  • 21. Data: 2010-12-18 15:37:53
    Temat: Re: Rozmrazanie kolektora plaskiego - podejscie II.
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2010-12-18 01:00, Adam Szendzielorz pisze:

    > Najlepiej to by bylo w samej szybie zamontowac takie plaskie
    > podgrzewacze wlasnie jak w szybie samochodowej :-) Jednak skoro
    > producenci tego nie robia w standardzie to chyba tych zyskow w zimie
    > wiele nie bedzie.. :)
    > pozdr.
    >
    > --
    > Adam Sz.
    tylko zapominacie o co w solarach chodzi
    o tanszą CWU
    a za chwile kwoty wydawane na różnego rodzaju aparaty przewyższą koszt
    ogrzewania wody
    ja płacę za wodę miesiecznie ok 30zł (oplata za gaz bez abonamentu)
    rodzina 2+2 , użytkowanie wody duze bo mam male dzieci

    Michał

  • 22. Data: 2010-12-18 16:38:38
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Masz jakąś misję promowania solarów?

    Z tej grupy korzystaja rowniez ludzie chcacy sie czegos dowiedziec, a nie
    tylko tacy co wiecznie maja o czym pisac zwlaszcza w temacie o ktorym nie
    maja pojecia. Moje spostrzezenia byc moze komus sie przydadza, moze w
    oparciu o nie w ogole zrezygnuje z takiej instalacji, a moze swiadomie
    wybiora wlasciwe dla nich miejsce. Pokaz mi w ktorym miejscu tego watku
    promuje solary, bo jak mi sie wydaje ostatnio prezentuje wrecz same
    sceptyczne spostrzezenia. Tyle ze zeby to widziec nie mozna byc cynicznym
    ignorantem. :-)

    > Ile litrów wody podgrzejesz z 10 do 45 stopni czterema kilowatami ciepła
    > za złotówkę?

    Nie z 10 a z 8 o tej porze roku i nie do 45 a do 60. Juz zapomniales jak nas
    straszyles legioneliami?
    Rozmowa z Toba na ten tamat nie ma zadnego sensu, bo bedziesz tu wypisywal
    wyswiechtane frazezy po raz nie wiem ktory. Zaraz dojdziemy do srednich
    danych statystycznych, ze Tobie wystarcza bojler w lazience i ze kapital
    gdzies tam pracuje generujac dochody, ze hoho. Po kiego mi to czytac kolejny
    raz?

    > To po co rozmrażasz?

    Z ciekawosci, bo kazde podgrzanie wody to zysk, bo chce wiedziec czy to
    prawda, bo jutro tez moze byc slonce, bo moze kiedys odniose sie do pomyslu
    ogrzewania domu przy pomocy slonca, a gdybys nie zauwazyl to forsuje sie tu
    i tam pomysly ogrzewania czy tez wspomagania ogrzewania domu energia
    sloneczna odbierana przy pomocy rur ukrytych w dachu i w scianach. Stosujac
    pewna analogie mozna dojsc do ciekawych wnioskow nie majacych wiele
    wspolnego z oplacalnoscia instalacji do ogrzewania CWU. Ty jak widze wiesz
    juz wszystko, niczego ciekawego tu sie nie dowiesz i moze w ogole nie czytaj
    watkow o solarach...

    Pozdro.. TK

  • 23. Data: 2010-12-18 16:39:42
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > 4 kilowaty nie kosztują złotówki. Zresztą nie ma czegoś takiego jak
    > kilowaty ciepła. Mógłbyś się wreszcie nauczyć.

    A po co? Wiekszosc i tak juz wie i nie reaguje. :-)

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2010-12-18 16:48:02
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci

    > A widzisz. Z drugiej strony wychodzi ze taki plaski panel jednak dosyc
    > dobrze jest zaizolowany skoro nie zawsze cieply (wiecej niz zero) jest
    > w stanie nadtopic lod.

    To prawda, sam jestem lekko zdziwiony. Byc moze lod nie topi sie na tym
    konkretnym kolektorze, bo to raczej dobry kolektor ze stratami 4%. Jakby
    zastosowac jakis tanszy to moze skutek bylby odwrotny, ale przciez nie o to
    chodzi zeby topic na kolektorze lod.
    Prawie co dzien przejezdzam obok osiedla gdzie na dwoch domach, na plaskich
    dachach stoja po dwa plaskie kolektory. Sytuacja wyglada tak samo tj. lod i
    snieg.

    > Wniosek: Starac sie instalowac panele tak zeby dostep byl i miec
    > mozliwosc grzania wody zimnej...

    Dokladnie tak.

    Pozdro.. TK

  • 25. Data: 2010-12-18 16:55:26
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > sa izolowane tym wyzsze sprawnosci bedzie uzyskiwal solar). Wiec 40st
    > jest w srodku a ile z tej energii dociera do samej szyby ? IMHO

    W praktyce wyglada to tak, ze absorber izolowany jest od spodu i z bokow.
    Miedzy absorberem a szyba nie ma nic, zadnej dodatkowej izolacji. Odleglosc
    absorbera od szyby to jakies 2cm, wnioskuje wiec, ze wnetrze kolektora
    rozgrzewa sie mniej wiecej do temp. absorbera. Jedynym izolatorem od strony
    szyby jest wlasnie ona sama i ta mala ilosc powietrza miedzy szyba a
    absorberem.

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2010-12-18 18:10:40
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Dokladnie tak.

    Nie dokładnie tak :-) Montaż kolektorów tak aby był do nich dostęp to
    proawdopodobnie jakiegos rodzaju koszty (chociażby zajęta czesc ogródka).
    Podgrzewanie zimnej wody - trzeba oszacowac ile mozemy zyskać. Jesli 50gr
    dziennie to szkoda robić cokolwiek.

    b.

  • 27. Data: 2010-12-18 18:13:05
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Miedzy absorberem a szyba nie ma nic, zadnej dodatkowej izolacji.

    izolacją jest powietrze. Niezłą izolacją :-)

    > rozgrzewa sie mniej wiecej do temp. absorbera.

    Latem mierzyłem : gdy absorber miał ok 120stopni szyba miała o ile pamietam
    okolo 60.

    b.

  • 28. Data: 2010-12-18 19:07:30
    Od: ptoki <s...@g...com>

    cinews:ieiok5$pjn$1@news.onet.pl...

    > Nie dok adnie tak :-) Monta kolektor w tak aby by do nich dost p to
    > proawdopodobnie jakiegos rodzaju koszty (chocia by zaj ta czesc ogr dka).
    > Podgrzewanie zimnej wody - trzeba oszacowac ile mozemy zyska . Jesli 50gr
    > dziennie to szkoda robi cokolwiek.

    Oczywiscie ze trzeba liczyc koszty. Jednak koszt montazu w bardziej
    dostepnym
    miejscu moze byc podobny do kosztu serwisu ktory bedzie musial byc
    wykonany przez fachowca zamiast samego wlasciciela (nie kazdy moze/
    chce chodzic po dachu).

    Tak czy siak jak by nie liczyc energia z solarow narazie jest podobnie
    kosztowna jak z sieci/butli/wegla. Solary to nie rewolucja w portfelu.
    Ale czasem calkiem solidna ewolucja.

  • 29. Data: 2010-12-18 20:30:53
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nie dokładnie tak :-) Montaż kolektorów tak aby był do nich dostęp to
    > proawdopodobnie jakiegos rodzaju koszty (chociażby zajęta czesc ogródka).

    Zaraz w ogrodku. Ja mam przy oknie dachowym. Wyciagam mopa i jazda, tylko ze
    przy -10 to nic nie daje, caly czas o tym pisze. :-)

    > Podgrzewanie zimnej wody - trzeba oszacowac ile mozemy zyskać. Jesli 50gr
    > dziennie to szkoda robić cokolwiek.

    50gr w grudniu... No czego sie spodziewac, wystarczy popatrzec na roczne
    zestawienie mocy slonca z podzialem na miesiace. Dodajmy do tego pogode i
    wszelkie wady zwiazane z zima to obraz wychodzi malo ciekawy. Ale po zimie
    jest wiosna i sprawy wygladaja zupelnie inaczej. Ostatniego lata mimo
    zachmurzonego nieba i przy zbyt malym kolektorze w stosunku do pojemnosci
    zasobnika w pochmurne dni mialem co dzien wode o temp. nie mniejszej jak
    30C. Oczywiscie kiedy na niebie sa ciezkie deszczowe chmury to cudow nie ma,
    kolektor stoi.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2010-12-18 20:36:00
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > izolacją jest powietrze. Niezłą izolacją :-)

    No tak, ale poza tym nic. Jakies 2cm powietrza a pod spodem welna. Chodzi o
    to, ze straty jezeli sa to beda glownie w kierunku szyby.

    > Latem mierzyłem : gdy absorber miał ok 120stopni szyba miała o ile
    > pamietam okolo 60.

    A no, tak pewnie bedzie. Gdyby szybe przykryc np. sniegiem to ten niby
    powinien sie topic.

    Pozdro.. TK