  • 41. Data: 2017-09-29 21:47:44
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Zawsze możesz jeszcze budować na piasku zamiast szalunków. Zasypujesz
    > pomieszczenie piaskiem do wysokości pionowej części ścian, potem robisz
    > górkę i na niej kładziesz kopułę. Tyle, że później te kilkanaście kubików
    > piachu trzeba wybrać z pomieszczenia.
    > Pozdrawiam. Adam

    Zrobienie babki z piasku tych rozmiarów byóło by chyba zncznie bardziej
    skomplikowane, nawet nie wiem jak by łuk z tego piasku taki wielki zrobił?

    Widzę że chyba inżyniera tutaj nie spotkam i nikt mi nie policzy
    wytrzymałości obciążenia takiego łuku, ale jeszcze mie zastanawia kwestia
    zprawy, bo skoro bloczek jest z betonu B20, to zaprawa powinna być B15-B18,
    więc czy dzisiaj znajdę muraża bo taką zaprawę ukręci z betoniarki?

  • 42. Data: 2017-09-30 11:29:01
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Pamiętam dwie takie pradawne "piwnice" (mówiło się na to "ziemianka") na
    > Kaszubach, co to dawno temu służyły do składowania czegoś. Zakopane do
    > połowy w ziemi, z wejściem w dół, całość kamienna w kształcie łuku, i
    > przykryta warstwą ziemi.
    >
    > W obu przypadkach wejście było od strony zachodniej. Nie wiem dlaczego
    > tak było, być może (?) przypadek, ale z reguły przodkowie nie robili
    > takich rzeczy przypadkowo.

    Pamięć omylna jest i wybiórcza.
    Wydaje mi się, że jak byłem w okresie młodszych klas podstawówki, to
    domy na wsiach (okolice od Rzeszowa do Krakowa) były orientowane
    wejściem na godzinę 11. Natomiast piwniczki ziemne na odwrót. Ale mogę
    się mylić, teraz nie mam jak sprawdzić.
    Ale może uda mi się jakąś lokalizację odnaleźć na zdjęciach
    satelitarnych i sobie przypomnę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 43. Data: 2017-10-03 20:52:38
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    Wszystkim pomysłodawcom lania betonu, formy z piasku i podobnych, wyjaśniam
    że bloczki betonowe są nie dość ze znacznie tańsze od cegły, czy wszelkiego
    rodzaju pustaków, to na dodatek są tańsze od samego betonu, więc laniem
    betonem jest nieopłacalne !!!

    Policzyłem że koszt samego bloczka na taką piwniczkę z łuku o promieniu 3
    metry i długości 12m, jest nawet niższy od 12 metrowego kontenera morskiego,
    a przecież taka piwniczka jest przynajmniej 2 razy szersza, więc budowa z
    bloczka betonowego nie ma żadnej konkurencji ekonomicznej.

    Problemy jakie samodzielnie udało mi się ustalić to:

    1- duża waga bloczka 30kg, co może być problematyczne przy budowaniu i może
    warto poszukać bloczków mniejszych rozmiarów niż 12x24x38cm?

    2- do murowania bloczka potrzebna zaprawa klasy B15-B20 i nie wiem czy
    przeciętny murarz potrafi coś takiego ukręcić w betoniarce?

    3- dalej nie wiem jaka jest nośność takiego sklepienia łukowego o promieniu
    3m z bloczka 24cm grubości klasy B20 a widzę że inżynierów w budowlance
    stanowczo brakuje (czy myślicie że gdybym się wybrał do akademika PW
    budowlanki to za moje wyborne wino jabłkowe by mi to policzyli?)

  • 44. Data: 2017-10-03 21:05:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy pisze:

> [...]
    > stanowczo brakuje (czy myślicie że gdybym się wybrał do akademika PW
    > budowlanki to za moje wyborne wino jabłkowe by mi to policzyli?)

    To skomplikowane zagadnienie, bez wódki nie razbieriosz.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2017-10-05 08:09:08
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    https://youtu.be/PCzs6A4kako

  • 46. Data: 2017-10-05 21:35:35
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > https://youtu.be/PCzs6A4kako

    Więc mi też o coś takiego chodzi, tylko zamiast ciężarówki, będę miał szblon
    przesuwany ręcznie a zamiast klocków, będę miał bloczki murowane na zaprawę.

  • 47. Data: 2017-10-05 21:41:19
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Zobacz jak się takie sklepienie wykonuje z cegieł, bez szalunków,
    > krążyny, podpórek, rusztowania - no, bez niczego, co potrzebne
    > jest zwykle do wykonywania tego typu konstrukcji. Wystarczy cegła,
    > zaprawa i kielnia. Oraz oczywiście murarz. Z Meksyku. ;)
    >
    > http://joemonster.org/filmy/55266

    To jest pic na wodę jak ktoś nie rozumie co ten facet robi.
    To sklepienie ceglane jest wyłacznie takim ozdobnym rusztowaniem, pewnie pod
    solidnie zelbetowe sklepienie.
    Zobacz jak solidnie zbrojony jest wieniec pod tą ceglaną kopółkę, oraż te
    wystajace pręty zbrojeniowe, one będą łaczyć zbrojenie leżące na tej cegle.
    Mi to właśnie wygląda na rusztowanie z cegły.

  • 48. Data: 2017-10-05 21:42:33
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Przy pojedynczym łuku lepiej powinien sprawdzić się profil cykloidalny.
    > -- Jarek

    Po co to kombinowanie?
    Czy połowa okręgu nie jest lepsza od cykloidy?

  • 49. Data: 2017-10-05 21:44:11
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > To skomplikowane zagadnienie, bez wódki nie razbieriosz.
    > Jarek

    No jesli na takim poziomie stoi nasza buidowlanka to ja pier dole :)

  • 50. Data: 2017-10-05 22:01:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy pyta:

    > Po co to kombinowanie? Czy połowa okręgu nie jest lepsza od cykloidy?

    Nie jest lepsza, bo to cykloida jest optymalnym kształtem dla obciążeń
    działających pionowo z góry.

    Jarek

    --
    A wczoraj na nią spojrzałem, trochę, tak... z góry, z góry... to omal nie
    udławiła się kartoflem, zwykłym kartoflem. Najjaśniejszy Panie, gdyby tak