  • 31. Data: 2010-12-18 20:51:37
    Temat: Re: Rozmrazanie kolektora plaskiego - podejscie II.
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Akurat ostatnie dwa dni mieliśmy piękne słońce mimo sporego mrozu. Zapewne jak u
    ciebie z tym że u mnie bezwietrznie.
    Ja wiem Maniek o czym piszesz że u ciebie taka sytuacja. U mnie też tak
    oczywiście bywa że kolektor był zaszroniony. Szkoda że nie zrobiłem zdjęć jak to
    było przedwczoraj. W tamtym dniu na sąsiednim domu gdzie kolektor jest na
    40stopniowym dachu, szron ustąpił dopiero gdzieś koło 12:00 ale i tak cała
    połowa jednego kolektora jest zakryta od początku zimy śniegiem gdyż jak kiedyś
    pisałem ten kolektor jest blisko kosza.
    A co u mnie? Akurat w tym dniu w domu miałem zajęcia więc rano o 9:00
    popatrzyłem na temperaturę na zewnątrz, -13stC. Słońce w pełni świeci, ani
    jednej chmurki a na kolektorze -5stC. Mam zwykły spryskiwacz ogrodowy taki 1
    litrowy napełniony płynem zimowym do szyb i spryskałem te kolektory w ogródku i
    wróciłem do domu. Juz po 20 minutach sterownik włączył pompę a kolektory oba
    były czarne. W tym dniu statystyka w sterowniku pokazuje 12kWh uzysku. Tego dnia
    byłem w domu ale poprzedniego już nie i mimo że dzień wcześniej były identyczne
    warunki sterownik zanotował tylko 9kWh. czyli o 3kWh mniej.
    Co trzeba jednak zauważyć. Mamy 17 grudnia więc za parę dni najkrótszy dzień w
    roku. Słońce najniżej w roku. Ty masz kolektory nachylone 40st tak jak mój
    sąsiad a ja 50st. W grudniu nie ma co ale słońca nie ma też dłogo bo dzień
    krótki. Zaczekaj do połowy stycznia lub lutego. W tych miesiącach też są mrozy
    ale słońce zaczyna świecić dużo wcześniej i świeci przez większą część dnia pod
    lepszym kątem. Przed chwilą popatrzyłem na statystyki w sterowniku i w
    listopadzie sterownik wskazuje 166kWh uzyskanej energii a grudzień do dzisiaj
    72kWh. Obserwuj i pisz co dalej w nastepnych tygodniach będzie.

    Marek

  • 32. Data: 2010-12-18 21:06:26
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Nie dokładnie tak :-) Montaż kolektorów tak aby był do nich dostęp to
    > proawdopodobnie jakiegos rodzaju koszty (chociażby zajęta czesc ogródka).
    > Podgrzewanie zimnej wody - trzeba oszacowac ile mozemy zyskać. Jesli 50gr
    > dziennie to szkoda robić cokolwiek.

    Dzień do dnia nie równy. Na szczęście mroźne dni występują najczęściej w wyżu a
    wtedy świeci przeważnie słoneczko.
    U mnie na dziś sterownik w statystykach wskazuje 72kWh energii cieplnej w
    grudniu. Nie licząc kosztów stałych jest to ekwiwalent 40zł za prąd w taryfie I
    lub 14zł za gaz w taryfie W2. Zaznaczam że podałem bez kosztów stałych. W moim
    konkretnie przypadku gdyby nie solary to byłbym niestety w droższej taryfie W3 w
    której koszty stałe są wyższe o ponad 40zł miesięcznie niż w W2 więc dla mnie z
    opłatami stałymi jest to nie 14zł ale prawie 60zł oszczędności :)
    Jest sens czy nie w moim przypadku?

    A co do obsługi kolektora... Ktoś zarzuci że musze odgarniać z niego śnieg lub
    tak jak przedwczoraj spryskiwaczem usunąłem szron. No i co z tego? Odgarniam
    wtedy gdy śnieg padał przy okazji jak odgarniam podwórko bo i tak muszę ale
    śnieg nie pada codziennie przecież a spryskanie to prosta czynność
    jednominutowa. Przecież to wszystko to i tak mniej pracy niż u kogoś kto pali w
    kominku...
    Tam to się trzeba narobić i wypaprać.

    Marek

  • 33. Data: 2010-12-18 22:17:50
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości

    > Tam to się trzeba narobić i wypaprać.
    >
    > Marek

    Sorry Marko, ale ja sie w tych Twoich nickach nie lapie.

    Pozdro.. TK

  • 34. Data: 2010-12-18 22:32:39
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > statystyki w sterowniku i w listopadzie sterownik wskazuje 166kWh
    > uzyskanej energii a grudzień do dzisiaj 72kWh. Obserwuj i pisz co dalej w

    Wlasnie o to chodzi. Jest grudzien i nie spodziewam sie nic szczegolnego.
    Prawde mowiac, patrzac na slonce to na grzanie wody sa moze ze dwie godziny
    blisko poludnia. Wczesniej slonce jest bardzo nisko i pozno wstaje, po
    poludniu szybko zachodzi. Jest tak jak piszesz, gdyby nawet kolektory byly
    czyste jak szklo to i tak pozytku z tego nie wiele o tej porze roku. Jak
    bedzie dalej z plaskimi nie wiem, bo w zeszlym roku nie mialem okazji
    testowac, a prozniowy z powodu nawalu sniegu nie zyl chyba gdzies do marca.
    W grudniu zdaje sie zanotowalem moze dwa dni slonecznej pogody, wiec nawet
    gdyby co to i tak chmury, snieg i chmury.
    W miare zblizania sie do wiosny bede pisywal co sie dzieje. Spodziewam sie
    od stycznia rozmrazajacej mocy slonca.
    No i zrob cos z tymi nickami.

    Pozdro.. TK

  • 35. Data: 2010-12-19 01:47:15
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > U&#191;ytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisa&#179; w wiadomo&#182;ci

    > No tak, ale co gdy zamarznie spryskiwacz i wycieraczka.
    >
    > --
    > pozdr Z.

    Jestes nie dzisiejszy i na szpanie sie nie znasz. Tam ma byc ogrzewana szyba jak
    w samochodzie. Najlepiej z zatopionymi spiralkami jak w Fordach, to chyba
    najdrozsze rozwiazanie podgrzewania szyby.

  • 36. Data: 2010-12-19 12:02:45
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl> napisał w
    wiadomości news:ieigql$ppa$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> napisał w wiadomości

    > glowne przeciez zamarzniete, patrz temat watku.

    Musisz rozkręcić cykl zanim zamarzną. Raz uruchomione zadziała, jak perpetum
    mobile.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 37. Data: 2010-12-19 12:04:55
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Uzytkownik "Plumpi" <p...@o...pl> napisal w wiadomosci
    > Osobiscie kiedys pisalem o bezsensownosci uzytkowania kolektorów w okresie
    > zimowym, poniewaz ilosc ciepla , która musimy dostarczyc do CWU jest
    > stosunkowo niewielka w porównaniu do ilosci ciepla, któe i tak musimy
    > wytworzyc, aby ogrzac dom.

    Dlaczego nie uzywaja ich do ogrzewania domu w okresie jesienno wiosennym i w
    sloneczne dni zimowe? Przeciez to by byly ogromne oszczednosci.

    --
    Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul

  • 38. Data: 2010-12-19 12:06:32
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > tylko zapominacie o co w solarach chodzi
    > o tanszą CWU

    Na początku o to chodziło, ale...

    > a za chwile kwoty wydawane na różnego rodzaju aparaty przewyższą koszt
    > ogrzewania wody
    > ja płacę za wodę miesiecznie ok 30zł (oplata za gaz bez abonamentu)
    > rodzina 2+2 , użytkowanie wody duze bo mam male dzieci

    ... posiadacze solarów zapomnieli o ekonomicznym aspekcie i mają nowe hobby.
    Stąd nie liczą się już z kosztami, ale kupują następne urządzenia i systemy.

  • 39. Data: 2010-12-19 12:12:01
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > Użytkownik "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> napisał w wiadomości

    > Z tej grupy korzystaja rowniez ludzie chcacy sie czegos dowiedziec, a nie
    > tylko tacy co wiecznie maja o czym pisac zwlaszcza w temacie o ktorym nie

    Ja też chcę się dowiedzieć. Jako wróg solarów po obecnej cenie śledzę tematy
    i czekam na moment, w którym się one zaczną opłacać. Chciałbym np nimi
    ogrzewać dom, bo do ciepłej wody użytkowej już mam tańsze rozwiązania.

    > maja pojecia. Moje spostrzezenia byc moze komus sie przydadza, moze w
    > oparciu o nie w ogole zrezygnuje z takiej instalacji, a moze swiadomie
    > wybiora wlasciwe dla nich miejsce. Pokaz mi w ktorym miejscu tego watku
    > promuje solary, bo jak mi sie wydaje ostatnio prezentuje wrecz same
    > sceptyczne spostrzezenia. Tyle ze zeby to widziec nie mozna byc cynicznym
    > ignorantem. :-)

    Ogólnie promujesz jako użytkownik. Mój cynizm wynika z tego, że ludzie
    wierzą w rzekome oszczędności. Nie wiem czy jestem ignorantem, myślę że
    ignorantam są ci liczący na oszczędności. :-)

    > Nie z 10 a z 8 o tej porze roku i nie do 45 a do 60. Juz zapomniales jak
    > nas straszyles legioneliami?

    Ja mam w bojlerze zwykle 45 stopni okresowo przełączam na więcej, aby
    zdezynfekować albo kiedy jest potrzebne więcej gorącej wody. W gorące letnie
    dni obniżam do 35.

    > Rozmowa z Toba na ten tamat nie ma zadnego sensu, bo bedziesz tu wypisywal
    > wyswiechtane frazezy po raz nie wiem ktory. Zaraz dojdziemy do srednich
    > danych statystycznych, ze Tobie wystarcza bojler w lazience i ze kapital
    > gdzies tam pracuje generujac dochody, ze hoho. Po kiego mi to czytac
    > kolejny raz?

    To już wiemy i nie przypominaj.

    > Z ciekawosci, bo kazde podgrzanie wody to zysk, bo chce wiedziec czy to

    Co? Aby wystąpił zysk, to koszty muszą być niższe od przychodów. Proszę Cię,
    nie używaj słów, których znaczenia nie rozumiesz.

    > prawda, bo jutro tez moze byc slonce, bo moze kiedys odniose sie do
    > pomyslu ogrzewania domu przy pomocy slonca, a gdybys nie zauwazyl to
    > forsuje sie tu i tam pomysly ogrzewania czy tez wspomagania ogrzewania
    > domu energia sloneczna odbierana przy pomocy rur ukrytych w dachu i w
    > scianach. Stosujac pewna analogie mozna dojsc do ciekawych wnioskow nie
    > majacych wiele wspolnego z oplacalnoscia instalacji do ogrzewania CWU. Ty
    > jak widze wiesz juz wszystko, niczego ciekawego tu sie nie dowiesz i moze
    > w ogole nie czytaj watkow o solarach...

    Otóż ja właśnie na to liczę, na realne pomysły ogrzewania domu a nie tylko
    wody.

  • 40. Data: 2010-12-19 12:13:17
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A po co? Wiekszosc i tak juz wie i nie reaguje. :-)

    Kilowat w mowie potocznej oznacza kilowatogodzinę, a to już można sobie
    przeliczyć na dżule. Postaram się być bardziej precyzyjny.