    From: "qlphon" <q...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Recyrkulacja CWU inaczej
    Date: Mon, 9 Nov 2009 09:45:54 +0100

    > to mi podsunęło taką myśl... a gdyby "w przyszłości", gdy
    > będę robił instalacje ciepłej wody , zamiast robić całego tego
    > zamieszania z recyrkulacją dać kabel samoregulujący... Taki kabel żre
    > prąd tylko gdy jego temperatura spadnie poniżej 40C. Przy idealnej
    > izolacji termicznej taki kabel nie zżerał by prądu w ogóle, ale wtedy
    > też nie trzeba by było robić recyrkulacji. Będzie on więc zżerał tylko
    > tyle ile wynika z utraty ciepła przez izolację termiczną (którą trzeba
    > zrobić jak najlepszą). Gdyby ktoś ogrzewał samym prądem to chyba w
    > ogóle nie było by się nad czym zastanawać.

    zawsze jest sie nad czym zastanawiać

    1. cyrkulacja zapewnia stałą temp w calym ukladzie - 40 st to może być
    momentami za mało
    a skoki temperatury conajmniej nieprzyjemne, jeśli nie niebezpieczne
    (małe dzieci)

    2. cyrkulacji "nie obchodzi" czym grzejesz - najdroższy prąd możesz w
    dowolnym momencie wymienić na cokolwiek innego, kable beda chodzić tylko na
    prąd

    3. koszt 1 mb kabla jest (chyba) sporo wiekszy od 1 mb rurki ...

    4. chcesz prowadzić "badania naukowe" na swojej rodzinie?

    5. jakiego efektu sie spodziewasz? oszczędności? oryginalności na pewno
    tak...

    6. sumaryczna długośc rurki cyrkulacujnej, jest mniejsza od sumy długosci
    rurek cwu
    a jej srednica może myc naprawde mała (fi12 czesto wystarczy)
    wiec oszczędnosci na rurze byłyby "nie mierzalne"

    ;-)

    Jest to więc łatwo
    > sterowalne, samoregulujące (nie wymaga sterownika) i być może
    > sumarycznie tańsze.

    no wiec jednak niekoniecznie takie miodzio jak piszesz...
    dodałes do kalkulacji koszt samej instalacji elektrycznej (zasilanie
    odcinków kabla grzejnego)
    i stosownych zabezpieczeń ?

    ale idea ciekawa, może uda się kiedyś komuś pokonać te trudności...
    brawo za kreatywnośc!