-01-26 18:40:02
    Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com>

    TomekD wrote:
    > "Piotr_Boncza" <o...@m...com> wrote in message

    > Piotrze, czy mógłbyś napisać co oznacza 'zbyt niska temperatura na
    > kotle' zakładając że kocioł bez kondensacji ?

    Chodzi mi o to, że na kotle mamy, powiedzmy, 50'
    W danych warunkach potrzebujemy 60' dla osiągnięcia równowagi termicznej
    zadanej temperatury wnętrza.
    Sterownik pokojowy powoduje ciągłe włączanie się kotła a automatyka
    wewnętrzna wyłącza go po osiągnięciu 50'
    Cykl trwa do wiosny
    Beretta to zgrabnie rozwiązała. Mają algorytm, który jeśli nie
    osiągniemy
    zadanej temperatury, stopniowo podwyższa temperaturę zasilania.

    > Póki co jestem pewien że zbyt wysoka temperatura wody pogarsza
    > subiektywny komfort cieplny
    > Przebywanie w pobliżu gorącego grzejnika nie jest przyjemne, a po
    > wyłączeniu pieca przez termostat nagrzane grzejniki nadal odnoszą
    > temperaturę pomieszczenia poszerzając zakres jej wahań.

    Święta prawda, do tego nadmiar składowej podczerwieni powoduje
    rozszerzenie
    się naczyń krwionośnych, większą utratę ciepła a po wyłączeniu grzejnika
    spory dyskomfort.

    > Nie wiem jaki % załączenia pieca do czasu spoczynku przyjąć jako
    > poprawny - ten wskaźnik wydaje mi się dość sensowny ?

    też nie wiem, a mówiąc szczerze jestem zmęczony po robocie i nie jestem
    stanie szukać.

    > Teoretycznie z tego co wiem podczas grzania CO piece nie korzystają z
    > modulacji (prócz startu) a oddawanie ciepła do wymiennika przy

    A korzystają, np. mój Ceranorm moduluje wyraźnie w zależności od różnicy
    temperatury zastanej i zadanej.

    pozdrawiam Piotr

  • 50. Data: 2009-01-26 19:43:19
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Piotr_Boncza pisze:

> [...]
    > Beretta to zgrabnie rozwiązała. Mają algorytm, który jeśli nie osiągniemy
    > zadanej temperatury, stopniowo podwyższa temperaturę zasilania.

    No właśnie, zabrałem sie pełną para do napisania samodzielnego sterownika.
    Założyłem Czujniki temperatury a zasilaniu powrocie, pomieszczaniu
    referencyjnym i na zewnątrz.,
    Teraz pytanie - jak lepiej sterować? (bo kocioł ma tylko funkcje włącz /
    wyłącz)

    - Rozwiązane pierwsze - znaleźć taki parametr stałej temperatury wody
    dającej konkretny efekt termiczny w pomieszczeniu referencyjnym. Raczej
    nierealne bo kocioł sam ma jakiś wbudowany algorytm sterowania
    wysokością płomienia. Co widać było na wykresie ze szybko rosły
    temperatury zasilania i powrotu nagle zasilanie zrobiło się prawie
    płaskie a powrót nadal rósł. kiedy powrót osiągnął określone parametry
    kocioł wyłączył się. temperatury zasilania i powrotu w pewnym momencie
    się nałożyły. Załączanie nastąpiło przy 33*C i cykl zaczął sie
    powtarzać. w efekcie płomień palił sie przez 55 minut a 5 minut kocioł
    był w spoczynku przy czy płomień tylko na początku był wyższy potem był
    średni.
    - Rozwiązanie drugie (autorskie) - grzać jak najmocniej jak
    najzimniejsza wodę na powrocie. Wyłączenie ma nastąpić po spełnieniu 2
    warunków. 1. Kiedy Różnica temperatury zasilania i powrotu będzie
    wynosiła określoną wartość jaka będzie wynikała z pomiaru temperatury na
    zewnątrz. 2. Temperatura pomieszczenia referencyjnego będzie niższa od
    temperatury zadanej. Czyli im większa różnica temp zadanej i temperatury
    na zewnątrz tym wyższa temperatura powrotu ma odłączać kocioł od pracy.
    Zapłon ma nastąpić jeśli temperatura powrotu wyrówna się z temperaturą
    pomieszczenia referencyjnego.

    A może jakieś inne rozwiązanie? mogę tak naprawdę tylko sterować czasem
    pracy kotła.