  • 1. Data: 2009-10-29 00:46:26
    Temat: Solar First day
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uszanowanie.

    Wczoraj wyposazony premierowo kolektor pracowal od rana caly dzien. Slonca
    bylo tak sobie, troche chmur, troche slonca i coraz ktotszy dzien, ale to
    dobrze. Woda w zasobniku 300L dzien wczesniej miala temp. ok. 8 C. Wieczorem
    dzis po jednym dniu grzania w calym zasobniku niemal rowna temp. 17 C.
    Zarejestrowany czas pracy pompy solarnej 8 godzin. Dziwnie duzo szczerze
    mowiac jak na taki sobie dzien, ale moze kolektor prozniowy lepiej "zbiera"
    promieniowanie rozproszone, a moze temp. w zasobniku byla latwa do
    podniesienia byle jaka roznica temperatur.
    Jak na pierwszy w koncu pazdziernika dzien wzrost temp. 300L wody o ok. 9 C
    mozna uznac za wynik niezly, ale i taki sobie. Zalezy kto bardziej jest
    pesymista, a kto optymista. :-) Kapac sie w tym nie da, ale kociol te 9 C ma
    juz z glowy a to tez cos.
    Zobaczymy co bedzie dalej. Czy taka instalacja sie oplaca, czy nie.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-10-29 07:25:34
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > pesymista, a kto optymista. :-) Kapac sie w tym nie da, ale kociol te 9 C
    > ma juz z glowy a to tez cos.

    A ja mam takie pytanie: Co będzie jak kocioł nagrzeje wodę do np. 50 stopni?

    Jaka jest temp. wody (lub czynnika) w solarach? Więcej jak 50 stopni? Bo jak
    więcej to zasobnik będzie dogrzewany a jak mniej to wychładzany.

    Pytam bo nie wiem.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 3. Data: 2009-10-29 07:56:55
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > juz z glowy a to tez cos.
    > Zobaczymy co bedzie dalej. Czy taka instalacja sie oplaca, czy nie.

    Ile masz m2 kolektora?
    To zdziwienie ktore opisujesz jest poczatkowe. Po pierwsze slonko grzeje calkiem
    skutecznie. Ten 1kW z m2 nawet po przycieciu do jakiejsc czesci w zwiazku ze
    stratami to i tak dobre 200-300W przez pare godzin. Grzać musi. Ale z drugiej
    strony jesli roznice temperatur sa znaczne (woda zimna) to i caly uklad jest
    bardziej sprawny. I dlatego ja sugerowalem kiedys aby nie zalowac paneli a
    instalacje zrobic tak aby w zime dogrzewac wode wodociagowa...

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 4. Data: 2009-10-29 08:16:52
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 29 Paź, 08:25, "Agent 0700" <k...@w...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Jaka jest temp. wody (lub czynnika) w solarach? Więcej jak 50 stopni? Bo jak
    > więcej to zasobnik będzie dogrzewany a jak mniej to wychładzany.

    Jeżeli kocioł nagrzeje do 50 C (300 litrów) a rano/wieczorem zostanie
    zużyte np 150 to będziesz miał w zbiorniku (solary mają pionowe
    zbiorniki) 150 litrów wody o temperaturze 50 C na górze zbiornika i
    150 o temperaturze 10 C na dole (trochę upraszczam). Wężownica solara
    jest na dole zbiornika i będzie on podgrzewał tę dolną chłodną wodę.
    Nie jest to takie głupie...
    Pozdr

  • 5. Data: 2009-10-29 08:32:31
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Maniek4 pisze:
> [...]
    > juz z glowy a to tez cos.
    > Zobaczymy co bedzie dalej. Czy taka instalacja sie oplaca, czy nie.

    jak długo w tym czasie chodził sprzęt elektroniczny i
    czy instalując grzalkę do zbiornika koszt ogrzania grzałką nie bedzie
    podobny do kosztu obsługi pompy i sterownika ?

    michal

  • 6. Data: 2009-10-29 08:32:54
    Od: "Mały" <n...@w...pl>

> [...]

    150 o temperaturze 10 C na dole (trochę upraszczam). Wężownica solara
    jest na dole zbiornika i będzie on podgrzewał tę dolną chłodną wodę.

    #######################3
    Ok, ale załóżmy, ze w calym kotle jest woda o tem 50C (niech bedzie nawet
    80).
    To, czy ciepło ze zbiornikow nie bedzie "wracało" panelami na zewnatrz?

  • 7. Data: 2009-10-29 08:45:31
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Mały" <n...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ok, ale załóżmy, ze w calym kotle jest woda o tem 50C (niech bedzie nawet
    > 80).
    > To, czy ciepło ze zbiornikow nie bedzie "wracało" panelami na zewnatrz?

    Nie bedzie, bo sterownik solara porownuje temp. zasobnika na gorze i na dole
    z temp. kolektora. Jezeli w kolektorze jest wyzsza o nastawiona wartosc to
    wlacza pompe do momentu osiagniecia max. nastawionej temp. wody w zasobniku.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-10-29 08:51:35
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości

    > Ile masz m2 kolektora?

    Ok. 4m^2

    > Grzać musi. Ale z drugiej strony jesli roznice temperatur sa znaczne (woda
    > zimna) to i caly uklad jest
    > bardziej sprawny.

    No wlasnie.

    > I dlatego ja sugerowalem kiedys aby nie zalowac paneli a
    > instalacje zrobic tak aby w zime dogrzewac wode wodociagowa...

    To jest zawsze kompromis. Zima co by nie robil to i tak bedzie deficyt mocy
    a calosc musi sie po prostu oplacac. Z drugiej strony latem bedzie nadwyzka
    mocy. Kolejny problem to gdzie zmiescic jakis wielki kolektor? Ledwo tego
    upchnale na dachy, bo okno i takie tam. Dach mam duzy, ale nie w ta strone.
    :-)

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-10-29 08:56:21
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > jak długo w tym czasie chodził sprzęt elektroniczny i
    > czy instalując grzalkę do zbiornika koszt ogrzania grzałką nie bedzie
    > podobny do kosztu obsługi pompy i sterownika ?

    Na dzis moze tak byc, a w grudniu napewno. Prawdziwe zyski zaczynaja sie od
    marca, kiedy uklad zacznie zapewniac 100% zapotrzebowania az do wrzesnia.
    Pozniej jest coraz gorzej, ale jak widac przez jeden dzien mam 300L wody o
    temp. 17C a nie 8C
    Pompa nie pobiera duzo, to tylko o ile pamietam dobrze 25W. Sterownik tyle
    co zegarek w piekarniku.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2009-10-29 08:59:06
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 29 Paź, 09:45, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    > wlacza pompe do momentu osiagniecia max. nastawionej temp. wody w zasobniku.

    W pytaniu może chodzić o to czy wyższa temperatura w zbiorniku nie
    wywoła samoczynnego krążenia glikolu w układzie, powodując
    wychładzanie wszystkiego - np nocą z przymrozkami. Pewnie to można
    rozwiązać na 100 sposobów - np wystarczy odpowiednia pompka w układzie
    nie przeuszczająca przepływu w stanie wyłączonym, czy jakieś zawory
    zwrotne,elektrozawory - tu dodatkowy koszt i tłumienie.
    Pozdr