    From: Ormianin <o...@c...epf.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Transformator z hamerykanskiego na polskie.
    Date: Tue, 11 Jan 2011 12:47:58 +0100

    Mon, 10 Jan 2011 11:30:30 +0000 (UTC), na pl.rec.dom, 666 napisał(a):

    > Olbrzymie różnice cen sprzętu w usiech i w Polsce podpowiadają, żeby pomyśleć
    > o transformatorze 110/230 volt i podłączeniu doń sprzetu amerykańskiego.
    > Byłoby oczywiście 50 Hz zamiast 60 Hz (dla silników to spory spadek prędkości
    > obrotowej o 20%, ale jak z pozostałymi parametrami: mocą i momentem
    > obrotowym?).
    > Ciekawią mnie rozwiązania zastosowane praktycznie przez Was.
    > Mieszkanie nie dom, na etapie deweloperskim nie pomyślałem o osobnym obwodzie
    > 110 V (a pewnie i szkoda).
    > Czy transformatorki warto też ściągać ze Stanów (znów: różnica cen), czy
> [...]

    Wiekszosc urzadzen elektronicznych, w tym komputery, telewizory, kino
    domowe itp. w Stanach, dostepnych jest z uniwersalnym AC/DC 230/110,
    wystarczy tylko z tylu przelaczyc lub w wiekszosci nawet nie trzeba, same
    wykrywaja, w Polsce wystarczy tylko zmienic wtyczke - przewód, widzialem to
    rowniez w sprzecie AGD typu odkurzacz, parowar, suszarka do wlosów, toster,
    mikrofala itp. nie wiem jak z lodowkami, czy pralkami, bo zazwyczaj tam
    gdzie mieszkalem takie sprzety byly na wyposazeniu wynajmowanych mieszkan,
    wiec sie tym nie interesowalem. Pralko-suszarki w mieszkaniach czynszowych
    nie znajduja sie czesto w czesci domowej, ale sa wspolne np. w piwnicy dla
    wszystkich najemców, szczegolnie po wrzuceniu zetonu :)