  • 11. Data: 2011-10-15 18:51:08
    Temat: Re: Sterowanie podłogówką ?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:

    nocne obniżenie możesz zrealizować poprzez jakiś programator dobowy czy
    tygodniowy który będzie sterował stykiem obniżenia temperatury obwodu
    grzewczego.

  • 12. Data: 2011-10-16 12:29:37
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 15 Paź, 20:34, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > w sumie to mam dziwne wrażenie że te przepływy są troszkę zbyt małe jak na
    > maksymalnie otwarte pętle podłogówki, masz jakąś karte obliczeń tej
    > podłogówki?

    1l/min = 60l/h przy spadku temp. o 5st daje 0,35kW mocy na petle. Ja
    mam na parterze i poddaszu 18 obwodow = 6,3kW. Zapotrzebowanie na moc
    mam 7-7,5kW. Nie wiem jaka chate i ile obwodow ma Kaszpir, pozatym
    przy takim niskim przeplywie ma na pewno wiekszy spadek temperatur
    miedzy zasilaniem a powrotem wiec moze spokojnie te 10kW przenosic -
    co powinno wystarczyc zeby nagrzac chate :)

    Kaszpir - zostaw pompke na drugim biegu i podaj jakie masz przeplywy
    na rotametrach, a przede wszystkim jaka masz temperature zasilania i
    powrotu. Na tej podstawie da sie oszacowac z jaka moca grzejesz
    chate :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 13. Data: 2011-10-16 20:12:54
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@g...pl>

> [...]
    > miedzy zasilaniem a powrotem wiec moze spokojnie te 10kW przenosic -
    > co powinno wystarczyc zeby nagrzac chate :)

    Chata mała (powierzchnia mieszkalna 95m2) ...

    Zacznijmy że nie wiem czy dobrze podaję ustawienia rotametrów ale podaję te
    wyniki jakie podaje "przesuwający" czerwony "tłok" ...

    Chyba podłogówka daję radę bo problemów z niedogrzaniem nie mam , a raczej mam
    upał , więc obwody grzewcze chyba dają radę ...

    Dzis po przyjeździe zmieniłem histerezę z "40" na "35" i lekko przydławiłem
    przepływy.

    Hydraulik który montował mi podłogówkę powiedział że wszystkim którym montował
    mają ustawione pompy na "1". Na początku kazał mi dać na "3" aby odpowietrzyć
    i itd a potem jak będzie wszystko ok (wszystkie pętle będą grzały" mogę
    obniżyć ...

    Moje pompy nie są zbyt energooszczedne. Na ustawieniach "1" dają oszczednośc
    kilkudziesięcu Watt ..

    Po powrocie dziś do domu robiłem "testy" i 3 w pomieszczeniach mam temperaturę
    21,8-21,9 , w salonie 22,5 ...
    Teraz temperatura wzrosła do 23,2 ...

    Zobaczymy jak będzie jutro ...
    Jak obniżenie histerezy i lekka korekta przepływów nie pomoże , to czeka mnie
    dalsze dławienie przepływów ...
    Ba

  • 14. Data: 2011-10-17 03:45:54
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:

> [...]
    >
    > Zobaczymy jak będzie jutro ...
    > Jak obniżenie histerezy i lekka korekta przepływów nie pomoże , to
    > czeka mnie dalsze dławienie przepływów ...

    hm...

    być może masz podłogówkę zrobiona na tzw pałę czyli ostro przeywymiarowaną
    możliwe ze trzeba by zjechac jeszcze parametrami w dół, być może nie tylko
    krzywą ale także przesunieciem puktu startowego krzywej.

    Tak BTW to hydraulik powinien ustawić prawidłowe wg niego parametry i
    wyregulować wstępnie podłogówkę. W końcu to on ja zaprojektował i on
    powinien ja wyregulować.

  • 15. Data: 2011-10-17 05:36:54
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

> [...]
    >
    > Tak BTW to hydraulik powinien ustawić prawidłowe wg niego parametry i
    > wyregulować wstępnie podłogówkę. W końcu to on ja zaprojektował i on

    Raczej przewymiarowana nie jest ...
    W pomieszczeniach są odstępy około 20-25cm , w łazience około
    15-20cm ...

    Wczoraj trochę zdławiłem obwody , dziś rano także i już jest w
    pomieszczeniach 21,5 stopnia ...
    Więc zapewne jeszcze trochę zdławienia i osiągnę żądaną
    temperaturę ...

    Co do hydraulika. Ja dom kupowałem u developera. Hydraulik był
    developera. W standardzie miałem mieć instalcję mieszaną (grzejniki w
    pokojach , podłogówka w kuchni , łazience i przedpokoju) a ja chciałem
    w całym domu , inny piec + pogodówkę ...
    Nie wiem jakie rozliczenia były pomiędzy hydraulikiem a developerem
    ale ja za "usługę położenia podłogówki" zamiast grzejników zapłaciłem
    dodatkowo 200zł (chyba bo już nie pamiętam). Reszta dopłat wynika już
    z uzytych materiałów (droższe rury , pogodówka, zawór czterodrogowy z
    siłownikiem i itd).
    Hydraulik nie był szczęśliwy więc zapewne kokosów mu developer nie
    zapłacił ...

    Co do ustawień to hydraulik/developer zwala wszystko na klienta. Jak
    są problemy to pomoże hydraulik. Mi pomógł odpowietrzyć całą
    podłogówkę bo zapowietrzyła się na maxa ...
    Ale reszta jego nie interesuje ...

    Zapewne jakbym mu dodatkowo zapłacił to była by inna sytuacja ...
    Ale wątpie że na szybko udało by mu się wyregulować , bo przecież
    podłogówka ma niesamowitą bezwładność i aby to wyregulować musiałby
    siedzieć w kotłowni baaaaardzo dłuugo ..

  • 16. Data: 2011-10-17 13:28:10
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:

> [...]
    > pomieszczeniach 21,5 stopnia ...
    > Więc zapewne jeszcze trochę zdławienia i osiągnę żądaną

    tylko taka metoda ci pozostaje

    ty tam masz w tych pomieszczeniach też grzejniki?

  • 17. Data: 2011-10-17 14:47:35
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 16 Paź, 22:12, "/// Kaszpir ///" <k...@g...pl> wrote:

    > Zobaczymy jak będzie jutro ...
    > Jak obniżenie histerezy i lekka korekta przepływów nie pomoże , to czeka mnie
    > dalsze dławienie przepływów ...

    Nie dlaw przeplywow !! Po co to robisz? ;-) Daj pompe na "I" skoro
    wyrabia i jedyne co korygujesz to krzywa grzewcza. Ty musisz
    zmniejszyc temperature w obwodach a nie je zdlawic. Dlawiac je jedynie
    zmuszasz pompe do wiekszego wysilku (i wiekszego zuzycia pradu), a
    zupelnie nie o to chodzi. Przeplywy bedziesz regulowal na samym koncu
    jak miedzy pokojami beda jakies wieksze rozbieznosci. I pamietaj ze to
    podlogowka - jak cos zmienisz to temperatury mierz dopiero na drugi
    dzien, wczesniej beda przeklamane :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 18. Data: 2011-10-17 15:09:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam wrote:

    > Tak. To wszystko :) Potem obserwuj co sie bedzie dzialo i ew. jeszcze
    > bardziej zmniejsz. To trzeba dostosowac do instalacji, ale podlogowka
    > zawsze ma b. niska i plaska krzywa, to co ten hydraulik Ci zostawil to
    > chyba na grzejniki bardziej ;)

    > Jak krecisz i zmieniaja sie wskazniki przeplywu - to tak tez mozesz
    > regulowac. W praktyce nie ma to wiekszego znaczenia, wazne ze przeplyw
    > sie zmniejsza :)

    na tym etapie to powinien przesunąć krzywą w dół tak na oko dac
    przesuniećie -2 i zobaczyć,

  • 19. Data: 2011-10-17 16:17:46
    Od: "William Bonawentura" <w...@o...pl>

    5g2000vbb.googlegroups.com...

    > Dlawiac je jedynie zmuszasz pompe do wiekszego wysilku (i wiekszego
    > zuzycia pradu)

    Pompa wirnikowa ma praktycznie stały pobór energii, niezależnie od tego czy
    ma zatkany wylot, czy pracuje z pełną wydajnością. Po prostu P jest
    proporcjonalne do p * v (moc ~ ciśnienie * przepływ objętościowy). Dławiąc
    pompę każesz jej wytwarzać większe ciśnienie a ona w zamian zmniejsza swój
    wydatek (i przepływ w instalacji). Moc pobierana pozostaje bez zmian.
    Również moc rozpraszana nie zmienia się. Energia pobrana przez pompę kończy
    się w postaci ciepła tarcia. Przy dużym przepływie będzie to tarcie w
    kolankach i rurach (destruktywne), przy zdławieniu pompy - ciepło wydzieli
    się na kryzie lub zaworze.

  • 20. Data: 2011-10-17 16:25:43
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Paź, 18:17, "William Bonawentura" <w...@o...pl>
    wrote:

    > Pompa wirnikowa ma praktycznie sta y pob r energii, niezale nie od tego czy
    > ma zatkany wylot, czy pracuje z pe n wydajno ci . Po prostu P jest
    > proporcjonalne do p * v (moc ~ ci nienie * przep yw obj to ciowy). D awi c
    > pomp ka esz jej wytwarza wi ksze ci nienie a ona w zamian zmniejsza sw j
    > wydatek (i przep yw w instalacji). Moc pobierana pozostaje bez zmian.
    > R wnie moc rozpraszana nie zmienia si . Energia pobrana przez pomp ko czy
    > si w postaci ciep a tarcia. Przy du ym przep ywie b dzie to tarcie w
    > kolankach i rurach (destruktywne), przy zd awieniu pompy - ciep o wydzieli
> [...]

    Ale po co ja tak zameczac? A jezeli ma tam jakas sensowniejsza pompke
    z elektronika? W stylu grundfos alpha? A, przeciez mu to developer
    robil. Sorry, nie bylo pytania :) :) :)
    pozdr.

    --
    Adam